سمند سورن پلاس بهینه با موتور XU7 پلاس وارد فاز تولید آزمایشی شد

از دست ندهید

سمند سورن پلاس بهینه در خط تولید ایران خودرو کرمانشاه وارد فاز تولید آزمایشی شد. ایران خودرو قصد دارد بلافاصله پس از خروج پژو پارس از خط تولید، این خودرو را با موتور XU7 پلاس به بازار ارائه کند. منابع آگاه به بیت‌ران اعلام کردند که هم‌ زمان با شروع تولید آزمایشی سورن پلاس بهینه در کرمانشاه، برخی پرسنل ایران خودرو نیز در حال حاضر برای گذراندن دوره‌های مربوط به تولید این خودرو در تبریز هستند.

بیت‌ران – محمد فتح‌اللهی – در آخرین روزهای تیر ماه امسال، ایران خودرو اعلام کرد که پژو پارس تا آخر امسال با خطوط تولید این خودروساز خداحافظی می‌کند. بلافاصله پس از اعلام این خبر، منابع آگاه عنوان کردند که این خودروساز قصد دارد سمند سورن پلاس بهینه را به عنوان جانشین پژو پارس به بازار معرفی کند.

ایران خودرو در ماه‌های اخیر مشغول کار بر روی پروژه پژو پارس فیس‌لیفت است. پیش‌تر، علیمردان عظیمی مدیرعامل ایران خودرو در مصاحبه اختصاصی با بیت‌ران اعلام کرد پژو پارس فیس لیفت تولید نخواهد شد. او همچنین بیان کرد پژو پارس تا پایان سال جاری حتماً از خط تولید ایران خودرو کنار خواهد رفت. ظاهراً ایران خودرو قصد ندارد به‌زودی با این سدان تاریخ مصرف گذشته خداحافظی کند.

 

اما با ورود سمند سورن پلاس بهینه به فاز تولید آزمایشی، این احتمال وجود دارد که برنامه‌های ایران خودرو برای کنارگذاشتن پژو پارس از خط تولید جدی باشد.

منابع آگاه به بیت‌ران اعلام کردند که چندین دستگاه از سمند سورن پلاس بهینه در ایران خودرو کرمانشاه تولید شده‌است. حتی برخی از پرسنل ایران خودرو نیز در روزهای اخیر برای گذراندن دوره‌های چک و ریورک این خودرو به تبریز رفتند.

سورن پلاس بهینه چه مشخصاتی دارد؟

سمند سورن پلاس بهینه

سمند سورن پلاس بهینه مشخصاتی دقیقاً مشابه سورن سال دارد که در سال ۱۳۹۸ رونمایی شد. این خودرو، قرار است با موتور XU7 پلاس به دست متقاضیانش برسد.

می‌دانیم که پژو پارس هم برای مدتی با این قوای محرکه به فروش رسید. XU7 پلاس نسخه به‌روز XU7 بود که به واشرزدن مشهور شد.

ایران خودرو تلاش کرد تا مشکلات موتور XU7 را در XU7 پلاس بر طرف کند. از طرفی دیگر بهبود کارکرد این موتور با حجم ۱۷۶۱ سی‌سی باعث شد ۹۷ اسب بخار در ۵۵۰۰ دور در دقیقه نیرو تولید کند.

 

گشتاور خروجی آن هم به ۱۴۶ نیوتن متر در ۴۵۰۰ دور در دقیقه است که از XU7 به میزان ۷ نیوتن‌متر کمتر بود. گیربکس سورن‌سال بهینه نیز ۵ سرعته دستی اعلام شد.

در XU7 پلاس برخی از قطعات داخلی موتور، مانند میل بادامک، میل لنگ، پوسته یاتاقان، مجموعه دسته سمبه، حلقه و سمبه از نظر طراحی تغییر کردند.

همچنین مسیر گازهای خروجی موتور نیز دچار تغییراتی شد. ایران خودرو عنوان کرد در موتور XU7 پلاس تلاش کرد طول عمر شمع‌ها افزایش پیدا کند و تسمه‌ها هم در پیمایش‌های طولانی نیاز به تعویض داشته‌باشند.

سرسیلندر این موتور مشابه نمونه گازسوز است. چرا که ایران خودرو باور داشت با این کار احتمال سوختن‌واشر سرسیلندر در این موتور کمتر خواهد شد. به غیر از این موارد، سامانه خنک‌کاری موتور XU7 پلاس هم در مقایسه با XU7 تغییر کرد.

امکانات رفاهی سمند سورن پلاس بهینه

سورن پلاس بهینه شباهت بسیاری با سورن پلاس دارد که در سال ۱۳۹۹ برای اولین‌بار تولید شد. سورن پلاس بهینه مجهز به چراغ‌هایی مشابه سورن پلاس است.

اما مانند سورن پلاس خبری از اسپویلر عقب نیست. شیشه‌های دودی در سورن پلاس بهینه حذف شدند و رینگ دو رنگ هم در این خودرو مشاهده نمی‌شود. یعنی سورن‌ پلاس بهینه با قالپاق به دست مشتریان خواهد رسید!

ظاهراً سورن‌ پلاس بهینه مانیتور و دوربین دید عقب نیز دارد. اما زه‌های کناری درب‌ها در این خودرو حذف شدند. همانطور که از نام بهینه این خودرو پیداست، سمند سورن‌ پلاس بهینه مجهز به امکاناتی است که بتواند استانداردهای سازمان ملی استاندارد را پاس کند.

 

از جمله این امکانات می‌توان به سنسور نور و باران، دی‌لایت و پوزیشن لایت، سنسور دنده عقب، پشتی سری برقی صندلی‌های جلو، مالتی مدیا به همراه دوربین دنده عقب، آینه‌های تاشو برقی به همراه گرمکن، کلید کنترل سیستم صوتی MFD، تهویه مطبوع  اتوماتیک، سیستم مالتی پلکس، دسترسی به صندوق عقب از داخل اتاق، آنتن اکتیو و… اشاره کرد.

پرسش‌های متداول درباره سمند سورن پلاس بهینه

سمند سورن پلاس بهینه

سورن پلاس بهینه چه زمانی به بازار می‌آید؟

  • براساس اطلاعات منابع آگاه، تولید آزمایشی سورن سال بهینه در سایت‌ کرمانشاه ایران خودرو آغاز شده‌است. اما این خودرو زمانی وارد فاز تجاری‌سازی می‌شود که ایران خودرو تصمیم بگیرد پژو پارس را از خطوط تولید خود خارج کند. اگر چنین اتفاقی رخ دهد، علاوه بر سایت کرمانشاه ایران خودرو، خطوط تولید این خودروساز در بابل و فارس هم سورن سال بهینه را برای عرضه در بازار تولید خواهند کرد. همچنین احتمال دارد که سورن سال بهینه، هم بصورت بنزینی و هم دوگانه وارد بازار شود.

آیا پارس بهینه با ظاهر جدید تولید می‌شود؟

  • مدیرعامل ایران خودرو در مصاحبه‌ای اختصاصی با بیت‌ران اعلام کرد که این خودرو به هیچ عنوان تولید نخواهد شد. به بیان علیمردان عظیمی، پارس بهینه فقط برای پاس‌کردن برخی استانداردها تولید شد. از طرفی دیگر با ورود سمندسورن پلاس بهینه به فاز تولید آزمایشی، می‌توان حدس زد که قصد ایران خودرو برای کنارگذاشتن پژو پارس از خط تولید جدی است.
بیشتر بخوانید:

لوتوس Emeya با ۹۰۵ اسب‌بخار قدرت معرفی شد / اولین هایپرکار چهار در لوتوس

تست هندلینگ تارا با ربات / تکنولوژی عجیب در صنعت خودرو کشور

کراس‌اوور KMC A5 از سیف‌ خودرو تا کرمان‌‌ موتور / دانستنی‌های ضروری KMC A5

سدان Avatr 12 در مونیخ رونمایی شد / همه چیز درباره دومین شاهکار نادر فقیه‌زاده




9 دیدگاه

  1. اگه ایران خودرو بتونه سورن پلاس رو با تریم داخلی کرم تولید بکنه می تونه انتخاب نسبتا خوبی باشه

  2. داریم برمیگردیم به زمان قاجار،
    پس استاندارد ملی مرض داشت دوسال پیش خط تولید سمند و پژو رو به خاطر همین موتور تعطیل کرد

  3. یکی نیست که ببگه تمام کشورهای که تولید خودرو دارند هر روز به فکر ارتقای سطح کیفیت و بالا بردن توان موتور با کمترین مصرف سوخت هستند حال به شما باید گفت این موتور که تست خودش و دو سال پیش پس داده با این آب و هوای گرم و سوزان که دمای اکثریت کشور بالای ۶۰ درجه است با چه عقلی به فکر این موتور افتادین پس شما ها دلسوز این مردم نیستین بلکه به فکر جیب خودتان هستین

  4. نمیدونم تا کی قراره این متور هشت سوپاپ بدرد نخور پر هزینه و پر استهلاک قراره تو پاچه مردم بره

  5. وقتی فکردرست نباشه همینه .هم مصرف سوخت بالا هم استهلاک بیشتر.هرچند برای اقایون محیط زیست وکیفیت مهم نیست فقط گرفتن پول مهمه.که اونم میگیرن بعد چند ماه ازتاریخ تحویلی که خودشون اعلام میکنن خودرو تحویل میدن.یعنی باپول مردم امورات خودشون رو میگذرونن

  6. با سلام.تولید تجاری سورن شروع شده.فقط کمی مشکلات تو پروسه تولید داره که اونم داره حل میشه.من خودم تو خط تولید کرمانشاهم

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

کنده شدن اکسل X55 / مدیران خودرو چه می‌گوید؟

ویدیو کنده شدن اکسل ام‌ وی ام X55 را در چند روز اخیر احتمالا دیده‌اید. اتفاقی بسیار خطرناک، که...

پست‌های مرتبط