Voyah FREE با قیمت ۴/۵۵۰/۰۰۰ لیر (۹ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان) به عنوان یک خودرو برقی فوقالعاده با کیفیت به ترکیه رسید. چینیها میدانند که به غیر از ایران، باید برای حضور در بازارهای جهانی محصولی با کیفیت عرضه کنند. Free با ۴۹۰ اسببخار قدرت و ۷۲۰ نیوتنمتر گشتاور هم یکی از باکیفیتترین محصولات چینی در بازارهای جهانی است.
بیتران – محمد فتحاللهی: Voyah FREE محصول خودروسازی است که نامش برای ما ایرانیها بسیار آشناست؛ دانگفنگ! محصولات بسیاری از این خودروساز چینی اکنون در بازار خودرو ایران حضور دارند.
از لاماری ایما آرین پارس موتور و کلیه لاینآپ محصولات فردا موتورز تا دیگنیتی بهمن موتور همگی محصولاتی هستند که از زیر شاخههای دانگ فنگ به ایران رسیدند.
ویژگی مشترک محصولات دانگ فنگ در ایران، کیفیت نه چندان قابل قبول آنها در مقایسه با خودروهای کرهای است. اما دانگ فنگ تصمیم گرفت تا در سال ۲۰۲۰ برند Voyah را ایجاد کند تا باکیفیتترین خودروهای ممکن را در بازار چین بسازد.
کیفیتی که نه تنها چالشی برای خودروهای کرهای باشد، بلکه آلمانیها و ژاپنیها را هم دستپاچه کند. شاید این حرف کمی خندهدار باشد، اما قطعاً وقتی بدانیم Voyah پس از فقط سه سال از تأسیس، اکنون در بازار اروپا حضور دارد، اندکی بیشتر آن را جدی میگیریم.
قیمت Voyah Free در ترکیه
Voyah حالا قصد دارد با حضور در مارکت خودرو ترکیه، نیم نگاهی به بازار خاورمیانه هم داشته باشد. اما چرا چنین خودرو باکیفیتی از چین که اتفاقاً محصول دانگ فنگ است، در بازار خودرو ایران حضور ندارد؟
همانطور که متوجه شدیم، Voyah Free خودرو ارزان قیمتی در ترکیه نیست. بهایی که چینیها برای این کراساوور برقی در بازار خودرو ترکیه در نظر گرفتند، ۴/۵۵۰/۰۰۰ لیر است. میدانیم که دولت ترکیه مالیات وحشتناکی از خودروهای وارداتی دریافت میکند و به همین دلیل بسیاری از محصولات جهانی به چند برابر قیمت در ترکیه حضور دارند.
پس بهتر است به چین برگردیم. قیمت گرانترین مدل Voyah Free در چین ۳۷۳/۶۰۰ یوان است. این قیمت براساس نرخ تبدیل ارز امروز چیزی در حدود ۲/۵۵۵/۴۲۴/۰۰۰ تومان خواهد بود.
اگر به همین مقدار هزینههای جانبی را هم به قیمت این خودرو در چین اضافه کنیم، رقم خیالی فروش آن در ایران چیزی در حدود ۵ میلیارد تومان خواهد شد.
صرف این بودجه برای خرید یک خودرو چینی گزاف به نظر میرسد. اما این مبلغ از هزینه خرید تمامی محصولات لکسوس، مرسدسبنز و باموهای کارکرده مدل ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ در ایران ارزانتر است.
احتمالاً الان در حال کامنتگذاشتن این نکته هستید که Voyah Free چینی کجا و بنز و بامو و لکسوس کجا؟ اجازه بدهید از زاویه دیگری به ماجرا نگاه کنیم.
اگر مونتاژکاران ایرانی به جای برندهای بینام و نشان به سراغ محصولات Voyah میرفتند، احتمالاً بسیاری از متقاضیان اکنون بر سر دوراهی خرید کراساوور ۶۹۴ اسببخاری Free یا خرید رنو کولیوس دستدوم بودند که دوربین ۳۶۰ درجه هم نداشت.
هدف از این صحبت آن است که مارکت خودرو ایران، محصولات باکیفیت را با جان و دل میپذیرد. حتی اگر این محصولات باکیفیت، چینی باشند. اما نکته موضوع آنجاست که مونتاژکاران ما هیچ وقت سراغ محصولات باکیفیت چینی نرفتند.
کراساوور Voyah Free چه ویژگیهایی دارد؟
این خودرو برقی با همکاری Marcar Otomotiv A.Ş که ۳۵ سال در بازار خودروهای دست دوم ترکیه فعالیت دارد در مارکت این کشور عرضه خواهد شد.
Voyah Free طول، عرض و ارتفاعی برابر با ۴۹۰۵×۱۹۵۰×۱۶۴۵ میلیمتر دارد. فاصله بین دو محور این خودرو برقی ۲۳۱۰ کیلوگرمی نیز ۲۹۶۰ میلیمتر است.
Free با سه قدرت مختلف ۳۴۷، ۴۹۰ و ۶۹۴ اسب بخاری در چین به فروش میرسد که به ترتیب گشتاورهایی برابر با ۵۲۰، ۷۲۰ و ۱۰۴۰ نیوتنمتر دارند.
ضعیفترین Voyah Free شتاب صفر تا صد کیلومتر ۷.۳ ثانیه دارد. این رقم در مدل ۴۹۰ اسب بخاری ۴.۴ ثانیه است و نسخه ۶۹۴ اسب بخاری آن هم در مدت زمان ۴.۷ ثانیه به این رقم میرسد. چرا نسخه قویتر شتاب ضعیفتری دارد؟ چون حدود ۴۰ کیلوگرم سنگینتر از نمونه ۴۹۰ اسب بخاری است.
خریداران این کراساوور الکتریکی دانگفنگ در چن میتوانند Free با با موتور درونسوز هم خریداری کنند. برخی از مدلهای الکتریکی این کراساوور با موتور ۱.۵ لیتری توربو ۱۰۹ اسببخاری تولید میشوند. اما این موتور فقط باتریهای Free را شارژ میکند.
Free با باتریهای ساخت BYD تولید میشود که حجم آنها بنا بر تیپ خودرو از ۳۳ و ۸۸ کیلووات ساعت آغاز میشود و تا ۱۰۶ کیلووات ساعت ادامه دارد.
Voyah Free با گارانتی ۸ ساله یا ۱۲۰ هزار کلومتری در بازار خودرو ترکیه به فروش خواهد رسید و مملو از آپشنهای فوقالعاده است.
امکانات رفاهی Voyah Free
Free فستیوالی از آپشنهای متنوع است. برخی از آپشنهای Free که در خودروهای گرانقیمت وجود دارند، در این کراساوور استاندارد هستند. برای مثال شما باید برای داشتن سقف پانورامیک با قابلیت تنظیم میزان نور ورودی به کابین در یک مکلارن، ۱۰۰۰ دلار هزینه کنید. اما این آپشن در Voyah Free استاندارد است.
دانگ فنگ تأکید بسیاری بر ایمنی این محصول داشت. به همین جهت، ایربگهای راننده، سرنشین کناری، جانبی و پردهای را میتوان در این محصول مشاهده کرد.
علاوهبر این، سنسورهای جلو و عقب، دوربین ۳۶۰ درجه، هشدار برخورد از جلو و عقب و هشدار خستگی راننده امکانات استاندارد این خودرو به شمار میروند.
کروز کنترل آداپتیو، کنترل حرکت خودرو در سربالایی و سرازیریها و حتی دوربین دید در شب در نسخههای پایه این خودرو هم وجود دارند.
سامانههای هشدار نقاط کور، رادار خطی، هشدار رانندگی بین خطوط، تابلوخوان علائم رانندگی، ترمزهای اضطراری و تعویض اتوماتیک Lane در مسیر هم در این خودرو استاندارد هستند.
۳ مانیتور ۱۲.۳ اینچی فضای داخل کابین فوقالعاده مدرن کردند که میتوانید با فشردن یک دکمه، ارتفاع این مانیتور بزرگ را زیاد و کم کنید.
حقیقت این است که دانگ فنگ تمامی مدلهای پایه و فول این خودرو را با بالاترین سطح امکانات رفاهی به فروش میرساند. تفاوت مدلهای Voyah Free اما فقط در انتخاب قوای محرکه آن است.
به عنوان خریدار شما میتوانید Free را با قویترین موتور و پیمایش ۵۰۰ کیلومتری در اختیار داشته باشید. یا آنکه ترجیح دهید با قوای محرکه ترکیبی بنزینی و الکتریکی (PHEV) تا ۸۶۰ کیلومتر را بدون توقف پشت سر بگذارید.
نسخهای که از Voyah Free در بازار خودرو ترکیه وجود خواهد داشت، نمونه ۴۹۰ اسب بخاری الکتریکی است که موتور درونسوز ندارد.
تفاوت بازار خودرو ایران و ترکیه
چینیها هم در ایران حضور دارند و هم در ترکیه. تفاوت سیاستهای خودرویی چینیها در مارکت ایران و ترکیه آن است که نمونههای کم کیفیت خودروسازان چینی در ایران مشاهده میشوند.
اما ترکها همیشه صاحب خودروهای باکیفیت چینی شدند. کافیست به Chery ترکیه نگاه کنیم. این خودروساز از همان ابتدای ورود به مارکت ترکیه، مدلهای تیگو ۷ پرو، تیگو ۸ پرو و اومودا ۵ (فونیکس FX) را به ترکها میفروشد.
در حالی که Chery ایران نسخه فیسلیفت Chery Tiggo 3x (امویام ایکس ۲۲) را به عنوان نسل جدید X33 به ایران معرفی کرد. در مابقی خودروسازان هم وضعیت به همین شکل است.
یک سال و نیم از بحث آزاد شدن دوباره واردات خودرو گذشت. اما حال که قرار است استان شماره ۲۳ چین در خاورمیانه باشیم، سوال این است که چرا از خودروهای باکیفیت چینی محروم شدیم؟
بیشتر بخوانید:
رکود بیسابقه بازار خودرو / گزارش بازار و تحلیل قیمت روز خودروها
لاماری ایما بررسی شد / زیبای کم جان!
جوابیه گروه بهمن به خبر احتکار خودرو توسط بهمن موتور به امید دریافت مجوز گرانی
قیمت کارخانه محصولات سایپا ویژه مرداد ۱۴۰۲ اعلام شد
پژو ۲۰۷ دستی سقف شیشهای بهجای تارا دستی / طرح تبدیل اختیاری جدید ایران خودرو