نسل جدید هیوندای سانتافه از سال ۲۰۱۹ وارد بازار شده است. در ادامه نگاهی به این خودرو خواهیم داشت و فاکتورهای مختلف آن را بررسی خواهیم کرد.
بیت ران – حسین ریحانی: هیوندای خودروسازی بود که معمولا بهترین و جدیدترین فناوریها را برای مدل های پرچمدار خود نگه میداشت.
با این وجود در سالهای اخیر هیوندای تبدیل به خودروسازی دمکرات شده است.
هیوندای امکانات زیاد و فناوریهای مدرن را در خودروهای ارزان نیز به کار میبرد.
امروزه دیگر امکاناتی مانند سیستمهای ایمنی فعال، پشت آمپر دیجیتالی، هداپ دیسپلی، شارژر بدون سیم تلفن همراه و سیستمهای صوتی پیشرفته چیز عجیبی در خودروها نیستند.
یک مثال خوب در این مورد هیوندای سانتافه ۲۰۱۹ است.
سانتافه خودرویی خانوادگی است که با مبلغی نسبتا پایین میشود آن را خرید و تیپهای فول آن را حتی میتوان در رده خودروهای لوکس طبقه بندی کرد.
طراحی
امتیاز ۷ از ۱۰
هیوندای سانتافه جدید طراحی کاملا متمایزی دارد و به طور مشخص از مدل کنا و پلساید الهام گرفته است.
کنا و پلساید نیز دو کراس اوور جدید هیوندای محسوب میشوند.
چراغهای روشنایی در روز این خودرو به صورت یک نوار باریک LED در بخش بالایی کار گذاشته شدهاند.
این چراغها نزدیک به لبه کاپوت هستند و ارتفاعی بالاتر از چراغهای نرمال خودروها دارند.
یک نوار کرومی نیز بخش بالایی جلو پنجره را پوشانده است.
جلو پنجره هیوندای سانتافه نیز به رنگ مشکی براق است که طراحی مدل پلساید را تداعی می کند.
با وجود این شباهتها با پلساید سانتافه را باید طرحی زیبا دانست.
در بخش عقبی اما تغییرات کم تری در مقایسه با نسل قبلی دیده میشود ولی همچنان طراحی زیبایی دارد.
این نکته نیز عجیب است که جلوی سانتافه اینقدر تغییر پیدا کرده ولی عقب آن کمترین تغییرات را تجربه کرده است.
درون کابین این خودرو نیز تغییرات بسیار گسترده هستند و کمترین تشابه به نسل قبلی وجود دارد.
سانتافه در بخش مانیتور بالای داشبورد از طرحهای تبلت مانند استفاده کرده است که در خودروهای امروزی بسیار متداول است.
طراحی کلی کابین این خودرو را باید بیشتر کاربردی دانست تا زیبا.
کابین سانتافه با این وجود، طراحی هوشمندانهای دارد و به خصوص قسمت کنترلرهای سیستم تهویه در آن بسیار خوب هستند.
پلاستیک مورد استفاده در درها و داشبورد نیز کیفیت خوبی دارد.
روی پوشش اسپیکرها از طراحی سه بعدی استفاده شده است.
در انتها نیز باید به دوخت با رنگ متضاد اشاره کرد که کیفیتی خوب و فراتر از کلاس کراس اوورهای سایز متوسط دارد.
راحتی
امتیاز ۹ از ۱۰
هیوندای سانتافه در بازار خودرو جایگاهی عجیب دارد.
این خودرو از برخی کراس اوورهای سایز متوسط کوچکتر است و در عین حال ابعادی بزرگتر از کراس اوورهای کامپکت دارد.
با وجود این سایز عجیب ولی تمامی صندلیهای این خودرو راحتی خوبی را ارائه میکنند و فضای داخلی سانتافه در کل خیلی خوب است.
در پشت فرمان این خودرو متوجه جاداری فضا برای سرنشینان جلو خواهید شد صندلیهای سانتافه تماما دارای روکش چرمی هستند.
همچنین صندلیهای جلو به طور استاندارد از تنظیم برقی ۸ جهته برخوردار هستند.
دید راننده خیلی خوب است و تنها نقاط کور کمی در اطراف وجود دارند.
صندلی نیمکتی ردیف دوم نیز فضای نسبتا خوبی دارد و فضای پای ۴۰.۹ اینچی را در اختیار سرنشینان قرار میدهد که در مقایسه با نیسان مورانو، شورولت بلیزر و فورد اج بیشتر است.
به این ترتیب حتی اگر فردی بلند قد در صندلی جلو نشسته باشد همچنان فضای کافی برای بزرگسالان در عقب وجود دارد.
فضای بار سانتافه نیز بسیار خوب است و در حالت دو ردیف صندلی ۱۰۱۶ لیتر فضا را در اختیار قرار میدهد.
این فضا در بیشترین حالت خود میتوان به ۲۰۱۰ افزایش پیدا کند.
از این نظر سانتافه در ردهای بین بلیزر و مورانو قرار میگیرد.
از نظر صدا و لرزش سانتافه عملکردی متوسط دارد به خصوص تکان و لرزشها در این خودرو را میتوان به زحمت در حد متوسط ارزیابی کرد.
با اینکه تعلیق و شیشههای خودرو تلاش خود را برای جلوگیری از نفوذ صدا و لرزش به کابین میکنند اما در سرعت ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت نمیتوان سانتافه را راحتترین خودروی این کلاس دانست.
صدای تایر و باد نیز به داخل این خودرو نفوذ دارند ولی برای حل این مشکل میتوانید از سیستم صوتی حرفهای خودرو با ۱۲ اسپیکر استفاده کنید.
فناوری
امتیاز ۸ از ۱۰
فناوری و امکانات در این کلاس خودرویی اهمیت زیادی دارد.
تمامی مدلهای سانتافه دارای نمایشگر ۷ اینچی لمسی، Apple CarPlay، Android Auto، سیستم کروز کنترل هوشمند، نور بالای هوشمند و سیستم ترمز خودکار اضطراری هستند.
هیوندای برای سال ۲۰۲۰ سعی کرده تیپهای سانتافه را سادهتر کند.
در مدل آنلیمیتد این خودرو امکانات بیشتری مانند زیر زانویی قابل تنظیم راننده، نمایشگر ۸ اینچی لمسی، هداپ دیسپلی، دوربین ۳۶۰ درجه، گرمکن صندلیهای عقب، چراغهای جلو و عقب LED و تودوزی چرمی وجود دارند.
عملکرد نمایشگر ۸ اینچی این خودرو را باید در حد متوسط عنوان کرد چون بهترین سیستم این کلاس متعلق به خودروهای گروه فیات کرایسلر هستند.
البته این صفحه لمسی سرعت پاسخگویی بالایی دارد.
برای کارهایی مثل کم و زیاد کردن صدا و دسترسیهای سریعتر هیوندای کلیدهای آنالوگ را نیز حفظ کرده است.
نمایشگر ۷ اینچی موجود در پشت آمپرهای این خودرو نیز عملکردی خوب و هوشمند دارد.
با اینکه تنوع منوهای این نمایشگر کم است ولی باید قبول کرد که سانتافه در این کلاس فعلا تنها خودروی دارای پشت آمپر دیجیتالی است.
عملکرد و هندلینگ
امتیاز ۵ از ۱۰
هیوندای، سانتافه جدید را با دو پیشرانه به بازار عرضه کرده است.
مدل پایه از موتور ۲.۴ لیتری ۴ سیلندر تنفس طبیعی استفاده میکند که ۱۸۵ اسب بخار قدرت و ۲۴۱ نیوتن متر گشتاور دارد.
کسانی که موتور قویتری بخواهند باید مدل ۲ لیتری توربو ۴ سیلندر با قدرت ۲۳۵ اسب بخار و گشتاور ۳۵۲ نیوتن متر را سفارش دهند.
با هر دو موتور عملکرد این کراس اوور را باید در حد متوسط و نه عالی عنوان کرد.
سانتافه حتی در مدل توربو نیز نسبت به دیگر رقبای خود کم میآورد.
برای مثال موتور ۲ لیتری توربوی فورد اج میتواند ۲۵۰ اسب بخار قدرت و ۳۸۰ نیوتن متر گشتاور دارد.
جیپ چروکی ۴ سیلندر نیز ۲۷۰ اسب بخار قدرت و ۴۰۰ نیوتن متر گشتاور دارد و حتی با موتور ۳.۲ لیتری V6 نیز قابل سفارش است.
در کنار این قدرت کم، وزن ۱۹۶۰ کیلوگرمی سانتافه نیز بالا است و این قضیه را به ضرر سانتافه میکند.
گشتاور مناسب در دورهای پایین
گشتاور موتور سانتافه در دورهای پایین خوب است و ماکزیمم گشتاور از دور موتور ۱۵۰۰ تا ۳۵۰۰ دور بر دقیقه در دسترس قرار دارد.
این قضیه باعث شده است که سانتافه در شروع حرکت خوب عمل کند و هیچ مشکلی نداشته باشد.
با این وجود موتور سانتافه با افزایش دور موتور توان خود را از دست میدهد.
کاملا میتوان حس کرد که این موتور کوچک ۲ لیتری، با وزن این خودرو مشکل دارد.
در کل عملکرد موتور مناسب است و نرمی خوبی هم دارد.
یکی از نقاط قوت بزرگ سانتافه را باید گیربکس ۸ دنده خودکار این خودرو دانست.
این گیربکس در واکنشهای به موقع خودرو نقش بسیار مهمی را بازی میکند.
تعویض دندههای این گیربکس در همه حالات به موقع، سریع و به نرمی انجام میشوند.
این گیربکس به خوبی نشان میدهد که پتانسیل موتور قویتری را هم دارد.
در بخش تعلیق، سانتافه از سیستم تعلیق مک فرسون در جلو و مستقل در عقب استفاده میکند.
با این وجود نباید از سانتافه انتظار مزدا CX-5 را داشت ولی در حد خود رضایت بخش است.
واکنشهای شاسی این خودرو مانند هر خودروی دیگر این کلاس محدود است و فرمان نیز نرمی خوبی دارد.
هندلینگ متوسط را برای خودرویی در این کلاس نباید نکته منفی دانست.
ایمنی
امتیاز ۹ از ۱۰
سانتافه تقریبا همه تجهیزات ایمنی را دارد. از امکانات ایمنی این خودرو باید به کروز کنترل هوشمند، سیستم ترمز اضطراری خودکار، سیستم تشخیص عابر پیاده، سیستم کمکی بین خطوط، سیستم هشدار سطح هوشیاری راننده و نور بالای هوشمند اشاره کرد.
این امکانات در همه تیپها با صورت استاندارد موجود هستند.
از آپشنهای اضافی ایمنی نیز باید سیستم هشدار وجود سرنشین در صندلیهای عقب اشاره کرد.
نمونههای پایه از سیستم خروج ایمن نیز برخوردار هستند.
این سیتم در هنگام باز کردن درها، به سرنشینان در مورد خودروهای عبوری هشدار میدهد.
مصرف سوخت
امتیاز ۴ از ۱۰
سانتافه مورد بررسی از موتور ۲ لیتری ۴ سیلندر توربو استفاده میکرد.
با این موتور، سانتافه در سیکل شهری در هر ۱۰۰ کیلومتر ۱۲.۳ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر، در سیکل جادهای ۹.۸ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر و در سیکلت ترکیبی نیز ۱۱.۲ لیتر بنزین در هر ۱۰۰ کیلومتر مصرف میکند.
البته مدلهای ۲۰۲۰ به دلیل یک بروزرسانی مصرف کمتری از مدلهای ۲۰۱۹ دارند و این دلیل خوبی برای خرید مدلهای جدیدتر است.
جالب اینجاست که رقبای سانتافه یعنی جیپ و فورد با وجود داشتن موتورهای قویتر از مصرف سوخت کمتری هم برخوردار هستند.
مصرف ترکیبی فورد ادج ۲۵۰ اسب بخاری ۱۰.۲ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر و مصرف سوخت ترکیبی جیپ چروکی ۲۷۰ اسب بخاری نیز ۹.۸ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است.
قیمت
امتیاز ۵ از ۱۰
قیمت پایه سانتافه ۲۰۲۰ از ۲۵ هزار دلار شروع میشود. مدل پایه تک دیفرانسیل بوده و از موتور تنفس طبیعی استفاده میکند.
مدل فولتر لیمیتد با موتور توربو و سیستم چهار چرخ محرک ۴۰ هزار دلار قیمت دارد.
مدل لیمیتد دیفرانسیل جلو ۳۸ هزار دلار قیمت دارد.
برای مقایسه باید به قیمت پایه ۲۹ هزار دلاری فورد اج و قیمت ۴۶ هزار دلاری مدل فول فورد اشاره کرد.
با این وجود فورد کابین بهتر و کیفیت بالاتری از سانتافه دارد که قیمت بیشتر آن را توجیه میکند.
بیشتر بخوانید:
کیا اپتیما ۲۰۲۱ بررسی شد ؛ تنها دو ایراد و دیگر هیچ
کم مصرف ترین کراس اوور های بنزینی جهان
هیوندای پلساید بررسی شد
منبع: motor1