تویوتا آیگو ایکس در یک قدمی بازار / قیمت گمرکی تویوتا Aygo X

از دست ندهید

فروش تویوتا آیگو ایکس به زودی با قیمت پایه بیش از یک میلیارد تومان در ایران آغاز خواهد شد. این خودرو گرچه با موتور ۱ لیتری تنفس طبیعی حرف‌های زیادی برای بیان ندارد، اما در میان خودروهای چینی بازار، یک غنیمت با ارزش است.

تویوتا آیگو ایکس

بیت‌ران – محمد فتح‌اللهی: تویوتا آیگو ایکس در سال قبل میلادی متولد شد و خودرو کاملاً جدیدی در بازار جهانی است. این خودرو جانشین مدل Aygo شد که در دو نسل طی سالهای ۲۰۰۵ تا ۲۰۲۱ تولید می‌شد.

آیگو ایکس به باور تویوتا یک کراس اوور شهری بسیار کوچک است که در سایت جمهوری چک این برند ژاپنی برای بازار اروپا تولید می‌شود.

با توجه به قوانین جدید واردات خودرو، نماینده ایرانی تویوتا (احتمالاً ایرتویا) تصمیم گرفت تا آیگو ایکس را با قیمت خام ۱۶ هزار یورو خریداری و واردات آن را آغاز کند.

قیمت پایه این خودرو پس از تعرفه ۵۵ درصدی، ۲۴/۸۰۰ یورو اعلام شد که براساس نرخ تبدیل ارز امروز، رقمی معادل ۱/۳۷۶/۴۰۰/۰۰۰ تومان خواهد بود. البته هنوز بهای نهایی این خودرو در زمان ورود به بازار مشخص نیست.

دیزاین کاملاً خاص تویوتا آیگو ایکس

تویوتا آیگو ایکس

تویوتا آیگو ایکس به‌نحوی طراحی شد تا نیازهای زندگی شهری و حومه شهر در کشورهای اروپایی را برآورده کند. تویوتا در زمان طراحی این خودرو، نیازهای بازار را به درستی بررسی کرد تا یک خودروی شیک، جمع و جور و مطمئن را برای ساکنان قاره سبز تولید کند.

آیگو ایکس بر روی پلت‌فرم موفق تویوتا یعنی GA-B ساخته‌شد. این بن‌سازه را نخستین بار در سال قبل میلادی در تویوتا یاریس جدید (خودرو سال ۲۰۲۱ اروپا) مشاهده کردیم. نسخه کراس مدل یاریس هم از همین پلت‌فرم استفاده می‌کند.

شروع تولد تویوتا آیگو ایکس با کانسپت Aygo X prologue بود. طراحان تویوتا در مرکز طراحی و توسعه اروپایی این برند (ED2) که در شهر Nice فرانسه قرار دارد، تصمیم داشتند خودرو شهری متفاوتی بسازند.

تویوتا آیگو ایکس

از سال قبل میلادی که این خودرو وارد بازار خودرو اروپا شد، نه تنها در دسترس‌ترین محصول این برند بود، بلکه حجم بسیاری از جوانان را به سمت خرید آن سوق داد.

چرا که طراحان تویوتا در مرکز ED2 باور داشتند همه نیازمند یک خودرو شهری باحال هستند! جالب این است که تویوتا در زمان رونمایی از این خودرو، هر کدام از رنگ‌های آن را به نام یک ادویه نامگذاری کرد. چرا تیم بازاریابی این برند معتقد بود خریداران هر رنگ، شخصیت خاص خود را باید در آیگو ایکس پیدا کنند.

برای مثال، رنگ سبز منحصر به فرد تویوتا آیگو ایکس، Cardamom نام دارد که ما به آن هِل می‌گوییم. Chilli نام رنگ قرمز این خودرو است و تویوتا برای توصیف رنگ بژ از نام Ginger (زنجبیل) استفاده کرد.

تمامی رنگ‌های پیشنهادی برای آیگو ایکس با رنگ سقف و ستون‌های مشکی این خودرو ترکیب می‌شوند. یعنی حتی مدل‌های بسیار ارزان آیگو ایکس هم بدنه دو رنگی دارند تا این خودرو در هر مکانی متفاوت به نظر برسد.

طراحی داخلی ساده اما متفاوت

تویوتا آیگو ایکس

هر قدر در طراحی خارجی تویوتا آیگو ایکس، رینگ‌های ۱۸ اینچی، درب صندوق عقب شیشه‌ای و ضربه‌گیرهای پلاستیکی گلگیرها کاملاً جلب توجه می‌کنند، در نمای داخلی این خودرو هم شاهد موارد عجیب و غریبی هستیم.

در فضای داخلی برعکس خودروهای پرمیوم تویوتا، شاهد استفاده بسیاری از پلاستیک خشک در جای‌جای کابین هستیم. این جنس از پلاستیک را می‌توان در قسمت بالای داشبورد و روی درب‌ها تماشا و لمس کرد.

اما استفاده از متریال فلزی در قسمت درب‌ها که هم‌رنگ با بدنه است، روح متفاوتی به این خودرو جمع و جور بخشیده‌است. طراحان تویوتا البته در دیزاین این بخش از خودرو بسیا هوشمندانه عمل کردند.

تویوتا آیگو ایکس

حقیقت این است تمامی نقاطی که شما به عنوان مالک آیگو ایکس با آنها در تماس هستید، جنس و متریال بسیار خوبی دارند. فرمان چرمی، دستگیره‌های درب کرومی، سردنده چرمی، المان‌های هم رنگ بدنه خروچی‌های تهویه و کنار کنسول وسط همگی از متریال با کیفیتی ساخته‌شدند.

در وسط داشبورد هم نمایشگر لمسی ۹ اینچی (در نسخه‌های فول) تمامی آنچه لازم دارید را در اختیار شما قرار خواهد داد. البته نسخه‌های ارزان قیمت آیگو ایکس (نسخه‌های احتمالی بازار ایران) مجهز به مانیتورهای ۷ و ۸ اینچی هستند.

گرچه نمونه‌های ارزان قیمت این خودرو Navigation استاندارد ندارند، اما خریدار به راحتی می‌تواند با اتصال تلفن همراه خود به خودرو (با کابل) از Android Auto یا Apple CarPlay بهره‌مند شود.

کلاستر عجیب و جذاب
تویوتا آیگو ایکس
تویوتا آیگو ایکس

گرافیک نمایشگر لمسی آیگو ایکس به اندازه سایر خودروهای مطرح بازار خوب نیست. اما کاملاً رضایت بخش است. در جلوی راننده هم کلاستر عجیب و غریبی به چشم می‌خورد.

کلاستر تویوتا آیگو ایکس مخلوطی از همه چیز است! کیلومترشمار آنالوگ است، دور موتور دیجیتالی به نمایش درمی‌آید و در میانه آن یک نمایشگر کوچک رنگی قرار دارد. موقعیت این نمایشگر به شکلی است که انگار یک موبایل قدیمی را جلوی کیلومترشمار آنالوگ قرار دادید تا از اطلاعات دیجیتالی آن بهره‌مند شوید.

با استفاده از کلیدهای روی فرمان می‌توان اطلاعات مختلفی از جمله کیلومترشمار دیجیتالی! میزان مصرف سوخت، پیمایش و غیره را مشاهده کرد.

تویوتا آیگو ایکس
تویوتا آیگو ایکس

اگر تجربه رانندگی با محصولات تویوتا را دارا هستید، می‌دانید که موقعیت قرارگیری در پشت فرمان محصولات این برند همیشه ایده‌آل است.

آیگو ایکس زاویه تنظیم فرمان بسیار زیادی دارد. اما نمی‌توان برخلاف کرولا فرمان را با کشیدن‌به سمت خود در موقعیت بهتری تنظیم کرد. جدای از این، خبری از زیر آرنجی در ردیف اول هم نیست که در رانندگی‌های طولانی امکان خستگی دست‌ها بیشتر خواهد شد.

تویوتا آیگو ایکس
تویوتا آیگو ایکس

در ردیف دوم صندلی‌ها خبری از محفظه‌ای روی درب‌ها نیست و شیشه‌ها هم نه بصورت برقی و نه به شکل دستی باز می‌شوند. بلکه باید آنها را با استفاده از دکمه‌ای به بیرون هل داد تا جریان هوا در این بخش تداوم داشته‌باشد.

ابعاد و اندازه تویوتا آیگو ایکس

تویوتا آیگو ایکس

تویوتا آیگو ایکس با طول ۳۷۰۰ میلی‌متر، ۲۳۵ میلی‌متر طولانی‌تر از مدل قبلی خود است. فاصله بین دو محور این خودرو هم ۹۰ میلی‌متر نسبت به Aygo افزایش داشت. اورهنگ جلو این خودرو نیز ۷۲ میلی‌متر کمتر از یاریس است.

Aygo X برای باریک‌ترین خیابان‌ها طراحی شد. این خودرو دارای یک دایره گردش استثنایی به اندازه ۹/۴ متر است که در بسیاری از خیابان‌ها با یک دور فرمان می‌تواند مسیر خود را تغییر دهد.

عرض این خودرو در مقایسه با آیگو قبلی ۱۲۵ میلی‌متر افزایش داشت و به ۱۷۴۰ میلی‌متر رسید. در نتیجه، صندلی‌های جلو ۲۰ میلی‌متر از هم فاصله گرفتند و فضای شانه‌ها هم ۴۵ میلی‌متر افزایش پیدا کردند.

فضای بار تویوتا آیگو ایکس با افزایش ۱۲۵ میلی‌متری به ۳۷۰۰ میلیمتر رسید. همین امر موجب شد تا ظرفیت بار با بیش از ۶۰ لیتر افزایش به ۲۳۱ لیتر در مقایسه با نسل قبلی برسد.

علاوه بر این موارد، طراحی سقف Pagoda (در نسخه‌های سقف ثابت) آیگو ایکس باعث شد تا کابین این خودرو جاداری خود را برای راننده و سرنشینان حفظ کند. البته در مقایسه با نسل قبلی، ارتفاع آیگو ایکس ۵۰ میلیمتر افزایش را تجربه کرد و به ۱۵۱۰ میلیمتر رسید.

مشخصات فنی تویوتا آیگو ایکس

تویوتا آیگو ایکس

تویوتا آیگو ایکس مجهز به موتور ۱ لیتری ۳ سیلندر ۱KR-FE است که برنده جوایز متعددی شد. مصرف سوخت این موتور با باک ۳۵ لیتری، فقط ۴/۷ لیتر در هر صد کیلومتر است و آلایندگی بسیار پایینی دارد.

قدرت این موتور با حجم دقیق ۹۹۸ سی‌سی، ۷۲ اسب بخار در ۶۰۰۰ دور در دقیقه است. گشتاور خروجی موتور آیگو ایکس ۹۳ نیوتن‌متر اعلام شد که در دور ۴۴۰۰ کاملاً در اختیار راننده قرار دارد.

نیرو و گشتاور موتور این خودرو شهری کوچک توسط گیربکس CVT به محور جلو آن منتقل می‌شود. البته این احتمال هم وجود دارد که آیگو ایکس در نمونه ۵ دنده دستی هم وارد بازار خودرو ایران شود.

با توجه به این تفاسیر، نباید انتظار یک هاچ‌بک فرز را از تویوتا آیگو ایکس داشت. چرا که ۱۵/۶ ثانیه پس از شروع حرکت عقربه سرعت‌سنج را در حالی مشاهده خواهید کرد که در حال عبور از رقم ۱۰۰ است. حداکثر سرعت این خودرو هم ۱۵۸ کیلومتر در ساعت اعلام شد.

آیگو ایکس بنا به سطح تجهیزات رفاهی بین ۹۰۵ تا ۱۰۱۵ کیلوگرم وزن دارد. یعنی هر کیلوگرم از وزن این خودرو حدوداً مسئول جابجایی ۱۳ کیلوگرم از وزن بدنه آن است.

امکانات رفاهی تویوتا آیگو ایکس

تویوتا آیگو ایکس

خریداران Aygo X می‌توانند از بین سه سطح اصلی به‌علاوه یک نسخه لیمیتد ادیشن، یکی را انتخاب کنند. Pure نام نسخه پایه این خودرو است. اما همچنان با رینگ‌های آلیاژی، چراغ‌های جلوی اتوماتیک، تهویه مطبوع، کروز کنترل تطبیقی و صفحه نمایش لمسی هفت اینچی با قابلیت اتصال Apple CarPlay و Android Auto به دست مشتری می‌رسد.

ویژگی‌های ایمنی استاندارد این خودرو عبارتند از نور بالا اتوماتیک، ترمز اضطراری خودکار با تشخیص عابر پیاده و دوچرخه‌سوار، تابلوخوان علائم جاده و رادار حرکت در بین خطوط. این احتمال وجود دارد که تویوتا آیگو ایکس های وارداتی به ایران از چنین تریم و امکاناتی برخوردار باشند.

مدل Edge دارای رینگ‌های بزرگ‌تر (۱۸ اینچی)، برف پاک‌کن‌های خودکار، صفحه نمایش لمسی کمی بزرگ‌تر (۸ اینچی بجای ۷ اینچی نسخه پایه)، شیشه‌‌های تیره عقب و رنگ‌بندی رنگ متالیک دو رنگ است. این مدل را علاوه بر مشخصاتی که ذکر شد می‌توان با شارژ بی سیم تلفن همراه، چراغ های جلو LED، ورود و استارت بدون کلید و صفحه نمایش حتی بزرگتر (۹ اینچی) با Navigation آنلاین خریداری کرد. البته هر دوی این مدلها را می توان با سقف برزنتی بازشونده نیز انتخاب کرد.

Aygo x Limited Edition به عنوان نسخه‌ای خاص از این خودرو دارای رنگ سبز با جزئیات نارنجی، رینگ‌های مشکی، سقف برزنتی استاندارد و صندلی‌های نیمه چرم گرمکن‌دار است. البته این نسخه را به احتمال بسیار زیاد در کشورمان نخواهیم دید.

تویوتا آیگو ایکس را بخریم یا نه؟

تویوتا آیگو ایکس

تویوتا آیگو ایکس احتمالاً با ظاهری شبیه‌ به تصویر بالا به بازار خودرو ایران خواهدآمد. رینگ‌های ۱۷ اینچی، مانیتور لمسی ۷ اینچی و البته فیچرهایی مانند دوربین دید عقب، کروز کنترل آداپتیو، کنترل حرکت خودرو در بین خطوط و… بخشی از امکانات نسخه پایه بشمار می‌روند. پرداخت مبلغی بیش از یک میلیارد تومان برای خودرویی در این ابعاد و با این امکانات بیش از اندازه گزاف به‌نظر می‌رسد.

البته خریدار در ازای پرداخت این مبلغ کیفیت ساخت تویوتا، هزینه استهلاک بسیار کم و هندلینگ قابل قبولی را تجربه خواهد کرد. تنها نکته منفی این خودرو، رنگ‌بندی بسیار کم آن در نسخه پایه است.

به بیانی ساده‌تر، اگر آیگو ایکس را فقط در رنگ‌های سفید، سیاه و نقره‌ای در خیابان‌ها مشاهده کردید، بدانید که با نسخه‌های کاملاً ارزان قیمت این خودرو روبه‌رو هستید. چرا که امکان انتخاب رنگ‌هایی به غیر از این موارد و البته سقف برزنتی، باید مبلغی بیشتر از بهای پایه این خودرو پرداخت کرد.

آیگو ایکس پکیجی جمع و جور از کیفیت، کارایی و هزینه استهلاک پایین است که البته نکات منفی‌ای مانند قدرت کم موتور را نیز دارد. اما باید قبول کرد خریدار این خودرو، آیگو ایکس را برای برند تویوتا، کیفیت و ظاهر متفاوت آن پرداخت خواهد کرد.

باید دید واردکننده این خودرو چه خدماتی را برای آن در نظر دارد. همانطور که می‌دانیم تویوتا گارانتی ۵ ساله برای تمام محصولات خود در نظر گرفته‌است. البته اگر شما به عنوان خریدار یکی از محصولات تویوتا در طول این پنج سال بطور مداوم از خدمات نمایندگی‌های مجاز استفاده کرده‌باشید، تویوتا ۵ سال دیگر هم به مدت زمان گارانتی خودرو شما اضافه خواهد کرد.

بیشتر بخوانید:

مالیات بر عایدی سرمایه خریداران خودرو از سامانه طرح یکپارچه چقدر است؟

مهلت افتتاح حساب وکالتی خرید خودرو تا فردا / لیست کامل لینک‌های افتتاح حساب

بایک بیجینگ X55 با موتور مرسدس بنز / بررسی کراس اوور جدید دیار خودرو

شاهین اتوماتیک چگونه است؟ + امکانات و شرایط فروش سایپا

آیا سامانه کنترل پایداری اجباری می شود؟ / چرا پلیس نمی‌تواند جلوی شماره گذاری خودروهای نا‌ایمن را بگیرد؟

کوییک GX چگونه است؟ / مشخصات فنی + شرایط فروش کوییک GX

تست تارا اتوماتیک ؛ نرم و پایدار اما کم توان




1 دیدگاه

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

داستان نامگذاری شرکت مزدا و پایه گذار آن که عاشق ایران بود/دانستنی های خودرو

داستان نامگذاری شرکت مزدا از سوی پایه گذار آن که عاشق ایران بود را در ادامه بخوانید. بیت ران - امین...

پست‌های مرتبط