آزمایشگاه قطعات خودرو ایتراک را بشناسید / از شبیه‌‍‌سازی خورشید تا انفجار باک خودرو!

از دست ندهید

آزمایشگاه قطعات خودرو ایتراک مجموعه‌ای پیشرفته برای آزمون‌گیری و تست قطعات و مجموعه‌های خودرو است. در این مرکز انواع تست های گرم، سرد و دوام انجام می‌شود.

بیت ران – مجتبی اسماعیلی: آزمایشگاه قطعات خودرو ایتراک مجموعه‌ای پیشرفته برای آزمون‌گیری و تست قطعات و مجموعه‌های خودرو است. در این مرکز از قطعات ظاهری و تزیینی مانند چراغ‌ها یا زه درها تا قطعات فنی مانند سنسورها و حتی موتور خودرو توسط دستگاه‌های پیشرفته تست می‌شوند. قطعه سازان طرف قرارداد با شرکت‌های خودروساز، جهت ارائه قطعات خود، ابتدا باید تاییدیه این آزمایشگاه را کسب کنند. در ادامه با چند آزمایش جالب آشنا می‌شوید.

در کانال یوتیوب بیت‌ران پلاس تماشا کنید:
انفجار باک خودرو

یکی از مخوف‌ترین آزمایش‌هایی که در آزمایشگاه قطعات خودرو انجام می‌شود، منفجرکردن باک خودرو است. باک خودروهای امروزی از مواد پلیمری مخصوص ساخته می‌شوند و باید در مقابل آتش‌سوزی مقاومت کنند. البته این مقاومت دائمی نیست و فقط هنگام بروز تصادف و آتش‌سوزی خودرو، باید به سرنشینان زمان کافی برای خروج سرنشینان را بدهد. در این آزمایش یک باک پُر از بنزین خودرو در اتاقی مخصوص قرارگرفته و روی آن آتش می‌گیرد. باک باید تا زمان مشخصی در مقابل انفجار مقاومت کند.

 

دستگاه شبیه ساز نور آفتاب

آزمایشگاه قطعات خودرو

در آزمایشگاه قطعات خودرو دستگاهی وجود دارد که گرمای آفتاب و اشعه UV آن را شبیه سازی می‌کند. برخی از قطعات خودرو مانند زه و لاستیک دور در و سر دنده و… که مستقیما تحت تابش نور آفتاب قرار دارند، در این دستگاه قرار می‌گیرند. سپس  در مدت زمان طولانی تحت تابش نور لامپ‌های مخصوص قرار می‌گیرند و در واقع شرایط تابش نور آفتاب را تجربه می‌کنند. این قطعات شاید بیش از یک ماه در معرض مداوم این نور قرار بگیرند. پس از پایان این تست، رنگ پریدگی و دفرمگی قطعات بررسی و با استانداردها مطابقت داده می‌شوند.

دستگاه شوک حرارتی

برخی از قطعات الکترونیکی مانند سنسورها باید در آزمایشگاه قطعات خودرو تست شوند. به عنوان مثال سنسور Map خودرو که روی منیفلود قرار دارد، مدام تحت نوسانات دمایی قرار دارد. چرا که موتور خودرو هنگام کار بسیار گرم است و هنگام خاموش‌شدن هم خنک می‌شود. این نوع قطعات داخل دستگاهی قرار می‌گیرند که قادر است آن ها را به شدت گرم (۱۳۰+ درجه سانتی‌گراد) و ناگهان به محدوده بسیار سرد (۷۰- درجه سانتی‌گراد) واردشان کند. البته این قطعات فعال هستند و عملکردشان دائما توسط رایانه اندازه گیری می‌شود. قطعات باید در نوسانات شدید دمایی به کارکرد صحیح خود ادامه دهند.

دستگاه آزمایش تعویض دنده

یکی دیگر از دستگاه‌های جالب در آزمایشگاه قطعات خودرو، دستگاه آزمایش تعویض دنده است. گیربکس مورد نظر روی دستگاه سوار می‌شود و دستگاه مدام اقدام به تعویض دنده می‌کند. این سیکل شاید یک میلیون بار تکرار شود!

البته در این دستگاه فقط عملکرد ماهک و میل ماهک‌ها بررسی می‌شود.

دستگاه سرد ساز قطعات

یکی از آزمون‌های مهم در آزمایشگاه قطعات خودرو،رساندن برخی از قطعات به دمای بسیار پایین است. دستگاه سرد ساز قادر است قطعات مورد نظر را تا ۷۰- درجه سانتی‌گراد سرد کند و آن ها را برای مدتی در این دما نگه دارد.

تست عملکرد برف پاک کُن

در بخشی از آزمایشگاه قطعات خودرو ایتراک، چند شیشه جلو و عقب خودرو روی استندهای مخصوصی قرار گرفته‌اند که موتور و تیغه های برف پاک‌کن هم رویشان نصب است. شیشه‌ها برای ماه‌ها و به صورت مدام در معرض پاشش آب قرار دارند و عملکرد برف پاک‌کن‌ها بررسی می‌شوند. در این تست هم عملکرد تیغه‌ها و هم عملکرد موتور برف پاک‌کن بررسی می‌شود.

در کانال یوتیوب بیت‌ران پلاس تماشا کنید:

بیشتر بخوانید:

جایگزین پژو پارس معرفی شد / توقف تولید پس از ۲۳ سال!

پژو ۲۰۷ شش سرعته دستی و اتومات مقایسه شدند / کدامیک برنده شد؟

سراتو ۲۰۱۴ و بهمن رسپکت تست و مقایسه شدند/ خودرو کره‌ای کارکرده یا چینی صفر؟

آزمایش فنی ریرا برای اولین بار در ایران / عملکرد ریرا در گرمای اهواز

تاخیر در تحویل سورن پلاس به چه علت است؟ / اعلام زمان حدودی تحویل

کراس اوور ریرا به تولید انبوه می رسد / لیست آپشن‌های قطعی ریرا اعلام شد

تارا V3 تحت فشار بررسی شد / تفاوت فنی‌اش با تارا معمولی چیست؟

خودروهای یک میلیارد تومانی بازار را بشناسید / کدام یک ارزش خرید دارند؟




2 دیدگاه

  1. ۱- ادیت خوب نیست و پیوستگی صحبت های کارشناس هارو به هم زده و بیننده تا میاد یک صحبت رو تجزیه تحلیل کنه می پره روی یک موضوع دیگه. توصیه می کنم توی روش ادیت تجدید نظر کنید و با تجدید نظر منتشرش کنید.
    ۲- امیدوارم مردم با دیدن چنین فیلم هایی متوجه بشن که یک محصول صنعتی واقعی چطور طراحی و ساخته و آزمایش میشه. (خصوصا ایرانخودرو)
    ۳- مردم به استاندارد بودن و کیفیت قطعات یدکی اصلا توجه ندارند(به ویژه سایپا سوار ها) و اصلا براشون مهم نیست که از نمایندگی مجاز خرید کنند یا دست کم قطعه ای رو استفاده کنند که استاندارد و بالا ترین کیفیت رو داره.
    بیشتر قطعات اصلی کارخانه، بالاترین کیفیت قطعات ممکن هستند(سوای خرابی های موردی) پس وقتی هنگام تعویض اون قطعات میشه باید دوباره قطعه ای با همون کیفیت تهیه و فراهم بشه نه اینکه هر چی به دستتون اومد ببندید روی اون خودرو.
    حالا فرقی نداره پراید باشه یا پورشه.
    یکی از مهمترین دلایل افت کیفیت پراید و خودرو های سایپایی پس چند سال، استفاده از قطعات قلابی و بازسازی شده و با کیفیت پایین به جای قطعات اصلی و استاندارد هست. فکر می کنه چون پرایده دیگه هر آشغالی ببنده روی خودرو یا هر مکانیکی خودرو رو دست کاری کنه مشکلی نداره.
    امیدوارم بتونید فرهنگ استفاده از قطعات اصلی به جای قطعات قلابی و بازسازی شده رو جا بندازید.

  2. برای پرورش هر کدام از این کارشناسان میلیارد ها تومن و سال ها باید هزینه کرد امیدوارم قدرشون دونسته بشه.

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

کنده شدن اکسل X55 / مدیران خودرو چه می‌گوید؟

ویدیو کنده شدن اکسل ام‌ وی ام X55 را در چند روز اخیر احتمالا دیده‌اید. اتفاقی بسیار خطرناک، که...

پست‌های مرتبط