ممنوعیت تردد موتورسیکلت تا ۵۵۰ سی‌سی برداشته شد / چه مدل‌هایی پلاک می‌شوند؟

از دست ندهید

ممنوعیت تردد موتورسیکلت های تا ۵۵۰ سی‌سی برداشته شد. مطابق مصوبه جدید شورای امنیت چالاکی موتورسیکلت جایگزین حجم موتور شده است. چه موتورهایی قابلیت شماره گذاری دارند؟

بیت ران – مجتبی اسماعیلی: سال‌هاست که تردد و شماره‌گذاری موتورسیکلت‌ های ۲۵۰ سی‌سی به بالا در کشور ممنوع است. اما حالا خبر ممنوعیت تردد موتورسیکلت‌های تا ۵۵۰ سی‌سی می‌تواند خبری بسیار مسرت‌بخش برای دوست‌داران این وسیله باشد.

مجید رضایی سهام دار و مدیر استراتژیک شرکت کویر موتور در یک مصاحبه ویدئویی گفت: ” از آن جایی که محدودیت حجم موتور مبحث امنیتی داشت و حفظ امنیت نظام خط قرمز محسوب می‌شد اما مسئولین امنیتی و انتظامی کشور دور هم جمع شدند و طی بررسی های دقیق و کارشناسی چالاکی موتورسیکلت را جایگزین حجم آن کردند. این منطق کاملا صحیح بود چرا که برخی از موتورسیکلت‌های ۱۲۵ سی سی در کشور وجود دارند که قدرت مانور و توان اولیه آن‌ها از موتورسیکلت‌های ۲۵۰ سی‌سی حال حاضر هم بیشتر است. در این اقدام و تصمیم بزرگ، شورای امنیت کشور با مبنا قرار دادن چالاکی موتورسیکلت، پارامتر “نسبت توان به جرم” را جایگزین حجم موتور کرد.”

ممنوعیت تردد موتورسیکلت

چه موتورسیکلت‌هایی قابل شماره‌گذاری هستند؟

مدیر استراتژیک شرکت کویر موتور درباره نوع موتورسیکلت‌های قابل شماره‌گذاری در مصوبه جدید گفت: “موتورسیکلت‌های اسکوتر، تاکید می‌کنم فقط اسکوتر که طبق دسته‌بندی سازمان ملی استاندارد ایران در دسته موتورسیکلت با کارایی L3e-A2 یعنی همان محصولاتی که توان آن‌ها از ۳۵ کیلووات و نسبت توان به جرم آن‌ها از عدد ۰.۲ تجاوز نکند را از مصوبه نحوه استفاده از موتوسیکلت‌های بالا ۲۵۰ سی‌سی  مصوبه سال ۱۳۹۴ شورای امنیت کشور مستثنی کرد و شماره‌گذاری آن‌ها را بلامانع اعلام کرد.”

ممنوعیت تردد موتورسیکلت

وی در رابطه با رفع ممنوعیت تردد موتورسیکلت تا ۵۵۰ سی‌سی افزود: “با این مصوبه هموطنان و دوست‌داران موتورسیکلت می‌توانند موتورسیکلت و محصولات اسکوتر تا حجم ۵۰۰ یا ۵۵۰ سی‌سی را داشته باشند. امید است با این مصوبه جدید شاهد جایگزینی بیشتر موتورسیکلت با خودروهای تک و دو سرنشین در کشور باشیم. موتورهای با حجم بالاتر علاوه بر اینکه فضای بیشتری برای قرار دادن کلاه ایمنی و لوازم شخصی راکب دارد دارای لاشه سنگین‌تر و امکانات ایمنی بیشتر که منجر به کاهش ریسک تصادفات و آسیب‌پذیری در تصادفات می‌شود خواهد بود. امیدواریم این روند بازنگری و اصلاح قوانین آیین‌ نامه‌ها و قوانین توسط نهادهای دولتی ادامه دار باشد و شاهد بهبود و رفع محدودیت‌های بیشتر در کشور عزیزمان ایران باشیم.”

چه موتورسیکلت‌هایی وارد می شوند؟ 

درباره رفع ممنوعیت تردد موتورسیکلت تا ۵۵۰ سی‌سی باید دو پارامتر اصلی موتورسیکلت های دسته L3e-A2 سازمان استاندارد را مد نظر قرار دهیم. یعنی موتورسیکلت های با حداکثر توان ۳۵ کیلووات (۴۷ اسب بخار) و نسبت توان به جرم کوچک تر یا مساوی ۰.۲ قابلیت واردات دارند.

بر این اساس اسکوتر Yamaha Tmax تقریبا یک خط‌کش برای این مصوبه است. این اسکوتر یک پیشرانه ۵۶۲ سی‌سی دو سیلندر موازی چهار سوپاپ دارد که قادر به تولید ۴۷ اسب بخار قدرت و ۵۶ نیوتون‌متر گشتاور است. وزن ترَ این اسکوتر هیولا نیز ۲۲۰ کیلوگرم است که اگر قدرتش را بر وزنش تقسیم کنیم عدد حاصل حدود ۰.۲ است. در نتیجه احتمال ورود این اسکوتر با توجه به محبوبیت این برند بالا است.

برای اطلاع از قیمت روز انواع موتورسیکلت در بازار و کارخانه کلیک کنید.
بیشتر بخوانید:

اسکوترهای هوندا ADV 350، کیمکو AK550، ب ام و C400 GT و.. برخی از اسکوترهایی هستند که شرایط ورود به کشور را داند و احتمال واردات بالایی هم دارند.

بیشتر بخوانید:

قیمت کارخانه موتورسیکلت گران شد / موتورسیکلت یک میلیارد و ۱۵۰ میلیون تومان

بهترین تایر ایرانی کدام است؟ / بررسی تخصصی ویژگی‌های تایرهای ایرانی جهت خرید

کشنده مان ۲۰۱۹ بررسی شد + قیمت اولین مان وارداتی به کشور پس از ۱۸ سال

دنا پلاس اتومات آپشنال چه امکاناتی دارد؟ بررسی افت شدید کیفیت خودرو

رنو سامسونگ XM3 سروش دیزل رونمایی شد / همه چیز درباره رنو آرکانا کره‌ای

کولیوس جدید با سروش دیزل مبنا می‌آید / بررسی رنو سامسونگ QM6 وارداتی

جتور تراولر بهمن موتور را بشناسید / لندروور دیفندر مناطق محروم

تاکسی برقی لونا ایران خودرو معرفی شد / محصول مشترک رنو و JMC چین!

بستیون نات معرفی شد / خودرو برقی ایران خودرو چه ویژگی هایی دارد؟

جایگزین پژو پارس معرفی شد / توقف تولید پس از ۲۳ سال!

پژو ۲۰۷ شش سرعته دستی و اتومات مقایسه شدند / کدامیک برنده شد؟

سراتو ۲۰۱۴ و بهمن رسپکت تست و مقایسه شدند/ خودرو کره‌ای کارکرده یا چینی صفر؟

آزمایش فنی ریرا برای اولین بار در ایران / عملکرد ریرا در گرمای اهواز

کراس اوور ریرا به تولید انبوه می رسد / لیست آپشن‌های قطعی ریرا اعلام شد

تارا V3 تحت فشار بررسی شد / تفاوت فنی‌اش با تارا معمولی چیست؟




9 دیدگاه

  1. این خبر برای موتور سیکلت سوار ها هیچ ارزشی نداره و به هیچ وجه خوشحال نشدم.مافیای مونتاژ کار و پیچ سفت کن که هیچ هنری جز واردات ندارند باید جواب بدن که چطور این همه از امکانات و وام های مختلف بهره مند میشن ولی تا به حال هیچ هنری جز پیچ سفت کردن ندارند.چرا خودشون چیزی نمی سازن؟ چرا فقط واردات و مونتاژ؟ به خدای احد و واحد این شرکت ها حتی در خصوص چارتا محصول مونتاژی هم خدمات نمی دن. کافیه یه چراغت بشکنه گاهی ۱ سال باید توی نوبت بمونی تا جایگزین بشه اونم با قیمت های وحشتناک. چرا از امکانات کشور برای منافع عمومی مردم استفاده نمی کنند؟ اسکوتر ۵۰۰ سی سی هم قیمت های صد ها میلیونی داره که از دسترس ۹۹ درصد مردم خارجه.

    • تولید موتور به مراتب ساده تر از خودرو ولی با مونتاژ و هیچ نواوری چندین برابر قیمت به مردم میفروشن
      این همه امکانات دارند این شرکت ها و منابع مالی بالا ولی بجای تولید
      در اصل وارد میکنید و هزینه به مردم تحمیل میشه

  2. باریکلا باریکلا باریکلا
    این خبر بیشتر مونتاژ کار هارو خوشحال کرد
    گلومون پاره شد انقدر ما همین حرفارو گفتیم
    من حاضرم یک موتور عالی ۱۰۰ سیسی سوار بشم ولی همش ساخت خودمون باشه و با قیمت مناسب و کیفیت زبان زد همه ایرانی ها بتونن سوار بشن
    مگه ما چیمون از هند کمتره که ۳۵ درصد مردم کشورش تو خیابون به دنیا میان زندگی میکنن و تو همون خیابون میمیرن؟؟

  3. چه فایده که این نوع از موتورها برای از ما بهترونه و مختص بچه پولدارها هستش . ضمن اینکه تو این مملکت فقط خود موتور وارد میشه و چند سال بعد قطعات یدکی کافی

  4. این چه خوشحالی داره ۵۵۰ سی سی ولی اندازه سرعت یک ۱۲۵هم نباشه چرا ما باید کشورمون از همه لحاظ محدود بشه چرا فقط شما بلدید با چین کار کنید وپیچ وسیله هاشون سفت کنید در صورتی ک محصولات رضوانی تو دنیا زبان زد دنیا این ایرانی طرف مغزش کار میکنه چرا بها نمیدین ی وسیله چه موتور چه ماشین طراحی کنه بسازه ک ب دنیا صادر کنیم ک همه از ایران برن کشورهای دیگه ستاره بشن بخدا ک این کارها اوج بی عقلی وبی تدبیری ما اندازه هند واتریش وچین نیستیم ما اگه بها بدیم بخدا چیزهایی درست میکنیم ک دنیا تو کفش بمون کل دنیا آزاد موتور تو کشورما ن برعکس عقده ایی شدیم همه خریدن ولی دزدکی میرونن مامور دنبالشون میکنه میمیرن خب آزاد کن لامصبا ک عاادی بشه فرهنگ موتور سواری بره بالا من رد دادم بخدا کارهای مسئولین برعکس

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

سیل در کارخانه مدیران خودرو ؛ کدام خودروها غرق شدند؟

سیل در کارخانه مدیران خودرو محصولات ام وی ام و فونیکس را زیر آب برد. این اتفاق در منطقه...

پست‌های مرتبط