سینوتراک VGV U75 پلاس به گمرک ایران رسید / بررسی تخصصی

از دست ندهید

سینوتراک VGV U75 پلاس کراس اووری با ۲۲۴ اسب بخار قدرت و ۳۸۵ نیوتن‌متر گشتاور است که اردیبهشت امسال فقط ۸۴ مشتری در چین داشت. اما برخلاف عدم توجه چینی‌ها به این خودرو، سایپا، پارس خودرو و صنایع خودروسازی ایلیا ماه‌هاست در تلاش برای واردات آن به ایران هستند. حال نمونه‌های اولیه این خودرو به گمرگ ایران رسیدند و باید دید این محصول یک برند کامیون‌سازی چینی چقدر در کشورمان موفق خواهد بود.

سینوتراک VGV U75 پلاس
سینوتراک VGV U75 پلاس

بیت‌ران – محمد فتح‌اللهی: قطعاً نام سینوتراک VGV U75 پلاس را نه فقط ما ایرانی‌ها، بلکه بسیاری از چینی‌ها هم نشنیدند. این کراس اوور اندازه متوسط محصول برندی در چین است که Sinotruk (تلفظ صحیح: ساینوتراک) نام دارد.

Sinotruk سومین تولیدکننده کامیون و خودروهای سنگین در بازار خودرو چین است. این شرکت که در اصل CNHTC – مخفف China National Heavy Duty Truck نام دارد.

اما چطور یک شرکت کامیون سازی، وارد عرصه خودروسازی شد؟ حقیقت این است که برند Weichai (Chongqing) Automotive در سال ۲۰۱۲ به عنوان زیر مجموعه Sinotruk متولد شد.

Weichai (وای‌چای) اما یک سال بعد (۲۰۱۳) خود یک برند زیر مجموعه به نام Enranger را راه‌اندازی کرد. البته نام اصلی این برند در بازار چین Yingzhi بود و چینی‌ها ترجیح دادند که انگلیسی زبان‌ها به آن Enranger بگویند.

Enranger محصولات بسیاری در خط تولید خود داشت و قرار بود تا ۳۰۰ هزار دستگاه خودرو در کلاس‌های MPV و کراس اوور تولید کند. اما به یکباره مدیران این شرکت تصمیم گرفتند نام Enranger را در سال ۲۰۱۹ به VGV که مخفف Victory Go Victory بود تغییر دهند.

برای پیشرفت VGV رد تمامی خودروهای Enranger از خط تولید پاک شد. بجای خودروهای قدیمی محصولاتی در خط تولید مشاهده شدند که VGV U75 پلاس هم یکی از آنهاست.

 

آمار فروش سینوتراک VGV U75 پلاس در بازار خودرو چین
آمار فروش سینوتراک VGV U75 پلاس
آمار فروش سینوتراک VGV U75 پلاس

اگر به آمار فروش یک ساله VGV U75 پلاس نگاه کنیم، متوجه عمق فاجعه فروش این خودرو در بازار خودرو چین خواهیم شد. باور اینکه تعداد مشتریان VGV U75 پلاس در طول یک سال قبل حتی به ۵۰۰ نفر هم نرسیده، بسیار مشکل است. اما حقیقت دارد.

این کراس اوور چینی در اردیبهشت سال قبل فقط ۳۲ مشتری در سراسر کشور چین داشت. این رقم فروش در خرداد ماه قبل به ۵۶ نفر رسید که رشد ۷۵ درصدی را نشان می‌داد.

فروش این خودرو در ماه جولای سال قبل میلادی با رشد ۵۷/۱ درصدی به فقط ۸۸ دستگاه رسید. اما در ماه آگوست (مرداد-شهریور سال قبل) ۱۰ نفر از خریدران آن کم شدند تا رقم فروش ۷۸ دستگاهی برای آن ثبت شود.

سپتامبر گذشته با جهشی ۱۰۵ درصدی فروش VGV U75 پلاس به ۱۶۰ دستگاه رسید. اما فروش ۵۲ دستگاهی در ماه اکتبر (مهر-آبان سال قبل) همه چیز را خراب کرد. این بدان معنا بود که فقط در یک ماه ۶۷/۵ درصد از مشتریان این خودرو ریزش کردند.

نوامبر قبل اوضاع بدتر هم شد. فروش ۴۸ دستگاهی خبر از کاهش ۷/۶ درصدی مشتریان می‌داد. البته در دسامبر ۲۰۲۲ (آذر-دی سال قبل) ۴۲۴ دستگاه از این خودرو به‌فروش رسید که رکورد فوق‌العاده‌ای بود. یعنی ۷۸۳/۳ درصد رشد فروش در یک ماه!

آمار فروش در سال ۲۰۲۳

سینوتراک VGV U75 پلاس

اوضاع اما در سال جاری میلادی برای VGV U75 پلاس خوب پیش نرفت. بطوری که  در ماه ژانویه ۷۰ نفر برای خرید آن اعلام آمادگی کردند.

در فوریه این رقم به ۴۴ نفر رسید و در مارس ۹۲ دستگاه از آن به دست مشتریان رسید. آخرین آماری که خودروسازان چینی به منابع دولتی اعلام کردند مربوط به اردیبهشت ماه امسال است.

در آن ماه VGV U75 پلاس فقط ۸۴ مشتری داشت تا جمع فروش ۵ ماهه این خودرو در سال جاری میلادی به ۲۹۰ دستگاه برسد. شاید مطالعه و آگاهی از این اطلاعات بی فایده به نظر برسد.

اما اگر تخمین بزنیم که واردکننده ایرانی تمامی تولیدات این خودرو را در سال ۲۰۲۳ خریداری کرده‌باشد، یعنی کمتر از ۳۰۰ دستگاه از سینوتراک VGV U75 پلاس را در بازار خودرو ایران خواهیم دید!

مشخصات فنی سینوتراک VGV U75 پلاس

سینوتراک VGV U75 پلاس

سینوتراک VGV U75 پلاس نسخه‌های ۵ و ۷ نفره در بازار خودرو چین دارد. اما هر دو نسخه از یک موتور ۲ لیتری (۱۹۶۷ سی‌سی) توربو بهره‌مند هستند.

این موتور که با کد HY4C20B تولید می‌شود ۲۲۴ اسب بخار در ۵۵۰۰ دور در دقیقه قدرت و ۳۸۵ نیوتن‌متر گشتاور در میان دورهای ۱۸۰۰ تا ۳۶۰۰ تولید می‌کند.

تمامی نیروی این موتور توسط گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک (ZF با تورک کانورتر) به محور جلو منتقل می‌شود. این بدان معناست که سینوتراک VGV U75 پلاس هیچ نسخه دو دیفرانسیلی در بازار خودرو چین ندارد.

براساس اطلاعات رسمی شتاب صفر تا صد کیلومتر این کراس اوور چینی به ۸/۲ ثانیه می‌رسد و شتابگیری با آن تا ۲۱۰ کیلومتر در ساعت امکان پذیر است.

طول، عرض و ارتفاع این خودرو به ترتیب برابر با ۴۸۲۵×۱۸۷۰×۱۶۹۱ میلیمتر و فاصله بین دو محور آن هم ۲۸۰۰ میلیمتر است. وزن خالص این کراس اوور سایز متوسط به ۱۶۸۰ کیلوگرم می‌رسد که در صورت وجود بنزین در باک و مایعات در درون موتور این وزن معادل ۲۲۰۵ کیلوگرم خواهد بود.

حجم باک VGV U75 پلاس ۵۸ است و برای قراردادن اسباب و لوازم هم ۱۸۰۰ لیتر فضا در اختیار خریدار خود قرار می‌دهد. البته این فضایی است که در صورت خواباندن صندلی‌های ردیف سوم بدست می‌آید.

تعلیق جلو این خودرو از نوع McPherson است و در محور عقب هم بازوهای Multi-link مستقل را می‌توان مشاهده کرد. تنها انتخاب خریداران سینوتراک VGV U75 پلاس در زمینه ابعاد تایرها هم، لاستیک‌های ۲۲۵/۵۵ با رینگ‌های ۱۸ اینچی است.

امکانات سینوتراک VGV U75 پلاس
سینوتراک VGV U75 پلاس
سینوتراک VGV U75 پلاس

ترمزهای ABS و EBD، ترمز کمکی BA، سامانه‌های کنترل کشش و پایداری، هشدار برخورد از جلو، ایربگ‌های راننده و سرنشین کناری، هشدار نبستن کمربند ایمنی و سامانه کنترل فشار باد تایرها از جمله امکانات استاندارد این کراس اوور چینی بشمار می‌روند.

سنسور پارک عقب، دوربین ۳۶۰ درجه، کروز کنترل، امکان انتخاب حالات رانندگی، ترمز پارک برقی و کنترل حرکت خودرو در سربالایی‌ها و سرازیری‌ها هم در بسیاری از مدل‌های سینوتراک VGV U75 پلاس مشاهده می‌شوند.

اما آپشن‌ هشدار خروج از خط (LDWS) فقط در نسخه‌های فول این خودرو وجود دارد. نسخه‌های ارزان این کراس اوور چینی حتی مجهز به سانروف هم نیستند. اما نمونه‌های اصطلاحاً فول آن سانروف پانورامیک را به خریدار ارائه می‌کنند که قابل باز شدن است.

روف رک، ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای آپشن‌هایی هستند که در تمام مدل‌ها وجود دارند. اما درب صندوق عقب برقی که دارای حافظه نیز هست، تنها مختص به خریدارانی است که مبلغ بالاتری پرداختند.

فرمان چرمی (با تنظیم دستی)، دسته‌دنده الکترونیکی، نمایشگر ۱۲/۲۵ اینچی کلاستر (رو به روی راننده)، دوربین ثبت وقایع (در نسخه‌های فول)، روکش چرم مصنوعی صندلی‌ها (پارچه‌ای در نسخه‌های پایه)، تنظیم برقی صندلی راننده، نمایشگر لمسی ۱۰/۱ اینچی کنسول میانی، ایرکاندیشن دستی و ۴ اسپیکر برای سیستم صوتی تکمیل‌کننده امکانات داخلی VGV U75 پلاس هستند.

در بیرون این خودرو چراغ‌های LED و چراغ روشنایی روز مشاهده می‌شوند و خبری هم از برف‌پاکن عقب و سنسور نور نیست.

همانطور که دیدیم، VGV U75 پلاس به هیچ وجه خودرو به روزی در زمینه امکانات و آپشن‌های رفاهی نیست. قاعدتاً هم نباید قیمت بسیار بالایی در بازار خودرو چین داشته‌باشد. گرچه این خودرو در وبسایت رسمی سینوتراک در دو نسخه به فروش می‌رسد، اما در بازار خودرو چین آن را می‌توان در ۱۱ مدل مختلف بنا بر سطح تجهیزات و آپشن‌ها خریداری کرد.

قیمت سینوتراک VGV U75 پلاس در بازار خودرو چین
سینوتراک VGV U75 پلاس
سینوتراک VGV U75 پلاس

سینوتراک VGV U75 پلاس از ۱۱۷/۹۰۰ یوان در بازار خودرو چین قابل خرید است که معادل ۸۶۴/۲۰۷/۰۰۰ تومان (براساس نرخ ارز امروز) خواهد بود. یعنی اگر حتی ساده‌ترین نمونه VGV U75 پلاس وارد بازار خودرو ایران شود، قیمت آن چیزی نزدیک به یک میلیارد و هفتصد میلیون تومان خواهد بود.

اگر یک فرد چینی گرانترین نسخه این خودرو را برای خرید انتخاب کند، باید مبلغ ۱۵۱/۹۰۰ یوان به نمایندگی VGV بپردازد. چنین رقمی معادل ۱/۱۱۳/۴۲۷/۰۰۰ تومان خواهد بود. پس اگر یک فرد ایرانی کامل‌ترین نسخه سینوتراک VGV U75 پلاس را بخواهد، باید نزدیک به دو میلیارد و دویست میلیون تومان برای تملک آن هزینه کند.

سینوتراک VGV U75 پلاس ارزش خرید دارد؟

سینوتراک VGV U75 پلاس

VGV U75 پلاس نه تنها در طراحی بیرونی، بلکه در داخل هم چیزی برای بیان ندارد. این کراس اوور چینی نه محصول یک برند حتی نیمه معتبر چینی (در زمینه خودروسازی) است و نه آپشن‌های فول‌العاده‌ای به خریدار خود ارائه می‌کند.

همین موارد هم دلیل شکست در فروش این خودرو در بازار چین است. فروش زیر ۱۰۰ دستگاه در پنج ماه متوالی یک فاجعه به تمام معنا است.

خودرو تیارا مکث موتور با نشان VGV و با نام TX7 در بازار خودرو چین
خودرو تیارا مکث موتور با نشان VGV و با نام TX7 در بازار خودرو چین

شاید جالب باشد که بدانیم خودرو تیارا مکث موتور هم با برند VGV و به نام TX7 در بازار خودرو چین به‌فروش می‌رسد. به همین جهت شاید مکث موتور برنامه واردات سینوتراک VGV U75 پلاس را به ایران در سر داشته‌باشد.

به هر حال، VGV U75 پلاس کراس اووری است که اکنون در ایران حضور دارد. اما مشخص نیست کدام شرکت عرضه به بازار این خودرو را آغاز می‌کند.

واردکننده این کراس اوور از همین حالا برنامه تبلیغاتی خود برای جا انداختن سینوتراک VGV U75 پلاس به عنوان رقیبی برای دیگنیتی پرستیژ، تیگو ۸ پرو، فیدلیتی پرستیژ، تیگو ۷ پرو و لاماری ایما را شروع کرده‌است.

اما حقیقت این است که VGV U75 پلاس نخواهد توانست به جهت عرضه بصورت پنج و هفت نفره یا دارا بودن موتور دو لیتری توربو شارژ رقیب قدری برای سایر کراس اوورهای چینی بازار باشد. ظاهر قدیمی و عدم وجود آپشن‌های به روز مواردی هستند که سینوتراک VGV U75 پلاس از آنها رنج می‌برد.

بیشتر بخوانید:

چانگان CS۳۵ پلاس وارداتی چه زمانی به دست متقاضیان می‌رسد؟ / توضیح سایپا

خرید لاستیک دولتی امکان پذیر است؟ / دروغ بزرگ برای کنترل بازار لاستیک خودرو

کدهای محصولات سایپا چه معنایی دارند؟ / مفهوم هر کد در خودروهای سایپا

ثبت نام لاستیک دولتی به قیمت کارخانه در سال ۱۴۰۲ / + لینک‌های ثبت‌نام

قیمت خودروهای مرحله دوم سامانه یکپارچه اعلام شد / جدول قیمت خودروها

آریزو ۵ اسپرت ایرانی بهتر است یا قطری؟ / بررسی تخصصی و تصاویر رسمی

سهند پارس خودرو در خط تولید / تصاویر اختصاصی و بررسی فنی




4 دیدگاه

  1. ایران و خودروسازان اصلا توجهی به فروش این خودرو های آشغال که حتی تو کشور های خودشون هم فروش نمیره ندارن…فقط به فکر جیب خودشون هستند…و مردم بد بخت و ندید پدید ایران هم هر چی ماشین خوشگلتر باشه پول بیشتری میدن…و کاری با کیفیت و ایمنی ندارن..فقط مردم دنبال این هستند پوز بدن که ماشین ما خوشگله…دولت هم به فکر جیب خودشه اگر نبود پیکان و پراید را اینقدر از بغلش اختراعاتی مثل آریسان و کوییک و تیبا انجام نمیداد….

  2. واقعا باید تبریک گفت به خودرو سازها ایرانی چه عرض کنم خودرو ساز نگو مونتاژ کار یعنی هر چی تو چین بسازن فرقی نمی کنه از خودرو تا هر چیزی فروش نرفت بدید به ایرانی با جون و دل قبول می کنن واقعا ما مردم ایران چقدر بدبخت هستیم که یه مسئول درست و حسابی نداریم حداقل جلویی این مونتاژ کار ها به ایسته و نذاره هر در پیتی رو وارد کنن

  3. چی میشه ماشینای خوب چینی بجای این آشغالا بیان لااقل اگه قرار نیست کره ای ژاپنی داشته باشیم اینا رو داشته بشیم.
    مثل چانگان cs85 یا cs75 ، چری تیگو۹ تیگو۸ و آریزو۸ ، ام جی hs یا rx5 ، جیلی پریفیس یا مونجارو ، جک s7 و سری x جک هم هستن.البته یه سریاشون میان مثل تیگو ۸ یا جک x7 ولی خیلی گرونن.

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

سیل در کارخانه مدیران خودرو ؛ کدام خودروها غرق شدند؟

سیل در کارخانه مدیران خودرو محصولات ام وی ام و فونیکس را زیر آب برد. این اتفاق در منطقه...

پست‌های مرتبط