سیستم اتوهلد چیست و چگونه کار می کند؟

از دست ندهید

سیستم کمکی شروع حرکت در سربالایی که با نام اتوهلد شناخته می‌شود یکی از آپشن‌های متداول خودروهای امروزی است. در ادامه به بررسی این سیستم و عملکرد آن خواهیم پرداخت.

بیت ران – علی محمدی: شروع حرکت خودرو در سربالایی شرایطی است که معمولا همه رانندگان آن را تجربه کرده‌اند.

فرض کنید پشت یک چراغ قرمز در یک خیابان سربالایی توقف کرده‌اید.

در این شرایط برای اینکه خودرو به عقب نرود، باید پدال ترمز را نگه داشت.

با سبز شدن چراغ، اگر خودروی شما از نوع دنده دستی باشد، باید پای چپ خود را روی کلاچ نگه دارید و با پای راست نیز گاز دهید.

در این حالت پدال ترمز فعال نیست و هیچ نیرویی برای مهار کردن حرکت خودرو وجود ندارد.

همین مساله باعث می‌شود تا خودرو در شروع حرکت، ابتدا مقداری به عقب حرکت کند و سپس به جلو برود.

در چنین وضعیتی اگر خودرویی در عقب شما باشد، احتمال برخورد با آن وجود دارد.

استفاده از روش نیم کلاچ کردن فشار زیادی به خودرو وارد می کند

برای پیشگیری از چنین مشکلی در خودروهای دنده دستی می‌توان از ترفند نیم کلاچ کردن استفاده کرد.

در نیم کلاچ کردن با اینکه خودرو ممکن است به عقب نرود، ولی فشار زیادی به مجموعه انتقال نیرو وارد می‌شود و افزایش دور موتور نیز مصرف سوخت را بالا می‌برد.

مشکل عقب رفتن در سربالایی در خودروهای سنگین نمود بیشتری دارد.

به جلو راندن کامیونی که در سربالایی به عقب حرکت کند کار دشواری است و از سویی عقب رفتن یک کامیون از نظر ایمنی نیز خطرات زیادی را در پی دارد.

اینجاست که نام سیستمی به نام HAS یا اتوهلد به میان می‌آید.

این سیستم گرچه در خودروهای مختلف می‌تواند نام متفاوتی داشته باشد، اما اصول کارایی آن در تمام خودروهای مجهز به اتوهلد یکسان است.

اتوهلد یک سیستم ایمنی الکترونیکی است که از عقب رفتن خودرو در سربالایی‌ها جلوگیری می‌کند.

در ادامه می خواهیم به بررسی دقیق‌تر این سیستم و کارکرد آن بپردازیم.

سیستم کمکی حرکت در سربالایی

راه‌های مختلفی وجود دارد که بتوان خودرو را در سربالایی مهار کرد.

هر یک از این راه‌ها معایب و مزایای خود را دارند.

سیستم کمکی حرکت در سربالایی می تواند از روش‌های مختلفی وارد عمل شود.

این روش می‌تواند از طریق تشخیص حرکت خودرو به عقب، تشخیص زاویه خودرو، تشخیص درگیر شدن پدال کلاچ، تشخیص درگیر شدن ترمزها و دریافت اطلاعات پدال گاز و گشتاور موتور انجام شود.

تشخیص درگیری کلاچ

در خودروهای دنده دستی که به اتوهلد مجهز باشند یکی از اصلی‌ترین اجزای سیستم، تشخیص وضعیت کلاچ است.

برای شروع حرکت در یک خودروی دنده دستی باید پدال کلاچ را تا انتها فشار داد تا کلاچ آزاد شود.سیستم اتوهلد

در این حالت دیگر ارتباط موتور با چرخ‌ها قطع شده است و خودرو نمی‌تواند از موتور برای مهار شدن استفاده کند.

در این مرحله سیستم می‌تواند با تشخیص درگیر نبودن کلاچ، ترمزها را فعال کند تا خودرو به عقب نرود.

تشخیص زاویه

سیستم اتوهلد می‌تواند با استفاده از یک سنسور زاویه به گونه‌ای تعریف شود که اگر شیب مسیر از حد معینی بالاتر باشد، سیستم وارد عمل شود.

تشخیص گشتاور موتور

سنسور گشتاور می‌تواند تشخیص دهد که آیا موتور گشتاور لازم برای راه اندازی خودرو را دارد یا خیر.

به این ترتیب سیستم دقیقا زمانی که گشتاور موتور به حد مناسبی برسد، ترمزها را آزاد می‌کند و به این شکل، خودرو اصلا به عقب حرکت نمی‌کند.

تشخیص وضعیت ترمزها

این سیستم نیز تشخیص می‌دهد که ترمزها در چه وضعیتی قرار دارند.

همچنین این سیستم باید تشخیص دهد میزان نیروی ترمزی که از عقب رفتن خودرو جلوگیری می‌کند چقدر است.

به طور کلی، کارکرد اتوهلد به این صورت است که، سنسور زاویه ابتدا قرار داشتن خودرو در شیب را می‌سنجد.

سنسور ترمز نیز درگیر یا آزاد بودن ترمزها را به کامپیوتر گزارش می کند و اگر ترمزها درگیر نباشند تشخیص می‌دهد که خودرو به عقب خواهد رفت.

در این زمان سیستم به طور خودکار ترمزها را درگیر می‌کند تا خودرو حرکت نکند.

فعال کردن ترمزها توسط اتوهلد با استفاده از عملگر برقی انجام می‌شود که دستور خود را از ECU دریافت می‌کند.

البته در برخی از خودروهای هیبریدی از موتور برقی به عنوان ترمز استفاده می‌شود.

به محض این که راننده پدال گاز را فشار دهد، ECU از طریق سنسور گشتاور از میزان قدرت موتور اطلاع پیدا می‌کند و به محض اینکه میزان گشتاور وارده به حد مطلوب برسد ECU فرمان آزاد شدن ترمزها را صادر می‌کند.

عملکرد اتوهلد بسیار نرم و نامحسوس است.

سیستم، رها کردن ترمزها را آنقدر نرم انجام می‌دهد که راننده اصلا متوجه نمی‌شود ترمزها درگیر بوده‌اند.

در حقیقت اصلی‌ترین تاثیر اتوهلد روی رانندگی، کاهش اضطراب راننده در سربالایی‌ها است.

مزایای سیستم کمکی حرکت در سربالایی (اتوهلد)

با وجود سیستم اتوهلد، رانندگی با خودرو امن‌تر و راحت‌تر می‌شود.

هیچ راننده‌ای دوست ندارد که خودرویش در سربالایی به اتومبیل پشت سری برخورد کند.

به این ترتیب چنین سیستمی نه تنها ایمنی خودرو، بلکه ایمنی خودروی پشت سری را نیز تامین می‌کند.

دیگر تاثیر مثبت اتوهلد استهلاک کم‌تر بخش های مختلف خودرو است.

با وجود این سیستم، قسمت‌هایی نظیر ترمز دستی و در خودروهای دنده دستی، کلاچ کم‌تر استفاده می‌شوند و به این ترتیب عمر بالاتری خواهند داشت.

همچنین سیستم کمکی شروع حرکت در سربالایی با وارد کردن فشار کم‌تر به موتور باعث کاهش استهلاک آن نیز می‌شود.

به این نکته نیز اشاره کنیم که با وجود قرار گرفتن سیستم اتوهلد در بین سیستم‌های ایمنی، اما نباید ارزش آن را بالاتر از کمربند ایمنی و ایربگ دانست.

در تصادفی که شما به خودروی پشت سری برخورد کنید معمولا تلفات جانی وجود ندارد.

البته این مورد درباره کامیون‌ها می‌تواند خطرناک باشد.

نکته دیگر این که سیستم اتوهلد جزو معدود سیستم‌های ایمنی خودرو است که هر روز از آن استفاده می‌شود.

این در حالی است که برای مثال، ایربگ خودرو فقط یک بار استفاده می شود.

بیشتر بخوانید:

سیستم هشدار نقطه کور هوشمند کیا چگونه کار می‌کند؟

رادار بین خطوط خودرو چیست و چگونه کار می‌کند؟

سیستم هشدار نقطه کور در خودرو چیست؟

منبع: auto.howstuffworks




2 دیدگاه

    • ترمز دستی در سربالایی اصلا فعال نیست،متاسفانه در دنا بدلیل وزن زیاد و عملکرد نامطلوب،اگر در سربالایی مجبور به توقف باشید متاسفانه ترمز دستی عمل نمیکند و موقع شروع حرکت،خودرو به عقب برمیگردد،
      کاش میشد روی دنا معمولی این سیستم رو نصب کرد

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

آغاز فراخوان ایران خودرو برای متقاضیان خودرو پژو پارس

فراخوان ایران خودرو برای متقاضیان خودرو پژو پارس شروع شد. این خودروساز براساس مجوز تداوم تولید از سوی نهادهای...

پست‌های مرتبط