ری را ایران خودرو روی خط تولید + هر چه باید درباره این کراس اوور بدانید

از دست ندهید

ری را ایران خودرو روی خط تولید رفته و چند دستگاه از آن به‌صورت آزمایشی تولید شده است. هر چه از ریرا ایران خودرو باید بدانید را اینجا بخوانید.

بیت ران – پنجم تیر ماهِ ۱۴۰۱ و در آستانه استیضاح سیدرضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت کراس اوور ری را جدیدترین محصول ایران خودرو رونمایی شد.

ریرا که روی پلت فرم پژو ۲۰۰۸ توسعه یافته، طراحی آن شبیه برخی خودروهای چینی است.

گفت و گوی اختصاصی با حسین سلیمانی طراح این محصول را در کانال یوتیوب بیت ران پلاس تماشا کنید: 

پس از گذشت نزدیک به یک سال از رونمایی حالا بر اساس آمار منتشر شده وزارت صمت چهار نسخه به صورت فول آپشن از این خودرو تولید شده‌است. که البته نسخه آزمایشی هستند. در خوشبینانه‌ترین سناریو، این خودرو در پایان سال ۱۴۰۲ به تولید انبوه می‌رسد.

مشخصات فنی ری را ایران خودرو

موتور این خودرو هم نمونه EFP است. این موتور با افزایش توان نسبت به نمونه قبلی قدرتش به حدود ۱۶۰ اسب بخار و گشتاورش به ۲۴۰ نیوتن متر رسیده است. توربوشارژ این موتور در دور هزار و ۷۰۰ آر پی ام وارد مدار می‌شود.

در این خودرو قرار است از گیربکس شش سرعته اتوماتیک ساخت شرکت دانگ اتومبیل چین استفاده‌شود. این گیرکس هم اکنون روی دنا اتوماتیک قرار دارد، اما برای ریرا، گیربکس قرار است تغییر ضریب دنده، پیدا کند. البته ایران خودرو قصد دارد در این خودرو از گیربکس دو کلاچه تر هم استفاده‌کند.

 

کیانوش پورمجیب قائم مقام توسعه و تولید ایران خودرو به بیت ران گرفته است: «گیربکس دی سی تی را بنچ مارک کردیم. اگر بگویید لایسنس خریدید، هرگز! ما لایسنس نخریدیم. بنچ مارک یا استفاده از بهترین‌های این صنعت را مدنظر قرار دادیم. چندین گیربکس را دمونتاژ و پیاده، و درس آموخته‌های آن را استفاده‌کردیم و به یک کانسپت و ایده‌ی بهینه رسیدیم. ولی حتما هنگام صحه گذاری گیربکس، از سوپروایزر خارجی به عنوان یک متخصص استفاده‌خواهیم کرد.»

وی توضیح داده است: «طبیعتا مهم‌ترین محصولات ما تارا و کا ۱۲۵ / K125 کراس اوور ایران خودرو هستند و روی این محصولات از گیربکس دی سی تی استفاده‌خواهد شد.»

 

عملکرد حرکتی خودرو ریرا شباهت بسیاری به پژو ۲۰۰۸ دارد، چرا که این خودرو از نظر ابعادی و پلت فرم بسیار شبیه پژو ۲۰۰۸ است. ایران خودرو در تلاش است تا شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر این خودرو را به حدود ۹ ثانیه برساند.

مشخصات موتور EFP 

با بهینه‌سازی موتور توربوشارژ EF7 حالا موتور توربو پلاس EF7 یا EFP متولد شده‌است.

ایران خودرو با بهره‌مندی از این موتور و گیربکس شش سرعته، دنا جوانان را تولید کرد. البته قرار است از این موتور با گیربکس دو کلاچه تر در ریرا کراس اوور ایران خودرو هم استفاده‌شود.

قدرت این موتور از حدود ۱۵۰ اسب بخار به ۱۶۰ اسب بخار و گشتاور آن از ۲۱۵ به ۲۴۰ نیوتن متر رسیده‌است.

اما تغییر مهم در این موتور افزایش حد دور موتور به ۶۴۰۰ در نمونه آزمایشی و ۶۰۰۰ دور در دقیقه در نمونه نهایی است. این عدد در موتور پیشین ۵۵۰۰ دور در دقیقه بود.

بوست توربو هم از ۱۷۰۰ دور در دقیقه در اختیار راننده قرار می‌گیرد. این در حالی است که، در نسخه قبلی همین موتور، این عدد روی ۲۲۰۰ دور در دقیقه بود.

 

تغییرات موتور

برای رسیدن به‌چنین اعدادی، بسیاری از قطعات موتور تغییر کرده‌اند و از توربوشارژ جدید، سیستم خنک کاری تازه، و سیستم دوگانه تعییر متغییر سوپاپ در موتور EFP استفاده‌شده‌است.

شرکت ایپکو که وظیفه طراحی موتور را برعهده‌داشته‌است می‌گوید در این موتور سرسیلندر برای بهبود احتراق، و پمپ روغن برای بهبود روغن‌کاری تغییر داده‌شده‌اند.

دور آرم این موتور هم برای کاهش مصرف سوخت از ۸۵۰  به ۶۵۰ دور در دقیقه رسیده‌است.

کنترل کننده توربو این موتور از حالت پنوماتیکی خارج و برقی شده‌است که این پارامتر سبب شده تا کالیبراسیون موتور بهتر انجام شود.

از طرفی، استفاده‌ی از دو سیستم زمان بندی متغییر سوپاپ باعث شده‌است تا راندمان حجمی پیشرانه افزایش پیدا کند.

خودرو تست دنا جوانان با موتور EFP تست

فیلم کامل تست خودرو دنا جوانان با موتور EFP در یوتیوب بیت ران پلاس:

فیلم تست تصادف ری را ایران خودرو در اسپانیا

اطلاعیه ایران خودرو در زمان رونمایی ری را
طبق اطلاعیه خبری ایران خودرو در زمان رونمایی این محصول: «این خودروساز قصد دارد که کراس اوور «ری‌را» را در مدل‌های مختلفی به بازار عرضه کند. و در ابتدا این کراس اوور در مدل V2 به بازار ایران عرضه می‌شود.
کراس اوور «ری‌را» ایران خودرو روی پلتفرم مدرن و جدید این شرکت موسوم به IKP1 توسعه یافته است.
« ری‌را » ایران خودرو به موتور EF7 پلاس توربوشارژ یا همان TC7 پلاس مجهز است. این موتور ۱.۷ لیتری چهار سیلندر ۱۶ سوپاپ توربوشارژ، قادر به تولید ۱۶۰ اسب بخار قدرت در دور ۵۰۰۰ و ۲۴۰ نیوتن متر گشتاور در دور ۱۶۰۰ تا ۴۵۰۰ است.
« ری‌را »، محصول جدید ایران خودرو که در زبان مازنی به معنای باران و نماد سرسبزی جنگل است. در سایت این شرکت در شهر بابل به تولید خواهد رسید و نام آن تناسب زیادی با محل تولیدش دارد.»
این خودرو ابتدا قرار بود سال ۱۴۰۰ رونمایی شود که رونمایی آن تا تیرماه ۱۴۰۱ به تاخیر افتاد.
اینجا فیلم کامل تست‌های بیت ران را تماشا کنید:
تست و بررسی وحشتناک دنا توربو اسپرت تا حد مرگ
 تست دنا جوانان با موتور EFP
همه چیز درباره پژو ۲۰۷ مولتی کالر؛ آیا ارزش خرید دارد؟
ساینا اس سایپا تست و بررسی شد؛ نرم، تنبل و خوش اشتها!
تست و بررسی دنا پلاس توربو اتوماتیک
تیبا سایپا را دقیق بشناسید
تست خودرو رانا پلاس / رانا پلاس یا رانا پلاس سقف شیشه‌ای
سمند سورن پلاس تست شد؛ شتاب خوب و دیگر هیچ
رازهای پژو پارس با موتور جدید؛ تست پرشیا زیر فشار
سیر تا پیاز خودرو شاهین سایپا در تست فنی 
ری را ایران خودرو روی خط تولید
ری را ایران خودرو روی خط تولید
درباره خودرو ریرا

ریرا کراس اوور ایران خودرو توسط سر طراح ایران خودرو حسین سلیمانی طراحی شده‌است.

وی پیش از طراحی ریرا طراحی سایپا شاهین را انجام داده‌بود و پس از استخدام توسط ایران خودرو مهمترین و جدیدترین محصول ایران خودرو را طراحی کرده‌است.

وی در طراحی این خودروی جدید از آخرین خطوط طراحی روز استفاده‌کرده‌است؛ خطوطی که پیش از آن در ب ام و و محصولات برخی خودروسازان چینی مورد توجه قرار گرفته بود. خطوط طراحی ریرا کراس اوور ایران خودرو ، شباهت زیادی به خودرو لاماری ایما دارد، اما در طراحی داخلی، خودرو شباهت زیادی به طراحی داخلی جدید محصولات پژو دارد.

به ویژه، از طراحی پیانویی پژو در داخل آن الهام گرفته شده‌است. شرکت مهرکام پارس وظیفه ساخت تزئینات داخلی خودرو را برعهده دارد و قرار است برای اولین بار از چرم مصنوعی در داشبورد این خودرو استفاده‌کند.

بیشتر بخوانید: 

سورن پلاس XU7 پلاس در خط تولید + تست موتور خودرو جدید ایران خودرو

آریزو ۵ برقی مدیران خودرو با پیمایش ۴۰۱ کیلومتری در ایران + بررسی تخصصی

میتسوبیشی کلت جدید با موتور ۱۴۱ اسب‌بخاری در ترکیه تولید می‌شود

قیمت خودروهای ایران خودرو تغییر کرد / ۲۵ محصول گران شدند

قیمت دنا پلاس توربو اتوماتیک بیش از ۱۰۰ میلیون ارزان شد / جدول قیمت مدل‌های دنا

محصولات سایپا در دور دوم به سرنوشت پژو ۲۰۷ TU3 دچار می‌شوند؟

قیمت پژو ۲۰۷ TU3 غیر قانونی است / چرا شورای رقابت شفاف‌سازی نمی‌کند؟




12 دیدگاه

  1. سلام بیتران،فقط خواستم بگم طراح ریرا آقای سلیمانی نیست و نبوده،طراحی این خودرو به دست طراح ایرانخودرو مهندس مرتضی آلاد بوده ولی به دلیل فساد اداری در این شرکت و طمع معروف شدن در افکار مردم این طرح بنام سلیمانی معرفی شد.اینو گفتم که خبرتون در رابطه با این خودرو کاملتر بشه

    • سلام برادران ایرانی در هر صورت ریرا را هر چه زودتر در سایت فروش قرار دهید؟ چون همکاران چینی در هر فرصتی که مناسب دیدن طرح و نقشه را کپی کرده و می‌دزدند؟ ؟؟پیروز و موفق باشید؟ کاپیتان قره سوفلو

  2. اعتقادی به خودروهای ایرانی ندارم و نخواهم داشت چون توی قسمت خودرو و تکنولوژی ایران هزار سال عقبه

    • با سلام تا روزی که واردات آزاد نشه و بازار خودرو رقابتی نشه ، حالا جالاها وضعیت همینه .
      خدایش کسی فهمید ما چه دشمنی با دنیا داریم که در دنیا رو به روی خودمون بستیم ، رفیق فابریکمون هم شده دوتا کشور کمونیست !!!!
      مسئولین ما چی فکر میکنن که به مردم چیزی نمیگن بماند ، عجیب تر اینکه از واکنش بازار و از سواستفاده مافیای خوردو هم درس نگرفتن بلایی که سر خوردو آوردن سر لوازم خانگی هم آوردن .
      و این شده که شما برای هر کالای بی کیفیت بی رغیب باید چند برابر قیمت بازار جهانی کالای با کیفیت پول بدی و توی نوبت بایستیم ، اینش درسته که صف و بهم نزنید ……

  3. نمیشه گفت همه ی مردم نه خیلیا غیرت ندارند و پولشان را بابت ماشین حلبی مصرف می کنند چونکه پولدار هستند این کار را میکنند حالا بعضی از مردم واقعاً غیرت دارند از این صنعت حلبی خودرو استقبال نمی‌کنند چونکه خوب می دانند این خودرو ها ارزش خریدن ندارند به امید روزی که همه ی مردم متحد شوند و این خودروهای حلبی خرید نکنند تا خودرو سازان مجبور شوند صنعت خودروسازی خود را با آهن ولوازمات باکیفیت و خودرویی با استاندارد امارات تولید کنند توی ایران قیمت خودرو گران شده ولی کیفیت عوض نشده

  4. تغییرات ایران خودرو کاملا قابل مشاهده است
    طراحی به روز در این خودرو
    استفاده از تریم سافت تاچ
    طراحی داخلی بروز
    البته کسایی که انتقاد می‌کنند تا حدودی حق دارند ولی باید این رو درک کرد که ایران خودرو تا همین چند وقت پیش خودرویی مثل پژو ۴۰۵ با موتور ۵۰ سال پیش تولید میکرد و حتی جدید ترین خودرو شأن که تارا هست با این خودرو فاصله بسیار زیادی دارد و ریرا به راحتی توانایی رقابت با چینی ها رو داره در حالی که خودرو های قبلی ایران خودرو حتی قابل مقایسه با چینی ها هم نبودند و این یعنی پیشرفت

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

قیمت موتور هوندا ۱۲۵ باز هم بالا رفت! کدام مدل‌ها گران شدند؟

قیمت موتور هوندا 125 به 100 میلیون تومان رسید. قیمت موتورسیکلت در بازار افزایش یافته‌است و قیمت انواع موتورسیکلت‌های...

پست‌های مرتبط