ایمنی خودروهای چینی در تست C-NCAP؛ستاره چینی های ایران

از دست ندهید

در چند سال اخیر حضور خودروهای چینی در ایران پررنگ شده است. یکی از مواردی که ارائه دهنده گان این خودروها روی آن خیلی مانور می دهند ایمنی خودروهای چینی است. واقعیت تست ها و تعداد ستاره های ایمنی خودروهای چینی برای تمام دنیا ابهام دارد. آیا این ایمنی و تعداد ستاره ها واقعیت دارد؟

بیت ران – امیرحسین اسماعیل بیگی: ماموریت اداره ملی ایمنی ترافیک بزرگراه ها (NHTSA) در آمریکا، نجات جان ها، جلوگیری از صدمات، کاهش هزینه های مرتبط با استفاده از وسایل نقلیه موتوری و سفر ایمن در راه ها عنوان شده است.

برای تحقق این هدف، NHTSA داده های تصادف وسایل نقلیه موتوری را جمع آوری و تحلیل می کند.

یکی از برنامه هایی که در این راستا انجام داده اند، راه اندازی NCAP است.

NCAP مخفف کلمه های New Car Assessment Program است.

این یعنی «برنامه ای برای ارزیابی ایمنی خودروهای جدید» که تولید می شوند.

NCAP در سال ۱۹۷۹ به منظور ترغیب تولیدکنندگان به ساخت وسایل نقلیه ایمن تر و مصرف کنندگان برای خرید خودروهای ایمن تر، ایجاد شد.

با گذشت زمان، موسسه با افزودن برنامه های رتبه بندی، تسهیل دسترسی به نتایج آزمون و تجدید نظر در قالب اطلاعات، این برنامه را بهبود بخشید.

قوانین، نحوه انتشار و دسترسی به اطلاعات تست های NCAP با پیشرفت صنعت و ایمنی خودروها بهبود پیدا کرد.

ابتکار NCAP در انتشار کیفیت خودروها بر اساس ستاره

هتل ها برای درجه بندی کیفیت از ستاره استفاده می کنند و از یک ستاره تا پنج ستاره دسته بندی می شوند.

هر ستاره باعث کلی تغییر در یک هتل می شود و هتل پنج ستاره هتل خیلی خوبی محسوب می شود.

از همین نوع رتبه بندی در خودروها استفاده می شود و خودروها بر اساس نتایج تست از تک ستاره تا پنچ ستاره دسته بندی می شوند.

پس از آمریکا کشورهای دیگری با دیدن نتایج موفقیت آمیز این برنامه آرام آرام آن را در کشور خود اجرا کردند.

اصول تست و مبنای قوانین اولیه یکسان است، اما هر کشور جزییات قوانین خود را برای تست خودروها اعمال می کند.

به همین علت اعتبار تست ها و نتایج آن ها ممکن است یکسان نباشد.

CNCAP

معروف ترین و معتبرترین این موسسه های تست، در حال حاضر Euro NCAP است.

به علت پیشرو بودن در ایجاد قوانین به روز، استفاده از تکنولوژی و دقت در تست ها، این موسسه اعتبار بیشتری دارد.

موسسه NCAP در چین

این موسسه از سال ۲۰۰۶ در تیانجین چین شروع به کار کرد و با نام C-NCAP معروف است.

C-NCAP خودروهای ساخت چین و نیز خودروهای اروپایی و آسیایی را که در خاک چین با شرکای چینی مونتاژ می شود، را تست می کند.

درباره نتایج تست های این موسسه گمانه زنی های زیادی در دنیا و حتی در خود چین وجود دارد.

بارها نتایج تست های این مجموعه توسط تست های دیگر مانند EURO NCAP زیر سوال رفته است.

ویدیوی جالب از تمسخر تست تصادف خودروهای چینی، توسط جرمی کلارکسون مجری معروف برنامه خودرویی در زیر آمده است:

آیا با پول می شود ستاره خرید؟

در سطح جهان این تست ها برای هیچ شرکت خودروسازی هزینه ای ندارد.

در اغلب کشورها بودجه مورد نیاز این موسسات را دولت یا شرکت های دولتی می پردازند.

هزینه هایی مانند خرید خودرو ها برای تست، تحقیق و توسعه، دستمزد کارمندان و تجهیزات خارج از خودروسازان تامین می شود.

مثلا هزینه‌ تمام تست ‌های EURO NCAP توسط موسسه های وابسته به دپارتمان راه انگلیس تامین می ‌شود.

این یعنی خودروسازها نقشی در تامین بودجه و خرید خودروها ندارند.

تنها در صورت تمایل شرکت خودروساز برای تست ایمنی محصول است که می ‌تواند برای تهیه‌ خودروهای لازم در آزمون ایمنی EURO NCAP مشارکت کند.

یا در ژاپن بودجه مورد نیاز JNCAP توسط دولت تامین می شود که سبب شده این موسسه جز معتبرترین ها باشد.

اما در چین موسسه C-NCAP حالت خصوصی تر دارد و برای تامین بودجه خود و خرید خودروها از خودروسازان هزینه تست دریافت می کند.

این باعث شده است به طور مداوم نتایج اعلامی از طرف C-NCAP مورد تردید قرار گیرد.

در نظرسنجی که یکی از رسانه های معتبر چینی قبل از سال ۲۰۱۲ بین ۴ هزار نفر چینی انجام داد، ۷۲ درصد چینی ها نیز به صحت نتایج اعلامی اعتماد ندارند.

هزینه های تست تصادف در چین

در چین برای تست هر مدل خودرو باید سه دستگاه از آن خودرو تهیه شود.

که موارد استفاده سه خودرو شامل: برخورد جلو، برخورد جانبی جلو و برخورد از کنار است.

حال خودروسازان موظف به پرداخت هزینه خرید سه خودرو هستند.

هزینه خود تست نیز ۳۸۰ هزار یوان است.

ضایعات خودرو بعد از تست تصادف نیز باید با قیمت اصلی شرکت خریداری شود، که هزینه خرید ضایعات بیش از ۲۰۰ هزار یوان است.

و در آخر نیز برای بدست آوردن نتایج تست باید هزینه مشخصی را پرداخت کنند، آن مبلغ هم بیش از ۱۰۰ هزار یوان است.

شرکت ها برای این آزمایش در مجموع باید حدود یک میلیون یوان پرداخت کنند.

اکنون که هزینه های مربوطه از خودروسازها گرفته شده است، صحت نتایج زیر سوال می رود.

یکی دیگر از بررسی ها نشان می دهد که در یک تست، خودروی مورد نظر در امتیاز حفظ جان سرنشین صفر شده است.

و بر اثر جراحت وارد شده به قفسه سینه و قلب، امکان مرگ راننده بوده است.

اما این خودرو در نهایت سه ستاره ایمنی دریافت کرده است!

تست ایمنی برای C-NCAP یک تجارت است

لی وی جینگ، رئیس موسسه C-NCAP گفته است:

“استانداردهایی که ما برای ایمنی وسایل نقلیه تدوین می کنیم، استانداردهای رسمی از طرف دولت یا صنعت نیستند.

می توانید بگویید که آنها استانداردهایی تعیین شده از طرف یک شرکت هستند.

یعنی قوانین و رویه های تست توسط مرکز ما (CATARC) تعیین شده است، که می تواند برای یک تجارت در نظر گرفته شود.

از سال ۲۰۰۶ تا به حال (زمان گفت و گوی انجام شده) ۴۸ مدل خودرو را تست کرده ایم.

بجز ۹ مدل که سازنده ها برای تست فرستاده اند، ما باید ۳۹ مدل خودرو و برای هر تست، سه عدد از آن ها را تهیه می کردیم.

که در مجموع ۱۱۷ عدد خودرو می شود و میانگین قیمت هر کدام ۱۱۸ هزار یوان است؛ حدود ۲۰ میلیون یوان می شود.

این مبلغ نه تنها برای C-NCAP، بلکه برای هر شرکت عدد زیادی است.

پس طبیعی است که برای تامین این مبالغ باید از خودرو سازان هزینه هایی دریافت شود.”

امتیاز و ستاره های ایمنی خودروهای چینی

در این قسمت چندین خودرو چینی پرفروش در ایران را از نظر امتیازهای دریافت شده در C-NCAP بررسی می کنیم.

سپس امتیازها را با امتیاز خودروهای اروپایی و آسیایی معروف که آن ها نیز در C-NCAP تست شده اند، بررسی می کنیم و اعتبار آن ها را می سنجیم.

در تست‌های پیش از سال ۲۰۱۲ می‌شود بین امتیاز خودروها در تست چین و اروپا یک ستاره اختلاف را احساس کرد.

به دلیل اینکه سال تست ذکر نشده، تشخیص مدل خودروها دشوار است.

 

جدول ایمنی خودرو ای چینیCNCAP

 

cncap

منبع: سایت رسمی C-NCAP

از نظر C-NCAP ایمنی آریزو ۵ و تیگو۷ تقریبا با تویوتا کمری برابر است.

و ایمنی جک S3 و هایما S5 از بی ام و X1 بیشتر است.

خودرو سوناتا LF بیشترین امتیاز را در بین تمام خودروها در تست C-NCAP دارد.

خودروهای سوناتا، کمری و X1 به صورت رندوم و فقط برای مقایسه و بررسی اعتبار امتیاز خودروهای چینی، انتخاب شده اند.

روند ارزیابی C-NCAP دقیقا چگونه انجام می شود؟

با توجه به تمام توضیحات بالا، اما C-NCAP روند رو به رشد خوبی را داشته و تا حدود زیادی بهبود پیدا کرده است.

از سال ۲۰۰۶ تا به حال چندین بار قوانین C-NCAP مورد بازبینی قرار گرفته و اصلاحات خوبی انجام شده است.

همانظور که در تصویر زیر مشاهده می کنید، از سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۲ فقط سه تست (در ادامه جزیئات تست ها بیان می شود) روی خودروها انجام می شده است.

این تست ها نیز تا ۲۰۱۲ با سرعت کمتر از سرعت های EURO NCAP انجام می شده است.

به جایگاه، تعداد، نوع و کیفیت دامی ها (آدمک های مورد استفاده برای آزمایش) نیز در این سال ها توجه کنید.

از ۲۰۱۲ به بعد تست ضربه شلاقی و ESP نیز به قوانین اضافه شده است.

NCAP

تا سال ۲۰۱۲ تقریبا قوانین به صورت جزیره ای بود.

یعنی خود چینی ها قوانین را وضع می کردند و اختلاف زیادی با بقیه موسسه ها داشت.

چینی ها فقط سه تست از چندین تست را انجام می دادند و براساس آن ها ستاره های کیفی را اعلام می کردند.

همین روند باعث از بین رفتن اعتماد نسبت به نتایج شده بود.

بعد از سال ۲۰۱۲ بازهم قوانین دستخوش تغییرات نسبتا زیادی شد.

یکبار در سال ۲۰۱۵ کیفیت و جزیئات تست ها تغییر کرد.

یکبار هم در سال ۲۰۱۸ تغییرات انجام شد، اما این تغییرات نسبت به ۲۰۱۵ اساسی تر بودند.

تا چینی ها را به استانداردهای اروپا و آمریکا برسانند.

به صورت خلاصه و شماتیک تغییرات C-NCAP را از بدو تاسیس تا به حال می توانید مشاهده کنید.

NCAP

نحوه انجام و قوانین آزمایش

در ادامه قوانین و نحوه آزمایش بر اساس آخرین تغییرات را بررسی می کنیم.

مقررات ارزیابی خودرو جدید در چین، خودروهای ارزیابی شده را به پنج دسته تقسیم می کند:

  1. خودروهای سواری کوچک: خودروهای سواری با طول کمتر از ۴ متر از جمله MPV های کوچک
  2. خودروهای سواری کلاس A: خودروهای سواری دو سرنشین و اتومبیل های مسافری سه سرنشین با طول بدنه کمتر یا مساوی ۴.۵ متر یا حجم موتور کمتر از ۱.۶L
  3. خودروهای سواری از کلاس B: خودروهای سواری با طول بدنه بیشتر از ۴.۵ متر یا حجم موتور بیشتر از ۱.۶L
  4. خودرو سواری چند منظوره (MPV)
  5. خودروهای سواری SUV

موارد مورد آزمایش

برخورد از جلو با هم پوشانی ۱۰۰ درصد

این آزمایش به گونه‌ای انجام می شود که کل جلو وسیله نقلیه آزمایشی با سرعت ۵۰ کیلومتر بر ساعت به دیوار ثابت بتونی برخود کند.

دو آدمک از مدل Hybrid III را به ترتیب در صندلی راننده و صندلی کنار راننده قرار می دهند.

در ردیف دوم سمت چپ از یک آدمک Hybrid III استفاده می شود.

و در سمت راست از یک دامی کودک سه ساله مدل Q استفاده می شود.

NCAP

برخورد از جلو با هم پوشانی ۴۰ درصد

این آزمایش به گونه‌ای انجام می شود که ۴۰ درصد از قسمت جلو و سمت راننده وسیله نقلیه آزمایشی با سرعت ۶۴ کیلومتر بر ساعت به دیوار ثابت بتونی برخود کند.

دو آدمک از مدل Hybrid III را به ترتیب در صندلی راننده و صندلی کنار راننده قرار می دهند.

در ردیف دوم سمت چپ از یک آدمک Hybrid III استفاده می شود.

NCAP

برخورد جسم متحرک از جانب

این آزمایش باید به گونه‌ای انجام شود که یک واگن با وزن مشخص از سمت راننده، دقیقا به وسط وسیله نقلیه آزمایشی با سرعت ۵۰ کیلومتر بر ساعت برخورد کند.

یک آدمک از مدل D را در صندلی راننده قرار می دهند.

در ردیف دوم سمت چپ نیز از یک آدمک مدل D استفاده می شود.

NCAP

ضربه شلاقی

در تست ضربه شلاقی یک صندلی‌ با پشت سری و کل مجموعه آن روی یک واگن متحرک سوار می شوند.

با به حرکت درآمدن واگن با سرعت ۱۶ و ۲۴ کیلومتر بر ساعت و توقف ناگهانی آن مانند برخورد، تمام خصوصیات صندلی و آدمک نشسته روی آن بررسی می شود.

CNCAP

سیستم ترمز اضطراری خودکار (AEB)

خودروی تست، پشت نمونه‌ فرضی شبیه‌ سازی شده، با سرعت ۱۰ تا ۵۰ کیلومتر بر ساعت حرکت می ‌کند.

راننده عمداً هیچ‌ گونه تلاشی برای ترمزگیری انجام نمی ‌دهد تا خودرو دخالت کند.

میزان کاهش شتابگیری تا قبل از برخورد مورد ارزیابی قرار می ‌گیرد.

حداکثر امتیاز را به خودرویی می دهند که از تصادف جلوگیری کند.

AEB NCAP

علاوه بر اینها، بسیاری از فاکتورهای اضافی تست، مانند تعداد کیسه های هوا، سیستم کمربندهای ایمنی، ایربگ های پرده ای و سیستم های ایمنی دیگر به صورت جداگانه بررسی می شوند.

امتیاز آنها به امتیاز تست ها اضافه می شود.

و این موارد مورد بررسی در C-NCAP کمتر از EURO NCAP است.

مثلا در تست های یورو برخورد خودرو از بغل به ستون انجام می شود، اما در تست های چین انجام نمی شود.

نتایج ارزیابی

هر یک از چهار تست تصادف به عنوان یک پروژه ارزیابی ایمنی، به صورت مجزا داری امتیاز هستند.

در مجموع امتیاز هر چهار تست با یکدیگر جمع می شود.

و امتیاز آپشن های ایمنی دیگر اگر در خودرو موجود باشد، به آن اضافه می شود.

تا سال ۲۰۱۸ به صورت امتیازی ستاره ها تعلق می گرفتند اما با افزایش نوع تست ها و آپشن های ایمنی از ۲۰۱۸ به بعد به صورت درصدی مانند EURO NCAP بررسی می شوند.

رتبه بندی ستاره ارزیابی با توجه به شرایط زیر تعیین می شود:

امتیاز C-NCAP

جمع بندی

برای جمع بندی لازم است که بگوییم که نتایج تست های C-NCAP تا سال ۲۰۱۲ تقریبا قابل اعتماد و هرگز به واقعیت نزدیک نیستند.

از ۲۰۱۲ با به روز رسانی قوانین تست ایمنی، نتایج کمی بهبود پیدا کرد و قابل اعتمادتر شد.

از سال ۲۰۱۸ قوانین آنها با کمی چشم پوشی شبیه قوانین EURO NCAP شده است، اما هنوز هم تنوع تست های چینی ها کمتر از اروپایی ها است.

با تمام این تفاسیر در نتایج خودروهای چینی هنوز هم کمی اغماض دیده می شود و نتایج خودروهای اروپایی یا آسیایی بررسی شده توسط C-NCAP کمی دقیق تر است.

در مجموع چینی ها در زمینه تست، رشد بسیار خوب و سریعی داشته اند و خود را به سرعت به روز کرده اند، تا بتوانند با آمریکا و اروپا رقابت تنگاتنگی داشته باشند.

بیشتر بخوانید:

استاندارد یورو چیست؟ با انواع و دلایل وضع این استاندارد آشنا شوید

سایپا شاهین چگونه شاهین شد؛ داستان خودرو جدید سایپا

دانگ فنگ H30 Cross ارزش خرید دارد؟ + معایب و مزایا

خودروسازی هند معرفی شرکت تاتاموتورز و محصولات آن




پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

الزامات سفر نوروزی + جدول بازدید و سرویس دوره‌ای خودروهای داخلی

الزامات سفر پیش‌نیاز هر سفر ایمنی است و هر راننده باید پیش از شروع سفر آن را فراهم کند....

پست‌های مرتبط