سورن توربو پایه گازسوز با قدرت موتور ۱۷۰ اسب بخار قوی ترین خودرو ایرانی است. اما چگونه به این قدرت دست پیدا کرده و با خودروهای دیگری که از موتور ملی استفاده می کنند چه تفاوتهایی دارد؟
بیت ران – امین آزاد: سورن توربو پایه گازسوز با موتور ای اف هفت که از آن به عنوان موتور ملی یاد می شود، در ابتدا بر پایه گاز طراحی شده بود.
در اصل این موتور تنها موتور پایه گاز سوز ایران است.
پس از تغییر استراتژی سوخت ایران از گاز به بنزین در سال ۱۳۸۷ در این موتور تغییراتی داده شد تا بتواند با بنزین، بهتر کار کند.
سوخت گاز طبیعی و بنزین از نظر اشتعال با هم تفاوت زیادی دارند.
گاز طبیعی می تواند بیشتر فشرده شود، در حالیکه اگر بنزین را به همان میزان فشرده کنیم پیش از احتراق شمع، پیشاحتراق در آن رخ می دهد.
و این عامل سبب بوجود آمدن ناک یا ضربه در موتور می شود.
برای اینکه از این اتفاق پیشگیری شود در موتورهای گاز سوزی که با بنزین هم می توانند کار کنند ضریب تراکم موتور پایینتر گرفته می شود.
البته در برخی پارامترهای جرقه و پاشش سوخت نیز تغییراتی ایجاد می شود.
این عامل سبب می شود موتورها در حالت بنزین سوز راندمان مطلوبی نداشته باشند.
ابتدا در موتور ملی یا ای اف هفت پایه گاز سوز، سوخت بنزین فقط برای زمانی بود که خودرو در شرایط اضطراری با تمام شدن سوخت گاز، می توانست با بنزین خود را به جایگاههای گاز برساند.
در این حالت در الگوریتم مغز هوشمند موتور تغییراتی در زمان جرقه و پاشش ایجاد می شد تا ناک در موتور رخ ندهد.
البته در این شرایط موتور دچار افت توان شدید می شد.
تغییرات فنی
در همان زمان که موتور پایه گازسوز ملی طراحی شده بود مهندسان ایپکو (مرکز تحقیقات موتور ایران خودرو ) در کنار مهندسان آلمانی در حال طراحی موتور پایه گازسوز ای اف هفت با استفاده از توربو شارژ بودند.
این توربو شارژ کمک می کرد گاز به اندازه کافی در محفظه احتراق فشرده شود و ضریب تراکم در حالت سوخت گاز به عدد ۱۲ می رسید.
این طراحی اما نیمه کاره ماند و با تغییر استراتژی سوخت ایران، این موتور با تحول روبرو شد و براساس بنزین تغییر هویت داد.
به همین دلیل باید ضریب تراکم موتور به عدد ۹ می رسید و بوست توربو کاهش می یافت.
در این شرایط قدرت موتور به زیر ۱۵۰ اسب بخار سقوط کرد.
اما حالا ایران خودرو دوباره آن طرح قدیمی را به دلیل افزایش تقاضا برای سوخت گاز احیا کرده است.
خودرو جدید سورن گازسوز ایران خودرو براساس همان طرح می تواند ۱۷۰ اسب بخار قدرت تولید کند و به گشتاور ۲۵۰ نیوتن متری برسد.
این توان و گشتاور این موتور را تبدیل به قویترین خودرو ایرانی کرده است.
با قرارگیری دو مخزن سوخت در جای زاپاس خودرو این محصول می تواند با یکبار سوخت گیری ۴۰۰ کیلومتر پیمایش داشته باشد.
البته با حذف زاپاس، کیت پنچرگیری برای این خودرو در نظر گرفته شده است.
بیشتر بخوانید:
رونمایی از دناپلاس هیبرید؛ مشخصات فنی
رانا الکتریکی ؛ مشخصات فنی و پرسش های بی پاسخ
آنچه درباره محصول جدید ایران خودرو می دانیم؛ آیا پژو شکایت می کند
جزییات همکاری سایپا و مپنا برای ساخت خودروهای برقی ایرانی
مشخصات فنی خودروها جدید ایران خودرو ؛ دنا پلاس توربو ، رانا سال و سورن سال
با سلام
با توجه به اینکه کپسول دوم خیلی به آخر صندوق نزدیکه و درصورت تصادف از پشت بلافاصله ضربه میخوره به نظرتون امنیتش چطوره؟ آخه هرلحظه احتمال انفجار هست
با سلام دوست عزیز.
کپسول های گاز شرکتی تحت آزمایشات دقیق و تست های شدید قرار میگیرند.
که در شدید ترین تصادفات، کپسول گاز مقاوم بوده و هیچ گونه خطری ندارد.
سلام و عرض ادب. زمان سروع پیش فروش این خودرو رو میخواستم؟؟؟
سلام پس چرا داشبورت رو عوض کردن داخلشو برگردوندن به ۶ سال پیش که مثل سمندای معمولی پس داشبورت سوناتایش کو عجب یه چیزی میارن یه چیزی بر میدارن اگه اشتباه میکنم بگید اشتباهه
چه اشتباهی داداش راس میگی نه سلیقه دارن نه مدیریت
خداییش این چه کاریه زدن داغون کردن سورن رو قشنگیه سورن به داخلشه که داشبورتش سوناتاییه
خدا پدرتو بیامرزه آدم چی بگه به هینا
این نمونه آزمایشی هست ، تولید انبوه از همون داشبورد جدید میزنن من پرسیدم
آیا گیربکس ۶ سرعته روی سمند توربو دوگانه سوز نصب می شود
سلام ادمبن محتدم سی انجی فابریک سورن کی وارد بازار میشه
با سلام خدمت شما من حدود چهار ساله از تیبا دوگانه شرکتی استفاده می کنم واقعا راضی کننده هست و کلا ماشینهای دوگانه رئ خیلی دوست دارم ولی چون از لحاظ سیستم ترمز سورن ماشین خوبیه حتما این ماشین دوگانه رو برای ماشین بعدیم انتخاب می کنم
با سلام
مطمئن باشید ایرانخودرو تحت هیچ شرایطی این ماشینو به تولید انبوه نمیرسونه ، چون یه چیزی حدود ۵ ساله ایرانخودرو و سایپا ماشین های دوگانه سوز تولید نمیکنن ، بجز تاکسی ، چون نفت و بنزین تولید کشور تو بازارهای جهانی به فروش نمیره