واردات خودرو به ایران مخالفان دولتی دارد / تحلیل آمار تولید و واردات خودرو

از دست ندهید

در حالی که رئیس سازمان برنامه و بودجه تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به ایران را به صرفه نمی‌داند، اما وزیر صمت همچنان بر روند عادی ورود خارجی‌ها و تخصیص ارز تاکید دارد.‌

در کانال یوتیوب بیت‌ران پلاس تماشا کنید:

بیت‌ران – اظهارات رئیس سازمان برنامه مبنی بر هدررفت منابع ارزی با واردات خودرو و همچنین تکیه بر ظرفیت تولید یک و نیم میلیون دستگاه خودرو، به نوعی رونمایی از مخالفت جدید دولت با ورود خارجی‌ها است.

روز گذشته رئیس سازمان برنامه و بودجه تیر خلاص را به واردات خودرو زد. اما وزیر صمت همچنان از روند عادی ورود خارجی‌ها و تخصیص ارز سخن می‌گوید.

دیروز فضای رسانه‌ای کشور شاهد سه اظهار‌نظر متناقض در مورد واردات خودرو بود. وزیر صمت در اظهارنظری تاکید کرده‌بود مشکلی برای تامین ارز واردات نیست. این در شرایطی است که علی جدی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، معطلی واردات خودرو را به دلیل عدم تامین ارز عنوان کرده‌بود.

در نهایت اینکه داوود منظور، رئیس سازمان برنامه و بودجه، معتقد است که تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به‌صرفه نیست. بدین‌ترتیب به نظر می‌رسد اختلاف‌نظرهای جدی در مورد تامین ارز واردات خودرو در سطوح بالای مدیریت اقتصادی کشور وجود دارد. این در حالی است که در طرح فروش خودروهای وارداتی سال گذشته ۳۴ هزار نفر ثبت‌نام کرده‌‌اند. از این تعداد، هزار دستگاه تحویل داده شده و ۳۳ هزار نفر دیگر منتظر دریافت خودروهای خود هستند.

در کانال یوتیوب بیت‌ران پلاس تماشا کنید:

موضوع تامین ارز همان مشکلی است که از ابتدا باعث ممنوعیت واردات خودرو در سال ۹۷ شد. شروع تحریم‌های ثانویه با خروج دونالد ترامپ از برجام در سال ۹۷، محدودیت‌های ارزی زیادی برای کشور ایجاد کرد. در ادامه همین روند دولت تصمیم گرفت ارز موجود در کشور را اولویت‌بندی کند تا بتواند کالاهای اساسی را وارد کشور کند.

این تصمیم موجب شد واردات خودرو ممنوع شود. ممنوعیتی که تا سال ۱۴۰۱ ادامه داشت. در نهایت شهریور‌ماه سال گذشته آیین‌نامه واردات خودرو ابلاغ شد. اما در واقعیت خبری از واردات خودرو نبود، تنها وعده بود که یکی از پس دیگری به گوش می‌رسید.

در همان آیین‌نامه پیش‌بینی شده‌بود که بانک مرکزی برای واردات خودرو سالانه یک‌ میلیارد یورو ارز تخصیص دهد. علی صالح‌آبادی، رئیس وقت بانک مرکزی، نیز اعلام کرد مشکلی در تامین ارز وجود ندارد. جمله‌ای که تاکنون به یکی از پرتکرارترین جملات در واردات خودرو بدل‌شده، اما همچنان این کمبود ارز است که نقش اصلی را در کندی واردات خودرو ایفا می‌کند.

در کانال یوتیوب بیت‌ران پلاس تماشا کنید:

تا جایی که با گذشت ۱۵ ماه از ابلاغ آیین‌نامه واردات خودرو، با استناد به آمار گمرک ایران، تنها سه‌ هزار و ۵۰۰ دستگاه خودرو وارد کشور شده‌است. علاوه بر واردات خودروهای نو، آیین‌نامه خودروهای‌کارکرده نیز این روزها در بن‌بست تعیین نحوه تخصیص ارز باقی مانده‌است. در چنین شرایطی موتور وعده‌و‌وعیدها همچنان روشن است و این وعده‌ها با همان قوت به گوش می‌رسند.

اما در تمام این مسیر گفته‌می‌شد که مخالفان پنهانی برای واردات خودرو وجود دارند که در سطوح تصمیم‌گیری جلوی تخصیص ارز برای واردات را می‌گیرند. برای مثال، بدون این مخالفت‌ها منطقی به نظر نمی‌رسد که بانک مرکزی به‌رغم اینکه اعلام‌کرده سالانه یک‌ میلیارد یورو برای واردات خودرو اختصاص می‌دهد، تا پایان سال گذشته حتی یک یورو هم از ارز موردنیاز واردات خودرو را تامین نکند.

اما حالا با اظهارنظر داوود منظور، به نظر می‌رسد صدای مخالفان پنهان واردات این بار از زبان بخشی از بدنه دولت به گوش می‌رسد. آن هم دولتی که از همان ابتدای کار خود، خودرو را به یکی از اساسی‌ترین حوزه‌ها برای دادن وعده‌‌و‌وعیدها بدل کرده‌بود.

تکرار یک تجربه ناموفق

رئیس سازمان برنامه و بودجه روز گذشته علاوه بر اینکه گفته‌بود تخصیص ارزهای کشور برای واردات خودرو به‌صرفه نیست، دلیلی برای این اظهارنظر خود بیان کرد. داوود منظور در این باره گفت: «فرض می‌کنیم که سال آینده ۲ تا ۳ میلیارد دلار واردات خودرو انجام شود. اما می‌دانیم به صلاح کشور نیست منابع ارزی کشور را به واردات خودرو اختصاص دهیم. درحالی‌که داخل کشور ظرفیت تولید ۱.۵ میلیون خودرو را داریم.»

این گفته‌های منظور در شرایطی است که اساسا طبق هیچ قانون، آیین‌نامه و حتی وعده‌ای قرار نیست سالانه ۲ تا ۳ میلیارد دلار به واردات خودرو تخصیص پیدا کند. بلکه طبق آیین‌نامه واردات خودرو، بانک مرکزی باید سالانه یک‌ میلیارد یورو برای واردات تامین کند که همین میزان نیز تاکنون تخصیص پیدا نکرده‌است.

در کانال یوتیوب بیت‌ران پلاس تماشا کنید:

به بیان علی جدی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، تا آبان‌ماه امسال تنها ۲۵۰ میلیون دلار برای واردات خودرو اختصاص پیدا کرده‌بود. بنابراین از اساس رقم اعلامی منظور اشتباه است. اما مشکل اصلی در اظهارات منظور میزان ارز اعلامی برای واردات خودرو نیست. بلکه این مساله است که وی ادعا می‌کند با وجود ظرفیت تولید ۱.۵ میلیون دستگاهی، واردات خودرو به‌صرفه نیست.

اما از سال ۹۷ تاکنون که واردات خودرو ممنوع بود، در هیچ سالی تولید خودرو در کشور به ۱.۵میلیون دستگاه نرسیده‌است. در سال ۹۷ تولید خودرو در کشور ۸۸۴ هزار دستگاه بود و در ادامه، در سال ۹۸ به ۶۷۷ هزار و ۴۳۵ دستگاه، در سال ۹۹ به ۸۱۴ هزار و ۵۰۹ دستگاه، در سال ۱۴۰۰ به ۸۳۱ هزار و ۵۷۶ دستگاه و در سال گذشته به یک‌ میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه رسید. بنابراین در هیچ سالی بعد از شروع تحریم‌های ثانویه یک‌میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه خودرو تولید نشده‌است.

در کانال یوتیوب بیت‌ران پلاس تماشا کنید:

اما در تمام این سال‌ها تئوری مورد علاقه رئیس سازمان برنامه و بودجه (تکیه بر ظرفیت تولید داخل) اجرایی شده‌بود و با بسته‌شدن درهای کشور به روی خودروهای وارداتی، این تولید خودروسازان داخلی بود که به‌تنهایی باید بار تقاضای بازار خودروی کشور را به دوش می‌کشید.

نتیجه اما به هیچ عنوان موفقیت‌‌آمیز نبود. شکاف عرضه و تقاضا به حدی تعمیق پیدا کرد که نارضایتی گسترده مصرف‌کنندگان را به دنبال داشت. خرید خودرو از کارخانه به یک لاتاری بزرگ تبدیل شد و این دلالان بودند که در این بازار جولان می‌دادند. در چنین شرایطی موضوع آزادسازی مجدد واردات خودرو مطرح شد. با این هدف که بتواند بازار آشفته خودرو در ایران را بهبود ببخشد.

حالا در‌حالی‌که واردات خودرو، ولو بسیار کند و لاک‌پشتی، در حال پیش‌رفتن است، رئیس سازمان برنامه و بودجه واردات را با تکیه بر تولید داخل به‌صرفه نمی‌داند. پرسش این است که تولید داخل اگر می‌توانست پاسخگوی نیاز بازار باشد، چرا در سال‌های گذشته نتوانسته چنین نقشی را ایفا کند؟ آیا قصد منظور از طرح چنین موضوعی تکرار یک تجربه ناموفق از گذشته است؟

در کانال یوتیوب بیت‌ران پلاس تماشا کنید:

بیشتر بخوانید:

صابر خسروی دومین سکوی قهرمانی خود را در مسابقه رالی Kocaeli ترکیه بدست آورد

تعویق بازگشایی سامانه یکپارچه عرضه خودروهای وارداتی به هفته آینده

موعد تحویل سایپا اطلس تغییر کرد / مقصر اصلی کیست؟

بهترین اسکوتر ۱۵۰ سی سی بازار چیست؟

سامانه جامع خدمات پس از فروش و چالش باقی‌مانده با ایران خودرو و سایپا

قیمت گازوئیل پلکانی افزایش پیدا می‌کند

کشنده رنو T480 بررسی شد / ساده اما اصیل!




پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

از کاغذ دیواری تا میز شام ؛ لوگوی شورولت از کجا آمده است؟

در میان لوگوی شرکت‌های مختلف خودروسازی، لوگوی شورولت یکی از ساده‌ترین لوگوها است. هر چند همین لوگوی ساده، نمادی...

پست‌های مرتبط