همه چیز درباره روغن موتور کاسترول + وضعیت کاسترول در ایران

از دست ندهید

آیا روغن موتور کاسترول عرضه شده در ایران قابل اطمینان است؟ محصولات عرضه شده کاسترول در ایران کدام هستند و هر کدام مناسب چه خودروهایی هستند؟

 

بیت ران – مجتبی اسماعیلی: تحریم و انزوای کشور ما در سالیان اخیر باعث شده تا اصالت بسیاری از برندهای خارجی موجود در کشور زیر سوال برود.

در این میان افرادی شیاد و سودجو هم از آب گل آلود موجود کره می گیرند و محصولات تقلبی را با قیمت های بالا به جای محصولات اصلی می فروشند.

تقلب همواره ضرر رسان است اما میزان آن متفاوت است. در این میان محصولات تقلبی روغن موتور می توانند هزینه های سرسام آور تعمیر موتور را به مالک تحمیل کنند.

به همین دلیل به سراغ شرکت نت لوب ایران نماینده انحصاری محصولات کاسترول در ایران رفتیم تا درباره وضعیت این برند محبوب در ایران مطلع شویم.

تاریخچه کاسترول (Castrol)

شرکت کاسترول بعد از شرکت اکسان موبیل (Exxonmobil) قدیمی ترین تولید کننده روغن، گریس های صنعتی و روان سازهای مورد استفاده در صنعت خودرو است.

این شرکت بریتانیایی در سال ۱۸۹۹ در لیورپول انگلستان تاسیس شد و از سال ۲۰۰۰ میلادی (۱۳۸۰ شمسی) تبدیل به یکی از نشان های تجاری شرکت بریتیش پترولیوم (BP) شد.

شرکت بریتیش پترولیوم یک ابر شرکت نفت و گاز بریتانیایی چند ملیتی است.

جالب است بدانید شرکت بریتیش پترولیوم در سال ۱۹۰۹ میلادی و در پی اکتشاف میدان نفتی مسجد سلیمان در جنوب غربی ایران و با نام اولیه شرکت نفت ایران و انگلیس (Anglo-Iranian oil company) به اختصار _شرکت نفت آنگلو پرشین_ با مشارکت دو کشور تاسیس شد.

بعد ها و در سال ۱۹۵۴ در پی ملی سازی نفت ایران، شرکت نفت آنگلو پرشین به شرکت ملی نفت ایران و  شرکت بریتیش پترولیوم تجزیه شد.

کاسترول رکورد دار اولین پرواز بدون توقف بر فراز اقیانوس اطلس و بیست و یک مرتبه شکستن رکورد سرعت با خودرو در سطح جهانی است که در تمامی وسایل نقلیه فوق از روغن موتور کاسترول استفاده شده بود.

هدف جدید کاسترول شکستن رکورد سرعت با ۱۰۰۰ مایل بر ساعت توسط خودرو است.

کاسترول در ایران

شرکت نت لوب ایران نماینده انحصاری محصولات کاسترول در ایران فعالیت تولیدی خود را در سال ۱۳۸۰ شمسی و با سرمایه گذاری چند میلیون دلاری شرکت بریتیش پترولیوم در ایران آغاز کرد.

در شهر صنعتی تولا در جزیره قشم هم کارخانه ای به همین منظور با ظرفیت تولید بیست میلیون لیتر روغن موتور (در سال) تاسیس شد.

شرکت نت لوب ایران در حال حاضر شش نوع روغن موتور مختلف کاسترول را در ایران تولید می کند و برخی از مدل های آن را هم وارد می کند.

تمامی مواد اولیه تولید روغن موتور شامل روغن موتور پایه و مواد افزودنی از شرکت مادر (BP) وارد می شوند و در کارخانه قشم مطابق فرمولاسیون بین المللی کاسترول با یکدیگر ترکیب، پالایش و سپس درون ظرف های کاسترول ریخته می شوند.

ظرف های مورد استفاده هم به دلیل رعایت استانداردهای بین المللی کاسترول مانند نبود نشتی، استحکام کافی در برابر جابجایی های با شدت بالا و جلو گیری از ورود گرد و غبار و عوامل محیطی به داخل آن، از شرکت مادر وارد می شوند.

به گفته شرکت نت لوب ایران، تمامی روغن موتورهای تولید شده در ایران دقیقا باید استانداردهای کاسترول را پاس کنند و اگر این روغن ها به هر کجای دنیا برده شوند و با روغن های کاسترول تولید شده در کشورهای دیگر مقایسه شده و حتی مورد آزمایش قرار گیرند، نتیجه یکسان خواهد بود.

اصالت برند کاسترول در ایران

مشاهده  اسناد و مدارک ثبتی و حقوقی از سمت شرکت مادر (BP) گواه این بود که این شرکت تحت لیسانس شرکت مادر است و موظف است تمامی استاندارد های لازم را پاس کند و همچنان دارای اصالت است.

همچنین ثبت جهانی لوگو، نام فارسی کاسترول و شکل ظرف های عرضه شده در ایران قابل مشاهده بود.

همچنین اسنادی در شرکت وجود داشت که نشان می داد این شرکت در حال حاضر روغن موتورهای نمایندگی های چند برند خودرو خارجی در ایران را تامین می کند.

مسوولان شرکت متذکر شدند که این شرکت تک فروشی ندارد و با هیچ کدام از فروشگاه های اینترنتی هم قرار دادی نبسته است.

اسناد شرکت نشان می داد حجم روغن موتورهای تقلبی کاسترول نسبت به فروش شرکت ناچیز است اما در همین موارد ناچیز هم شرکت برخوردهای بسیار قاطعانه ای داشته است.

راه های خرید روغن موتورهای اصلی کاسترول

شرکت نت لوب ایران می گوید روغن موتورهای اصلی کاسترول را فقط از روش های زیر خریداری کنید:

_ تعویض در اتوسرویس های مجاز که دارای تابلوی کاسترول هستند و  یا قفسه های کاسترول به همراه چند ردیف از محصولات این شرکت را دارند.

_ خرید از فروشگا های معتبر لوازم یدکی و روغن که جواز کسب دارند و احراز هویت شده اند.

انواع روغن موتورهای عرضه شده کاسترول در ایران

چند نوع از روغن موتورهای کاسترول در ایران تولید می شوند که هر کدام ویژگی های خود را دارند و در زیر مورد بررسی قرار می گیرند.

کاسترول مگناتک (MAGNATEC)

این روغن موتور دارای مدل های زیر شاخه ای مانند  دارای مولکول های اصطلاحا هوشند است که می توانند به قطعات فلزی موتور بچسبند.

وقتی موتور خودرو خاموش می شود روغن آن ته نشین می شود و عملا بعد از گذشت چند ساعت از خاموش بودن موتور دیگر هیچ روغنی در میان قطعات مورد سایش موتور قرار ندارد.

در نتیجه درست در لحظه استارت موتور، تا رسیدن روغن از کارتل به اجزای موتور، برای چند لحظه موتور خودرو خشک کار می کند که این امر در طولانی مدت می تواند باعث بروز آسیب شود و خاصیت آهن ربایی کاسترول مگناتک باعث می شود تا فیلمی از روغن همواره در لایه های تحت سایش اجزای موتور باقی بماند.

درجه گرانروی این مدل ۱۰W 40 است و علاوه بر قابل استفاده بودن برای عموم خودروها بیشتر مناسب کسانی است که خودروی خود را دیر به دیر (هر چند روز یک بار) روشن می کنند.

کاسترول MAGNATEC FUEL SAVER

این مدل علاوه بر خاصیت جاذبه مولکولی باعث صرفه جویی در مصرف سوخت هم می شود.

چنان که با گرانروی ۵W 30 می تواند با به حداقل رساندن اصطکاک بین قطعات موتور در پانزده دقیقه بحرانی گرم شدن خودرو علاوه بر محافظت مطلوب تر از قطعات موتور باعث صرفه جویی در مصرف سوخت هم بشود.

این روغن مناسب خودروهای دارای توربو شارژر و خودروهایی است که در طول روز استارت/استاپ های متعددی دارند.

کاسترول GTX

این مدل با گرانروی ۲۰W 50 قابلیت ضد رسوب بیشتری دارد و مناسب خودروهایی است که زیاد در ترافیک هستند یا عادت به تعویض دیر به دیر روغن موتور دارند.

کاسترول GTX CNG Dual Fuel

این مدل با گرانروی ۲۰W 50 به گونه ای ساخته شده که از فرسایش قطعات حساس موتور در حالت استفاده از گاز طبیعی جلوگیری کند.

حرارت بالای موتور در هنگام استفاده از سوخت گاز باعث اکسیداسیون و کاهش روان کاری روغن های معمولی می شود.

این روغن مناسب خودروهای دوگانه سوز است.

کاسترول GP

این محصول با گرانروی ۲۰W 40 صرفا برای موتورسیکلت های چهارزمانه ساخته شده است.

کاسترول EDGE

این محصول گل سرسبد محصولات کاسترول، گران ترین و کامل ترین آن است.

این روغن موتور به صورت تمام سنتتیک ساخته شده که با تکنولوژی پیشرفته باعث بهترین نوع روانکاوی و حفاظت مداوم از قطعات موتور می شود.

این محصول و برای خودروهای مرسدس بنز، ب ام و و پورشه مناسب است.

این مدل تنها محصول تمام وارداتی کاسترول است.

کاسترول RX TURBO

این محصول با درجه گرانروی ۱۵W 40 برای خودروهای دیزلی مانند کامیون های سنگین توربو یا غیر توربو مناسب است.

از این روغن می توان در خودروهای دیزلی سواری، ون ها و وانت ها هم استفاده کرد.

کاسترول ULTRA MAX

این روغن موتور چند درجه ای با گرانروی ۲۰W 50 برای خودروهای دیزلی که در شرایط بسیار سخت و پر فشار کار می کنند طراحی شده است.

همچنین خودروهای فرسوده با موتورهای قدیمی هم می توانند از این مدل استفاده کنند.

کاسترول Transmax Multivehicle (گیربکس اتوماتیک)

این روغن برای استفاده در جعبه دنده های خودروهای اتوماتیک طراحی شده است که طیف وسیعی مانند شاسی بلندها، سواری ها و کامیونت ها را شامل می شود.

کاسترول ATF DEX III (گیربکس اتوماتیک)

این روغن هم صرفا برای استفاده در جعبه دنده اتوماتیک خودروهای شرکت GM طراحی شده است.

این روغن دنده همچنین مناسب گیربکس اتوماتیک خودروهای فورد کلاسیک که در ایران وجود دارند هم هست.

بیشتر بخوانید:

۵ نشانه که می‌گوید خودرو شما نیاز به تعویض روغن موتور دارد

اهمیت و زمان تعویض روغن ترمز + انواع روغن ترمز

روغن گیربکس اتوماتیک و دستی + معرفی روغن مناسب خودروهای داخلی و وارداتی

هر آنچه درباره انواع روغن موتور باید بدانید

کم شدن روغن موتور نشانه چیست؛ چرا موتور ماشین روغن کم می‌کند؟

روغن سوزی چیست؟ راه های شناسایی و رفع آن کدام است؟

آب و روغن قاطی کردن یعنی چه؟

نظر طراح سری شش ب ام و درباره طراحی خودرو تارا و شاهین

مشخصات موتور ۱۶ سوپاپ سایپا چیست؟ / اشتراک موتور تارا با شاهین؟

موتور تندر ۹۰ سایپا مشخص شد

خبرنگاران برتر خودرو معرفی شدند / بیت ران باز هم در مقام اول

مشخصات فنی گیربکس شش سرعته دستی ایران خودرو و توانایی های آن

گیربکس شش سرعته جدید روی کدام محصولات ایران خودرو نصب می شود؟

نادر فقیه‌زاده طراحی چه خودرو هایی را بر عهده داشت؟

مشخصات فنی گیربکس شش سرعته دستی ایران خودرو و توانایی های آن

گیربکس شش سرعته جدید روی کدام محصولات ایران خودرو نصب می شود؟

ایران خودرو تارا وارد بازار شد / تفاوت نسخه دستی با اتوماتیک؟

سایپا شاهین چگونه شاهین شد؛ داستان خودرو جدید سایپا

پلت فرم شاهین چگونه است؟

سایپا رهام از سال آینده با موتور تیبا وارد بازار می شود

نبرد در مونیخ / ویژه برنامه فلاشر برای نمایشگاه خودرو مونیخ

از گیربکس های ایران خودرو تا تارای برقی و بازار لاستیک ایران 

قیمت لنت ترمز خودروهای ایرانی و خارجی/ علائم تمام شدن لنت ترمز

بررسی بهترین دیسک و صفحه کلاچ در بازار و قیمت انواع لوازم کلاچ

قیمت روغن موتور در بازار + معرفی شرکت های برتر تولید کننده روغن

کامیون دست دوم وارداتی چه ویژگی هایی دارند؟ + جزئیات و آپشن ها

بهترین لاستیک های زمستانی و رتبه بندی آن ها در سال ۲۰۲۰

آشنایی با ولوو FH و مدل‌های آن + کامیون های ولوو در ایران

 




2 دیدگاه

  1. سلام من در جزیره ابوموسی تنها تعویض روغنی هستم میخاستم ببینم با چقدر پول میتونم از محصولات شما استفاده کنم ممنون میشم راهنمایی کنید یا نمایندگیشو بگیرم بنظر شما با چه مقدار پول میتونم با شما کار کنم متشکرم

  2. من طبق تجربه ای که دارم ایران در زمینه تولید روغن واقعا عالی داره عمل میکنه و محصولات عرضه شده در کشورمون در رده کیفی خودشون به راحتی میتونن با محصولات خارجی رقابت داشته باشن.
    کسانی هم که چشم بسته میگن روغن خارجی بهتره بیشک تجربه استفاده از روغن خارجی رو در کنار روغن ایرانی نداشتن تا پی به کیفیت روغن ایرانی ببرن.

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

سامانه فروش خودرو سود ده‌ترین بانک ایران!

سامانه فروش خودرو که با هدف حذف دلالان و شفافیت خودروهای فروخته شده تاسیس شد، به محلی برای سرمایه‌گذاری...

پست‌های مرتبط