کیا اپتیما ۲۰۲۱ بررسی شد ؛ تنها دو ایراد و دیگر هیچ

از دست ندهید

کیا اپتیما ۲۰۲۱ یکی از جدیدترین سدان‌های کلاس متوسط بازار است. این خودرو به لطف طراحی خوب، مشخصات فنی مناسب و کیفیت ساخت خود جزو رقابتی‌ترین خودروها در این کلاس محسوب می‌شود.

بیت ران – حسین ریحانی: سال ۲۰۱۹ برای کیا سال بسیار پر کاری بود.

چون این خودروساز توانست مدل تلوراید ۲۰۲۰ را به عنوان یکی از مهم‌ترین محصولات خود روانه بازار کند.

تلوراید در بازار خودروی امروز جزو بهترین خودروهای کراس اوور با سه ردیف صندلی به شمار می‌رود.

قدم بزرگ دیگر کیا در سال ۲۰۲۰ عرضه نسل جدید اپتیما مدل ۲۰۲۱ به بازار است.

نسل جدید این سدان سایز متوسط کره‌ای در بازار با محصولاتی قدرتمند همچون مزدا ۶ و هوندا آکورد رقابت می‌کند.

کیا این خودرو را در بازار داخلی کره جنوبی با نام K5 عرضه می‌کند.

کیا اپتیما

عرضه این خودرو در بازار آمریکای شمالی شروع نشده است و به همین دلیل خودروی مورد بررسی، نسخه متعلق به بازار کره جنوبی است.

تست این خودرو در کشور کره و در مسیر بین شهرهای سئول پایتخت این کشور و نامیانگ انجام شد که مرکز تحقیقات هیوندای در آنجا قرار دارد.

این مرکز به خوبی نشان می‌دهد که خودروسازان کره‌ای تا چه میزان در ساخت اتومبیل‌های خانوادگی پیشرفت کرده اند.

طراحیکیا اپتیما

طراحی کیا K5 که در بازارهای دیگر اپتیما نام دارد واقعا چشمگیر است.

این خودرو در اواخر سال ۲۰۲۰ وارد بازار آمریکا خواهد شد.

کیا همانند تلوراید فضای داخلی بسیار خوبی را برای اپتیما طراحی کرده است.

در طراحی خارجی شاهد استفاده از ایده متداولی هستیم که در نسل فعلی کیا اپتیما نیز دیده می‌شود.

بنابراین نمی‌توان اپتیمای جدید را خیلی خودروی غیر عادی و متمایزی جلوه داد.

با این وجود صندوق خودرو کوچک تر شده و به بدنه حالتی فست بک داده است.

کیا اپتیما

این طراحی در مقایسه با مدل فعلی بسیار دینامیک است و حالتی مانند کوپه‌های چهار در را به اپتیما می‌دهد.

در بخش ابعاد نیز کیا محصول جدید خود را با طول و عرض بیشتر و ارتفاع کم‌تر تولید می‌کند.

تغییرات ابعادی اپتیمای جدید در مقایسه با مدل فعلی کمتر از ۲ اینچ هستند.

همین میزان سبب شده است تا خودرو نزدیک‌تر به زمین دیده شود.

چالش برانگیزترین بخش طراحی اپتیما چراغ‌های جلوی LED این خودرو هستند.

به گفته‌ کیا در طراحی این چراغ ها از نوار قلب الهام گرفته شده است.

این چراغ‌ها در نهایت به جلو پنجره خودرو منتهی می‌شوند که با نام پوزه ببر شناخته می‌شود.

با وجود جسارت کیا در طراحی این خودرو، اما باید گفت طرح اپتیمای جدید طوری نیست که نظر مثبت همه خریداران را به خود جلب کند.

طراحی داخلیکیا اپتیما

کابین اپتیما قسمتی است که مشتریان نمره عالی را به آن خواهند داد.

چرا که این قسمت فراتر از انتظارات در این کلاس خودرویی است.

درست مانند مزدا ۶، کیا نیز کابین محصول خود را با مواد با کیفیتی ساخته است.

اما در بخش طراحی، کیا محافظه کاری مزدا را کنار گذاشته است به طوری که اپتیما کابینی بسیار جذاب دارد.

درون کابین کیا اپتیما استفاده از چوب و چرم مصنوعی دیده می‌شود که چیز غیر معمولی در خودروهای امروزی نیست.

اما در عوض کیا سعی کرده تا با طراحی جذاب و زیبا خود را متمایز از دیگر خودروها کند.

کیا اپتیما

پنل روی درها با چرم پوشیده شده است و دوخت روی آنها نیز حس لوکس بودن را منتقل می‌کند.

کیا سعی کرده است با استفاده از تریم مشکی پیانویی قسمت‌های پلاستیکی کابین را نیز مخفی کند.

پلاستیک نقره‌ای رنگ در حاشیه خروجی‌های سیستم تهویه نیز زیبا هستند و سطح کابین را بالا نشان می‌دهند.

تریم مشکی پیانو روی درها و پلاستیک بکار رفته در خروجی‌های سیستم تهویه همگی حس کیفیت را به سرنشینان منتقل می‌کنند.

نورپردازی داخلی اپتیما نیز با تغییر حالت‌های رانندگی تغییر می‌کند.

نمایشگر ۱۰.۳ اینچیکیا اپتیما

نمایشگر ۱۰.۳ اینچی سیستم مالتی مدیا در اپتیما مقدار کمی به سمت راننده زاویه دارد.

و تونل گیربکس نیز در ارتفاع نسبتا بالایی قرار گرفته است که این مساله باعث انتقال حسی همانند کاکپیت هواپیما به راننده می‌شود.

کیا در نسل جدید اپتیما تصمیم به حذف کلیدهای فیزیکی و استفاده از کلیدهای لمسی گرفته است.

این تصمیم کیا با واکنش‌های متفاوتی روبرو شده است، ولی خوشبختانه کلیدهای سیستم تهویه همچنان فیزیکی باقی ماند‌ه‌اند.

غربیلک فرمان نیز در این خودرو از نوع دی کات با بخش پایینی صاف است.

استفاده از پلاستیک نقره‌ای روی غربیلک فرمان سبب شده است تا حسی مانند خودروهای مرسدس AMG به راننده منتقل شود.

کیا اپتیما

درباره فضای کابین، در صندلی‌های جلویی مقداری کمبود فضای سر احساس می‌شود.

این در حالی است که کیاموتورز ادعا می‌کند کاهش ارتفاع سقف تاثیری روی فضای سر سرنشینان عقب خودرو ندارد.

فضای پای عقب اپتیما در بین بهترین‌های کلاس قرار می‌گیرد و میزان حمایت صندلی‌های جلو و عقب از بدن سرنشینان نیز در حد مناسبی است.

در کل برای مسافت‌های طولانی، صندلی‌های جلویی کیا اپتیما راحتی بالایی را ارائه می‌دهند.

فناوریکیا اپتیما

در کیا اپتیمای جدید از صفحه نمایش تمام لمسی استفاده شده است.

چنین چیزی شاید چندان به مذاق کسانی که به کلید و جوی استیک برای استفاده از سیستم مالتی مدیا عادت دارند خوش نیاید.

با این وجود عملکرد صفحه لمسی اپتیما مناسب است و سرعت پاسخگویی بالایی دارد.

منوهای این صفحه نیز گرافیک جذابی دارند.

چند نکته بسیار جالب در مورد این صفحه لمسی وجود دارد.

برای نمونه در هنگامی که رادیوی خودرو را فعال می‌کنید، اعداد به شکل لامپ‌های نیکسی نشان داده می‌شوند که بسیار جالب است.

همچنین یک سری صداها از طبیعت پخش می‌شوند که حس آرامش را منتقل می‌کنند.

این صداها شامل صدای جنگل و صدای موج‌های دریا می‌شوند.

کیا اپتیما

تکمیل کننده‌ نمایشگر ۱۰.۳ اینچی این خودرو نمایشگر بزرگ‌تر ۱۲.۳ اینچی پشت آمپرهای دیجیتالی است.

گرافیک این صفحه نمایش نیز با نمایشگر مالتی مدیا همخوانی دارد.

در این صفحه نمایش تصویری از یک کیا اپتیما نشان داده می‌شود و در هنگام شب آسمان بالای آن نیز تیره می‌شود.

اپتیما در رانندگیکیا اپتیما

در هنگام رانندگی در شهر سئول، کیا اپتیما خودرویی راحت بود.

مواجه این خودرو با دست اندازها نیز مناسب و فرمان خودرو نیز عملکردی تیز دارد و رضایت بخش است.

مورد منفی در این بین ترمزها بودند؛ پس از مدتی رانندگی متوجه شدیم که حس جالبی از فشردن پدال ترمز به راننده منتقل نمی‌شود.

پدال ترمز یکی از اصلی‌ترین ایرادهای کیا اپتیما است و نویسندگان خودرویی آمریکایی نیز به این ایراد اشاره کرده بودند، به همین دلیل پیش بینی می‌شود کیا تا زمان عرضه اپتیما در بازارهای دیگر این ایراد را برطرف کند.

کیا اپتیما

به جز این مورد اپتیما ایراد خاص دیگری ندارد و خودرویی نرم و راحت است.

حرکات بدنه در این خودرو کنترل شده‌اند و صدای باد و جاده نفوذ کمی به داخل کابین دارند.

مساله‌ مهم در این میان این است که جاده‌ها در کشور کره جنوبی کیفیتی بسیار بهتر از آمریکا دارند و نمی‌توان در مورد رانندگی اپتیما در جاده‌های آمریکا فعلا نظری داد.

این احتمال وجود دارد که کیا برای بازار آمریکا اپتیما را به سیستم تعلیق فعال مجهز کند که در این صورت می‌توان از راحتی بالای این خودرو اطمینان حاصل کرد.

پیشرانه استاندارد ۲ لیتریکیا اپتیما

نمونه مورد آزمایش اپتیما، در زیر کاپوت از پیشرانه ۱.۶ لیتری ۴ سیلندر توربو استفاده می‌کرد.

این موتور ۱۷۷ اسب بخار قدرت و ۲۶۴ نیوتن متر گشتاور دارد.

این موتور به یک گیربکس ۸ دنده خودکار کوپل شده است.

این گیربکس با گیربکس نسل جدید هیوندای سوناتا یکسان است.

موتور ۱.۶ لیتری اپتیما به لطف گشتاور خوبی که در دورهای پایین و میانی دارد عملکردی بسیار خوب از خود نشان می‌دهد.

اپتیما با این موتور، خودرویی سریع است و قدرت موتور می‌تواند صدای لاستیک‌های جلو را نیز درآورد.

تنها ایرادی که در مورد این موتور وجود دارد صدای نسبتا زیاد آن در سرعت‌های بالا است.

کیا اپتیما

پیشرانه توربوشارژر دار ۱.۶ لیتری روی کیا اپتیما یک آپشن است و این خودرو به صورت استاندارد به همراه پیشرانه ۲ لیتری تنفس طبیعی وارد بازار خواهد شد.

صحبت‌هایی درباره مدل GT با موتور ۲.۵ لیتری توربو ۳۰۰ اسب بخاری نیز وجود دارند که هنوز به طور رسمی توسط کیا موتورز تایید نشده‌اند.

نتیجه گیریکیا اپتیما

هنوز چند ماهی تا ورود به بازار اپتیما ۲۰۲۱ مانده است و تجربه رانندگی چند ساعته در کره نیز برای قضاوت کردن این سدان زود است.

همچنین کیا هنوز قیمت قطعی و جزییات مصرف سوخت این خودرو را اعلام نکرده است.

البته از حالا می‌توان پیش بینی کرد که این اعداد در حدود اعداد سوناتای جدید ۱.۶ لیتری خواهند بود.

با این وجود باید گفت که کیا اپتیمای جدید جسارت طراحی و قابلیت کافی را برای رقابت در بازاری که قدرت SUV ها روز به روز در آن بیشتر می‌شوند، را دارد.

بیشتر بخوانید:

هیوندای سوناتا ۲۰۲۰ بررسی شد؛ شبیه هیچ خودرویی نیست

کیا سورنتو ۲۰۲۱ رونمایی شد؛همراه تصاویر خودرو

منبع: motor1




2 دیدگاه

  1. سلام. لذت بردم از کلاس و فیس این ماشین .
    همیشه انتخاب اول من بوده و هست .
    واقعا زیباست . واقعا حس خوبی میده عمسهاش و آپشنهاش . وای از اون روزی که سوارش بشی . پروردگارا سپاس از این همه خلاقیت و رشد و زیبایی

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

الزامات سفر نوروزی + جدول بازدید و سرویس دوره‌ای خودروهای داخلی

الزامات سفر پیش‌نیاز هر سفر ایمنی است و هر راننده باید پیش از شروع سفر آن را فراهم کند....

پست‌های مرتبط