ریزش ۳۵ درصدی قیمت خودروهای خارجی با لغو تحریم‌ها

از دست ندهید

قیمت خودروهای خارجی کاهش می یابد. رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودروی پایتخت پیش‌ بینی‌ کرد که با اجرایی شدن برجام و لغو تحریم‌ها، قیمت خودروهای خارجی موجود در بازار دست‌کم بین ۳۰ تا ۳۵ درصد فرو بریزد.

بیت ران – «سعید موتمنی» عنوان کرد:‌ «اکنون جدیدترین خودروهای خارجی موجود در بازار با مدل ۲۰۱۷ و به تعداد انگشت‌شمار با مدل ۲۰۱۸ هستند. این خودروها به دلیل ممنوعیت واردات در چند سال گذشته قیمت‌های بالایی پیدا کرده‌اند.»

به گفته این مقام صنفی، قیمت خودروهای خارجی موجود در بازار آن‌قدر بالاست که با نرخ کنونی دلار، همخوانی ندارد. بنابراین در صورت لغو تحریم‌ها افت قیمت شدیدی را تجربه خواهند کرد.

هفته گذشته فعالان بازار خودروهای خارجی از افت متوسط ۱۰ درصدی قیمت‌ها نسبت به روزهای ابتدایی امسال خبر دادند.

کارشناسان معتقدند: «در صورت اجرایی شدن برجام، حتی اگر نرخ ارز پایین نیاید، از آنجایی که زمزمه ورود خودروهای مدل ۲۰۲۱ به بازار ایران بر سر زبان‌ها می‌افتد، اثر روانی خود را خواهد داشت.»

برخی دیگر احتمال می‌دهند که خارجی‌ها بخواهند بخشی از بدهی خود را به ایران در قالب کالای تمام شده از جمله خودرو پرداخت کنند. همه اینها به معنای کاهش قیمت خودروهای موجود فعلی است.

بازار، در انتظار

موتمنی، وضعیت این روزهای بازار را «در حالت انتظار» ‌ توصیف کرد و افزود: «همه منتظرند تا نتیجه گفت‌ و گوهای برجامی، تحریم‌ها و همچنین انتخابات ریاست جمهوری را ببینند. بر این اساس رکود کامل بر بازار حاکم است و خرید و فروشی انجام نمی‌شود.

وی یادآور شد:‌ «در هفته‌های اخیر با ورود دلار از کانال ۲۲ به حدود ۲۴ هزار تومانی، شاهد رشد قیمت‌ها در فضای مجازی بودیم. دارندگان خودرو قیمت‌های بالاتری را آگهی کرده‌اند، اما حقیقت این است که هیچ خریداری نیست.»

بررسی سایت‌ های خودرویی و فضای مجازی در روز جاری حاکی از قیمت ۱۲۰ میلیون تومانی پراید ۱۳۲ است. پراید ۱۳۱، ۱۱۶ میلیون تومان و وانت پراید ۱۲۳ میلیون تومان قیمت خورده اند. تیبا هاچ بک نیز ۱۳۱ میلیون تومان قیمت دارد.

پژو ۲۰۶ تیپ دو ۱۹۷ میلیون تومان و رانا ال-ایکس در محدوده ۲۶۳ میلیون تومانی دیده می شود. پژو پارس ال-ایکس ۳۰۷ میلیون تومان و پژو ۲۰۷ دنده ای به ۳۷۸ میلیون تومان رسیده اند. پژو ۲۰۷ اتوماتیک ۳۰۷ میلیون تومان است و دنا پلاس دنده ای ساده هم ۴۱۰ میلیون تومان قیمت دارند.

اما در دسته مونتاژی ها و خارجی ها وضعیت به چه شکل است؟ هر دستگاه جک جی۴ کرمان‌ موتور حدود ۳۰۸ میلیون تومان و جک اس۵ حدود ۶۸۰ میلیون تومان هستند.

هایما اس۷ ایران‌ خودرو ۶۸۵ میلیون تومان و پژو ۲۰۰۸ نزدیک به ۸۱۵ میلیون تومان (مدل ۹۸) دیده می شوند.

تویوتا راو۴ هم نزدیک به ۲ میلیارد و ۳۵۰ میلیون تومان قیمت خورده است.

منبع: ایرنا

بیشتر بخوانید:

قیمت خودرو ۱۲ خرداد ماه؛ تغییرات اندک نسبت به دیروز

مقایسه قیمت هفت خودروی داخلی با مشابه خارجی




1 دیدگاه

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

قیمت موتور هوندا ۱۲۵ باز هم بالا رفت! کدام مدل‌ها گران شدند؟

قیمت موتور هوندا 125 به 100 میلیون تومان رسید. قیمت موتورسیکلت در بازار افزایش یافته‌است و قیمت انواع موتورسیکلت‌های...

پست‌های مرتبط