بررسی و قیمت رانا پلاس پانوراما ؛ آیا این محصول ایران خودرو ارزش خرید دارد؟

از دست ندهید

رانا دومین محصول داخلی و اولین محصول ایران خودرو روی پلتفرم پژو ۲۰۶ است. با بررسی مشخصات فنی و ظاهری و قیمت رانا پلاس پانوراما ، ببینیم این محصول ایران خودرو ارزش خرید دارد؟

بیت ران – مهدی درفشی: رانا دومین محصول داخلی و اولین محصول ایران خودرو است که روی پلتفرم پژو ۲۰۶ ساخته شد. این خودرو ابتدا در دو تیپ EL و LX تولید و وارد بازار شد. پس از حدود یک دهه، ایران خودرو پروژه رانا سال را جایگزین رانا کرد.

فیلم در یوتیوب

رانا پس از ده سال؛ تغییرات سدان کلاس B ایران خودرو خوب است یا بد؟

در اوایل تابستان ۹۹، رانا از خط تولید ایران خودرو خارج و تولید رانا پلاس، از اردیبهشت ۹۹ آغاز شد.

صرف نظر از تغییرات ظاهری و ارتقا کیفی، از لحاظ فنی تفاوتی میان رانا با رانا پلاس وجود ندارد. رانا به موتور TU5 با جعبه دنده پنج سرعته مجهز بود.

رانا پلاس نیز دارای همین مشخصات فنی است. البته پیشرانه TU5 مورد استفاده در رانا پلاس، استاندارد آلایندگی یورو پنج را پاس می کند.

بررسی و قیمت رانا پلاس پانوراما ؛ این محصول ایران خودرو
رانا پلاس پانوراما محصول ایران خودرو

تغییرات ایجاد شده در رانا را می توان خوب ارزیابی کرد. اگر چه برخی، رانا پلاس را فیس لیفتی از رانا می دانند. اما در واقع اینطور نیست و پروژه رانا پلاس، در واقع با نام رانا سال و با هدف ارتقا ظاهری و کیفی رانا تعریف شد.

رانا خودرویی بود که می توانست بازار خوبی داشته باشد. قیمت کمتر از پژو ۲۰۶ صندوقدار و در عین حال ارائه مشخصات فنی و امکانات تقریبا مشابه، از دلایلی بود که خرید رانا را به صرفه می کرد.

البته رانا مشکلاتی داشت که عمدتا برقی بود. همچنین با وجود طراحی جدیدتر نسبت به ۲۰۶ صندوقدار، نتوانست نظر بخش عمده ای از خریداران یک سدان جمع و جور را به خود جلب کند.

البته از نظر نگارنده، طراحی قسمت عقب رانا به مراتب هماهنگ تر از ۲۰۶ صندوقدار است.

علاوه بر نکات گفته شده درباره ظاهر، در متریال مورد استفاده نیز رانا ضعیف تر از ۲۰۶ صندوقدار بود. استفاده از پلاستیک خشک در سراسر کابین، جلوه ای بی روح به آن داده بود. البته در کابین ۲۰۶ هم از چرم طبیعی استفاده نشده است! اگر چه ارگونومی خوبی دارد و طراحی آن هنوز نسبت به برخی خودروها، جذاب است.

تفاوت رانا با رانا پلاس

بررسی و قیمت رانا پلاس پانوراما ؛ این محصول ایران خودرو
بررسی رانا پلاس سقف شیشه ای محصول ایران خودرو
تغییرات ظاهری

عمده ترین تغییرات ایجاد شده در نمای بیرونی، مربوط به تغییرات چراغ های جلو و عقب، جلو پنجره و آینه های جانبی است.

در نمای جلو، چراغ های ساده لنز دار جای خود را به چراغ های مجهز به لامپ هالوژن با زمینه مشکی داده اند. از لامپ ال ای دی نیز استفاده شده و آن ها وظیفه چراغ های کوچک را بر عهده دارند.

اگر از آن ها به عنوان چراغ نور در روز (Day Light) استفاده می شد، بهتر بود. طرح جلو پنجره دستخوش تغییرات شده و نسبت به قبل، ظاهر و البته کیفیت بهتری دارد.

بررسی و قیمت رانا پلاس پانوراما ؛ این محصول ایران خودرو
آیا رانا پلاس پانوراما محصول ایران خودرو ارزش خرید دارد؟

در نمای جانبی، طرح قالپاق های مورد استفاده در رانا پلاس همانند پژو ۲۰۷ است. اگر چه جای لوگو پژو با ایران خودرو تغییر کرده است.

طراحی آینه ها نیز تغییر کرده و راهنمادار شده اند. از دیگر تغییرات نمای جانبی، می توان به همرنگ شدن دستگیره ها و زه های جانبی با بدنه اشاره کرد.

بررسی و قیمت رانا پلاس پانوراما ؛ این محصول ایران خودرو
بررسی و قیمت رانا پلاس پانوراما

در بخش عقب نیز از چراغ های ال ای دی استفاده شده است. علاوه بر تغییر گرافیک داخلی، چراغ ها برجسته شده و حدود دو بند انگشت از بدنه بیرون زده اند‌. بیرون زدگی چراغ ها تا حدودی به جلوه نمای عقب کمک کرده است.

از دیگر تغییرات بخش عقب می توان به بج فارسی نام رانا پلاس اشاره کرد. تغییری که نه تنها در رانا پلاس بلکه در بسیاری از محصولات ایران خودرو از جمله سمند و دنا نیز شاهد آن هستیم.

تغییرات کابین

از لحاظ ظاهری، کابین رانا پلاس تفاوتی با رانا ندارد. اگر چه برخی از قطعات تغییر کرده یا افزوده شده اند. غربیلک فرمان تغییر کرده و مشابه با ۲۰۷ است. روی غربیلک فرمان دکمه های تنظیمات سیستم صوتی و کروز کنترل قرار گرفته است.

پشت آمپر نیز تغییر کرده است. اطلاعاتی نظیر میزان سوخت، دمای موتور، کیلومتر پیموده شده و تقویم نیز به صورت دیجیتال در قسمت میانی صفحه کیلومتر نمایش داده می شود.

از دیگر تغییرات کابین، می توان به استفاده از قطعات دکوراتیو با طرح کربن اشاره کرد. از تغییرات مثبت انجام شده، دگرگونی فرم کنسول میانی است. در رانا این قسمت دارای ضعف بود و مسیر ورودی هوا در قسمت های پایین را نداشت.

در زمستان با قراردادن مسیر خروج هوا به سمت دریچه های پایین، این امر باعث آسیب رسیدن به یونیت کیسه هوا می شد. اما در رانا پلاس این قطعه کاملا تغییر کرده و برای آن داکت خروجی نیز درنظر گرفته شده است.

کیفیت داشبورد و رو دری ها نسبت به گذشته افزایش داشته و مشابه با پژو ۲۰۷ است. در رو دری ها از پارچه با جنس مخمل استفاده شده است. روکش صندلی ها متفاوت شده و جنسی مشابه با پارچه رو دری ها دارد. به نظر نگارنده، تکیه گاه صندلی های جلو نسبت به رانا، از مقاومت بهتری برخوردار هستند.

معایب کابین رانا پلاس

جنس قاب بالای پشت آمپر، قاب بالای دیسپلی، جنس دستگیره داخلی درها و از کیفیت چندان مناسبی برخوردار نیست. بهتر بود که ایران خودرو در رانا پلاس، از متریالی مشابه با متریال مورد استفاده در داشبورد در ساخت قطعات مذکور استفاده می کرد. از دیگر معایب کابین رانا پلاس، فضای کم برای سرنشینان عقب است. البته این مورد برای یک سدان جمع و جور در کلاس B ایراد بزرگی نیست.

استفاده از قطعات مشترک با پژو ۲۰۶ مثل دستگیره های سقفی، چراغ سقفی جلو، ترمز دستی و ریموت را می توان از دیگر معایب کابین رانا پلاس دانست. از دیگر ایراداتی که به کابین رانا پلاس وارد است، درنظر نگرفتن چراغ سقفی برای سرنشینان عقب است.

رانا پلاس پانوراما؛ اولین سدان ایرانی با سقف شیشه ای

رانا پلاس اولین سدان ایرانی است که سازنده، سقف پانوراما را برای آن درنظر گرفت. حدود ۸۰ درصد از سقف این نسخه از رانا پلاس را شیشه تشکیل داده است. این شیشه دارای استاندارد E1 است. این نوع شیشه ها از مقاومت بیشتری نسبت به شیشه های جلو، عقب و جانبی برخوردارند. سقف شیشه ای رانا پلاس دودی است و مانع از تابش مستقیم نور به داخل کابین می شود.

موتور مشترک با تارا

در رانا پلاس با سقف پانوراما از موتور TU5 پلاس استفاده شده است. این موتور با تارا مشترک است. حداکثر قدرت ۱۱۳ اسب بخار در ۵۸۰۰ دور در دقیقه و ۱۴۴ نیوتن متر در ۴۰۰۰ هزار دور در دقیقه است. جعبه دنده رانا پلاس با سقف پانوراما، شش سرعته دستی است. نیروی موتور به واسطه این جعبه دنده به محور جلو منتقل می شود.

در این نسخه از رانا پلاس، سیستم فرمان هیدرولیک حذف و سیستم کمک فرمان برقی جایگزین شد. این امر باعث وارد شدن فشار کمتری به موتور می شود. همچنین در ترافیک های شهری، عملکردی نرم تر و بهتر نسبت به سیستم فرمان هیدرولیک دارد.

ویژگی جعبه دنده شش سرعته چیست؟

استفاده از جعبه دنده شش سرعته در رانا پلاس با سقف پانوراما، باعث می شود تا در سرعت های بالا، موتور دور کمتری را داشته باشد. همین مورد روی کاهش فشار به پیشرانه تاثیر دارد. همچنین می توان کاهش مصرف سوخت و کاهش آلایندگی های تولیدی را از دیگر ویژگی های استفاده از جعبه دنده شش سرعته دانست.

تجهیزات ایمنی و رفاهی

این نسخه از رانا پلاس مجهز به دو کیسه هوا، سیستم ترمز ضد قفل، کروز کنترل، دکمه های تنظیمات سیستم صوتی روی فرمان، سیستم صوتی با قابلیت اتصال بلوتوث، آینه های جانبی راهنمادار، تهویه مطبوع دستی، صندوق پران برقی، سقف پانوراما و فرمان برقی است. بهتر بود در رانا پلاس با سقف پانوراما از تهویه مطبوع خودکار یا دیجیتال استفاده شود.

سواری رانا پلاس با موتور TU5 پلاس چگونه است؟

هنگام روشن شدن موتور، نسبت به نسخه مجهز به موتور TU5، صدای کمتری وارد کابین می شود. عملکرد گیربکس مناسب است و دنده ها به مراتب نرم تر از جعبه دنده پنج سرعته رانا پلاس تعویض می شوند. کلاچ نیز نرم تر است. نکته مثبت جعبه دنده شش سرعته، قرار دادن ضامن برای قرار گرفتن در حالت دنده عقب است، چرا که این دنده در مجاورت دنده یک قرار دارد. در صورتی که ضامن آزاد نشود، امکان این که دنده به جای یک، در موقعیت عقب قرار گیرد وجود ندارد.

جعبه دنده شش سرعته را درگیر کرده و با دنده یک، شروع به حرکت می کنیم. خودرو به آرامی شروع به حرکت کرده و با افزایش دور موتور، صدای پیشرانه چندان وارد کابین نمی شود. هماهنگی موتور و جعبه دنده به مراتب از قبل بهتر است و با تقه های ناگهانی مواجه نیستیم.

عملکرد سیستم فرمان برقی این مدل از رانا با سقف پانوراما مناسب و بهتر از نمونه مجهز به فرمان هیدرولیک است‌. در این بخش، ایراد موجود، کاسه ای بودن ترمزهای عقب است. اگر چه عملکرد ترمزها در روز تست مناسب بود. اما ترمزهای کاسه ای تحت فشار، عملکرد ضعیف تری نسبت به نمونه های دیسکی دارند. عملکرد سیستم تعلیق نیز همانند گذشته متوسط است.

سخن آخر

رانا پلاس یک سدان جمع و جور مناسب برای خانواده های کم جمعیت است. در این نسخه، موتور قوی تر، جعبه دنده شش سرعته، فرمان برقی و سقف پانوراما وجود دارد. از لحاظ تجهیزات رفاهی نیز اگر از نبود مالتی مدیا و سیستم تهویه مطبوع را فاکتور بگیریم، در سطح مناسبی قرار می گیرد.

از جدی ترین رقبای رانا پلاس با سقف پانوراما، می توان به پژو پارس LX اشاره کرد. چرا که در بازار، تقریبا هر دو در یک رنج قیمتی هستند. از جمله مزیت های پارس نسبت به رانا پلاس ، فضای بیشتر کابین، بهره مندی از تهویه مطبوع خودکار و بازار بهتر هستند. در بقیه موارد، قطعا برتری با رانا پلاس سقف پانوراما است.

قیمت رانا پلاس پانوراما

قیمت رانا پلاس پانوراما در آذرماه جاری – ۱۴۰۰ – در کارخانه ۱۹۳ میلیون و ۴۲۲ هزار تومان از سوی ایران خودرو اعلام شده است.

این خودرو همچون دیگر محصولات در بازار، با اختلاف زیاد نسبت به کارخانه خرید و فروش می شود.

قیمت رانا پلاس پانوراما در بازار در تاریخ ۲۹ آذرماه ۱۴۰۰ حدود ۳۰۵ میلیون تومان است.

 

بیشتر بخوانید:

جایگزین پراید در راه بازار / از خودرو ارزان ایران خودرو چه می‌دانیم

آخرین اطلاعات و عکس سدان برقی ایران خودرو ساخت شرکت جتکو

آزمایش فنی خودرو دایون Y5 کراس‌اووری با توانایی آفرود + قیمت و زمان عرضه

تست جاده‌ای و فنی خودرو دنا توربو تمام گازسوز ؛ قوی‌ترین خودرو ایران

تست تندر تا دو قدمی مرگ ؛ خودرویی که می توانست جایگزین پیکان و پراید باشد

ام وی ام X22 پرو در راه بازار / هاچ بک کراس چینی با موتور یک لیتری!
تست و بررسی تیگو هشت پرو / لوکس ترین محصول مدیران خودرو در پیست آزادی
تست فنی تارا دنده ای ایران خودرو ؛ آیا ارزش خرید دارد؟

گیربکس های ایران خودرو از گذشته تا آینده

رنگ های مختلف پلاک ها بیانگر چه تفاوتی در خودروها هستند؟

یوز، اولین خودرو برقی ایرانی چگونه است؟

برقی سازی کراس اوور ایران خودرو در دستور کار شرکت جتکو

مشخصات فنی تارا برقی چیست؟ / الگوبرداری از تکنولوژی تسلا؟

از گیربکس های ایران خودرو تا تارای برقی و بازار لاستیک ایران

قیمت قطعات ایساکویی پژو ۲۰۰۸ چقدر است؟ گیربکس هم قیمت خودرو پارس اتوماتیک!




18 دیدگاه

    • چرا ارزش نداره موتور تی یو فایو پلاس از تی یو فایو هم تند تر میره شیش دنده زیباتر جوان پسند تر فرمان کروز در ضمن پخش صوتی ماشین عالی از کولر ماشین هم ما راضی هستیم سقف شیشه ای با قیمت مناسب تر ما خریدیم برو گرون تر بی کیفیت تر بخر

    • رانا پانا فوق العادس از تارا هم بدلیل سقف شیش وگیربکس ۶سرعتش سرتره..من دنا پلاس و ۲۰۷پانوراما وپارس داشتم با اختلاف از این سه خودرو سرتره……بین عوض کردنش با۲۰۷ پانوراما مردد بودم ولی بخاطر داشتن صندوق گیربکس وموتورجدیدتر وبروزتر عوض کردم و کاملا راضیم

    • راناپانا تا ۸۰۰ جاداره ولی چون به ضرر دلالها ست خرید و فروش این به همین خاطر زیاد به چشم نمیخوره مطمئنا قیمتش این نیست که در بازار است

  1. در مقایسه با پژو پارس، ماشین خیلی بهتری هست، سر و صدای کمتر، کروز کنترل، مصرف سوخت کمتر، طراحی زیباتر و کیفیت ساخت بسیار بهتر
    اما نسبت به پارس فضای سرنشینان عقب کمتر هست و قیمت کارخانه هم خیلی بالاتر.

  2. راناپلاس پانوراما هم رده ی ۲۰۷ پاناروماست هم موتورش هم داشبورد وزندگی هاش مصرفش از ۲۰۷ کمتره..کلا ماشین خیلی خوب جوان پسندیه

  3. با سلام
    من این ماشین با کلی تحقیق و وسواس خریدم
    باید بگم کیفیت ساخت همون ۲۰۷ هستش موتور بسیار کم صدا تر و دارای لرزش کمتر؛گیربکس بسیار روان و عملکرد مناسب از طرفی کابین به شدت ایزوله است و عایق بندی بسیار خوبی داره فرمان برقی بسیار عملکرد خوبی داره و باعث افزایش لذت رانندگی میشه سیستم صوتی با چهار بلندگو در درب های ماشین عملکرد بسیار راضی کننده داره از لحاظ ظاهری نسبت به پارس رخ جذابتر و به روز تری داره و نسبت به ۲۰۷ هاچ بک در قسمت صندوق برتری داره
    در کل با این قیمت وقتی سواری ماشین نیشی و رانندگی میکنی نسبت به محصولات ایران خودرو مثه سمند و پارس به شدت کیفیت بهتری داره و دقیقا در سطح ۲۰۷ هستش
    به نظر من اگر کسی برای خرید ۲۰۷ که برایش تو بخش فقط مولتی مدیا و تهویه اتومات هست و نکته منفی اش استفاده از موتور tupقدیمی و نبود صندوق و گیربکس ۵ سرعته بخواد ۵۰ تومنم بیشتر بده کاملا در اشتباه چون جفتش که ایران خودرو میزنه و فقط به خاطر برند انقد اضافه بدی اشباع محضه

  4. با سلام
    حدود دوماه است رانا پلاس سقف فلزی گرفتم، بسیار خودروی نرم و راحتی است و راضی هستم.

  5. با سلام،
    من رانا پلاس پانوراما گرفتم،به نظرم نسبت به قیمتش در مقایسه با ماشینهای همرده اش خیلی خوب هست‌.فقط اگر سقفش سانروف هم بود عالی میشد.

  6. آقا توی ایران خودروی ها به نسبت قیمت عالی هست ، مطمن باشید قیمتش میکشه بالا
    موتور رانا پانوراما همان موتور تارا هست و سقف شیشه ای ، کروز و فرمان برقی با این قیمت عالی هست .

  7. امروز تحویل گرفتم متأسفانه مأیوس و دلزده شدم، شنیده بودم کیفیت متریال داخلی خودروها اومده پایین، ولی فکر نمی‌کردم تا این حد بی کیفیت شده باشه، ماشین قبلیم ۲۰۶ مدل ۹۰ بود ولی خداییش متریال داخلیش با این قابل مقایسه نیست
    داخل ماشین بوی زننده پلاستیک میده که انگار تماماً از مواد بازیافتی ساخته شده و ایراد خیلی خیلی مهم اینکه مدل پلاس سقف شیشه‌ای خودرو تهویه اتومات نداره، ساینا تهویه‌اش اتوماته و رانا پلاس سقف شیشه‌ای دستی
    نمیدونم باید خندید یا گریه کرد

  8. برعکس بقیه رانا داران که برای فروش بهتر ازش تعریف میکنن و حتی با ماشین خارجی مقایسه‌اش میکنن، من از این بیناموسیا خوشم نمیاد و بعنوان کسی که ۶ ماهه رانا پانا تحویل گرفتم نظرم‌رو میگم
    یک کلام ختم کلام مفت نمی‌ارزه این ماشین، هندلینگ و تعلیق صفر یعنی بعنوان راننده هیچ تسلطی به خودرو ندارید، هیچ کدوم از پدال‌ها تحت فرمان شما نیست همه‌شون تاخیر داره، از همه بدتر ترمز در حد صفر
    اسمش موتور تی یو فایو پلاس هستش ولی اندازه تی یو فایو قدیمی هم قدرت نداره صدا و لرزشش هم خیلی بیشتره، به سختی شتاب میگیره سربالایی هم قدرت نداره
    اصلا رو کولرش حساب نکنید چون خیلی ضعیفه

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

آغاز فراخوان ایران خودرو برای متقاضیان خودرو پژو پارس

فراخوان ایران خودرو برای متقاضیان خودرو پژو پارس شروع شد. این خودروساز براساس مجوز تداوم تولید از سوی نهادهای...

پست‌های مرتبط