آنچه درباره محصول جدید ایران خودرو می دانیم؛ آیا پژو شکایت می کند

از دست ندهید

مدیرعامل ایران خودرو محصول جدید ایران خودرو را که سمند جدید است (با کد پروژه کی ۱۳۲) با حضور حسن روحانی رئیس‌جمهور ایران معرفی کرده، که همچنان سوال های بی جوابی درباره این پروژ وجود دارد.

بیت ران – امین آزاد: حاصل همکاری ایران خودرو با پژو میوه نارس ۳۰۱ بود.

البته شاید رفتن پژو از آن جهت برای ایران خودرو به سود تبدیل شد که این شرکت دانش فنی پلت فرم جدیدی را بدست آورد.

در این پروژه ایران خودرو به دانش فنی پلت فرم «پی اف یک» دست پیدا کرد.

این پلت فرم کلیدی ترین پلت فرم پژو محسوب می شود و اتاق شماره دو پژو (پرفروش ترین محصولات تاریخی پژو) را پوشش می دهد.

هم اکنون محصولات پژو ۲۰۸ ،۳۰۱ و ۲۰۰۸ روی پلت فرم پی اف یک ساخته می شوند.

محصول جدید ایران خودرو و مشکل حقوقی با پژو

یک منبع آگاه در ایران خودرو به بیت ران گفت: « تمام الزمات حقوقی برای استفاده از این پلت فرم در محصولات آینده ایران خودرو در قرار داد با پژو در نظر گرفته شده بود و پژو با توجه به خروج یک طرفه از ایران از نظر حقوقی کاری نمی تواند انجام دهد.»

پژو باید به دلیل خروج یک طرفه برای بار دوم، به ایران خودرو غرامت می داد.

اما از این کار سر باز زد و حالا ایران خودرو می تواند دانش ساخت پلت فرم پی اف یک را مانند غرامت خود از پژو بگیرد.

ایران خودرو سال ها مشکل پلت فرم جدید داشت.

این خودروساز محصولات خود را روی پلت فرم پژو ۴۰۵ طراحی می کرد.

حالا با خروج پژو از ایران این شرکت به یک آس دست پیدا کرده است.

پلت فرم پی اف یک توسعه یافته پلت فرم پژو ۲۰۶ است.

از این نظر ایران خودرو کار ساده تری برای ساخت داخل کردن آن دارد.

برای مثال قوای محرکه «ای سی پنج» توسعه یافته موتور «تی یو پنج» است و می تواند قدرت ۱۱۴ اسب بخار را تولید کند.

کی۱۳۲ و رهام سایپا

محصولی که با کد «کی۱۳۲» شناخته می شود، می تواند نسل جدید سمند، دنا و سورن را در خود داشته باشد.

این محصول از نظر ایمنی می تواند استانداردهای روز جهان را پاس کند.

و نیز می تواند در آینده نسل جدید موتورهای ایران خودرو هم در آن نصب شود.

از نظر استاندارد و موتور، این پلت فرم از پلت فرم رهام سایپا که توسعه یافته پلت فرم تویوتا یاریس سال دو هزار میلادی است وضعیت بهتری دارد.

از نظر طراحی هم این خودرو ظاهری مناسب دارد و می تواند با محصول جدید سایپا رقابت کند.

طراحی خودرو روی پلت فرم پی اف یک با ساخت داخل بالا می تواند دست آورد خوبی برای ایران خودرو باشد.

اما ایران خودرو همچنان ضعف طراحی پلت فرم دارد.

تا این موضوع حل نشود، مشکل قدیمی شدن این محصول وجود دارد.

شاید حضور این محصول بتواند بازار غیر رقابتی ایران را کمی جذاب تر کند.

با این وجود بزرگ ترین تهدید تکرار داستان پژو ۴۰۵ است.

آیا این پلت فرم هم، دهه ها پس از تمام شدن تاریخ مصرفش تولید خواهد شد؟

بیشتر بخوانید:

خودروهای ملی که تولید نشدند

نسل جدید سمند چگونه است ؟

از پیکا تا پردیس




پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

الزامات سفر نوروزی + جدول بازدید و سرویس دوره‌ای خودروهای داخلی

الزامات سفر پیش‌نیاز هر سفر ایمنی است و هر راننده باید پیش از شروع سفر آن را فراهم کند....

پست‌های مرتبط