یاتاقان موتور چیست و چه کاربردی دارد؟

از دست ندهید

در تعریف یاتاقان موتور باید گفت که برای تبدیل حرکت رفت و برگشت پیستون به حرکت دورانی در موتورهای احتراق داخلی از شاتون و لنگ های میل لنگ استفاده می شود که این میل لنگ با کمک یاتاقان هایی در بلوک سیلندر قرار می گیرد. این کار سبب می شود تا میل لنگ بتواند به راحتی و با اصطکاک کم دَوران کند.

بیت ران – خودرو های ۴ سیلندر دارای ۵ عدد یاتاقان هستند. در واقع میل لنگ بر روی ۵ یاتاقان از آن ها قرار می گیرد و عمل روغن کاری میل لنگ از طریق سوراخ هایی که بر روی یاتاقان ها قرار دارد انجام می پذیرد.

یاتاقان موتور

مقایسه یاتاقان ثابت و متحرک

در خودرو جهت اتصال شاتون به میل لنگ از یاتاقان هایی استفاده می شود که به یاتاقان های متحرک معروفند. این یاتاقان ها با چرخش حول هر لنگ موجب می شوند شاتون بتواند همراه با روان کاری حول هر لنگ بچرخد و نیروی حاصل از احتراق را به میل لنگ منتقل کند.

تعداد یاتاقان های ثابت هر موتور به میزان بار موتور و حداکثر سرعت دَورانی آن بستگی دارد و تعداد آن حداقل ۲ و حداکثر ۵ یاتاقان ثابت است.

با شیارهایی که در یاتاقانهای ثابت تعبیه شده است روغن درون آن ها جریان پیدا می کند و موجب می شوند روغن واردشده به آن ها بین یاتاقان و میل لنگ فاصله ایجاد کند و از تماس مستقیم آن ها (تماس فلز با فلز) جلوگیری کند.

علل خرابی یاتاقانها چیست؟

خرابی های به وجود آمده در یاتاقان موتور های احتراق داخلی به عوامل مختلفی از جمله نحوه رانندگی یا گاز دادن، روغن موتور مورد استفاده و یا کمبود فشار روغن در یاتاقان که به پمپ روغن (Oil Pomp) مربوط می شود بستگی دارد.

چند نمونه از علل خرابی یاتاقان موتور به صورت زیر است:

۱-خستگی (Fatigue): تعریف خستگی آن است که لایه بالایی یاتاقان ترَک برمی دارد و شروع به پوسته پوسته شدن (Flake Off) می کند.

۲-خشک کار کردن (Wiping): هنگامی که دما و نیروی درونی به اندازه ای زیاد شود که لایه سخت روی یاتاقان ذوب شود یاتاقان ذوب شده و پس از گذشت مدتی کاملاً به میل لنگ می چسبد و به اصطلاح یاتاقان می زند یا گیرپاژ می کند.

۳-خط افتادن (Scoring): بر اثر ورود ذرات و آلودگی ها از طریق روغن و سیستم روغن کاری به یاتاقان خراشهایی بر سطح آن  ایجاد می شود.

۴-خوردگی (Corrosion): وجود مقداری آب یا ضدیخ در یاتاقان سبب برخی واکنش های شیمیایی می شود که اصطلاحا به آن خوردگی می گویند.

بیشتر بخوانید:

کمپانی Mahle از یک طرح انقلابی در تولید پیشرانه‌ احتراق داخلی رونمایی کرد

تفاوت پیشرانه های ۶ سیلندر خطی و خورجینی در چیست؟

تشدید مشکل تامین قطعات خودروهای وارداتی در کشور




2 دیدگاه

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

عمر مفید کاتالیزور خودروهای صفر کیلومتر/ نتیجه حذف آن چیست؟

مدیرعامل شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران عمر مفید کاتالیزور خودروهای صفر کیلومتر با توجه به کیفیت پایین...

پست‌های مرتبط