26.4 C
Tehran
سه شنبه ۱۷ تیر ۱۳۹۹

گریت‌ وال ولیکس C30 تست و بررسی شد

از دست ندهید

گریت‌ وال ولیکس C30 تست و بررسی شد. با مزایا و معایب فنی و ظاهری این خودروی چینی آشنا شوید.

بیت ران – محمد فتح اللهی : صبح یک روز داغ بهاری هنگام عبور از خیابان‌های کناری کرمان‌خودرو، اتومبیلی شبیه به تویوتا یاریس توجه‌‌‌‌ام را جلب کرد.

طراحی متفاوت و به روز آن باعث شد سرعت خودروی خود را بیشتر کنم و از نزدیک‌ نام و نشان این خودرو را ببینم.

چیزی که در مقابلم قرار داشت یک چینی تازه به دوران رسیده بود.

این خودرو قرار بود جایگاه از دست رفته هیوندای ورنا و آوانته را برای کرمان‌خودرو در بازار داخلی کشور بدست آورد.

گریت‌ وال ولیکس C30
لوگو شرکت چینی گریت‌ وال

گریت‌ وال ولیکس C30 و رقبا

صحبتی کوتاه با مالک خودرو زمینه‌ای شد برای آزمونی یک ساعته با اولین سدان کامپکت کمپانی گریت‌ وال که نام ولیکس C30 برایش انتخاب شده است.

بی شک اولین سوالی که در ذهن بوجود می‌آید این است که آیا این اتومبیل می‌توانست روزهای خوش ورنا و آوانته را در بازار داخلی کشور تکرار کند یا خیر؟

وقتی متوجه چینی‌بودن اتومبیلی می‌شوید، ناخودآگاه در ذهن این فکر بوجود می آید که با خودرویی بی‌کیفیت و ناهماهنگ در طراحی ظاهری رو به رو هستید.

این تعاریف شاید برای بسیاری از اتومبیل‌های چینی قابل ذکر باشد، اما در مورد ولیکس نمی‌توان آنها را به کار برد.

کمپانی گریت‌وال خودروسازی را از بیش از 40 سال پیش آغاز کرده است.

با این تفاوت که تا سال 2008 تنها به ساخت کامیون مشغول بود.

بعد از آن ساخت وانت را  در دستور کار کمپانی خود  قرار داد.

اولین ساخته آنها یعنی Deer در بازار وانت‌ های باری کشورمان به راحتی توانسته با وانت پیکان‌، نیسان و مزدا رقابت کند.

پس از تجربه کامیون‌سازی و حضور در بازار وانت، ساخت یک سدان کامپکت برای این کمپانی چالش بزرگی محسوب می ‌شد.

گریت‌ وال ولیکس C30

ورود گریت وال به دنیای سواری ها

به لطف تجربه ساخت هاچ‌ بک ‌های شهری، گریت‌ وال از همان ابتدا می ‌دانست که برای فروش بیشتر نیازمند طراحی قوی و تأثیرگذار است.

البته نتیجه‌ کار چندان هم جذاب از کار در نیامد.

اما با وجود ظاهر ساده و محافظه‌ کارش توانست به عنوان خودروی کامپکت سال 2010 در چین، دست پیدا کند.

گریت ‌وال تنها ده ماه پس از تولید C30 صدهزار دستگاه از آن تولید کرد.

به جز بازار روسیه که از آن استقبال بسیاری کرد، برای بازار اروپا هم برنامه ریزی کرد.

در نگاه اول اگر بخواهیم ولیکس را از جهت طراحی با هم وطنانش مقایسه کنیم، باید گفت که کاملاً از آنها سرتر است.

نه همانند ام‌وی‌ام 520 بلاتکلیف در چهره‌پردازی است و نه مثل لیفان 620 بی تناسب در طراحی خارجی.

همه چیز در نهایت اعتدال شکل گرفته است.

خبری هم از چراغ‌ های جلوی بزرگ و شکل دوار گرافیک چراغ‌ های عقب اتومبیل ‌های چینی نیست.

گریت‌ وال ولیکس C30

ظاهر متناسب و کیفیت خارجی یک خودروی چینی

اولین شوک یقیناً ظاهر متناسب و با کیفیت خارجی آن است.

پس از بررسی وضعیت خارجی خودرو با بازکردن در، نمای متفاوت داخلی جلب توجه می‌ کند؛ این همان شوک دوم است.

با وجود اینکه با طرحی قدیمی و از مدافتاده رو به رو هستید، اما در مقایسه با سایر خودرو‌های چینی، ولیکس آنقدر باکیفیت هست که بتواند نظر خریدارانش را جلب کند.

تریم دو رنگ داخلی و طرح آلومینیوم ‌نمای کنسول، جایگاه آن را بالاتر از خودروهای هم وطنش قرار داده است.

اما یک نکته مهم در این میان وجود دارد.

اینکه با وجود شباهت ‌های ظاهری با یاریس و کابین قابل ‌قبولش، نباید به هیچ عنوان انتظار کیفیت یاریس را از آن داشت.

بلکه از جهت کیفیتی تنها می تواند با کره‌ای ‌های بیست سال پیش رقابت کند.

در کابین دسترسی به ادوات و کلیدها خوب و راحت است.

در زمان استفاده از کلیدها، احساس خوبی همراه با کیفیت قابل قبول خواهید داشت.

در عقب هم فضای کافی برای حضور دو نفر وجود دارد.

اما وجود نفر سوم شرایط را کمی سخت‌ خواهد کرد.

ضمن اینکه صندلی‌ های آن هم وضعیتی قابل قبول دارند.

گریت‌ وال ولیکس C30

 

آزمون پیشرانه ولیکس C30

زمان رانندگی فرا می‌ رسد و با استارت پیشرانه، انتظار صدایی نامتعارف از آن دارم.

موتور به آرامی کار می ‌کند و در دورهای پایین صدایی مناسب در داخل کابین به گوش می رسد.

با رعایت اینکه خودرو مورد آزمون هنوز یک کیلومتر هم از مرکز تحویل کرمان‌خودرو دور نشده است، سعی می ‌کنم شتاب‌گیری کنم.

دورگیری موتور 1.5لیتری ولیکس بسیار کند است.

و به هیچ عنوان با گیربکس پنج سرعته ‌اش هماهنگ نیست.

با وجود اینکه موتوری 103 اسب ‌بخاری در زیر در موتور وجود دارد، اما باید قید شتاب‌ گیری را زد.

کلاچ خودرو تقریباً سفت است و دنده ‌ها حتی با رعایت هماهنگی با دور موتور، به سختی جا می‌ رود.

این سومین شوک آشنایی با ولیکس بود و می ‌توان گفت که چندان هم خوشایند نبود.

دید پیرامون اتومبیل مناسب است، اما در زمان دنده عقب ‌رفتن با وجود در صندوق ‌عقب بلندش، تنها باید به سنسورهای روی سپر عقب اعتماد کرد.

گریت‌ وال ولیکس C30

انواع گریت‌ وال ولیکس C30

C30 در چهار تیپ به فروش می رفت.

لاکچری (دولوکس در بازارهای دیگر) و الیت که هر کدام از آنها با دو نوع گیربکس دستی و اتوماتیک قابل خرید است.

اتومبیل مورد آزمون از نوع الیت با گیربکس دستی بود که عمده ‌ترین تفاوتش با نمونه لاکچری نبود مانیتور در میانه داشبورد و کنترل‌های روی فرمان است.

البته چند ماه بعد از تولید ولیکس دستی مدل اتومات آن نیز در ایران از سوی کرمان خودرو عرضه شد.

به گفته مالک در زمان خرید این خودرو تنها گزینه قابل سفارش مدل الیت با گیربکس دستی بوده است.

در بحث امکانات رفاهی ولیکس هم ایربگ سرنشینان جلو، ترمز ضدقفل، رینگ‌های آلومینیومی، ایموبلایزر، سیستم صوتی با قابلیت پخش فایل‌های MP3 و… دیده می شود.

البته این آشپن ها دیگر این روزها چیز جدیدی در دنیای خودروسازی نیست.

اولویت خرید با ولیکس C30 است یا رقبا؟

شوک چهارم بدون شک قیمت ولیکس است.

در ابتدای تولید هر دو مدل خودرو گریت‌ وال ولیکس C30 در محدوده قیمتی 25 تا 32 میلیون تومان قیمت گذاری شد.

به این ترتیب می بایست با رنو مگان 1600، لیفان 620 و ام‌ وی ‌ام 530 در آن زمان رقابت می کرد.

پرسش اینجا ست، حتی با وجود اینکه ولیکس در تست‌های تصادف C-NCAP چین هر پنج ستاره ایمنی را دریافت کرده، چرا باید خریداری که به فکر ایمنی خود و خانواده ‌اش بوده، مگان پنج ستاره اروپایی را به ولیکس چینی ترجیح می داده است؟

در پایان آزمون به یاد روزی افتادم که از یک مالک هیوندای آوانته پرسیدم چرا خودروی قدیمی اش را با خودروی دیگری تعویض نمی ‌کند که بعدها با مشکل دشواری تأمین قطعه مواجه نشود؟

مالک اینطور پاسخ داد که آنقدر از سواری نرم، کیفیت خوب و مصرف سوخت اقتصادی موتور 2لیتری ‌اش رضایت دارد که به هیچ وجه آن را با اتومبیل دیگری عوض نمی ‌کند.

این رضایت همان چیزی است که با خداحافظی هیوندای و جایگزینی ولیکس C30 می تواند، ادامه پیدا کند.

گریت‌ وال ولیکس C30

جدول مشخصات فنی گریت‌وال Voleex C30

نوع موتور 4 سیلندر خطی
حجم موتور 1497 سی‌سی
تعداد سوپاپ‌ها 4 سوپاپ در هر سیلندر / 16 سوپاپ
قدرت 103.5 اسب‌بخار در 6000 دور در دقیقه
گشتاور 138 نیوتن‌متر در 4200 دور در دقیقه
نسبت قدرت به حجم 69.1 اسب‌بخار در ازای هر لیتر از حجم موتور
نسبت گشتاور به حجم 92.1 نیوتن‌متر در ازای هر لیتر از حجم موتور
نسبت تراکم 10.5 به یک
گیربکس 5 سرعته دستی
حداکثر سرعت 170 کیلومتر
ابعاد تایر 185/65 R 15
طول×عرض×ارتفاع (میلی‌متر) 4452×1705×1480
فاصله بین محورها (میلی‌متر) 2610
فاصله از سطح زمین (میلی‌متر) 113
سیستم تعلیق جلو مک‌فرسون
سیستم تعلیق عقب اکسل پیچشی
وزن خالص (کیلوگرم) 1125
حجم مخزن سوخت 40 لیتر
میانگین مصرف سوخت 6.9 لیتر در هر 100 کیلومتر به صورت ترکیبی
حجم مخزن بار 510 لیتر

بیشتر بخوانید:

ایمنی خودروهای چینی در تست C-NCAP؛ستاره چینی های ایران

فوتون تونلند؛ وانت میان رده چینی + عکس و مشخصات فنی

لیفان ۶۲۰ چگونه است؟ + تصاویر و راهنمای خرید خودرو

دانگ فنگ H30 Cross ارزش خرید دارد؟ + معایب و مزایا

منبع: اتومبیل

  1. قطعا کیفیت داخلی وولکس بالاتر از کره ای های فوق العاده بی‌کیفیت 20 سال پیش هست. واقعا آیا وولکس قابل مقایسه با مثلا هیوندا اکسل نسل اول هست؟ حتما بهتره

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

شرکت بازرسی و استاندارد ایران اعلام کرد:

کیفیت سمند ارتقا یافته است + جزئیات

بنابر اعلام شرکت خودروسازی ایران خودرو ارتقای کیفیت سمند از سوی شرکت بازرسی و استاندارد ایران تایید شده است. بیت...

ارزشمندترین خودروساز جهان شد

با بالا رفتن ارزش سهام تسلا موتورز در بورس و پیشی گرفتن آن از تویوتا، تسلا به عنوان ارزشمندترین خودروساز در جهان معرفی شد. بیت...

برترین خبرنگاران خودرویی ایران در سال ۹۸ +...

امین آزاد مهندس مکانیک، سردبیر سایت بیت ران و نیز مستند ساز صنعتی به ویژه در حوزه خودرو به عنوان برترین خودرونویس و خبرنگار...

آیرودینامیک ترین خودروی لوکس در جهان را بشناسید

آیرودینامیک ترین خودروی لوکس در جهان متعلق به لوسید موتورز است. در ادامه با این خودرو آشنا شوید. بیت ران - در اوایل ماه ژوئن،...

داستان رولزرویس و هایده / خودرویی که قرار بود...

داستان رولزرویس و هایده را از زبان تیمور ریشار استاد خودروهای کلاسیک ایران ببینید. بیت ران -  تیمور ریشار را ماشین‌بازها، صندوقچه گنج خودروهای کلاسیک...

پست‌های مرتبط