لاستیک رادیال را می توان از انواع جدید لاستیک در برابر لاستیک های بایاس دانست. وجه تمایز این لاستیک چیست؟
بیت ران – الهام زهره وند: تقریبا امروزه بیشتر لاستیک های استفاده شده در خودروهای سبک لاستیک رادیال هستند.
لاستیک های رادیال که سیمی نیز نامیده می شوند در برابر لاستیک های بایاس جدیدتر هستند.
بدنه تایر از چندین لایه تنیده شده تشکیل شده است.
معمول ترین لایه مورد استفاده نخ های پلی استر است.
در لاستیکهای رادیال این نخ ها بهصورت عمود بر آج تایر قرار گرفتهاند.
برای اطلاع از قیمت انواع لاستیک اینجا کلیک کنید.
شعاعی بودن بافت در این لاستیک ها سبب نرم تر بودن لاستیک می شود.
این نرمی باعث می شود مانند دمپر، نیروهای جاده به نرمی دفع شود.
البته این عامل در سطح برخورد لاستیک با جاده سبب کمی و کاستی می شود.
این نقص هم با بافت های مورب بهبود پیدا می کنند.
هرچه زاویه این بافت ها در لاستیک بیشتر باشد، سختی بیشتری حاصل می شود.
از طرفی این مورب بودن و جنس تسمه، می تواند تحمل افزایش بار را هم بالا ببرد.
نخ های گفته شده در لاستیک های سیمی از جنس فولاد یا نایلون هستنند.
که البته بیشتر لاستیک های رادیال از نخ های فولادی تولید می شود.
لاستیک رادیال که امروزه ساخته می شود در دو مدل تابستانی و زمستانی است.
یکی از مهم ترین ویژگی های لاستیک رادیال مقاومت پایین غلتشی آن است که به مصرف سوخت کمتر کمک می کند.
چسبندگی بهتر با زمین، نرمی رانندگی به خاطر انعطاف بیشتر دیواره تایر، ترمزگیری موثرتر و عملکرد بهتر در پیچ ها، از مزایای لاستیک های رادیال هستند.
روی بخش جانبی لاستیک ها کدی حک شده است که این کد با یک حرف انگلیسی شروع می شود.
این حرف بیانگر نوع تایر است.
در حال حاضر روی بیشتر تایرها حرف R نقش بسته که بیانگر رادیال بودن تایر است.
بیشتر بخوانید:
افتضاح ترین لاستیک برا نیسان