با ۱۰ تکنولوژی اتومبیل های مسابقه ای در خودروهای شهری آشنا شوید.
بیت ران – محمد فتح اللهی: آیا تا به حال به این فکر کردهاید که بسیاری از نوآوریها و تکنولوژیهای اتومبیل تان، برگرفته از خودروهای مسابقهای است؟
تیمهای شرکتکننده در مسابقات اتومبیل رانی همیشه دوست دارند بهترین اتومبیل های مسابقهای را بسازند.
به همین منظور از دانش مهندیس و طراحان بسیاری برای تولید یک اتومبیل بینقص استفاده میکنند.
وقتی یک اتومبیل مسابقهای به موفقیت میرسد، یعنی میتوان از تکنولوژیهای آن در خودروهای شهری هم استفاده کرد.
در نتیجه بسیاری از نوآوریهایی که امروزه در اتومبیل شما وجود دارد، در حقیقت برگرفته از دنیای اتومبیلرانی است.
از طراحی موتور گرفته تا چیزهای سادهای مثل موقعیت شمعها یا حتی آیینه داخلی دید عقب!
در ادامه با ۱۰ نمونه از مواردی که تولید خودروهای شهری را متحول کرد آشنا میشویم.
۱۰ ) گیربکس نیمه خودکار
با وجود ترافیک سنگین شهرهای بزرگ، رفتهرفته استفاده از گیربکس های اتوماتیک عمومیت بیشتری پیدا میکند.
حتی خریداران وطنی هم که تا چند سال پیش ماشینهای اتوماتیک را نمیپسندیدند، امروزه در حال پیوستن به طرفداران این نوع جعبهدندهها هستند.
هدف از ساخت گیربکس در اتومبیلهای مسابقهای و شهری همان انتقال قدرت موتور به چرخها است.
تنها تفاوتشان این است که در گیربکسهای اتوماتیک، راننده هیچ نقشی در هنگام تعویض دنده ندارد و در نمونههای دستی راننده با گرفتن کلاچ عمل تعویض را انجام میدهد.
تقریباً تمامی رانندگان اتومبیلهای مسابقهای گیربکسهای دستی را بیشتر میپسندند.
اما تعویض دنده در این نوع گیربکسها به کندی و در برخی مواقع همراه با خطای راننده است.
به همین دلیل گیربکسهای DSG تولید شدند تا رانندههای مسابقهای بدون تعویض کلاچ بتوانند در عمل تعویض دنده دخالت کنند.
این نوع گیربکسها در حقیقت کار دو جعبهدنده را به طور همزمان انجام میدهند.
به گونهای که از دو صفحه کلاچ تشکیل شدند و هر صفحه عمل تعویض یک دنده را بر عهده دارد.
برای مثال اگر دنده یک را انتخاب کنید، یکی از صفحهها عمل انتقال قدرت به چرخها را بر عهده دارد و صفحه بعدی دنده دو را آماده استفاده نگه میدارد.
به همین دلیل DSGها در مقایسه با گیربکسهای دستی، تعویض دنده را با سرعت بیشتری انجام میدهند.
استفاده از این گیربکسها عمل تعویض دنده را با لذت بیشتری همراه میکرد.
به همین دلیل امروزه در بیشتر اتومبیلهای اسپرت شهری هم دیده میشوند.
۹) استارت دکمهای
مطمئناً هیچ وقت سعی نخواهید کرد که یک پورشه بدزدید!
البته اگر قصد انجام چنین کاری دارید، یک راهنمایی ساده:
کلید را باید در سمت چپ فرمان قرار دهید تا با چرخاندن آن موتور روشن شود!
برای بسیاری از خریداران قرارگیری قفل استارت در سمت چپ فرمان مسخره است!
اما باید بگوییم که این جزئی از سنت خودروسازی پورشه است.
در مسابقات اتومبیلرانی حتی صدمثانیهها هم اهمیت دارند.
و برای رانندگان این رشته سیستم استارت با کلید بسیار وقتگیر است.
پس چاره کار چیست؟
استارت دکمهای که باعث میشود تا حرکت چرخشی دست در قفل استارت حذف شده است.
و راننده فقط با فشار دکمهای موتور اتوملیبش را روشن کند.
این تکنولوژی امروزه در اتومبیلهای شهری هم وجود دارد.
۸) سیستم تعلیق
معمولاً تا زمانی که در یک چاله عمیق نیفتادهاید، به سیستم تعلیق اتومبیلتان فکر نمی کنید!
این یکی از مهمترین مواردی است که از اتومبیلهای مسابقهای به خودروهای شهری رسیده است.
در رقابتهای اتومبیلرانی، چسبندگی تایرها به سطح زمین و پایداری خودرو در عبور از ناهمواریها و گذر از پیچها بسیار حیاتی است.
اتومبیلهای مسابقهای هم همانند بسیاری از خودروهای شهری از سیستم تعلیق مستقل استفاده میکنند.
این نوع تعلیق باعث میشود تا در زمان عبور از ناهمواریها حرکت یک چرخ، بر چرخ دیگر تأثیری نداشته باشد.
در فرمولیک بیشتر از نمونه چند نقطهای استفاده میشود.
در حالی که اتومبیلهای نسکار مکفرسون را بیشتر میپسندند.
تمامی این سیستمهای تعلیق امروزه در اتومبیلهای تولید انبوه شهری هم دیده میشود.
خوب، پس چرا با وجود این شباهت؛ خوشدستی اتومبیل شما به خوبی یک اتومبیل مسابقهای نیست؟
به دلیل اینکه تنظیم تعلیق اتومبیل شما با خودروهای فرمولیک، نسکار و… متفاوت است.
در رقابتهای اتومبیلرانی، تعلیق خودروها به گونهای تنظیم میشود که اتومبیل در زمان عبور از پیچها فشار بیشتری تحمل کند و یا در زمان شتابگیریها و ترمزگیریها پایداری خود را از دست ندهد.
اما قبل از اینکه تصمیم بگیرید تنظیمات سیستم تعلیق اتومبیلتان را شبیه به خودروهای مسابقهای کنید باید یادآوری کنیم که تنظیم تعلیق شما به گونهای تعریف شده تا بالانس خوبی میان عملکرد و راحتی برقرار کند.
راحتی واژهای است که در لغتنامه اتومبیلهای مسابقهای تعریفی برای آن وجود ندارد!
۷) تایرهای شیاردار
بسیاری از رانندگان تا وقتی تایرهای اتومبیل شان صاف نشود به آن توجه نمیکنند.
این بسیار شرمآور است، چرا که تایرها در حقیقت رابط میان اتومبیل و جاده هستند.
تیمهای مسابقهای اطلاع کاملی از این موضوع دارند. به همین دلیل پس از تمرینات بسیار بهترین جنس تایر را برای روز مسابقه انتخاب میکنند.
حتماً در تایرهای اتومبیلتان به شیارهای آن توجه کردهاید.
این شیارها باعث میشوند تا از سطوح خیس، گلی و یا برفی به راحتی عبور کنید.
اگر از تایرهای offroad تا چهارفصل استفاده میکنید، این شیارها عمیقتر هستند.
عمق بیشتر این شیارها در حقیقت دندانهای خودرو هستند تا راحتتر از سطوح ناصاف و لغزنده عبور کنند.
اگر اتومبیل اسپرت سوار میشوید، عمق شیارهای تایر اتومبیلتان کمتر است.
همین عمق کم باعث میشود تا سطح بیشتری از تایر با جاده در تماس باشد و سواری آن را در عبور از پیچها لذتبخشتر کند.
اگر همین الان به این فکر میکنید که باید از تایرهای مسابقهای برای اتومبیلتان استفاده کنید، دست نگه دارید!
با وجود اینکه تایرهای مسابقهای جنس نرمتری در مقایسه با تایرهای شهری دارند، اما عمر مفیدشان هم کمتر است.
توجه داشته باشید که در رقابتهای اتومبیلرانی، هر شرکتکننده چندین دست تایر در اختیار دارد.
یک بار دیگر تأکید میکنیم، اتومبیل شما برای مصارف روزمره ساخته شده است!
۶) ترمزهای کربنی
ترمزهای کاسهای در دهه ۵۰ میلادی در اتومبیلهای شهری ظاهر شدند.
تیمهای مسابقه هم علاقه بسیاری به استفاده از آنها دارند.
چرا که هم قدرتمند هستند و هم طراحی آنها راحتتر است.
اما دیسکهای ترمز امروزه بیشتر از نوع کاسهای مرسوم هستند.
به دلیل اینکه خنکشدن آنها راحتتر از انواع کاسهای است.
وقتی شما با سرعت زیادی اقدام به ترمزگیری میکند، به دلیل اصطحکاک زیاد پدهای ترمز با سطح دیسک، حرارت زیادی در این مجموعه ایجاد میشود.
امروزه بسیاری از اتومبیلهای شهری از ترمزهای دیسکی در چرخهای جلو استفاده میکنند.
تکنولوژی رقابتهای اتومبیلرانی باز هم در این مورد جلوتر از خودروهای شهری است.
چرا که دیسک ترمز اتومبیل شما از آهن تشکیل شده و دیسک ترمز خودروهای مسابقهای از مواد سبکتر و غالباً بادوامتر تهیه میشود.
دیسکهای سرامیکی در برخی از اتومبیلهای مسابقهای استفاده میشود و امروزه این دیسکها در اتومبیلهای لوکس و گرانقیمت یکی از آپشنهایی است که میتوانید سفارش دهید.
بیشتر تیمهای مسابقهای ترجیح می دهند از مواد فوقسبک و بسیار مقاوم کربن در ساخت دیسکهای ترمز استفاده کنند.
دیسکهای کربن هم امروزه در اتومبیلهای سوپراسپرت جادهای دیده میشود.
و اگر مایل هستید از آنها استفاده کنید، باید خساست را کنار بگذارید!
۵) ورودی هوای موتور
رقابتهای اتومبیلرانی بسیار نفسگیر هستند، اما نه برای موتورها!
این موتورها برای اینکه بتوانند بهترین عملکرد خود را در اختیار راننده قرار دهند، نیازمند تنفسی آزاد و راحت هستند.
دقیقاً مثل زمانی که شما در باشگاه ورزشی تمرین میکنید.
موتورهای احتراقی برای اینکه بتوانند سوخت را بهطور کاملی در سیلندرهای خود منفجر کنند، نیازمند هوای کافی هستند و بدون هوا عملاً بلااستفاده باقی میمانند.
هر قدر هوای بیشتری به موتور برسد، تنفس آن بهتر شده و در نتیجه قدرت بیشتری تولید خواهد کرد.
برای مثال موتورهای سوپرشارژردار، نیازمند ورودی هوای اضافه بر روی درب موتور هستند.
البته موتورهای نسکار یا فرمولیک سوپرشارژر ندارند و این تکنولوژی از رقابتهای درگ به خودروهای شهری رسیده است.
دلیل وجود ورودیهای هوا در درگاسترها هم این است که بر خلاف اتومبیلهای فرمولیک یا نسکار تنها برای یک چیز ساخته شدهاند:
سرعت بالا در خط مستقیم.
از آنجایی که این تکنولوژی به راحتی توانست موتورهای قدرتمند درگاسترها را خنککند، خودروسازان هم (بیشتر برای موتورهای سوپرشارژردار) این نوآوری را در اتومبیلهای شهری خود استفاده کردند.
۴) دومیلسوپاپ
شاید آخرینباری که تصمیم گرفتید اتومبیلی را بخرید، فروشنده به شما گفته که موتور اتومبیل تان دو میل سوپاپ دارد یا به اختصار به آن DOHC گفته است.
خوب، این دو میل سوپاپ به چه دردی میخورد؟
برای اینکه کارکرد این تکنولوژی را بهتر متوجه شوید، باید مهندس مکانیک باشید!
اما به زبان ساده سیلندرهای موتور به سوپاپ هایی احتیاج دارند که بتوانند هوا را به سیلندر وارد کرده و دود حاصل از احتراق را از آن خارج کنند.
میل سوپاپ در حقیقت وظیفه باز و بستهکردن سوپاپها را برعهده دارد.
اگر موتور خودروی شما دو میل سوپاپ داشته باشد، سرعت بیشتری در باز و بستهکردن سوپاپهایش دارد و عملکرد بهتری خواهد داشت.
چنین موتورهایی اولینبار در اتومبیلهای مسابقهای سالهای ۱۹۰۰ میلادی دیده شدند.
و تا امروز هم یکی از بهترین ایدههای طراحی موتور به حساب میآیند.
۳) طراحی خارجی
شاید تصور کنید در شماره ۵ این لیست که ورودیهای هوای موتور را مفصلاً شرح دادیم، به بحث طراحی پرداختهایم.
اما اینگونه نیست.
در رقابتهای اتومبیلرانی، چه فرمولیک، نسکار، درگ و… همه چیز در بیرون اتومبیل برای یک هدف ساخته میشود و آن هدف زیبایی نیست.
هر سطح صاف و سیالی در اتومبیلهای مسابقهای وابسته به قدرت، عملکرد و قدرتمند نشاندادن ظاهر آن است.
طراحان خودروهای شهری هم همانند طراحان اتومبیلهای مسابقهای از تونلهای باد برای بدستآوردن طرحهای آیرودینامیک استفاده میکنند.
به دلیل اینکه خودروهای مسابقهای سرعت زیادی دارند، طراحان از بال عقب و قطعات آیرودینامیکی کوچکی در بدنه اتومبیل استفاده میکنند تا در نهایت چسبندگی خودرو بیشتر باشد.
از آنجایی که این قطعات آیرودینامیکی ظاهر مخوفی به خودروهای مسابقهای داده است، بسیاری از طراحان اتومبیلهای شهری هم از این قطعات برای جلوه بیشتر اتومبیل استفاده میکنند.
۲) متریال جدید
مهمترین دلیلی که باعث میشود اتومبیلهای مسابقهای سریعتر از خودروهای شهری یک دور پیست را طی کنند، سبک بودن آنهاست.
برای تیمها هم ساخت خودروهایی که به طراحی داخلی نیازی ندارد و تنها یک سرنشین را با خود حمل میکنند راحتتر است.
اما باید از موادی در ساخت آن استفاده کنند که نسبت به اتومبیلهای شهری سبکتر باشد.
البته موادی که به اندازه کافی سبک باشد وجود نداشت، وگرنه تمامی اتومبیل را از کاغذ میساختند!
اتومبیلهای مسابقهای همواره در عبور از پیچها تحت فشار هستند.
برای همین استفاده از مواد محکم و قابل اعتماد در ساخت آنها لازم است.
یکی از مقاومترین موادی که چند سالی است در تولید اتومبیلهای مسابقهای استفاده میشود، فیبرکربن است.
امروزه اتومبیلهای فرمولیک از تماماً از این ماده ساخته میشوند.
به دلیل اینکه فوقالعاده سبک بوده و در مقابل فشارهای وارده بسیار مقاومتر هستند.
البته به دلیل اینکه ساخت قطعات فیبرکربن بسیار گران تمام میشود، هنوز بسیاری از خودروسازان بدنه اتومبیلهای تولیدی خود را از این مواد نمیسازند.
البته آلومینیوم هم یکی از متریالهای سبک در ساخت اتومبیل است.
اما نه در بدنه اتومبیل، بلکه در ساخت بلوک موتور.
باید از تکنولوژیهای مسابقهای بسیار متشکر بود که امروزه بلوکهای آلومینومی را در اتومبیلهای خود میبینیم.
استفاده از آلومینیوم در ساخت برخی پنلهای ماشین مانند درب موتور نه تنها موجب مصرف سوخت پایینتر میشود، بلکه در مقایسه با فیبرکربن هزینه ساخت کمتری هم دارند.
۱) ایمنی
آیا مسابقات اتومبیلرانی مملو از تکنیک رانندگی، قدرت نامحدود خودروها و ایمنی فوقالعاده هستند؟ آری!
به دلیل اینکه اتومبیلهای مسابقهای میتوانند به سرعتهای زیاد برسند، ایمنی یکی از اجزای جدانشدنی این اتومبیلها است.
این ایمنی در اتومبیل شهری شما به صورت پنهانی وجود دارد و در حقیقت برگرفته از همان دنیای اتومبیلرانی است.
یکی از مهمترین مواردی که در ایمنی خودروها استفاده میشود و شما هرگز آنها را نمیبینید، ساختار قفسمانند فلزی است که در سرتاسر اتومبیل شما وجود دارد.
در رقابتهای open wheel مانند فرمولیک یا ایندی تمامی بدنه اتومبیل از فیبرکربن ساخته شده است.
و طراحان این اتومبیلها باید مراقب جان راننده هم باشند.
در مسابقات نسکار یا درگ یک قفس فولادی (رولکیج) از راننده در برابر ضربات احتمالی محافظت میکند.
این قفسهای فلزی در اتومبیل شما هم وجود دارد.
اما به دلیل اینکه طراحان به طرز هوشمندانه از آنها استفاده کردهاند، شما قادر به دیدن آنها نیستید.
بیشتر بخوانید: