امنیت و ایمنی خودرو های خارجی هر روز در حال بیشتر شدن است در حالی که وزن آنها رو به کاهش است! چگونه ممکن است با استفاده از ورق های نازک و کم وزنتر به ایمنی بیشتر رسید؟
بیت ران – مجتبی اسماعیلی: تخریب خودرو یا حفظ جان سرنشینان؟ در استانداردهای جدید امنیت و ایمنی خودرو حفظ بدنه و جلوگیری از تخریب آن دیگر اولویت نیست. بلکه حفظ جان سرنشینان اولویت اصلی به شمار میرود. محفظه سرنشینان یک خودرو، یعنی حد فاصل ستون A تا C و همچنین رکابها بیشترین اهمیت در حفظ جان سرنشینان را دارند. از همین رو خودروسازان مطرح این قسمتها را توسط آلیاژهایی با فناوری ساخت بسیار پیشرفته و پیچیده تولید میکنند. این در حالی است که باید وزن خودرو نیز کنترل شود. به عبارت دیگر اگر قرار بود از آلیاژها و تکنولوژی یک خودروی قدیمی در یک خودروی جدید استفاده شود تا استانداردهای جدید تصادف یورو انکپ را پاس کند، خودرو آن قدر سنگین میشد که احتمالا قادر به حرکت نبود! اما راز رسیدن به استحکام بالا توام با وزن پایین چیست؟
فقط جانم را نجات بده!
لطفا با دقت به عکس تصادف شدید این ب ام و ها و حجم بالای تخریب قسمت جلوی خودرو نگاه کنید.
نکته اینجاست که با توجه به حجم بسیار بالای تخریب در قسمت جلو، حد فاصل ستون A تا C و همچنین رکابهای خودرو بدون آسیب باقی ماندند و گویی آن تصادف شدید مربوط به این خودروها نیست! درست حدس زدید در استاندارد جدید ایمنی خودروها تخریب خودرو دیگر مهم نیست.
حالا به عکس تصادف دلخراش و ایمنی خودروهای ایرانی نگاه کنید.
همانطور که مشاهده کردید علاوه بر تخریب قسمت جلوی خودرو، کابین یا همان محفظه سرنشینان نیز به شدت آسیب دیدهاست. این موضوع علاوه بر تهدید شدید جان سرنشینان، عملیات نجات توسط نیروهای امدادی را نیز سختتر میکند. این امر میتواند منجر به از دست رفتن زمان طلایی برای مصدوم شود.
حالا مجددا به تصویر تصادف پراید دقت کنید با وجود اینکه حجم تخریب جلوی خودرو زیاد نیست، باز هم محفظه سرنشینان در هم تنیدهاست.
علی رغم تصور عموم که با فشار دادندست امنیت و ایمنی خودرو را میسنجند یا فکر میکنند خودروی ایمن نباید زیاد تخریب شود، باید بدانید در استانداردهای جدید ایمنی استحکام کابین خودرو، تنها حفظ محفظه سرنشینان مهم است.
اما خودروسازی مانند ب ام و چگونه به چنین ایمنی دست یافت و چرا خودروسازان داخلی آن قدر در ایمنی خودروها ضعف دارند؟
مهندس ارشد سازه و بدنه خودرو اسرار ایمنی خودروسازان جهانی را به بیت ران گفت
شهریار قسمتی تبریزی مهندس سازه و بدنه خودرو در مورد آخرین استانداردهای امنیت و ایمنی خودرو به بیت ران گفت: “در استانداردهای جدید حفظ جان سرنشینان اولویت اصلی خودروسازان است. اما در این میان ستون A خودرو خط قرمز است و بیشترین هزینهها در این قسمت انجام میشود.”
وی در خصوص روش ساخت بدنه خودروهای جدید ادامه داد: “امروزه شرکتهایی مانند ب ام و از فولادهای UHSS و AHSS که دارای استحکام بسیار بالا تا ۱۵۰۰ مگا پاسکال هستند، استفاده میکنند. همچنین آنها از روشهای تولید بسیار پیشرفته مانند Hot stamping نیز استفاده میکنند.”
قسمتی تصریح کرد: “شرکت ب ام و در محصولاتی مانند سری هفت G11 و G12 تمام ستونها و رکابهای خودرو را با الیاف کربن هم کلاف کرده است که مقاومت بی نظیری را برای آن فراهم کرد.
جالب است بدانید تارا اولین خودروی تولید داخل است که از فولادهای استحکام بالا در قسمت های ستون A و B و همچنین بخشهایی از رکاب استفاده میکند و ایمن ترین خودروی داخلی هم هست. اما با این حال استحکام این فولادها ۶۰۰ مگا پاسکال است و کافی است آن را با استحکام ۱۵۰۰ مگا پاسکالی محصولات ب ام و مقایسه کنید!
وضعیت خودروهای کرهای و چینی در ایمنی خودرو
شهریار قسمتی درباره وضعیت ایمنی خودروهای کرهای به بیت ران گفت : “محصولات کیا و هیوندایی به ایمنی بسیار خوبی رسیدند. برای مثال شرکت کیا در نمایشگاهی در سال ۲۰۱۴ برای اولین بار سازه سقف پانورامیک با الیاف کربن را معرفی کرد و این سازه را از ۳۰ تکه به چهار تکه تبدیل کرد. همچنین در خودرویی مانند سورنتو UM ستون A، زیر ستون A، رکاب ها و تا میان ستون C را از فولادهایی با استحکام بسیار بالا (۱۵۰۰ مگا پاسکال) استفاده کرد.
قسمتی درباره ایمنی خودروهای چینی ادامه داد: “طراحی سازه یک بدنه ایمن، کاری بسیار سخت، زمانبر و پر هزینه است. چین هنوز در ابتدای این مسیر است اما به ایمنی نسبتا خوبی دست یافتهاست. به طوری که در حال استفاده از فولادهای استحکام بالا اما حداکثر بین ۶۰۰ تا ۷۰۰ مگاپاسکال (مشابه تارا) است.
حفظ جان مهمتر از حفظ مال است
همان گونه که از نظرتان گذشت، در استانداردهای امروز دنیا تنها حفظ جان سرنشینان مهم است و حجم تخریب و خسارت به خودرو مهم نیست.
از طرف دیگر برخی ایمنی خودروهای قدیمی خارجی که در آنها از ورقهای بسیار ضخیم استفاده میشد را با محصولات جدید مقایسه و خودروی قدیمی را برنده اعلام میکنند! در صورتی که این مقایسه کاملا اشتباه است چرا که هر چند در خودروهای قدیمی از ورقهای بسیار ضخیم استفاده میشد و در هنگام تصادف هم مانند خودروهای جدید تخریب نمیشدند اما انرژی تصادف از بدنه عبور میکرد و به سرنشینان منتقل میشد.
در نتیجه شاید شما در یک تصادف شدید تنها سپر خودرو را از دست میدادید اما قطع نخاع هم میشدید! از طرف دیگر وزن این خودروها به شدت زیاد بود که منجر به مصرف سوخت بالا و فشار بیش از حد به موتور و گیربکس خودرو میشد.
بیشتر بخوانید:
لوازم یدکی خودروهای چینی گرانتر از مرسدس و بامو! / بحران آغاز شد
بهمن رسپکت زیر تست پر فشار بیت ران چه کرد؟ / لات کوچه خالی!
زمان اعلام نتایج مرحله دوم فروش خودرو مشخص شد
کیو جی موتور برند لوکس بنلی وارد ایران شد
آغاز تست تصادف خودرو در ایران ؛ یورو انکپ در اولین مرکز تست تصادف خاورمیانه
ساینا اس سایپا تست و بررسی شد؛ نرم، تنبل و خوش اشتها!
چرا پلیس نمیتواند جلوی شماره گذاری خودروهای ناایمن را بگیرد؟
خیلی مفید بود👌👌