دنا پلاس موتور جدید شش دنده دستی بررسی شد / تنفس طبیعی اما چابک!

از دست ندهید

دنا پلاس موتور جدید با پیشرانه EF7 پلاس تنفس طبیعی و گیربکس شش سرعته دستی در گرمای شدید اهواز و تحت فشار شدید بررسی شد. عملکرد این خودرو در شرایط بحرانی دور از انتظار بود. تفاوت این خودرو با دنا پلاس معمولی چیست؟

دنا پلاس موتور جدید

بیت ران – مجتبی اسماعیلی: اگر سابقه‌راندن دنا تنفس طبیعی را داشته باشید و برای اولین بار پشت فرمان دنا پلاس موتور جدید قرار بگیرید، متوجه می‌شوید که دنا پلاس‌های فعلی سو تفاهم هستند!

در کانال یوتیوب بیت‌ران پلاس تماشا کنید:

 

هر چند پیشرانه EF7 پلاس اتمسفر جدید، توانی معادل پیشرانه‌های فعلی تولید می‌کند اما تغییرات نیمه بالایی موتور و اضافه‌شدن فناوری‌های جدید روی آن، باعث بهبود احتراق و در نتیجه افزایش راندمان می‌شود. از آن گذشته عملکرد این خودرو با گیربکس شش سرعته دستی واقعا متفاوت است.

اما مشخصات فنی دنا پلاس موتور جدید چیست و عملکرد آن چگونه است؟

اوج راندمان با VVTi دوبل

دنا پلاس موتور جدید

شاید پیشرانه دنا پلاس موتور جدید تنها در نام با پیشرانه قبلی تشابه دارد. چرا که نیمه بالایی موتور یعنی سر سیلندر، واشر سر سیلندر، میل سوپاپ‌ها و… کاملا تغییر کردند. اما از همه مهم‌تر اضافه‌شدن سیستم VVTi روی سوپاپ دود است تا حالا یک پیشرانه VVTi دوبل داشته باشیم. در واقع این پیشرانه همان نسخه تنفس طبیعی موتور EFP توربو (دنا جوانان) است. این موتور مانند نسخه قبلی ۱۱۵ اسب بخار قدرت و ۱۵۵ نیوتون‌متر گشتاور تولید می‌کند. اما دوبل‌شدن VVTi این امکان را فراهم می‌کند تا در شروع حرکت و دورهای بالا کشش بهتری را نسبت به نسخه فعلی تجربه کنیم.

 

در کانال یوتیوب بیت‌ران پلاس تماشا کنید:

شتاب خودرو راضی‌کننده، روان و خطی است و کات آف موتور روی دور ۶۴۰۰ دور در دقیقه قرار دارد. با این شرایط سرعت خودرو در دنده یک به ۴۸ کیلومتر، دنده دو به ۹۰ کیلومتر و دنده سه به ۱۳۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد. جالب است بدانید دنده چهار این خودرو در دمای ۵۰ درجه اهواز به سرعت ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت هم رسید. رسیدن به سرعت بالای ۲۰۰ کیلومتر با این خودرو کاملا قابل تصور است. البته اصلا توصیه نمی‌شود. شاید بتوان گفت عملکرد این خودرو در گرمای شدید، چیزی مانند دنا پلاس توربو دستی پنج دنده قدیمی است با این تفاوت که از دردسرهای توربو خبری نیست! همچنین آمپر آب این خودرو در بحرانی‌ترین حالت هم بالاتر از محدوده مجاز نرفت.

 

هماهنگی بهتر موتور با گیربکس شش سرعته دستی

دنا پلاس موتور جدید به گیربکس شش سرعته دستی مجهز است. این گیربکس در حال نصب روی اکثر محصولات ایران خودرو است و اکنون روی رانا پلاس سقف شیشه‌ای، تارا V1 پلاس، دنا توربو هم نصب است. پژو ۲۰۷ هم به زودی با این گیربکس وارد بازار می‌شود. نصب این گیربکس روی دنا پلاس جدید عملکرد خودرو را بهبود داده‌است.

در کانال یوتیوب بیت‌ران پلاس تماشا کنید:

از کُپ بین تعویض دنده‌ها خبری نیست. البته این مورد تا حد زیادی مدیون نگاشت جدید ECU است. دنده شش خودرو نیز به شما اجازه می‌دهد با سرعت ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت برانید در حالی که دور موتور روی ۲ هزار دور در دقیقه است. این دور در گیربکس‌های پنج دنده بالای ۳ هزار دور در دقیقه است.

در مجموع باید گفت شتاب، کشش، لذت رانندگی و قابلیت تعویض دنده خودرو واقعا بهتر از نسخه قبلی است. از طرف دیگر مصرف سوخت خودرو نیز کاهش داشته‌است.

 

همچنان نا پایدار در سرعت بالا!

اکثر محصولات جدید ایران خودرو از جمله دنا پلاس موتور جدید، دنا جوانان توربو و… کشش و شتاب خوبی دارند. اما همچنان در سرعت های بالا ناپایدار هستند. البته با الزامی‌شدن نصب سامانه کنترل پایداری، جلوی خطر انحراف خودرو و واژگون‌شدن در سرعت‌های بالا، تا حد زیادی گرفته‌می‌شود. اما سرنشینان همچنان در مانورهای سنگین، استرس زیادی را تجربه خواهند کرد. موردی که فقط در تارا وضعیت خوبی دارد.

در کانال یوتیوب بیت‌ران پلاس تماشا کنید:

بیشتر بخوانید:

جایگزین پژو پارس معرفی شد / توقف تولید پس از ۲۳ سال!

پژو ۲۰۷ شش سرعته دستی و اتومات مقایسه شدند / کدامیک برنده شد؟

سراتو ۲۰۱۴ و بهمن رسپکت تست و مقایسه شدند/ خودرو کره‌ای کارکرده یا چینی صفر؟

آزمایش فنی ریرا برای اولین بار در ایران / عملکرد ریرا در گرمای اهواز

کراس اوور ریرا به تولید انبوه می رسد / لیست آپشن‌های قطعی ریرا اعلام شد

تارا V3 تحت فشار بررسی شد / تفاوت فنی‌اش با تارا معمولی چیست؟




4 دیدگاه

  1. اگه اینطوری تمام قطعات تست میشه چرا روی ماشین که بسته میشه کیفیت ندارند زود زود خراب میشه از بین می‌روند دلیلش چیه.البته بنظر خودم اینه که قطعه ساز نمونه که کیفیت خوب دارد به آزمایشگاه می‌فرسته قطعات که کیفیت ندارند روی ماشین بسته و یا در مغازه ها بفروش میشه چرا روی خودرو تست نمیشه چرا آنقدر خودرو های ساخت داخل بی کیفیت هستند

  2. اگر ایجوره چرا موتور سورن پلاس ضعیف کردید با قیمت بیشتر چرا از موتور xu7p تعریف نمیکنید یعنی اشغاله

  3. متاسفانه ماشینا در تولید انبوه قطعاتشون متفاوت میشه و بعضاً تا سری اول عرضه هم کیفیت خوبه وقتی بازارشون خوب میشه کیفیت قطعات پایین میارن این موتور ذاتا گازسوز طراحی شده چرا نمیان نسخه دوگانه سوزشو عرضه کنند و کپسول رو بزارن زیر صندوق مردم دردشون کمبود فضای صندوق بود که الان اون مشکل برطرف شده با گاز مشکل بنزین بی کیفیتی حل میشه ناک هم فوق العاده کمتره واقعا چرا دوگانه نمی‌کنند من اگر دنا دوگانه بشه میخرم ولی تک سوزش واقعا ارزششو نداره ایران‌خودرو سمند توربوی دوگانشم معرفی کرد یکبار ولی بعد خبری ازش نشد

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

کنده شدن اکسل X55 / مدیران خودرو چه می‌گوید؟

ویدیو کنده شدن اکسل ام‌ وی ام X55 را در چند روز اخیر احتمالا دیده‌اید. اتفاقی بسیار خطرناک، که...

پست‌های مرتبط