پژو ۲۰۷ شش سرعته دستی و اتومات مقایسه شدند / کدامیک برنده شد؟

از دست ندهید

پژو ۲۰۷ شش سرعته دستی و اتومات با موتور TU5 پلاس در گرمای شدید اهواز مقایسه شدند. هر چند نتیجه رقابت یک خودروی اتومات و دنده‌ای از پیش مشخص است اما سرانجام این تست جالب بود.

در کانال یوتیوب بیت‌ران پلاس تماشا کنید:

بیت ران – مجتبی اسماعیلی: پژو ۲۰۷ شش سرعته دستی قرار است به زودی به بازار عرضه شود. این اولین بار است که گیربکس شش سرعته دستی روی این خودرو قرار می‌گیرد. در طرف دیگر مسابقه هم پژو ۲۰۷ اتوماتیک شش سرعته با EMS و برنامه‌نویسی جدید قرار داشت. این دو خودرو در گرمای اهواز تحت یک رقابت نفس‌گیر قرار گرفتند. هر چند معمولا نتیجه مقایسه دو خودروی یکسان اما با گیربکس های دستی و اتوماتیک از پیش مشخص است اما در همیشه هم روی یک پاشنه نمی‌چرخد!

پژو ۲۰۷ شش دنده دستیمشخصات فنی 

پژو ۲۰۷ شش سرعته دستی جدید از پیشرانه TU5 پلاس به قدرت ۱۱۳ اسب بخار و ۱۴۶ نیوتون‌متر گشتاور استفاده می‌کند. تنها گیربکس شش سرعته دستی حال حاضر ایران خودرو نیز وظیفه انتقال توان پیشرانه به چرخ‌های جلو را دارد.

در مقابل نیز پژو ۲۰۷ اتوماتیک جدید از پیشرانه TU5 پلاس به قدرت ۱۱۳ اسب بخار و ۱۴۶ نیوتون‌متر گشتاور استفاده می‌کند. تنها گیربکس شش سرعته خودکار AT حال حاضر ایران خودرو با برند DAE نیز وظیفه انتقال توان پیشرانه به چرخ‌های جلو را دارد.

ایران خودرو در هر دو محصول از تجهیزات EMS (کامپیوتر، سنسورها و…) جدیدی با برند یک شرکت چینی به نام AECS استفاده کرده است. نرم افزار ECU این خودرو نیز متعلق به همین شرکت چینی است.

وزن هر دو خودرو نیز حدود ۱۱۰۰ کیلوگرم است. هر دو خودرو نیز از تایرهای استاندارد و آکبند ایرانی استفاده می‌کنند.

شرایط درگ خودروها فراهم است و رقابت را آغاز می‌کنیم.

 

دستی یا اتومات؟ 

پژو ۲۰۷ اتوماتیک جدید

هر دو خودرو با سرعت حدود ۴۰ کیلومتر کنار هم حرکت می‌کنند. پژو ۲۰۷ اتومات روی حالت D قرار می‌گیرد و هر دو خودرو می‌گازند. پژو ۲۰۷ شش سرعته دستی با اختلاف زیادی نسخه اتوماتیک را شکست می‌دهد. این نتیجه قابل پیش بینی هم بود.

رقابت تکرار می‌شود و این بار پژو ۲۰۷ اتوماتیک روی حالت تیپ ترونیک و اسپرت قرار می‌گیرد. در این حالت اما نسخه دستی شکست می خورد و عقب می‌افتد! در واقع تاخیر بین تعویض دنده‌های پژو ۲۰۷ شش سرعته دستی باعث این شکست شد. این رقابت چند بار دیگر هم تکرار شد و همین نتیجه حاصل شد.

اما با تداوم فشار روی خودروها، دمای آب آن‌ها شروع به بالا رفتن کرد و این قضیه در نسخه اتوماتیک (به علت استفاده از آب رادیاتور جهت خنک‌کاری گیربکس) حالت بدتری هم پیدا کرد. به صورتی که پژو ۲۰۷ اتومات روی حالت تیپ ترونیک هم از نسخه دستی شکست خورد.

در مجموع باید گفت که شتاب پژو ۲۰۷ با گیربکس شش دنده دستی واقعا عالی است اما در صورت فشار بیش از حد در گرمای شدید باید انتظار بالا رفتن دمای آب را داشته باشید. از طرف دیگر شتاب نسخه اتوماتیک این خودرو نیز کاملا راضی کننده است اما موضوع افزایش دمای آب در این خودرو هم وجود دارد. این مشکل مستقیماً به طراحی قدیمی سیستم خنک‌کاری خودرو و نبود امکان تغییر چیدمان آن بر می‌گردد. البته این مشکل تنها در دمای بسیار بالای هوا و استفاده از بنزین بی‌کیفیت قابل لمس است.

سریع و نا پایدار!

شاید عاقلانه‌ترین کار چند وقت اخیر شرکت ایران خودرو، اضافه کردن سیستم کنترل پایداری به خودروی پژو ۲۰۷ باشد!

شتاب و کشش پژو ۲۰۷ شش سرعته دستی و اتومات با نصب موتور و گیربکس جدید، بالا رفته و شاسی خودرو دیگر تاب این توان را ندارد. هر چند نسخه‌های قبلی این خودرو نیز مشکل ضعف هندلینگ در سرعت‌های بالا و پیچ‌ها را داشتند. خودروهای مورد تست اما به این سیستم مجهر نبودند و راندن آن‌ها در سرعت‌های بالا واقعا ترسناک بود. اما نسخه‌های تحویلی به مشتریان با تجهیز به ESC آن چنان مشکلی در کنترل ندارند و حداقل قرار نیست به دور خود بچرخند.

همچنان نا مناسب برای سفر

پژو ۲۰۷ اتوماتیک جدید

هر چند ارتقای قوای محرکه در پژو ۲۰۷ شش سرعته دستی و اتومات باعث افزایش شتاب و اضافه شدن سیستم ESC هم موجب بهبود پایداری خودرو شده است اما این خودرو هنوز هم خشک، کم‌جا و کم آپشن است.

به عبارت دیگر پژو ۲۰۷ اکنون به گزینه مناسبی برای ترددهای درون شهری یا سفرهای کوتاه تبدیل شده است اما به هیچ وجه گزینه مناسبی برای سفرهای طولانی نیست.

سواری خشک، تعلیق پر سر و صدا، صندلی‌های نه چندان راحت و فضای پای کم ردیف عقب، از جمله معایب این خودرو برای کاربری سفر هستند.

بیشتر بخوانید:

سراتو ۲۰۱۴ و بهمن رسپکت تست و مقایسه شدند/ خودرو کره‌ای کارکرده یا چینی صفر؟

آزمایش فنی ریرا برای اولین بار در ایران / عملکرد ریرا در گرمای اهواز

تاخیر در تحویل سورن پلاس به چه علت است؟ / اعلام زمان حدودی تحویل

کراس اوور ریرا به تولید انبوه می رسد / لیست آپشن‌های قطعی ریرا اعلام شد

تارا V3 تحت فشار بررسی شد / تفاوت فنی‌اش با تارا معمولی چیست؟

خودروهای یک میلیارد تومانی بازار را بشناسید / کدام یک ارزش خرید دارند؟




2 دیدگاه

  1. ۲۰۷اتومات چرا در ترافیک و چراغ قرمز گرم میکن ماشین دارم مشکلش همین کسی چیزی میدون راهنمایی بکن ممنون

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

موتور ۶ سیلندر بنزینی خودرو رونمایی شد

موتور ۶ سیلندر بنزینی خودرو رونمایی شد. در ساخت این موتور به  ۴۵ درصد دانش فنی بومی ساخت موتور...

پست‌های مرتبط