تفاوت پیشرانه های 6 سیلندر خطی و خورجینی در چیست؟

از دست ندهید

هامر الکتریکی برای رقابت با مدل‌های شاسی بلند تسلا و ریویان وارد بازار می‌شود

هامر الکتریکی به زودی وارد بازار خواهد شد. برند آمریکایی هامر که به ساخت شاسی‌بلندهای سرسخت و سنگین شهرت...

دنا ناوشکن ایرانی نیروی دریایی ارتش، چگونه ساخته شد؟

دنا جدید ترین ناوشکن ایرانی در وهله اول به افزایش کمیت و کیفیت ناوگان جنوب و بهبود آمادگی رزمی...

پیشرانه های 6 سیلندر خطی و خورجینی هرکدام دارای مزایا و معایبی هستند که خودروسازان با توجه به ابعاد موتور و شاسی در ساخت خودرو از این پیشرانه ها استفاده می کنند.

بیت ران- پیشرانه های خطی دارای مزایای متعددی ازجمله تعمیر آسان برای همه مکانیک ها چه حرفه ای و چه غیرحرفه ای و داشتن تعادل خوب هستند.

پیشرانه های 6 سیلندر خطی به مانند مدل های خورجینی نیاز به برقراری تعادل در قسمت سرسیلندر و زمانبندی بسیار دقیق سوپاپ ها ندارند. و به دلیل بالا و پایین رفتن متقارن سوپاپ ها و احتراق متقارن در دوطرف بلوکه و کمک جبرانی سیلندر به توازن پیشرانه موتور نرم تر کار می کنند.

پشرانه های 6 سیلندر

موتورهایی با طول بیشتر استحکام کمتری دارند

پیشرانه های 6 سیلندر خطی در مقایسه با نوع خورجینی خود به اندازه طول دو سیلندر بزرگ تر هستند و در خودروهای محور محرک جلو مورد استفاده قرار می گیرند.

موتورهایی با طول بیشتر استحکام کمتری دارند و به دلیل داشتن میل لنگ ها و میل سوپاپ های بلندتر در هنگام گردش تمایل بیشتری به آسیب دیدن نسبت به سیلندرهای v شکل دارند.

ساخت خودرو با عملکرد بهتر

پیشرانه های 6 سیلندر خورجینی دارای ابعاد جمع و جورتری نسبت به نوع خطی آن هستند و به دلیل داشتن زاویه 60 درجه نسبت به هم در اتاق موتور راحتتر قرار می گیرند.

خودروسازان می توانند با استفاده از چنین پیشرانه هایی، بدون نیاز به تغییر در ابعاد شاسی یا جابه جا کردن موقعیت پیشرانه، خودرویی با عملکرد بهتر بسازند.

با این که پیشرانه های vشکل به مانند پیشرانه های خطی از 6 سیلندر برخوردارند اما بالانس خوبی ندارند و نیاز است با استفاده از یک میله متعادل، نیروی اینرسی ناخواسته از سوی سیلندرها خنثی شود تا لرزش های زیادی به میل لنگ منتقل نشود و از عملکرد موتور نکاهد.

این پیشرانه ها در راستای بالانس موتور نیاز به طراحی دقیق تری دارند در نتیجه هزینه های تولید آنها بالاتر می رود.

چنین پیشرانه ای با داشتن دو سرسیلندر نیازمند 4 میل سوپاپ و 24 عدد سوپاپ است و در نتیجه تنظیم دقیق زمان باز و بسته شدن سوپاپ ها به پیچیدگی این پیشرانه ها می افزاید و همچنین تعمیر و نگهداری دشوارتری نیز دارند.

بیشتر بخوانید:

کمپانی Mahle از یک طرح انقلابی در تولید پیشرانه‌ احتراق داخلی رونمایی کرد

لندرور دیفندر جدید شما را شگفت زده می کند ؛ مشخصات فنی 

شورولت کوروت C8 معرفی شد ؛ سوپراسپرتی که خیلی هم خودرو جدیدی نیست

 

2 دیدگاه

  1. به دلیل اینکه تعداد کپه ها در انجین شش خطی ۷ عدد و در انجین شش خورحینی ۴ عدد هست،اصطحلاک یاتاقان و بالانس میلنگ در انجین خطی بسیار بهتر بوده و منجر دوام بیشتر نسبت به مدل خورجینی مشابه می شود.

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

AvtoVAZ روسیه و موتورهای پیشنهادی برای تندر ۹۰ سایپا / مشخصات فنی موتورها

AvtoVAZ قرار است تندر ۹۰ را دوباره در ایران زنده کند. این خودروساز روسی را بیشتر با محصولات لادا...

تغییر پروتکل های سفر با هواپیما / مسافران اربعین...

سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری از جزئیات تغییر پروتکل های سفر با هواپیما و الزامات سفر مسافران اربعین گفت. بیت ران - میراکبر رضوی سخنگوی سازمان...

برجام در بازار خودرو چه تاثیری دارد؟ / حباب...

یک فعال صنعت خودرو معتقد است حباب ۵۰ درصدی در قیمت برخی خودروها وجود دارد. وی همچنین به تاثیر برجام در بازار خودرو خوش...
نمایشگاه خودرو وزارت صمت چگونه خواهد بود؟

وزارت صمت وعده داد: تولید خودرو ۲۰۰ میلیونی و...

مسولان وزارت صمت از تولید خودرو ۲۰۰ میلیونی و موتورسیکلت برقی با باطری Swap یا حدا شونده به عنوان برنامه های این وزارتخانه خبر...

قیمت خودرو در برخی مدل ها کاهش یافت +...

قیمت خودرو در برخی مدل ها کاهش یافت. 207 اتومات کلاه قرمزی به 500 میلیون تومان رسید. تارا اتومات با 25 میلیون کاهش به...

پست‌های مرتبط