تست خودرو رانا پلاس / رانا پلاس یا رانا پلاس سقف شیشه‌ای

از دست ندهید

خودرو رانا پلاس هم‌اکنون یکی از بهترین‌ خودروها با توجه به قیمت برای خرید در بازار ایران است اما چرا این خودرو انتخاب خوبی برای خرید است و مزایا و معایب این خودرو چیست؟ تست رانا پلاس جواب این سوال را خواهد داد.

بیت ران – امین آزاد: خودرو رانا پلاس می‌توانست خودرو خیلی بهتری باشد اگر از موتور توربو EF4 در آن استفاده می‌شد، موتوری با حجم مناسب ۱.۴ لیتری و با قدرت ۱۲۰ اسب بخاری که با آن، خودرو هم مصرف مناسبی داشت و هم قدرت مناسبی، از طرفی اگر رانا پلاس دارای طراحی داخلی، کیفیت و مونتاژ بهتری بود و روی آن سیسم کنترل پایداری هم نصب می‌شد می‌توان گفت در شرایط امروز بازار ایران می‌توانست با توجه به قیمتی که دارد بهترین انتخاب برای خانواده‌های کوچک ایرانی و بهترین خودرو شهری ایران باشد.

اما حالا که ایران خودرو این کار را نکرده است چطور، آیا این خودرو ارزش خرید دارد؟

فیلم کامل رانا پلاس در یوتیوب

موتور و گیربکس

هم اکنون رانا پلاس عادی دارای موتور TU5 و رانا پلاس سقف شیشه‌ای دارای موتور TU5 پلاس است.

این موتور بدون پسوند پلاس ۱۰۵ اسب بخار و با پسوند پلاس ۱۱۰ اسب بخار قدرت دارد. گشتاور هم از ۱۴۲ نیوتن متر به ۱۵۰ نیوتن متر رسیده است.

موتور TU5 پلاس دارای پمپ روغن، با فناوری متغیرسازی میزان روغن‌خروجی است. بنابراین امکان کنترل فشار روغن در مواقع غیرضروری در این موتور وجود دارد.

از طرفی سیستم زمان بندی متغییر سوپاپ دارد که راندمان موتور را افزایش می‌دهد و مصرف خودرو کمی کاهش پیدا می‌کند.

پس در زمینه موتور رانا پلاس سقف شیشه‌ای خودرو بهتری است.

 

تست رانا پلاس
موتور رانا پلاس معمولی

هر دو مدل رانا پلاس نسبت به محصولات سایپا مانند ساینا و شاهین از نظر موتوری برتری کامل دارند.

البته درزمینه گیربکس سایپا وضعیت بهتری دارد و گیربکس ساینا و شاهین از گیربکس هر دو مدل رانا پلاس بهتر است.

گیربکس رانا پلاس در هر دو نسخه توسعه یافته گیربکس قدیمی و منسوخ پژو ۴۰۵ با نام بی ای است که برای رانا پلاس معمولی پنج دنده و برای رانا پلاس سقف شیشه‌ای شش دنده است.

تست رانا پلاس
داخل رانا پلاس معمولی

خودرو رانا پلاس که مورد تست بیت ران قرار گرفت جعبه دنده پنج سرعته داشت که از نظر ضریب دنده، سر و صدا و حس تعویض دنده وضعیت مناسب و مطلوبی نداشت.

ای کاش ایران خودرو به جای این گیربکس منسوخ از گیربکس سری اول پژو ۲۰۶ تولیدی در ایران با کد MA استفاده می‌کرد.

تست رانا پلاس
موتور رانا پلاس سقف شیشه‌ای
هندلینگ و ایمنی

در زمینه فرمان پذیری رانا پلاس از پلت فرم پی اف یک پژو استفاده می‌کند. پلت فرمی که نزدیک دو دهه از پژو ۲۰۶ تا نسل قبلی پژو ۲۰۸ در محصولات پژو و سیتروئن با تغییراتی استفاده می‌شد. بهترین وضعیت را در زمینه هندلینگ با تغییراتی در این پلت فرم، سیتروئن روی سیتروئن سی سه داشت.

تست رانا پلاس
تست خودرو رانا پلاس / رانا پلاس یا رانا پلاس سقف شیشه‌ای

 

در رانا پلاس البته به دلیل وزن خودرو و افزایش ارتفاع، هندلینگ خودرو در جاده‌های پر پیچ و خم متوسط رو به پایین است.

ایمنی این پلت‌فرم هم به دلیل اینکه جزو نسل‌های نخست پلت فرم پی اف یک است امروزه دیگر بالا نیست و با وجود اینکه ایمنی این خودرو از محصولاتی مانند پژو پارس بهتر است اما متوسط رو به پایین ارزیابی می‌شود.

تست رانا پلاس
داخل رانا پلاس سقف شیشه‌ای
تست رانا پلاس
فرمان رانا پلاس

فرمان خودرو در نوع رانا پلاس معمولی هیدرولیک و در نمونه رانا پلاس سقف شیشه‌ای برقی است.

که فرمان برقی از نظر نرمی و راحتی کاملا به فرمان هیدرولیک برتری دارد.

شعاع میزان گردش فرمان خودرو هم با وجود ابعاد خودرو می‌توانست بهتر باشد ولی در حالت کلی با توجه به ابعاد خودرو می‌توان این خودرو را برای شهر مناسب ارزیابی کرد.

اینجا فیلم کامل تست‌های بیت ران را تماشا کنید:
تست و بررسی وحشتناک دنا توربو اسپرت تا حد مرگ
 تست دنا جوانان با موتور EFP
همه چیز درباره پژو ۲۰۷ مولتی کالر؛ آیا ارزش خرید دارد؟
ساینا اس سایپا تست و بررسی شد؛ نرم، تنبل و خوش اشتها!
تست و بررسی دنا پلاس توربو اتوماتیک
تیبا سایپا را دقیق بشناسید
سمند سورن پلاس تست شد؛ شتاب خوب و دیگر هیچ
رازهای پژو پارس با موتور جدید؛ تست پرشیا زیر فشار
سیر تا پیاز خودرو شاهین سایپا در تست فنی 
کیفیت و طراحی

با وجود تغییراتی در طراحی رانا پلاس، این خودرو را از نظر طراحی بیرونی متوسط و از نظر طراحی داخلی می‌توان ضعیف دانست.

با تغییر طراحی غربیلک فرمان در رانا پلاس، کمی وضعیت بهتر شده اما نداشتن صفحه نمایشگر و مولتی مدیا به‌روز در داخل خودرو ، کیفیت پایین مواد داخلی و مونتاژ ضعیف در داخل و بیرون خودرو از موارد ضعف رانا پلاس است.

شاید اگر کیفیت مواد داخلی افزایش پیدا کند، مونتاژ با دقت انجام شود، طراحی داخلی دستخوش تغییر شود و مولتی مدیا مناسب در خودرو استفاده شود، وضعیت رانا پلاس در بخش طراحی و کیفیت چندین پله ارتقا پیدا کند.

فیلم معرفی رانا پلاس سقف شیشه‌ای شش دنده در یوتیوب

بیشتر بخوانید:

تست تیبا صندوق دار ؛ شتاب معمولی با هندلینگ خوب!

سمند سورن پلاس تست شد؛ شتاب خوب و دیگر هیچ

آغاز تست تصادف خودرو در ایران ؛ یورو انکپ در اولین مرکز تست تصادف خاورمیانه

ثبت نام لاستیک دولتی آغاز شد + نحوه ثبت نام و مدارک لازم

مشکلات سایپا شاهین پس از هشت هزار کیلومتر!




4 دیدگاه

  1. من پانوراماش رو دارم ،
    اول اینکه اصلا تعادل نداره و فرمون برقیش عملکرد بسیار بدی داره و بالای ۱۰۰-۱۱۰تا که با کوچکترین فرمونی انگار داره منحرف میشه
    شتاب صفر و بسیار ضعیف و تو جاده و سینه کش های اتوبان و جاده اصلا کشش نداره و باید خیلی دورش رو پر کرد و پدر موتور رو دراود تا کمی شتاب بده
    فضای سرنشین هم که مثل ۲۰۶/۲۰۷ هست و فضا نداره
    بجز کروز عملا هیچی نداره نه مانیتوری، نه GPS ، نه تهویه اتوماتیک ، نه esp و هیچی به هیچی
    سقفش هم که یک شیشه انداختن روش و اینکه باز نمیشه خیلی مسخره ست
    جنس بدنه هم خیلی ضعیفه مثل حلب روغن میمونه
    ترمز هاش خیلی ضعیفه (شاید لنت باشه) و تو دنده ۶ ترمز میخ میزنم ، ته ماشین سر میخوره و منحرف میشه
    از نظر موارد مثبت هم باید بگم خیلی کم مصرفه ، شش دنده ست و دور موتور پایینه ، ظاهرش خوب شده ، موتور tu5 کم استهلاکه و قاعدتا این TU5P باید بهتر هم باشه ، سواریش نرم و بی سر و صداست ، فرمونش خیلی نرمه ولی توی سرعت افتضاحه، ارتفاع صندلیش خیلی خوب تنظیم میشه ، فضای صندوقش هم خیلی خوبه.

    • شما برو همون پراید سوار بشی برات بهتر این ماشین به شما نمیخوره سمت ایران خودرو نرو در حد همون سایپا بمون امنیتش برات بیشتر .!

  2. سلام توی رانا پلاس می‌شینی میگی رانا پلاس پانوراما از این بهتر انگار بری توی تیبا بشینی بگی شاهین از این یه کم بهتر. مگه داریم این جور تست خودرو
    داداش نمیشه این حرکت فول

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

موتور ۶ سیلندر بنزینی خودرو رونمایی شد

موتور ۶ سیلندر بنزینی خودرو رونمایی شد. در ساخت این موتور به  ۴۵ درصد دانش فنی بومی ساخت موتور...

پست‌های مرتبط