آمار تولید خودروهای مونتاژی منتشر شد / در چین چقدر؟ در ایران چقدر؟

از دست ندهید

آمار تولید خودروهای مونتاژی در بازار خودرو ایران، فعالیت پنج ماه ابتدایی سال جاری خودروسازان را به نمایش می‌گذارد. از آنجایی که تمامی خودروهای مونتاژی خودروسازان خصوصی، چینی هستند، می‌توان میزان تولید آنها را با بازار چین مقایسه کرد. اینکه پرتیراژترین و کم‌تیراژترین خودروهای مونتاژی در ایران چه وضعیتی در بازار خودرو چین دارند، قطعاً جالب خواهد بود. در این نوشتار با ۱۰ خودرو پرتیراژ مونتاژی در بازار خودرو ایران آشنا می‌شویم.

بیت‌ران – محمد فتح‌اللهی – آمار تولید خودروهای مونتاژی هنوز توسط مرکز آمار یا هیچ نهاد دیگری به‌طور رسمی منتشر نشده‌ است. اما برخی منابع داخلی اقدام به انتشار آمار تولید خودروهای مونتاژی در پنج ماهه نخست امسال کردند. گرچه نمی‌توان این ارقام را تأیید یا تکذیب کرد، اما بد نیست بدانیم که وضعیت مونتاژ خودروهای چینی در ایران چقدر با چین اختلاف دارد.

ام وی ام ایکس ۲۲ – پرتیراژترین خودرو مونتاژی در ایران

براساس آماری که منتشر شد، ام وی ام ایکس ۲۲ مدیران خودرو با تولید ۱۳ هزار و ۹۱۳ دستگاه در پنج ماهه نخست سال جاری، پرتیراژترین خودرو مونتاژی در بازار خودرو ایران است. نکته مهم درباره این آمار آن است که مدیران خودرو اعلام نکرد کدام نسخه از این خودرو به چنین تیراژی دست یافته‌است. همانطور که می‌دانیم، ام وی ام ایکس ۲۲ در نسخه‌های پرو اتوماتیک و دنده‌ای توسط مدیران خودرو تولید می‌شود.

ام وی ام ایکس ۲۲ (Chery Tiggo 3x) دیگر توسط Chery در چین تولید نمی‌شود. اما نسخه جدید این خودرو با ظاهری که در ایران MVM X33 کراس نام دارد به عنوان نمونه ۲۰۲۳ در چین مشتریان خاص خود را دارد.

نسخه فیس لیفت Chery Tiggo 3x در چین، در مدتی مشابه (از نیمه ماه مارس تا ژوئیه سال جاری) ۸ هزار و ۳۰۷ مشتری چینی را به سمت خود جذب کرد. با توجه به ارقام اعلامی می‌توان دریافت که نسخه قدیمی این خودرو در ایران ۶۷.۴ درصد بیشتر از نسخه فیس‌لیفت و جدید آن در چین تولید می‌شود!

تیگو ۷ مدیران خودرو در رده دوم

آمار تولید خودروهای مونتاژی

تیگو ۷ مدیران خودرو با ۸ هزار و ۴۷۰ دستگاه تولید در رده دوم لیست آمار تولید خودروهای مونتاژی را در اختیار دارد. نکته اصلی این است که منابع منتشرکننده این آمار مشخص نکردند که این رقم برای تیراژ چری تیگو ۷ است یا فونیکس تیگو ۷. همانطور که می‌دانیم چری تیگو ۷ نسل اول این خودرو است (که هنوز هم مونتاژ آن در ایران ادامه دارد) و فونیکس تیگو ۷ نسل دوم این خودرو به‌شمار می‌رود.

اگر این آمار مربوط به چری تیگو ۷ باشد، باید گفت که چنین خودرویی دیگر در بازار خودرو چین به‌فروش نمی‌رسد. اما آمار فروش فونیکس تیگو ۷ در چین در مدتی مشابه حاکی از آن است که تعداد ۲۱ هزار و ۲۶۲ دستگاه از این خودرو توسط چری تولید شد.

یعنی، فونیکس تیگو هفت، ۶۰.۱ درصد کمتر از Chery چین در بازار خودرو ایران تولید می‌شود. اما با این‌ حال، دومین خودرو مونتاژی پرتیراژ در ایران است!

آریزو ۵، سومین خودرو پرتیراژ در ایران

آمار تولید خودروهای مونتاژی

براساس آمار اعلامی، ۷ هزار و ۸۱ دستگاه از خودرو چری آریزو ۵ در مدیران خودرو طی پنج ماه ابتدایی سال تولید شد. این میزان تولید در مدیران خودرو، ۵۲.۲ درصد کمتر از تولید این خودرو در چری چین در مدتی مشابه بود. براساس آمار تولید خودرو در چین، کمپانی چری در همین مدت، ۱۶ هزار و ۸۹۲ دستگاه از این خودرو را در خطوط خود، تولید کرد.

جک J4 کرمان موتور

در آمار تولید خودروهای مونتاژی، جک J4 کرمان موتور در رده چهارم است. این خودروساز خصوصی در پنج ماهه ابتدایی سال جاری، ۷ هزار و ۴۱ دستگاه جک J4 تولید کرد. این خودرو در سال ۲۰۱۹ از خط تولید JAC در چین کنار گذاشته‌شد. از آنجایی که J4 دیگر حضور خارجی در چین ندارد، هیچ آمار تولیدی از آن در مدت مشابه نیز وجود ندارد.

ام وی ام ایکس ۵۵ مدیران خودرو

آمار تولید خودروهای مونتاژی

ام وی ام ایکس ۵۵ مدیران خودرو در آمار تولید خودروهای مونتاژی ایران در رده پنجم قرار دارد. مدیران خودرو در طول پنج ماه ابتدایی امسال، تعداد ۶ هزار و ۸۷۸ دستگاه از این کراس‌اوور کوچک را تولید کرد.

اما در همین مدت مشابه، Chery تعداد ۱۱ هزار و ۵۴۴ دستگاه از این خودرو را برای بازار چین تولید کرد. به بیانی ساده‌تر، تولید ام وی ام ایکس ۵۵ در مدیران خودرو، ۴۰.۴ درصد کمتر بازار مبداء چین است.

فونیکس FX مدیران خودرو

فونیکس FX در بازارهای جهانی با نام Omoda 5 حضور دارد. این خودرو به دلیل آنکه محصول صادراتی چری بشمار می‌رود، در چین تولید کمتری نسبت به بازارهای دیگر دارد.

مدیران خودرو در پنج ماه ابتدایی سال جاری تعداد ۶ هزار و ۱۹۷ دستگاه از این خودرو را تولید کرد. Chery در همین مدت مشابه، ۲ هزار و ۱۶۷ دستگاه Omoda 5 برای بازار داخلی چین تولید کرد.

به عبارتی دیگر تولید این خودرو در مدیران خودرو، ۱۸۵.۹ درصد بیشتر از Chery چین در مدت زمان مشابه بود. جالب است بدانیم که تولید این خودرو در ماه‌های خرداد و تیر ماه امسال در چین، صفر دستگاه است!

هایما S7 ایران خودرو

آمار تولید خودروهای مونتاژی

هایما اس ۷ که در ایران خودرو خراسان تولید می‌شود، در رده هفتم آمار تولید خودروهای مونتاژی حضور دارد. ایران خودرو خراسان ۶ هزار و ۱۹۳ دستگاه از این خودرو را برای بازار خودرو ایران تولید کرد.

نمونه فیس لیفت هایما اس هفت ایران خودرو در بازار خودرو چین – مدل ۲۰۱۵

اما از آنجایی که حتی نسخه فیس لیفت مدل ۲۰۱۵ این خودرو هم دیگر در چین وجود ندارد، آمار مونتاژی هم از این خودرو در کشور مبدا نیست. هایما اس ۷ پس از ۱۰ سال حضور در خط تولید نهایتاً در سال ۲۰۲۰ برای همیشه از خط تولید کنار گذاشته‌شد. اما ایران خودرو هنوز این خودرو منسوخ شده‌را در سایت خراسان خود تولید می‌کند.

فیدلیتی بهمن موتور

فیدلیتی بهمن موتور یا Jetour X70 با تیراژ ۵ هزار و ۸۴۸ دستگاهی در پنج ماهه ابتدایی امسال در رده هشتم آمار تولید خودروهای مونتاژی قرار دارد.

بهمن موتور فیدلیتی را با ظاهر سال ۲۰۱۹ این خودرو در چین تولید می‌کند. اما از Jetour X70 جدید در همین مدت مشابه ۳۵ هزار و ۵۸۸ دستگاه در چین تولید شد.

این رقم نشان می‌دهد که نه تنها بهمن موتور خودرو قدیمی‌تری را در ایران تولید می‌کند، بلکه رقم مونتاژ این خودرو هم ۸۳.۵ درصد کمتر از بازار خودرو چین است.

فونیکس تیگو هشت مدیران خودرو

آمار تولید خودروهای مونتاژی

هیچ آمار تولیدی از این محصول مدیران خودرو در بازار خودرو چین وجود ندارد. این خودروساز خصوصی مدعی است که در طول پنج ماه ابتدایی سال جاری، ۵ هزار و ۵۴۸ دستگاه از این خودرو را مونتاژ کرده‌است. همین رقم نیز این محصول را در رده نهم لیست آمار تولید خودروهای مونتاژی در ایران قرار داد.

جک اس ۵ کرمان موتور

جک اس ۵ کرمان موتور با وجود آینکه با تیراژ تولید ۴ هزار و ۱۵ دستگاهی در رده دهم لیست آمار تولید خودروهای مونتاژی قرار دارد، اما دیگر در بازار خودرو چین وجود ندارد.

JAC سالهاست که این خودرو را از خطوط تولید خود حذف کرده‌ است. اما کرمان موتور همچنان به مونتاژ این خودرو قدیمی ادامه می‌دهد.

بیشتر بخوانید:

سمند سورن پلاس بهینه با موتور XU7 پلاس وارد فاز تولید آزمایشی شد

لوتوس Emeya با ۹۰۵ اسب‌بخار قدرت معرفی شد / اولین هایپرکار چهار در لوتوس

تست هندلینگ تارا با ربات / تکنولوژی عجیب در صنعت خودرو کشور

کراس‌اوور KMC A5 از سیف‌ خودرو تا کرمان‌‌ موتور / دانستنی‌های ضروری KMC A5




پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

موتور ۶ سیلندر بنزینی خودرو رونمایی شد

موتور ۶ سیلندر بنزینی خودرو رونمایی شد. در ساخت این موتور به  ۴۵ درصد دانش فنی بومی ساخت موتور...

پست‌های مرتبط