رقابت‌های GP3 ؛ مروری بر زمینه ورود به دنیای فرمول‌یک

از دست ندهید

هر ورزشی پایه و اساسی دارد و دنیای فرمول‌یک هم از این قاعده مستثنی نیست. یکی از مهم‌ترین رشته‌هایی که تیم‌های حاضر در فرمول‌یک به نتایج رانندگان آن بسیار اهمیت می‌دهند، رقابت‌های GP3 است.

بیت ران – محمد فتح اللهی: رانندگانی که بتوانند در این رشته موفق باشند ابتدا به GP2 و سپس به فرمول‌یک راه پیدا می‌کنند. در نتیجه کسب نتایج قابل قبول در این مسابقات برای رانندگان بسیار مهم است. چرا که از یک سو سرنوشت حضور آنها را در رده‌های بالاتر مسابقات single seater تعیین می‌شود و از سوی دیگر می‌تواند نقش موثری بر جذب بیشتر اسپانسرها داشته باشد.

معرفی

رقابت‌های GP3 یا گرندپری۳ اولین‌بار در سال ۲۰۱۰ توسط مؤسس سری GP2 برنو میشل شکل گرفت. این سری از مسابقات به پیروی از راه فرمول‌یک ابتدا پیست‌های موجود در قاره اروپا را مدنظر قرار داده و آنها را برای برگزاری رقابت‌های فصل انتخاب کرده است. این سری در حقیقت هر دو مسابقات GP2 و Formula 1 را تأمین می‌کند و رانندگان بسیاری از این مسابقات به رده‌های بالاتر راه یافته‌اند. در فصل ۲۰۱۲ بعد از دوسال پیگیری مداوم، GP3 برای اولین‌بار در پیست رویایی موناکو برگزار شد.

پیگیری‌ها به دلیل این بود که از یک طرف مسئولین پیست، رانندگی در موناکو را برای رانندگان تازه‌کار رقابت‌های GP3 خطرناک می‌دیدند و از طرفی دیگر مسئولین این مسابقات هم برگزاری مسابقه در موناکو را برای نمایش تکنیک‌ رانندگان برتر مهم می‌دانستند. در نهایت پس از دو سال رانندگان این سری توانستند طعم حضور در موناکو را بچشند که اتفاقاً رقابت بسیار مهیجی بود. مانند سری GP2 در GP3 هم هدف مهم برگزارکنندگان بالابردن تجربه رانندگان در مسابقات فرمولا است و به نوعی نقش کلاس‌های تقویتی را ایفا می‌کند.

 

Indianapolis 500 ؛ فرمول‌یک به سبک نسکار!

*تیونینگ ماشین‌های کنترلی

*چطور حرفه ای برانیم!

قوانینی مشابه با فرمول یک

هر موردی که در فرمول‌یک وجود دارد دقیقاً در این سری هم دیده می‌شود تا رانندگان از همان ابتدا به قوانین و شرایط برگزاری رقابت‌های فرمول‌یک عادت کنند. حتی اتومبیل‌های مارشال و پزشکی موجود در GP3 هم همان بنزهایC63 AMG‌ای هستند که در آخر هفته‌های فرمول‌یک دیده می‌شوند. بسیاری از رانندگان در همان سال اول حضور در GP3 آنقدر موفق ظاهر می‌شوند که از میانه فصل به GP2 راه پیدا می‌کنند.

البته در این میان باید از والتری بوتاس یاد کرد که موفقیت فوق‌العاده‌اش در فصل ۲۰۱۱ باعث شد تا امسال در گاراژ تیم ویلیامز به عنوان راننده سوم حضور داشته باشد. بوتاس در فصل گذشته GP3، در گرندپری‌های حساس نوربرگ‌رینگ آلمان، هونگارورینگ مجارستان، سپافرانکورشامپ بلژیک و مونزای ایتالیا به قهرمانی رسید و در پایان فصل با ۹۶ امتیاز به عنوان قهرمان فصل شناخته شد. البته ورود به سری GP3 همیشه هم شرط حضور در رده‌های بالاتر نیست.

بلکه تعدادی از رانندگانی که نتوانسته‌اند به خوبی مسئولین فرمول‌یک را متوجه استعدادهای خود کنند، راهی مسابقاتی مانند ایندی‌کار، ایندی‌لایت و یا حتی فرمولا‌رنو می‌شوند. تاکنون تنها راننده‌ای که مستقیماً از پشت فرمان اتومبیل‌های GP3 به درون کاکپیت اتومبیل‌های فرمول یک راه یافته ژان‌اریک ورنه است که در حال حاضر در تیم توروروسو فراری حضور دارد.

جدول مشخصات فنی اتومبیل‌ها

قبل از اینکه به شرح جدول مشخصات فنی اتومبیل‌های GP3 بپردازیم، ذکر این نکته لازم است که تمامی ۲۰اتومبیل موجود در این سری از جهت فنی کاملاً با یکدیگر برابر هستند. شاسی تمامی اتومبیل‌ها را شرکت Dallara طراحی می‌کند و کمپانی رنو هم به عنوان تأمین‌کننده پیشرانه‌ها درنظر گرفته شده است. تنها موردی که باعث برتری یک تیم یا راننده در گرندپری‌ها می‌شود تنظیمات مربوط به قطعات آیرودینامیکی و نقشه موتور است.

به همین دلیل GP3 نه تنها محلی برای شکوفایی استعداد رانندگان است، بلکه مکانیک‌ها و مهندسان هم می‌توانند در این سری توانایی‌هایشان را به نمایش بگذارند تا شانس حضورشان در رده‌های بالاتر را بیشتر کنند.

 




پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

قیمت دنا پلاس توربو ۶ دنده دستی در بازار دو برابر کارخانه

قیمت دنا پلاس توربو ۶ دنده دستی در بازار به دو برابر کارخانه رسیده‌است. انواع مدل‌های این خودرو با...

پست‌های مرتبط