بهترین اسکوتر ۱۵۰ سی سی بازار چیست؟

از دست ندهید

بهترین اسکوتر ۱۵۰ سی سی بازار چیست؟ بین اسکوترهای هوندا، یاماها، پیاجو، وسپا و… کدام یک مناسب بازار ایران است؟ قبل از خرید، حتما این گزارش را بخوانید.

بهترین اسکوتر ۱۵۰ سی سی

بیت ران – مجتبی اسماعیلی: بهترین اسکوتر ۱۵۰ سی سی بازار چیست؟ البته اسکوترهایی با حجم ۱۵۵، ۱۶۰ و ۱۶۸ سی سی نیز در بازار کشور هستند که با توجه به مشخصات فنی بسیار نزدیک، همه را در دسته ۱۵۰ سی سی قرار می‌دهیم. در حال حاضر اسکوترهایی از برندهای هوندا، یاماها، SYM، وسپا، پیاجو، TVS و… در کشور حضور دارند. اما کدام مناسب بازار ایران است؟

خیابان‌های کشور، قاتلان اسکوتر

بگذارید اینگونه آغاز کنیم که به طور کلی خیابان‌های کشور ما اصلا مناسب اسکوترها نیستند. اسکوترها معمولا از تایرهای سایز کوچک استفاده می کنند و فنربندی خشکی هم دارند. در نتیجه چاله‌ها و نا همواری‌ها فارغ از نوع برند، دخل اسکوتر را می‌آورند! اما سهولت استفاده از این وسیله باعث می‌شود تا استقبال از آن هر روز بیشتر شود. اما شاید بتوان از بین بد و بدتر حداقل بد را انتخاب کرد. پس در ادامه با بررسی برندها، به مقایسه و انتخاب بهترین اسکوتر ۱۵۰ سی سی بازار کشور می‌پردازیم.

لوکس‌‌ترین بازار: وسپا

بهترین اسکوتر ۱۵۰ سی سی

بدون شک رتبه‌های اول اسکوترهای بازار در لیست بهترین اسکوتر ۱۵۰ سی سی بازار، متعلق به وسپا است. اما وضعیت آن‌ها در بازار کشور ما چگونه است؟ بعید است کسی در کشور ما از اسکوترهای بسیار گران قیمت وسپا برای کار استفاده کند! محصولات وسپا توان فوق العاده ای هم ندارند. برای مثال وسپا پریماورا ۱۵۰ سی سی قدرتی معادل ۱۲.۷ اسب بخار و گشتاوری برابر ۱۲.۸ نیوتون‌متر تولید می‌کند و قیمتش هم حدود ۴۳۰ میلیون تومان است! این توان حتی از هوندا کلیک ۱۵۰ سی سی هم کمتر است.

در کانال یوتیوب بیت‌ران پلاس تماشا کنید:

سایز ۱۱ اینچی تایرهای این اسکوتر نیز باعث سُر خوردن و انتقال شدید ضربات دست اندازها به راکب می‌شوند. اما این اسکوترها بسیار نرم، زیبا و راحت هستند. در مجموع هزینه بالای خرید و ضعف خدمات پس از فروش، محصولات وسپا را به گزینه‌ای برای تفریح و سرگرمی افراد ثروتمند تبدیل می‌کند تا رنگ لباس خود را با رنگ اسکوترشان ست کنند و از سواری با آن، لذت ببرند.

جنگ صدر جدول‌نشینان: یاماها یا هوندا؟

بدون شک می‌توان گفت در لیست بهترین اسکوتر ۱۵۰ سی سی بازار، یاماها سریع‌ترین‌ها را تولید می‌کند. این شرکت با استفاده از فناوری های اختصاصی مانند VVA (همان VVT خودروها)، Blue Core و… توانسته بهترین راندمان را از انجین اسکوترهای خود بیرون بکشد.

برای مثال هوندا کلیک با ۱۵۰ سی سی حجم انجین می‌تواند ۱۳ اسب بخار قدرت و ۱۳.۴ نیوتون‌متر گشتاور تولید کند. در حالی که یاماها اروکس با تنها پنج سی سی حجم بیشتر قادر به تولید ۱۵ اسب بخار قدرت و ۱۴.۴ نیوتون‌متر گشتاور، یعنی حدود ۱۵ درصد توان بیشتر است. حتی اگر برای منصفانه‌ترشدن رقابت هوندا واریو ۱۶۰ سی سی را با هم با اروکس مقایسه کنیم متوجه می‌شویم که هر دو تقریبا یک توان خروجی را تولید می‌کنند.

بهترین اسکوتر ۱۵۰ سی سی

در نتیجه شما در اسکوترهای یاماها شتاب و کشش بهتری را نسبت به محصولات هوندا تجربه می‌کنید. از طرف دیگر اسکوترهای یاماها به علت همین شتاب بیشتر، فنربندی خشکی هم دارند. مخصوصا” اگر مدل Nmax155 با تایرهای ۱۳ اینچی را برانید.

اما اسکوترهای هوندا فنربندی نرم‌تری دارند و استهلاک آن ها نیز کم‌تر از محصولات یاماها است اما بر خلاف تصور عموم، صدای گیربکس و لرزش آن‌ها بیشتر از محصولات یاماها است. ضمنا” محصولات یاماها حداقل یک نماینده اصلی (نیرو موتور) در کشور دارند. اما محصولات هوندا توسط چند شرکت مختلف وارد می‌شود. در نتیجه اگر دنبال اسکوتری نرم و با استهلاک پایین هستید باید به سراغ هوندا بروید اما اگر دنبال اکشن بیشتر و لرزش و صدای کمتر هستید، یاماها مناسب شما است. در حال حاضر یک دستگاه یاماها اروکس ۱۵۵ فول به قیمت ۲۵۰ میلیون و هوندا PCX160 نیز با قیمت ۲۸۰ میلیون تومان معامله می‌شوند.

تنها میان رده سخت جان بازار: SYM

شاید بهترین اسکوتر ۱۵۰ سی سی بازار نباشد اما بی‌شک می‌توان گفت که جزو سخت‌جان‌ترین و بی ادعا ترین اسکوترهای دنیا است. شرکت سانی یانگ موتور اصالتی تایوانی دارد اما در کشورهای چین، ویتنام و… هم سایت تولید دارد. محصولات موجود در ایران این برند عمدتا تولید چین هستند. هر چند حجم انجین آن‌ها در ایران ۲۰۰ سی سی عنوان می‌شود اما اینگونه نیست. حجم انجین بیشتر محصولات SYM در ایران، ۱۶۸ سی سی است و به همین دلیل در دسته بندی ما قرار گرفتند. SYM J200، SYM SR200، SYM Fiddle و… همگی از یک موتور و گیربکس استفاده می‌کنند. این اسکوترها توانی معادل ۱۱.۵ اسب بخار و ۱۱ نیوتون‌متر گشتاور تولید می‌کنند.

در کانال یوتیوب بیت‌ران پلاس تماشا کنید:

بدنه محصولات SYM بسیار مستحکم است و از طرف دیگر موتور و گیربکس واقعا با دوامی دارند. این اسکوترها در عین استحکام و دوام خوب، شتاب مناسب و هندلینگ و ترمزهای خوبی هم دارند. اما تاخیر زیاد شروع حرکت و فنربندی خشک از معایب آن‌ها است. در مجموع می توان گفت اسکوترهای SYM بسیار مناسب کار کشیدن هستند. ضمنا طراحی و سواری خوبی هم دارند.

نا امید کنندگان بازار: اسکوترهای طرح چینی 

اسکوترهای طرح و گمنام چینی هیچ جایی در هیچ کجای لیست بهترین اسکوتر ۱۵۰ سی سی بازار ندارند. شما با خرید یک اسکوتر طرح کلیک، اروکس، ADV و… نه لذت سواری یک محصول برند را می‌برید و نه کارایی محصولات میان رده مانند SYM را تجربه می‌کنید! نا هماهنگی موتور و گیربکس، لرزش شدید، قیمت وحشتناک لوازم یدکی (حتی گران‌تر از لوازم نسخه اصلی)، ترمزهای ضعیف و در نهایت بازار بسیار ضعیف دست دوم، از معایب این محصولات هستند. قبل از خرید این محصولات همواره به خاطر داشته باشید که هر گردی گردو نیست!

جمع بندی

همان‌طور که احتمالا متوجه شدید اغلب اسکوترها مناسب خیابان‌های کشور ما نیستند. برای انتخاب بهترین اسکوتر ۱۵۰ سی سی بازار باید گفت که اگر دنبال شتاب خوب هستید، یاماها اروکس، برای تجربه سواری نرم و کم استهلاک هوندا واریو ۱۶۰ و اگر پولتان به این دو برند نرسید باید به سراغ محصولات SYM مانند J200 یا لاکی ۱۸۰ بروید. باز هم توصیه می‌شود که از خرید اسکوترهای طرح و گمنام چینی صرف نظر کنید.

در کانال یوتیوب بیت‌ران پلاس تماشا کنید:

بیشتر بخوانید:

کشنده دماغ دار دافران چه زمانی وارد بازار می‌شود؟ / یک کشنده خانه‌دار!

جایگزین پژو پارس معرفی شد / توقف تولید پس از ۲۳ سال!

پژو ۲۰۷ شش سرعته دستی و اتومات مقایسه شدند / کدامیک برنده شد؟

سراتو ۲۰۱۴ و بهمن رسپکت تست و مقایسه شدند/ خودرو کره‌ای کارکرده یا چینی صفر؟

آزمایش فنی ریرا برای اولین بار در ایران / عملکرد ریرا در گرمای اهواز

تاخیر در تحویل سورن پلاس به چه علت است؟ / اعلام زمان حدودی تحویل

کراس اوور ریرا به تولید انبوه می رسد / لیست آپشن‌های قطعی ریرا اعلام شد

تارا V3 تحت فشار بررسی شد / تفاوت فنی‌اش با تارا معمولی چیست؟




1 دیدگاه

  1. سلام ، البته اختراعی دیگر جهت رفع آلودگی هوا هم در ایران به ثبت طرح صنعتی رسیده که مشکل ترافیک، مصرف بالای بنزین،جای کم کم برای پارکینگ و … را حل کرده که متاسفانه یک هزار تومان هم از طرف مسئولین حمایت نشده با وجود اینکه دارای جواز تاسیس هم می باشد با تایپ کلمات ( موج مخترع اصفهانی ) در گوگل به آن پی ببرید

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

از شکستن اکسل ام‌وی‌ام تا ارزبری هنگفت؛ در مدیران خودرو چه خبر است؟

فاجعه شکستن اکسل ام‌وی‌ام مدیران خودرو، بحث میلیاردها دلار ارز گرفته شده‌از سوی این شرکت و سیلی که به...

پست‌های مرتبط