قیمت جتا VS7 و جتا VS5 در ایران نسبت به بازار خودرو چین به ترتیب ۶۴.۹% و ۶۵.۴% گرانتر است. امروز ماموت خودرو ۱۰۰ دستگاه خودرو جتا VS5 و جتا VS7 را به خریداران سری اول سامانه یکپارچه فروش خودروهای وارداتی تحویل داد. بهتر است محاسبه کنیم که خریداران ایرانی این یکصد دستگاه، چقدر VS5 و VS7 را گرانتر از یک شهروند چینی خریداری کردند.
در کانال یوتیوب بیتران پلاس تماشا کنید:
بیتران – پیش از هر چیز باید عنوان کرد که میزان هزینههای جانبی برای واردات هر دستگاه خودرو به ایران کاملاً مشخص است. برای محاسبه قیمت یک خودرو وارداتی به ایران، فرض میکنیم که یک شخص حقیقی به کشور چین سفر میکند و با خریداری یک محصول قصد واردات آن را به کشورمان دارد. در این صورت، فرد حقیقی ما با چه هزینههایی روبرو خواهد شد و خودرو دلخواه او نهایتاً با چه قیمتی در ایران قابل تردد خواهد بود؟
فرض کنیم فردی حقیقی به نمایندگی Jetta در شهر پکن چن میرود. خودرو دلخواه وی یک دستگاه Jetta VS7 است که با ۱۵۰ اسب بخار قدرت و ۲۵۰ نیوتنمتر گشتاور، آن را یک کراساوور ایدهآل مییابد.
این فرد با نگاهی به قیمت جتا VS7 متوجه میشود که فول آپشنترین تیپ این کراساوور در چین ۱۴۴ هزار و ۹۰۰ یوان بود. اما Jetta تخفیفی سراسری برای فروش این خودرو در چین در نظرگرفته که حالا با ۲۰ هزار یوان ارزانتر میتوان تیپ فول Jetta VS7 را به قیمت ۱۲۴ هزار و ۹۰۰ یوان خریداری کرد. براساس نرخ تبدیل ارز امروز، ۱۲۴ هزار و ۹۰۰ یوان برابر است با ۸۸۸ میلیون تومان.
فرد مورد نظر فول آپشنترین مدل جتا VS7 را از چین خریداری و به ایران میآورد. حال باید با پرداخت برخی هزینههای جانبی، خودرو دلخواه خود را از گمرک ترخیص کند. اما این هزینههای جانبی شامل چه مواردی هستند؟
در کانال یوتیوب بیتران پلاس تماشا کنید:
۳۹ درصد تعرفه واردات CKD و SKD (شامل ۳۲ درصد هزینه داخلیسازی زیر ۲۰ درصد، ۵/۵ درصد بیمه گمرک و مالیات علیالحساب در گمرک و سهم هلالاحمر، ۱/۵ درصد هزینههای جانبی رندشده در گمرک) + ۲۰/۵ درصد (شامل ۷ درصد هزینه مونتاژ در ایران، ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده، ۲/۵ درصد مالیات هوای پاک، یک درصد مالیات ماده ۳۰ قانون مالیات ارزش افزوده، یک درصد مالیات شمارهگذاری) + هزار دلار هزینه حمل دریایی (۵۰ میلیون و ۵۰ هزار تومان) + ۱۲ میلیون هزینه بیمه شخص ثالث (بالاترین پوشش) + ۶۰۰ هزار تومان هزینه خدمات شمارهگذاری + ۵ میلیون تومان هزینههای متفرقه تمامی مخارجی است که این فرد باید به قیمت جتا VS7 در چین اضافه کند.
با احتساب این هزینهها، رقم تمامشده جتا VS7 در ایران برای این فرد برابر با یک میلیارد و ۴۸۴ هزار تومان خواهد بود. ماموت خودرو اما قیمت مصرفکننده این کراساوور را در بازار خودرو ایران دو میلیارد و ۵۳۵ میلیون تومان اعلام کرد که تا اینجای کار، ۴۱.۴% یا به عبارتی یک میلیارد و ۵۱ میلیون تومان با رقم نهایی تمامشده فرد مورد نظر ما اختلاف دارد. اگر قیمت ۸۸۸ میلیون تومانی چین جتا VS7 را در نظر بگیریم، باید گفت که یک ایرانی این خودرو را ۶۴.۹% (یک میلیارد و ۶۴۷ میلیون تومان) گرانتر از یک فرد چینی خریداری میکند.
قیمت جتا VS5 چقدر در ایران نسبت به بازار خودرو چین گرانتر است؟
حال که از تمامی هزینههای واردات یک خودرو از چین به ایران باخبر شدیم، فرض کنیم فرد مورد نظر ما، جتا VS5 را قصد دارد به کشور وارد کند.
گرانترین و فول آپشنترین نمونه این خودرو در نمایندگی Jetta در پکن ۱۱۷ هزار و ۹۰۰ یوان است. اما نمایندگیهای این برند اکنون تخفیف ۱۵ هزار یوانی برای Jetta VS5 در نظر گرفتهاند. یعنی امروز این خودرو در چین ۱۰۲ هزار و ۹۰۰ یوان قیمت دارد. براساس نرخ تبدیل ارز، این رقم معادل ۷۳۱ میلیون و ۶۱۹ هزار تومان است.
اگر تمامی هزینههای واردات خودرو را براساس این رقم حساب کنیم، قیمت مصرفکننده جتا VS5 در ایران یک میلیارد و ۲۳۴ میلیون و ۵۸۲ هزار و ۳۰۵ تومان خواهد بود. اما ماموت خودرو قیمت مصرفکننده این کراساوور را دو میلیارد و ۱۲۰ میلیون تومان اعلام کرد.
این رقم همین حالا هم ۴۱.۷% (۸۸۵ میلیون و ۴۱۷ هزار و ۶۹۵ تومان) بیشتر از بهای تمامشده محاسباتی با تمامی هزینههای گمرکی است. اما اگر آن را با قیمت جتا VS5 در چین مقایسه کنیم، میبینیم که یک شهروند ایرانی جتا VS5 را ۶۵.۴% گرانتر از یک شهروند چینی خریداری میکند. به عبارتی دیگر، اختلاف قیمت این خودرو در چین و ایران یک میلیارد و ۳۸۸ میلیون و ۳۸۱ هزار تومان است.
در کانال یوتیوب بیتران پلاس تماشا کنید:
بیشتر بخوانید:
ماموت خودرو نماینده رسمی رنو در زمینه خدمات پس از فروش شد
نیسان تیدا پارس خودرو با این مشخصات به بازار میآید / قیمت و تجهیزات
فردا موتورز چرا پیامک واریز وجه برای جیلی آزکارا ارسال نمیکند؟
اختلال در شبکه توزیع سراسری سوخت / بنزین ۳ هزار تومانی موجود است
دنا پلاس موتور جدید شش دنده دستی بررسی شد / تنفس طبیعی اما چابک!
آزمایشگاه قطعات خودرو ایتراک را بشناسید / از شبیهسازی خورشید تا انفجار باک خودرو!
متاسفانه شرکتها بی نهایت سود میخوان و معلوم نیست چرا نظارتی در کار نیست
خوب ملت عرضه داشته باشن نخرن زوری نیست تا موقعی که سواری بدی خر سوار فراوونه و تمام
نفهمیدم ولی باشه