ترمز تارا قوی‌تر است یا دنا پلاس؟/ نتیجه تست ترمز محصولات ایران خودرو

از دست ندهید

ترمز تارا نسبت به دنا پلاس تغییر کرده و بوسترهای آن بزرگ‌تر شده است. تست و مقایسه ترمز خودروهای تارا، دنا پلاس و پژو ۲۰۷ در زمین خشک و خیس در یک پیست استاندارد انجام شد. کدام خودرو بهتر می‌ایستد؟

ترمز تارا

بیت ران – مجتبی اسماعیلی: تیم بیت ران موفق شد برای اولین بار در کشور تست ترمز تارا، دنا پلاس و پژو ۲۰۷ به همراه تجهیزات و کارشناسان حرفه‌ای را در یک پیست کاملا استاندارد انجام دهد. تارا به ترمز دیسکی در هر دو محور، دنا پلاس به ترمزهای دیسکی در جلو و ترمزهای کاسه‌ای در عقب و پژو ۲۰۷ به ترمزهای دیسکی در هر دو محور مجهز بودند. هر سه خودرو سیستم کنترل پایداری، ترمز ABS+EBD و تایرهای ایرانی نو داشتند.

ترمز تارا

دنا پلاس دنده‌ای تنفس طبیعی پیش‌تر با ترمزهای عقب دیسکی عرضه می‌شد، اما به دلیل ارزان‌سازی توسط تولید کننده، حالا به ترمز عقب کاسه‌ای مجهز است. اما به علت محدوده قیمتی نزدیک به تارا دنده‌ای، باید با همین ترمزها رقابت می‌کرد. چرا که قیمت دنا پلاس توربو با ترمزهای دیسکی در هر دو محور، خارج از محدوده قیمتی مقایسه ما بود.

 

قهرمان توقف کدام خودرو است؟

نحوه انجام تست و تجهیزات اندازه گیری

ترمز تارا

این تست در یک پیست استاندارد، شرایط کاملا ایمن به همراه راننده و کارشناسان حرفه‌ای انجام شده است. سرعت تست توسط یک دستگاه GPS بسیار دقیق مخصوص خودرو اندازه‌گیری شد. در تمام خودروها نیز چهار نفر سرنشین یکسان حضور داشتند.

نحوه انجام تست ترمز به این صورت است که سرعت خودرو باید به حدود چند کیلومتر بیش‌تر از حد مورد نیاز برای آزمایش برسد و پس از آن خودرو باید خلاص شود تا خلا بوست ترمز جبران شود. پس از خلاصی خودرو و در آستانه ورود خودرو به نقطه ترمزگیری که از قبل مشخص شده، سرعت باید به میزان مورد نظر برسد. سپس راننده با تمام توان پدال ترمز را فشار می‌دهد تا خودرو متوقف شود.

 

انجام این تست در خیابان و شرایط غیر ایمن و استاندارد بسیار خطرناک است. لطفا این تست را هرگز امتحان نکنید.

تست در سرعت ۸۵ کیلومتر بر ساعت (زمین خشک)

پژو ۲۰۷ با سرعت ۸۵ کیلومتر بر ساعت و در زمین خشک به ۳۵ متر مسافت نیاز دارد تا متوقف شود. این مسافت برای تارا ۳۴ متر و برای دنا پلاس ۳۶.۵ متر است. لازم به ذکر است که ترمزهای عقب کاسه‌ای دنا، باعث افت راندمان ترمزگیری این خودرو شده‌اند. همان طور که متوجه شدید ترمز تارا بهترین عملکرد  را دارد.

تست در سرعت ۸۵ کیلومتر بر ساعت (زمین خیس)

ترمز تارا

مسافت مورد نیاز برای توقف کامل یک خودرو در زمین خیس، به طرز باور نکردنی بیشتر از زمین خشک است. پژو ۲۰۷ برای توقف در زمین خیس به ۱۱۰ متر مسافت نیاز دارد. این مسافت حدود سه برابر بیشتر از زمین خشک است و این موضوع لزوم کاهش سرعت و افزایش احتیاط در هنگام بارش باران و لغزنده شدن زمین را به صورت عملی گوشزد می‌کند.

اما تارا به ۱۰۳ متر مسافت و دنا پلاس هم به ۱۱۲ متر مسافت برای توقف احتیاج دارند. هر چند ترمز تارا باز هم بهترین عملکرد در زمین خیس را دارد، اما نکته مهم این است که هر سه خودرو برای توقف در زمین خیس، تقریبا به سه برابر مسافت بیشتر نسبت به زمین خشک نیاز دارند.

تست در سرعت ۱۴۰ کیلومتر بر ساعت (زمین خشک)

تارا در سرعت ۱۴۰ کیلومتر بر ساعت به ۹۲.۵ متر، پژو ۲۰۷ به ۹۳.۳ متر مسافت و دنا پلاس به ۹۴.۵ متر مسافت برای توقف کامل نیاز دارند. هر چند عملکرد ترمز هر سه خودرو به هم نزدیک است، اما باید بدانید که ترمز تارا عملکرد روان‌تر و یکنواخت‌تری نسبت به دو خودروی دیگر دارد.

در واقع با این که سه خودرو در مسافتی نزدیک به هم متوقف می‌شوند، اما سرنشینان تارا هنگام ترمزگیری شدید در سرعت‌های بالا، استرس کمتری نسبت به دو خودروی دیگر را تجربه خواهند کرد. این مبحث مستقیما به موضوع قدرت ترمزگیری در ترکیب با کیفیت ترمزگیری اشاره می‌کند.

بیشتر بخوانید:

سراتو ۲۰۱۴ و بهمن رسپکت تست و مقایسه شدند/ خودرو کره‌ای کارکرده یا چینی صفر؟

آزمایش فنی ریرا برای اولین بار در ایران / عملکرد ریرا در گرمای اهواز

تاخیر در تحویل سورن پلاس به چه علت است؟ / اعلام زمان حدودی تحویل

کراس اوور ریرا به تولید انبوه می رسد / لیست آپشن‌های قطعی ریرا اعلام شد

تارا V3 تحت فشار بررسی شد / تفاوت فنی‌اش با تارا معمولی چیست؟

خودروهای یک میلیارد تومانی بازار را بشناسید / کدام یک ارزش خرید دارند؟

سایپا کوییک S را از داشتن این آپشن منع کرد / سونامی حذف آپشن در خودروسازان داخلی

خودروهای چینی جدید را بشناسید / لشکر شکست‌ خورده‌چینی به ایران رسید!

لوازم یدکی خودروهای چینی گران‌تر از مرسدس و ب‌ام‌و! / بحران آغاز شد




11 دیدگاه

  1. بهتر بود که هرسه ماشین ازیک نوع ترمز انتخاب می شدند. الان دناپلاس توربوشارژ اتوماتیک، دستی، با ترمز عقب دیسکی، ۲۰۷ و تارا با همین مشخصات موجوده. حالا انتخاب دناپلاس اقتصادی با ترمز کاسه ای هیچ توجیهی نداره.

  2. الان به مدت یکسال تارا دنده ای دارم خدا وکیلی نسبت به دنا پلاس که داشتم هم سواری نرمی داره ترمز خوبی داره صدای موتور به شدت ماشین های ایرانی کمتر فقط گفتم ایرانی

  3. لا اقل با ماشین های چینی .اروپایی .ژاپنی و کره ای هم تست می کردین و بی طرفانه نظر میدادین عالی میشد

  4. واقعاً ترمز تارا اتوماتیک خیلی بده.الان که بردم گارانتی بهتر شده .ولی روز اول خراب بود حتی باهاش به یه ماشین زدم هرچی ترمز گرفتم ماشین رفت تو سرعت ۳۰کیلومتری

  5. سلام ببین بیتران عزیز باید شرایط رو سخت میکردید هر ماشینی تو بهترین حالتش خوبه مثلا دنا کولرش روشن میشه ترمزش سفت میشه باید کولر همه رو روشن میزاشتی از طرفی یه چینی تو این باز قیمتی میزاشتی مثل جک جی فور یا ایکس ۲۲ یا حتی شاهین

    • سلام و وقت شما بخیذ همراه گرامی
      این تست براساس استاندارد جهانی ایزو برگزار شده و ما نمی تونیم در اون دست ببریم

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

موتور ۶ سیلندر بنزینی خودرو رونمایی شد

موتور ۶ سیلندر بنزینی خودرو رونمایی شد. در ساخت این موتور به  ۴۵ درصد دانش فنی بومی ساخت موتور...

پست‌های مرتبط