سهند پارس خودرو در خط تولید دیده شد / تصاویر اختصاصی و بررسی فنی

از دست ندهید

سهند پارس خودرو بالاخره به خط تولید این خودروساز ایرانی رسید. سهند که جایگاهی بین ساینا S و شاهین دارد یکی از جدی‌ترین رقبای رانا پلاس ایران خودرو بشمار می‌روند. پیش‌بینی می‌شود فروش سدان جدید پارس خودرو با موتور جدید M15GSI تا کمتر از سه ماه آینده آغاز شود.

بیت‌ران – محمد فتح‌اللهی: سهند پارس خودرو در حقیقت راهی را ادامه می‌دهد که تیبا و ساینا هم با آن هم مسیر هستند. این خودرو از همان پلت‌فرم X200 سایپا بهره‌مند است. تیبا، ساینا، کوئیک، سهند و در آینده اطلس به عنوان اعضای خانواده خودروهای اقتصادی سایپا، از همین بن‌سازه استفاده می‌کنند.

سهند پارس خودرو از نظر ابعاد بدنه با ساینا تفاوتی ندارد. فاصله بین دو محور هر دو خودرو ۲۴۱۴ میلیمتر است. اما این احتمال وجود دارد که سهند به دلیل Overhangs طویل‌تر جلو و عقب، طول بیشتری در مقایسه با ساینا داشته باشد.

این احتمال وجود دارد که با شروع عرضه سهند، ساینا با خط تولید سایپا خداحافظی کند. اما این مورد هنوز بصورت رسمی تأیید یا تکذیب نشده‌است.

فیلم موتور سهند در یوتیوب

مشخصات فنی سهند پارس خودرو

سهند پارس خودرو

سهند نخستین خودرویی است که از موتور M15GSI استفاده می‌کند. این موتور که با نام M15 پلاس هم شناخته می‌شود، ۱۴۹۷ سی‌سی حجم دارد.

یکی از مهمترین تفاوت‌های این موتور با سایر موتورهای سری M سایپا، استفاده از دریچه گاز برقی و سامانه زمانبندی متغییر سوپاپ‌ها (VVT) است. البته دریچه گاز برقی پیش‌تر در خودروهایی مانند ساینا و کوئیک هم وجود داشت.

این احتمال وجود دارد که سامانه VVT در موتور سهند پارس خودرو باعث شود صدای موتور در مقایسه با ساینا و کوئیک کمتر باشد. همانطور که در تصاویر خط تولید نیز مشخص است، پارس خودرو از نمد درب موتور برای صداگیری بیشتر موتور در این خودرو استفاده می‌کند.

قوای محرکه سهند پارس خودرو قادر است ۹۰ اسب بخار در ۵۴۰۰ دور در دقیقه نیرو تولید کند. گشتاور خروجی این موتور نیز به ۱۳۸ نیوتن‌متر می‌رسد که در دور ۴ هزار در دسترس قرار دارد.

این موتور چهار سیلندر ۸ سوپاپه مگاموتور از بالانسر جدیدی استفاده می‌کند که نمونه بومی و به روز بالانسر موتور M15 است. لازم به ذکر است که خودرو اطلس هم در آینده از این موتور بهره‌مند خواهد شد.

آنطور که در تصاویر خط تولید سهند پیداست، این خودرو با گیربکس ۵ سرعته دستی در حال تولید است و فعلاً خبری از جعبه‌دنده CVT شش سرعته (تعویض مصنوعی) در سهند خبری نیست.

اما سال قبل سایپا اعلام کرد پس از شروع تولید سهند در پارس خودرو، این خودرو با گیربکس اتوماتیک (CVT) نیز قابل خرید خواهد بود.

 

امکانات خودرو سهند پارس خودرو

یکی از مهمترین امکانات سهند پارس خودرو، سامانه BSD یا تشخیص نقاط کور است. این سیستم در ایران بومی سازی شد و احتمالاً تمامی محصولات جدید سایپا از آن بهره‌مند خواهد شد.

سنسور باران، نمایشگر ۷ اینچی، دوربین دید عقب، سانروف برقی، آیینه‌های جانبی برقی با گرمکن، صندلی برقی راننده گرمکن‌دار (سفارشی)، تریم داخلی دو رنگ (سفارشی)، کروز کنترل و محدودکننده سرعت، فرمان D کات هیدرولیکی، سنسور کنترل فشار باد تایرها، ایربگ راننده و سرنشین کناری، دیلایت و اتولایت، سنسور پارک عقب و تهویه مطبوع نیمه اتوماتیک از جمله امکانات رفاهی این سدان اقتصادی بشمار می‌روند.

نکته مهم در تصاویر منتشر شده از خط تولید پارس خودرو این است که سهند احتمالاً بدون رینگ اسپرت به دست مشتریان می‌رسد. سال قبل در زمان رونمایی از این سدان اقتصادی، سایپا آن را با رینگ‌های اسپرت به‌نمایش گذاشت.

حال شاهد آن هستیم که سهند با قالپاق‌هایی که متعلق به کوئیک و ساینا است در خط تولید حضور دارد. البته این احتمال وجود دارد که پارس خودرو فعلاً تولید نسخه لوآپشن این خودرو را در دستور کار داشته‌باشد.

تفاوت‌های سهند پارس خودرو با ساینا

سهند پارس خودرو

همانطور که در تصاویر نیز پیداست، سهند در نمای جانبی هیچ تفاوتی با ساینا ندارد. تغییر چهره این خودرو صرفاٌ در نمای جلو و عقب صورت گرفت.

همانطور که اطلس قرار است به مرور زمان جانشین کوئیک شود، سهند هم رفته‌رفته جای ساینا در خطوط تولید را پر خواهد کرد. پس به این سدان اقتصادی باید به چشم یک خودرو فیس‌لیفت نگاه کرد و با محصولی کاملاً جدید رو به رو نیستیم.

خودروساز ایرانی در تولید سهند تلاش دارد موتوری ارتقاء یافته،‌طراحی ظاهری و داخلی جدید و آپشن‌های کامل‌تری نسبت به ساینا به خریدار ارائه کند.

این خودرو براساس تصاویری که یکی از مخاطبان دراختیار بیت‌ران قرار داد، اکنون در خط تولید پارس خودرو قرار دارد. پیش‌بینی می‌شود عرضه این خودرو به بازار به نیمه دوم ۱۴۰۲ موکول شود.

پارس خودرو هنوز قیمت این خودرو را اعلام نکرده‌است. اما احتمالاً تا کمتر از دو تا سه ماه آینده شاهد اعلام شرایط فروش این خودرو یا حضور آن در سامانه یکپارچه خواهیم بود.

سهند پارس خودرو یا رانا پلاس ایران خودرو؟

رانا پلاس ایران خودرو با موتور ۱۵۸۷ سی‌سی ۱۰۵ اسب بخار در ۵۸۰۰ دور در دقیقه نیرو تولید می‌کند. گشتاور خروجی موتور TU5 این خودرو هم ۱۴۲ نیوتن متر در ۴۰۰۰ دور در دقیقه است.

به بیانی ساده‌تر، سهند پارس خودرو ۱۵ اسب بخار از رانا پلاس ایران خودرو ضعیف‌تر است. در بحث گشتاور خروجی هم موتور سهند ۴ نیوتن‌متر گشتاور پایین‌تری در اختیار راننده قرار می‌دهد.

موتور هر دو خودرو چهار سیلندر تنفس طبیعی است. اما موتور TU5 در رانا پلاس ۱۶ سوپاپه است و در مقایسه با موتور M15GSI به‌روزتر به نظر می‌رسد.

رانا پلاس در ازای پیمایش هر صد کیلومتر ۷/۳ لیتر سوخت مصرف می‌کند. این در حالی است که مصرف سوخت موتور سهند بطور غیر رسمی ۷ لیتر اعلام شد.

طول، عرض و ارتفاع رانا پلاس به ترتیب برابر است با ۴۲۹۲×۱۶۸۴×۱۴۵۳ میلیمتر. فاصله بین دو محور این سدان ایران خودرو نیز ۲۴۴۵ میلیمتر است.

یعنی سهند ۱۸۷ میلیمتر کوتاهتر و ۴۳ میلیمتر باریکتر از رانا پلاس است. اما ارتفاع این خودرو ۳۱ میلیمتر از رقیب ایران خودرویی خود بیشتر است.

در بحث فاصله بین دو محور نیز رانا پلاس ایران خودرو ۳۵ میلیمتر فضای بیشتری در اختیار سرنشینان خود قرار می‌دهد. علاوه‌بر این موارد، خریدار رانا پلاس ۳۰ لیتر حجم بیشتری در محفظه بار نسبت به سهند پارس خودرو مشاهده می‌کند که به معنای بارگیری بیشتر این خودرو است.

به‌طور کلی، رانا پلاس ایران خودرو چه در بحث قوای محرکه و چه در زمینه فضای داخلی برتری خوبی نسبت به سهند پارس خودرو دارد. اما تعیین‌کننده برنده واقعی این رقابت قیمت نهایی سهند است.

قیمت رانا پلاس ایران خودرو در مقایسه با سهند پارس خودرو

رانا پلاس ایران خودرو اکنون ۳۲۱ میلیون تومان در درب کارخانه قیمت می‌خورد. بهای نهایی نمونه پانورامیک این خودرو هم ۳۴۲/۵۳۱/۰۰۰ تومان (در کارخانه) است.

سال قبل در زمان رونمایی از سهند اعلام شد که این سدان اقتصادی در محدوده‌ قیمتی ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلیون تومان (قیمت درب کارخانه) به بازار می‌آید. البته از آن زمان تاکنون بارها شاهد افزایش قیمت کارخانه بسیاری از خودروها بودیم.

بیشتر بخوانید:

تویوتا آیگو ایکس در یک قدمی بازار / قیمت گمرکی تویوتا Aygo X

مالیات بر عایدی سرمایه خریداران خودرو از سامانه طرح یکپارچه چقدر است؟

بایک بیجینگ X55 با موتور مرسدس بنز / بررسی کراس اوور جدید دیار خودرو

شاهین اتوماتیک چگونه است؟ + امکانات و شرایط فروش سایپا

کوییک GX چگونه است؟ / مشخصات فنی + شرایط فروش کوییک GX

تست تارا اتوماتیک ؛ نرم و پایدار اما کم توان




31 دیدگاه

  1. ماندم تو دنیا این همه ماشین شیکحداقل ببینید مثل چینیها کپی کنید ای ماشینهای مزخرف شما فقط اشغالن خودتون ابدا سوار میکشید ما بدبختها را هم ول کنین خدا لعنتون کنه

  2. شما که زحمت می‌کشید حداقل دیگه دست از قالپاق بردارید آخه چهره ماشینو خراب می‌کنه 😐😐😐😐بسته دیگه قالپاق

  3. سوال اینجاست چرا خودروهایی را شروع به تولید میکنیم که بیش از ۵۰ سال است کشورهای دیگه از تولیدش منصرف شده اند
    سرسیلندر ۸ سوپاپ با مصرف بالای ۷ لیتر و ایمنی پایین و . . .

  4. من‌نمیدونم این مافیا خودرو کیه ؟ولی اینو میدونم که هیچ مقامی حریفش نشده خاک تو سرتون که فقط بلدین شعار بدید

  5. فقط در واکنش به ورود ماشین جدید به بازار از یه ضرب المثل چینی استفاده میکنم که میگه خخخخخخخ ای ناقلاها این که همون لگن قبلیس جلدش عوض کردید

  6. آقای میرسلیم فکر کنم تا آمار مرگ میر جاده ای رو به رکورد جهانی یکمیلیون در سال نرسونن دست از سر خودکفایی در صنعت به اصطلاح خودرو بر نمیدارن

  7. سایپا توی این ۴سال فقط ساینا و کوییک سفید تولید کردیده لااقل یه سال خودروی رنگی تولید کن خسته شدیم این قدر رنگ سفید توی خیابون و جاده دیدیم بعدشم حداقل رینگ آلومینیومی نمیزارید یه قالپاق مناسب خودرو طراحی کنید که به رخ ماشین بیاد و یاد ساینا و کوییک نیفتیم

    • تقاضا برای رنگ های دیگه نیست، چون خودرو تو ایران یه کالای سرمایه ای محسوب میشه کسی که میخره نگرانه که با یه تصادف بعد از صافکاری قسمت رنگ خورده با رنگ اصلی جور در نیااد یا مثلا سپر همرنگ دقیق براش پیدا نشه برا همین همه سیاه و سفید و خاکستری سفارش میدن وگرنه بارها هر دو خودروساز اعلام کردند ما رنگ های دیگه میزنیم اما تقاضا نیست!

  8. آخه من نمیدونم ،ما یعنی اینقد بدبختیم ،،کشورای دیگه خودرو پرنده درست میکنن ،،نمونش دوبی تاکسی‌های پرنده داره استفاده میکنه ما برگشتیم به ۷۰سال قبل ،اونم بقول دوستمون رنگای سفید ومشکی بابا کف کردیم بسه دیگه

    • خودرو پرنده! :))))) توهم تا کجااا؟ کو؟ یه خط تاکسی پرنده که الان تو دبی فعاله بگو ببینم تو کدوم مسیر مردم عادی ازش استفاه می کنند؟

  9. خجالت نمیکشید به این موتور لقب ارتقا یافته می‌دید ، چرا نمیگید موتور پراید با تکنولوژی چهل سال قبل ؟ شرکتهای خارجی برای یک مدل خودرو چهار مدل موتور با توان‌های مختلف در نظر گرفته تا مشتری حق انتخاب داشته و بر حسب نیازش خرید کند ، و اما دو غول بزرگ جاده مخصوص هر کدام برای چندین مدل خودرو فقط یک موتور قدیمی نصب می‌کنند و هر روز هم ادعای ارتغای همین یک موتور را دارند ، یک موتور همراه با یک پلتفرم با ده‌ها اسم مختلف و البته چراغهای مختلف ، کجا رفت زمانیکه مهندسین هیوندای در ایران ناسیونال آموزش می‌دیدند و حالا آنها در اوج آسمان و این دو غول ذلیل در آرزوی مونتاژ خودروهای هیوندای.

  10. چرا کامنتا رو منتشر نمیکنی
    نترس چیزی بشه یعقه منه نویسنده رو میگیرن نه تویی که فقط منتشرش کردی
    کامنت منو منتشر کن
    تهش شماره تماسمم مینویسم که بخوان کسی رو با گونی ببرن من باشم نه تو آقای ویراستار
    اینم شمارم ۰۹۳۰۵۰۶۱۴۷۶

  11. ارزش واقعی این ماشین تو همین بازار مزخرف ۳۰۰ م تومنه ولی فردا ۷۰۰ م تومن میکنن تو پاچه خلق الله.
    ای کاش کلا خودرو تولید نکنید و اجازه بدین خدرو های دست دوم خارجی وارد بشه ، بنز تولید ۱۹۹۰ سگش میارزه به این آشغالایی که شماها تولید میکنید

    • خاک تو مهندسای بی سوادتون آقا تولید نکنید تورو خدا از این آشغالها کم به مملکت ضرر برسونید خدا لعنتتون کنه . برید یه کم از کره جنوبی و ژاپن یاد بگیرید … کم با جون مردم بازی کنید قاتلها….

  12. انتظاری بیشتر از این نمیره از سایپا،از اول سایپا رو پراید شروع کرد بعد پروژه کثیف هاچبک سازی رو با توان هر چه بیشتر شروع کرد.
    پراید تولید کرد دمشو زد شد نسیم.۱۳۱ هم دمشو زد شد ۱۱۱.تیبا شد تیبا ۲.ساینا شد کوییک.شاهین شد آریا.حالا هم نوبت اطلس و سهنده.بدون هیچ تغییری البته خودرو ملیه این مهمه….

  13. خدا وکیلی کی پس میخواندیه توربو بندازند رو اینا ….. آشغالا چیه میسازن …یه توربو انداختن چرت بعد بیشترین اسب بخار و گشتاور بالای ۴۰۰۰ دور آخه به چه درد جاده میخوره …..

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

کنده شدن اکسل X55 / مدیران خودرو چه می‌گوید؟

ویدیو کنده شدن اکسل ام‌ وی ام X55 را در چند روز اخیر احتمالا دیده‌اید. اتفاقی بسیار خطرناک، که...

پست‌های مرتبط