آیین نامه رانندگی تغییر خواهد کرد/ کاهش هزینه متقاضیان گواهینامه

از دست ندهید

فرمانده پلیس راهنمایی و رانندگی (راهور) از تغییر آیین نامه رانندگی و نیز طرحی برای کاهش هزینه متقاضیان گواهینامه خبر داد.

بیت ران – رضا نوروزی: کمال هادیانفر، فرمانده پلیس راهنمایی و رانندگی (راهور) فرمانده پلیس خبر خوشی برای متقاضیان دریافت گواهینامه اعلام کرد.

 این خبر کوچک شدن کتاب آیین‌نامه و تبدیل آن به کتابچه بود. در این کتابچه تمام موارد توصیه‌ای حذف و حجم کتاب بسیار کم شده‌است.

خبر دیگر هم اختیاری شدن شرکت در کلاس‌های آیین‌نامه بود که باعث کاهش هزینه متقاضیان گواهینامه خواهدشد.

گواهینامه دو زبانه
آیین نامه رانندگی تغییر خواهد کرد
گواهینامه دو زبانه صادر خواهد شد

هادیانفر، همچنین از طرح صدور گواهینامه دو زبانه رانندگی برای متقاضیان نیز سخن گفت. براساس کنوانسیون ژنو گواهینامه رانندگی کشورمان در ۷۲ کشور معتبر است.

همچنین رایزنی‌ و پیگیری‌ها برای افزوده‌شدن ۱۳ کشور جدید به این لیست در حال انجام است. یکی از این کشورها ترکیه است که در سفر پیش رو رئیس‌جمهور به ترکیه تفاهم‌نامه آن امضا خواهدشد.

در همین راستا بناست برای متقاضیان گواهینامه دو زبانه صادر شود و به زودی سامانه درخواست آن فعال می‌شود. البته الزامی در دریافت گواهینامه دو زبانه وجود ندارد.

رنگ بندی گواهینامه ها ، امتیازدهی رانندگان

پلیس راهنمایی و رانندگی (راهور) همچنین از جزئیات طرحی رونمایی کرد که در آن قرار است رانندگان براساس سطح خطر و میزان قانون‌مندی دسته‌بندی شده و امتیازدهی‌ شوند.

در این طرح گواهینامه رانندگان در سه دسته سفید، نقره‌ای و طلایی دسته‌بندی می‌شوند. رانندگانی که گواهینامه آن‌ها در دسته سفید قرار گیرد، رانندگان خوب هستند. رانندگانی که رانندگی آن‌ها خیلی‌خوب بوده و حداقل‌ترین تخلفات را داشته‌باشند، در رنگ نقره‌ای دسته‌بندی می‌شوند. اما رانندگانی که رانندگی آن‌ها عالی بوده و هیچ تخلفی نداشته‌باشند، در دسته‌طلایی قرار خواهندگرفت.

دسته‌بندی و امتیازدهی رانندگان براساس نوع تخلفات، نوع گواهینامه، نمره منفی و تصادفاتی که مقصر بوده‌اند و نوع تصادف مشخص می‌شود. این امتیاز‌ها براساس تصویر زیر خواهدبود.

گواهینامه یک روزه

طرح دیگر در راستای بهبود و سامان‌دهی موتورسیکلت و موتورسیکلت سواران است. تعداد موتورسیکلت‌های موجود در کشور ۱۲.۵ میلیون دستگاه است که ۱۰.۵ میلیون آن‌ها فرسوده است و ۶ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر از رانندگان این موتورها نیز گواهینامه ندارند. طرح جدید پلیس در راستای تسهیل اعطای گواهینامه به آن‌ها است. در این طرح در طی یک روز تمام تشریفات اداری و آزمون‌ها و آزمایشات انجام می‌شود.

نداشتن گواهینامه باعث مشکلات عدیده‌ای همچون قصور در تصادفات، نبود امکان اخذ بیمه‌نامه و نبود کنترل بر آن‌ها می‌شود. با اجرای این طرح بخش مهمی از مشکلات حاصل از گواهینامه نداشتن رانندگان موتور حل خواهدشد.

بیشتر بخوانید:

شماره گذاری درب منزل؛ پلیس راهور جزئیات شرایط و هزینه را اعلام کرد

قیمت سمند سورن پلاس اعلام شد + جدول قیمت بازار

تعرفه واردات خودرو های وارداتی بنزینی ، دیزل و هیبریدی افزایش یافت + جدول تعرفه

قیمت بستیون T77 بهمن موتور مشخص شد / قیمت ۵ خودرو وارداتی دیگر اعلام شد

کاتالوگ خودروهای وارداتی منتشر شد؛ از کیا و هیوندای تا ارزان‌ترین خودرو وارداتی

شماره گذاری خودرو درب منزل؛ پلیس راهور جزئیات شرایط و هزینه را اعلام کرد

ترمز تارا قوی‌تر است یا دنا پلاس؟/ نتیجه تست ترمز محصولات ایران خودرو

متقاضیان تارا گیربکس دستی همچنان منتظر بمانند / پیشنهاد جدید ایران خودرو

کاتالوگ خودروهای وارداتی منتشر شد؛ از کیا و هیوندای تا ارزان‌ترین خودرو وارداتی

قیمت کوییک پلاس اتوماتیک و ساینا اس اتوماتیک اعلام شد

قیمت روز خودروهای خارجی در بازار / افزایش قیمت کدام خودرو رکورد زد؟




پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

قیمت موتور هوندا ۱۲۵ باز هم بالا رفت! کدام مدل‌ها گران شدند؟

قیمت موتور هوندا 125 به 100 میلیون تومان رسید. قیمت موتورسیکلت در بازار افزایش یافته‌است و قیمت انواع موتورسیکلت‌های...

پست‌های مرتبط