واردات خودروی کارکرده ، شمشیری دولبه‌ / فرمول‌ قیمت‌گذاری خودروهای کارکرده

از دست ندهید

واردات خودروی کارکرده شمشیر دولبه‌ای است که می‌تواند رانت جدیدی به رانت‌های بی‌انتهای فعلی اضافه کند و یا موضوع خودرو را از این فضای امنیتی و جایگاه کالای سرمایه‌ای خارج کند. با تایید دیروز شورای نگهبان مبنی عدم مغایرت طرح وارادات خودروی کارکرده با شرع و قانون، برآن شدیم به تاثیرات آن در بازار بپردازیم.

واردات خودرو
واردات خودروی کارکرده / شمشیری دولبه‌

بیت‌ران – رضا نوروزی: وارادات خودرو کارکرده تقریبا در تمام کشورهای دنیا امکان‌پذیر است. در کشورهای در حال توسعه حتی بخش مهمی از تقاضای بازار را، خودروهای کارکرده پاسخ می‌دهند.

 

اما از آنجا که در کشور ما شرایط همیشه متفاوت، و وضعیت “موقعیت حساس کنونی” است، واردات خودرو آن هم دست دوم در شان مردم ایران دیده نمی‌شد.

اما انگار با تایید طرح واردات خودرو کارکرده، این بار می‌توان اندکی امیدوار بود که بازار خودروی ما نیز حق انتخاب‌های بیشتری را برای عرضه داشته‌باشد.

شرایط واردات خودرو

علی خسروانی کارشناس صنعت خودرو در گفتگوی اختصاصی با بیت‌ران به نکاتی درباره لزوم ثمربخش بودن واردات اشاره کرد. علی خسروانی مهم‌ترین شرط واردات را همه شمول بودن آن می‌داند.

همه شمول بودن به این معنی که هر فرد ایرانی بدون محدودیت‌های کارت بازرگانی امکان واردات و ترخیص خودرو از گمرکات کشور را داشته‌باشد.

در این صورت هر فرد ایرانی که ارز مورد نیاز خرید خودروی موردنظر خود را چه در خارج از کشور و چه در ایران داشته‌باشد، امکان خرید خودروی کارکرده خارجی را خواهد داشت.

این مدل واردات را تا حدودی در بحث واردات کامیون‌های دست دوم در سه سال اخیر تجربه کردبم و ثمرات بسیار مثبت آن را شاهد هستیم.

یکی دیگر از موارد مورد اشاره علی خسروانی بحث عدم سقف‌گذاری مقداری واردات و عدم اعمال محدودیت زمانی برای واردات است. که در این صورت با یک بازار رقابتی طرف خواهیم بود.

در بازار رقابتی خودروسازان داخلی نیز دیگر می‌توانند از شمول قیمت گذاری دستوری خارج شوند و خودرو را به قیمت تمام شده‌بفروشند.

در این فضا دیگر خودرویی که مانند دنا پلاس اتوماتیک که در بازار ۸۰۰ میلیون تومان معادل ۱۶/۰۰۰ دلار قیمت دارد، در صورت واردات گسترده دیگر به این قیمت خریداری ندارد و قیمت آن به قیمت کارخانه نزدیک خواهدبود. تجربه‌ای که در سال‌های ۹۲ تا ۹۶ با آن روبرو بودیم.

وضعیت قیمت خودروهای چینی

در فضای تورمی ناشی از نااطمینانی سیاسی اقتصادی، هر کالایی خریدار دارد. فضایی که در اوایل امسال تجربه شد و قیمت تیگو ۸ پرومکس را به بیش از ۴ میلیارد تومان رساند که خریدار نیز داشت.

اما با کاهش اندک التهابات سیاسی و خبر واردات خودرو نو و دست دوم، قیمت همین خودرو الان به زیر ۳ میلیارد تومان رسیده‌است. البته موکول کردن بخشی از تقاضای بازار با اجرای طرح یکپارچه هم در آرامی بازار خودرو در دو ماه اخیر تاثیرگذار بود.

به نظر می‌رسد در صورت همه شمول بودن‌واردات و عدم دخالت‌های بی‌مورد دولت، می‌توان انتظار داشت خودروهای چینی در بازار به قیمت تمام شده‌خود نزدیک شوند.

فرمول قیمت تمام شده‌به صورت زیر است. قیمت در مبدا + عوارض گمرکی + مالیات + هزینه حمل و شماره گذاری و سایر هزینه‌های قانونی و جانبی.

جمع بندی

خروج خودرو از فضای امنیتی و سرمایه‌ای تنها در صورتی امکان‌پذیر است که کشور در مسیر توسعه و بهبود شرایط سیاسی با دنیا قرار گیرد و اقتصاد کشور به سمت اقتصاد بازار و رقابتی حرکت کند. در غیر این صورت هر تصمیمی شکننده خواهد بود.

بیشتر بخوانید

تأیید واردات خودروهای کارکرده توسط شورای نگهبان

خودروهای وارداتی کارکرده از کدام برندها خواهند بود؟

محصولات اشکودا برای بازار خودرو ایران رونمایی شدند / ۵ خودرو جدید اشکودا




پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

موتور ۶ سیلندر بنزینی خودرو رونمایی شد

موتور ۶ سیلندر بنزینی خودرو رونمایی شد. در ساخت این موتور به  ۴۵ درصد دانش فنی بومی ساخت موتور...

پست‌های مرتبط