تارا V3 تحت فشار بررسی شد / تفاوت فنی‌اش با تارا معمولی چیست؟

از دست ندهید

تارا V3 دنده‌ای تحت فشار شدید بررسی شد. پارامترهای شتاب، هندلینگ، ترمزگیری، تعویض دنده و میزان پایداری در سرعت‌های بالا در این خودرو بررسی شد. عملکرد فنی این خودرو با تارا معمولی چه تفاوتی دارد؟

تارا V3

بیت ران – مجتبی اسماعیلی: تارا V3 برای اولین بار در کشور در یک پیست استاندارد و تحت بیشترین فشار بررسی شد. این خودرو مانند تارا معمولی همچنان از پیشرانه TU5 پلاس استفاده می‌کند با این تفاوت که حالا به گیربکس شش سرعته دستی با رابط کابلی و کلاچ هیدرولیک مجهز است. این اولین بار است که در محصولات ایران خودرو از رابط کابلی و کلاچ هیدرولیک استفاده می‌شود. برخی امکانات جدید نیز به این خودرو اضافه شده است.

برای تماشا تست جذاب تارا V3 اینجا کلیک کنید.

عملکرد سیستم کنترل پایداری و فرمان برقی خودرو نیز بهبود یافته است. این خودرو برای اولین بار در کشور در اختیاران خبرنگاران بیت ران قرار گرفت تا شدیدترین تست‌ها را روی انجام دهند. اما نتیجه این تست پر فشار چه بود؟

 

شتاب و کشش بهتر نسبت به تارا معمولی

تارا V3 از همان پیشرانه ۱.۶L تنفس طبیعی TU5 پلاس (EC5) که در تارا معمولی هم وجود دارد، استفاده می‌کند. این موتور قادر به تولید ۱۱۳ اسب بخار قدرت و ۱۴۶ نیوتون‌متر گشتاور است. وزن خودرو نیز ۱۱۶۰ کیلوگرم است.

تارا V3 قادر است در دنده یک به سرعت پنجاه کیلومتر، دنده دو هشتاد کیلومتر و در دنده سه به سرعت ۱۳۰ کیلومتر بر ساعت برسد و کات آف کند.

 

بهبود یافتن نرم افزار ECU خودرو و در پی آن کاهش برخی از محدودیت‌ها از جمله کاهش تاخیر پدال گاز خودرو مشهود است. شتاب‌گیری خودرو راضی کننده است و از تاخیرها و کم توانی نسخه معمولی خبری نیست. همچنین خودرو روان‌تر و خطی‌تر هم شتاب می‌گیرد.

هنگام دنده‌کشی و معکوس‌کشی با تارا V3 حسی متفاوت نسبت به کلیه محصولات ایران خودرو و حتی تارا معمولی را تجربه خواهید کرد. اما این‌ها تنها دلایل بهبود شتاب و کشش خودرو نیستند.

تست تارا

بهبود سیستم انتقال قدرت

تارا V3 از گیربکس شش سرعته دستی استفاده می‌کند که برای اولین بار در محصولات ایران خودرو به رابط کابلی (به جای ماهک و میل ماهک) مجهز است. کلاچ خودرو نیز از نوع مکانیکی به هیدرولیکی تغییر یافته است. نتیجه این تغییرات، بهبود انتقال قدرت پیشرانه به چرخ‌ها است.

تعویض دنده خودرو بر خلاف گیربکس‌های فعلی محصولات ایران خودرو، نرم و بدون صدا انجام می‌شود. دنده‌ها بدون اینکه جای خود را گم کنند و بدون سر وصدا در جای خود قرار می‌گیرند.

 

اما کلاچ خودرو نیز هیدرولیک است که علاوه بر نرم‌تر شدن پدال کلاچ باعث درگیری بیشتر و بهتر دیسک و صفحه کلاچ هم می‌شود. در نتیجه هم عمر این قطعات بالاتر می‌رود و هم توان موتور بهتر و یکنواخت‌تر به چرخ‌ها می‌رسد.

هر چند هزینه‌های نگهداری کلاچ‌های هیدرولیکی بالاتر از نوع مکانیکی است اما لذت رانندگی را دو چندان می‌کنند. حس تعویض دنده‌های تارا V3 مشابه خودروهای خارجی دنده‌ای است.

بهبود عملکرد کنترل پایداری

تارا V3

همان طور که احتمالا می‌دانید تارا از پلت فرم جدید ایران خودرو با نام IKP1 استفاده می‌کند که خود بهینه شده پلت فرم پژو ۳۰۱ است. این پلت فرم فرمان‌پذیری خوب و کاملا متفاوتی نسبت به سایر محصولات ایران خودرو دارد. سواری خودرو نیز کاملا نرم‌تر و بی صدا تر از سایر محصولات ایران خودرو است.

به جرات می‌توان گفت این پلت فرم از لحاظ فرمان‌پذیری، کیفیت سواری و ایمنی بهترین پلت فرم داخلی است.

تارا V3 مانند سایر نسخه‌های تارا به سیستم کنترل پایداری (ESC) مجهز است اما نرم افزار آن حالا بهبود یافته است.

نرم افزار سیستم ESC تارا در نسخه‌های معمولی، بیش از حد محافظه کار است. به عبارت دیگر این سیستم بیش از حد از حد در کار راننده دخالت می‌کند و تقریبا اجازه انجام هیچ گونه مانور سنگینی را به راننده نمی‌دهد!

این نرم افزار حالا به بلوغ رسیده و سعی می‌کند تنها در شرایط بحرانی به کمک راننده بیاید. در نتیجه راننده حس بهتری دارد و می تواند کمی هم شیطنت کند!

بهبود عملکرد فرمان برقی

یکی از ایرادات شایع و آزار دهنده تاراهای موجود در بازار سفت شدن فرمان برقی (قطع شدن سیستم کمکی برقی) بود که البته با فراخوان هایی اصلاح شد. اما ایراد کجا بود و چگونه بر طرف شد؟

ماجرا این است که نیروی موتور کمکی فرمان برقی توسط جریان الکتریسیته تامین می‌شود. به طور کلی این موتورها به گرما بسیار حساس اند و در صورت رسیدن به دمایی معین، جهت حفظ سلامت موتور، بلافاصله جریان را قطع می‌کنند و در نتیجه فرمان خودرو به حالت مکانیکی و سفت باز می‌گردد.

مهندسان ایران خودرو با مطالعه و تحقیق بیشتر روی این سیستم متوجه شدند که لازم نیست این سیستم همیشه در مدار باشد. مثلا زمانی که شما در اتوبان هستید نیازی به چرخاندن زیاد فرمان ندارید و موتور می‌تواند استراحت کند. اما در رانندگی شهری، شما مدام نیاز به چرخاندن فرمان با زوایای مختلف دارید و این سیستم باید همیشه در مدار باشد.

لذا کامپیوتر تارا V3 با استفاده از تاریخچه رانندگی تنها در زمان‌های مورد نیاز راننده کمک برقی را فعال می‌کند. لازم به ذکر است نحوه عملکرد فرمان برقی در کلیه خودروهایی که از این امکان استفاده می‌کنند، تقریبا به همین شکل است.

ترمز گیری

تارا از ترمزهای دیسکی مجهز به ABS+EBD در هر دو چرخ استفاده می‌کند. ترمزهای این خودرو نسبت به محصولاتی مانند پارس و دنا پلاس و… تغییر کردند و به بوستر و کالیپرهای بزرگ‌تری مجهز شدند.

تست ترمزگیری تارا V3 با ابزار دقیق و در پیست استاندارد ترمزگیری انجام شد. تارا برای ایستادن از سرعت ۱۴۰ کیلومتر تا صفر به ۹۲.۵ متر مسافت نیاز دارد. این مسافت برای سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت، ۴۷.۵ متر و برای سرعت هشتاد و پنج کیلومتر، سی و چهار متر است. این اعداد در استانداردهای بین المللی برای یک خودروی سدان اقتصادی قابل قبول هستند.

عملکرد ترمزگیری تارا در مجموع خوب و بدون انحراف است. شدت ترمزگیری نیز یکنواخت است. ترمزگیری تارا از دنا پلاس هم بهتر و یکنواخت‌تر است.

شروع حرکت خوب در سربالایی

تارا V3

تارا V3 با کاهش تاخیر در پدال گاز، در سربالایی‌ها به راحتی راه می‌افتد. این خودرو به سیستم کنترل حرکت در سربالایی هم مجهز است که اجازه عقب رفتن خودرو در هنگام نیم کلاچ کردن را نمی‌دهد.

برای تست این مورد، خودرو در وسط یک سربالایی تند (مانند سربالایی‌های شدید شمال تهران) قرار گرفت. سپس شروع به حرکت کرد در حالی که سیستم کنترل حرکت در سربالایی خودرو اجازه عقب رفتن را نداد. خودرو با سرگاز و بدون نیاز به فشار بیش از حد روی پدال گاز راه افتاد.

امکانات جدید

تارا V3 به زیر آرنجی راننده، سانروف، کی لس، چراغ ولکام لایت، دی‌لایت، سنسور نور و باران، مانیتور لمسی با قابلیت نمایش اطلاعات خودرو، سیستم کنترل پایداری، سیستم کنترل حرکت در سربالایی، گیربکس شش سرعته دستی و کلاچ هیدرولیک مجهز است. البته زیرآرنجی راننده واقعا بد فرم، بی کیفیت و حتی آزار دهنده است.

گرافیک چراغ های عقب تارا V3 نیز بهتر شده‌ و از هالوژنی به LED تغییر یافته‌است. اما چراغ‌ها همچنان تناسبی با عقب خودرو ندارند و فیس لیفت عقب خودرو واجب به نظر می‌رسد.

فیلمی از واقعیت ایمنی تارا در مرکز تحقیقات ایران خودرو در کانال آپارات بیت ران:

 

ویدیوهای بیشتر را در کانال آپارات بیت ران تماشا کنید.

نتیجه تست

بهبود شتاب و کشش، تعویض دنده، عملکرد ESC و فرمان برقی در تارا V3 نسبت به تارا معمولی کاملا محسوس است. امکانات این خودرو نیز مناسب است.

شما با راندن تارا V3 برای اولین بار حس می کنید که ۱۱۳ اسب بخار دیگر نیروی چندان کمی نیست و بهبود انتقال قدرت موتور به چرخ‌ها را کاملا حس می‌کنید.

شاید بزرگ‌ترین نقطه ضعف این خودرو طراحی ظاهری آن باشد که هیچ وقت مورد پسند جامعه واقع نشد. تارا V3 باید با یک فیس لیفت مناسب عرضه می‌شد تا بهترین خودروی دنده‌ای تولید داخل باشد.

البته خودروسازان داخلی نباید تنها در یک محصول ارتقا یابند و باید تکنولوژی‌های جدید را روی تمام محصولات خود استفاده کنند. هر چند که همزمان باید با پلت فرم‌های قدیمی خداحافظی کنند.

بیشتر بخوانید:

تاخیر در تحویل سورن پلاس به چه علت است؟ / اعلام زمان حدودی تحویل

خودروهای یک میلیارد تومانی بازار را بشناسید / کدام یک ارزش خرید دارند؟

سایپا کوییک S را از داشتن این آپشن منع کرد / سونامی حذف آپشن در خودروسازان داخلی

خودروهای چینی جدید را بشناسید / لشکر شکست‌ خورده‌چینی به ایران رسید!

لوازم یدکی خودروهای چینی گران‌تر از مرسدس و ب‌ام‌و! / بحران آغاز شد




14 دیدگاه

  1. زمان عرضه رو پیگیری کنید لطفاً .
    کسایی که برای پاییز امسال تکمیل وجه کردن امکان داره بتونن v3 بگیرن یا خیر

  2. یه سوال، رانا پلاس سقف شیشه ای هم از همین مکانیزم کلاچ هیدرولیک استفاده میکنه یا خیر؟

  3. خط ترمز ۴۸ متری برای پرچمدار ایرانخودرو واقعا فاجعه است! اونم با این بدنه سبک
    واقعا بکار گیری دیسک های بزرگتر و کالیپر های قویتر چقدر برای خودروسازی کشور هزینه داره؟
    خودروهای دنیا با بدنه های بسیار سنگینتر خط ترمز زیر ۴۰ متر دارن.

    چند سالی میشه که ترمز اضطراری اتوماتیک خودرو AEB یک آپشن پایه و اجباری درنظر گرفته میشه که توی استاندارد های ۸۵ گانه ایران هم این مورد بوده!

    حالا شرکتامون برای کسب مجوز استاندارد گرفتن سیستم ساده BA یا همون کمکی ترمز رو به عنوان سیستم ترمز پیشرفته اضطراری ارائه دادن..!

    • گروه بیتران عزیز و کاربران توروخدا پیگیری کنید که به همه علی الخصوص طرح یکپارچه که قول تارا v3 برای ۱۴۰۲ داده بودن رو طرح تبدیل بزارن. چرا باید ماشینی که نقص داره و مورد پسند نیست به زور تحویل بشه.

  4. سلام
    تارا V1 هم از لیور تعویض دنده کابلی و کلاچ هیدرولیک بهره میبرد. بنابراین از این جهت با نسخه V3 هیچ تفاوتی ندارد.
    کاش تیم بیت ران کشش دنده ۵ و ۶ رو هم تست میکرد. در فیلم جایی که گفتید دنده ۶ هستید در واقع دنده ۴ بودید و به دنده ۳ معکوس دادید. تا جایی که من در فیلم دیدم دنده های ۱ تا ۴ در گیربکس ۶ دنده تفاوت محسوسی با نسخه ۵ دنده فعلی نداشت و اصلا توی هیچ جای فیلم به دنده های ۵ و ۶ وارد نشدید که تفاوت این دو نسخه محرز شود.

  5. من تارا دارم می خوام فقط و فقط بفروشمش ، بخاطر هندلینگ افتضاحی که داره سیستم تعلیق عقب واکسل عقب بجای استفاده از ژامبون ، سیستم وانت و پراید استفاده کردن که در مسیر مستقیم در دست انداز های عادی جاده بیرون شهری مخصوصا کل مسیر باید دو دستب فرمون و بچسبی ،و همش هم دلهره داری ماشین می خواد پرتاب بشه بیرون از جاده یا بچرخه ، افتضاح ، بقیه چیزها هم که خودتون گفتید ، این قسمت مهمتر از بقیه موارد هست که گفتی

    • من حاضرم قسم بخورم شما تارا رو از نزدیک ندیدی چه برسه به داشتنش.
      دوست عزیز به شما توصیه میکنم در یک فرصت مناسب تست گوزن خودروهای دنا و تارا و ۲۰۷ رو ببنید بعد نظر غیرکارشناسی بدید.

      • خووب به تست نگاه کن تست گوزن کاملا ایراد داره در محلی که فرمان دنا پیچیده تمام وزن دنا به سمت بیرون انتقال پیدا کرده در همان نقطه شک نکن اگر ۲۰۷ میپیچیده ، چپ میشده تووو جاده ها هم کاملا مشخصه ال۹۰ و خانواده ۲۰۶ بیشترین چپیها را دارند

    • لطفا پیگیر باشین و تاریخ عرضه رو از ایران خودرو بپرسین که ببینم از میتونیم بخریم؟؟

  6. داش من کلیپو کامل دیدم دمتون گرم
    ولی خودمونیم ذوق و شوقی که برای تست این ماشین صد اسبی دیدیم توی تست بی ام و ازتون ندیده بودیم…

    تارا اگر موتور EFP رو میداشت واقعا میتونست شایسته تعریفاتون باشه

  7. یطوری در مورد کشش و سرعت و معکوس کشیدن با این ماشین گفتین که آدم تعجب میکنه!!! من یه رانا مدل ۹۳ دارم با کارکرده ۲۱۷ هزار تا که از لحاظ شتاب و سرعت از این سرتره

  8. خوب بود اما شتاب و سرعت و کشش این ماشین همچین خاص هم نبود!!! یه رانا ال ایکس مدل ۹۳ دلرم با کارکرد ۲۱۷ هزار کیلومتر با شتاب و سرعت و کشش بالاتر از این

  9. با سلام.
    اونجایی که با دنده شش حرکت میکنه من انتطار داشتم دور موتور بخاطر شش دنده بودن گیربکس خیل پایین تر باشه که فشار موتور کم بشه ولی برعکس انتطار من ختی نسبت به گیربکس ۵ دنده فشار روی موتور بیشتر هم هست.

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

ارزبرترین ها در صنعت خودرو اعلام شدند؛ گران فروش‌ها هم هستند

براساس اعلام گمرک ایران ارزبرترین ها در صنعت خودرو که در رتبه‌های بالای جدول قرار دارند هم اعلام شدند....

پست‌های مرتبط