پیکاپ کارون ارزش خرید دارد؟ / سنگین‌تر و ضعیف‌تر از نیسان آبی!

از دست ندهید

پیکاپ کارون حاصل ترکیب وانت ناشناخته چینی فودای لیون F16 و نیسان آبی است. این وانت قرار بود جایگزین نیسان آبی شود که این اتفاق نیفتاد. کارون از پیشرانه بهبود یافته نیسان آبی استفاده می‌کند. این خودرو ارزش خرید دارد؟

بیت ران – مجتبی اسماعیلی: فودای لیون F16 آن قدر در چین ناشناس است که یک شهروند چینی هم نمی‌تواند آن را به سادگی پیدا کند. اما خودروسازان ما چنین محصولاتی را در هر سوراخی که باشند پیدا می‌کنند، از لانه بیرون می‌کشند و می‌فروشند.

پیکاپ کارون

پیکاپ کارون دو کابین یکی از همین محصولات است. شرکت زامیاد شاسی و پلت فرم نیسان آبی را درون فودای لیون F16 جا داد و آن را با نام یک محصول جدید راهی بازار کرد. البته فودای لیون F22 نیز با نام کلوت توسط مکث موتور به بازار عرضه شد.

جالب اینجاست که فودای لیون F16 هم از موتور نیسان آبی استفاده می‌کند. اما حداکثر ظرفیت باربری مجاز آن ۸۲۰  کیلوگرم است. این در حالی است که وانت کارون با ۴۰۰ کیلوگرم وزن بیشتر و موتور نیسان آبی، اجازه حمل هزار و ۶۰۰ کیلوگرم بار را دارد!

پیکاپ کارون ارزش خرید دارد؟ بررسی این محصول را در یوتیوب بیت ران پلاس تماشا کنید:

 آیا وانت کارون ارزش خرید دارد؟

تولید نیسان آبی در سال ۱۹۸۲ یعنی ۴۱ سال پیش در تمام دنیا متوقف شد. در کشور ما اما با نصب دی لایت توانست استانداردهای ۸۵ گانه را هم پاس کند. این پیکاپ سایز متوسط شاسی مستقل، از یک پیشرانه ۲.۴L لیتری هشت سوپاپ به قدرت ۱۰۰ اسب بخار و گشتاور ۱۹۰ نیوتون‌متر استفاده می‌کند. چنین توان و بازدهی در سال ۲۰۲۳ یک فاجعه محسوب می‌شود. نیسان آبی با وزن ۱۵۴۰ کیلوگرم از یک گیربکس چهار سرعته دستی برای انتقال قدرت به محور عقب استفاده می‌کند.

 

اما پیکاپ کارون از موتور بهینه شده نیسان آبی استفاده می‌کند. این موتور قادر به تولید ۹۴ اسب بخار قدرت و ۱۸۷ نیوتون‌متر گشتاور است. در واقع موتور جدید کارون شش اسب بخار قدرت و سه نیوتون‌متر گشتاور کمتری نسبت به موتور قدیمی‌تر تولید می‌کند! این در حالی است که وزن خودرو نیز ۴۰۰ کیلوگرم سنگین‌تر از نیسان آبی است. گیربکس این خودرو نیز پنج سرعته است.

 

از آن گذشته پیشرانه جدید به دریچه گاز برقی هم مجهز شد تا بتواند با استفاده از تاخیر پدال گاز، استانداردها را پاس کند. این به آن معنی است که قدرت و گشتاور کمتر پیکاپ کارون دیرتر هم در اختیار راننده قرار خواهد گرفت.

آلت قتاله سرگردان!

پیکاپ کارون

عمق فاجعه اینجاست که پیکاپ کارون با وزن هزار و ۹۰۰ کیلوگرم، ۴۰۰ کیلوگرم از نیسان آبی سنگین‌تر است و توان کمتری هم دارد اما اجازه حمل هزار و ششصد کیلوگرم بار را دارد. آن هم با ترمز عقب کاسه‌ای!

حالا فرض کنید یک راننده که معمولا بیش از حد مجاز یک وانت به آن بار می‌زند، از ظرفیت استاندارد باربری کارون استفاده کند. حالا یک وسیله نقلیه سه و نیم تنی که در شرایط عادی هم ترمز ندارد، شروع به حرکت در شهر می‌کند.

پیکاپ کارون به علت استفاده از بدنه فودای لیون F16 ابعاد بزرگ‌تری نسبت به نیسان دارد. اما با این که دو کابین است حداقل روی کاغذ به درد استفاده روزمره هم نمی‌خورد.

از طرف دیگر این خودرو از لحاظ امکانات هم فاجعه است و حتی ایربگ هم ندارد و تنها آپشن آن ترمز ABS و ضبط صوت است! واقعا مشخص نیست که یک خودروی بدون ایربگ چگونه توانسته استانداردهای ۸۵ گانه را پاس کند؟

بیشتر بخوانید:

سایپا کوییک S را از داشتن این آپشن منع کرد / سونامی حذف آپشن در خودروسازان داخلی

خودروهای چینی جدید را بشناسید / لشکر شکست‌ خورده‌چینی به ایران رسید!

لوازم یدکی خودروهای چینی گران‌تر از مرسدس و ب‌ام‌و! / بحران آغاز شد

بهمن رسپکت زیر تست پر فشار بیت ران چه کرد؟ / لات کوچه خالی!

پیشرانه ME16 سایپا را بشناسید

کیو جی موتور برند لوکس بنلی وارد ایران شد

آغاز تست تصادف خودرو در ایران ؛ یورو انکپ در اولین مرکز تست تصادف خاورمیانه

ساینا اس سایپا تست و بررسی شد؛ نرم، تنبل و خوش اشتها!




1 دیدگاه

  1. وقتی دست سازمان استاندارد در جیب مافیای خودرو باشه استاندارد ۸۵ گانه که سهله استاندارد ۲۰۰ گانه هم برات پاس می‌کنه ولی من موندم نقش پلیس این وسط چیه که این لگن ها رو شماره گذاری می کنه .؟

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

از شکستن اکسل ام‌وی‌ام تا ارزبری هنگفت؛ در مدیران خودرو چه خبر است؟

فاجعه شکستن اکسل ام‌وی‌ام مدیران خودرو، بحث میلیاردها دلار ارز گرفته شده‌از سوی این شرکت و سیلی که به...

پست‌های مرتبط