بستیون T77 بهمن موتور با آمار فروش ناچیز در راه ایران / بررسی تخصصی

از دست ندهید

بستیون T77 کراس اوور وارداتی جدید بهمن موتور است که با موتور ۱.۵ لیتری توربو به بازار می‌آید. نخستین نمونه‌های وارداتی این خودرو احتمالاً تا تابستان امسال با قیمتی در حدود ۱/۵ میلیارد تومان وارد بازار خواهد شد. فروش این خودرو در بازار خودرو چین به قدری ناامیدکننده است که حتی در بین صد کراس اوور کامپکت پرفروش چینی هم نامی از آن مشاهده نمی‌شود.

بستیون T77 بهمن موتور
بستیون T77 بهمن موتور

بیت‌ران – محمد فتح‌اللهی: بستیون T77 شاید برندی گمنام در بازار خودرو ایران باشد. اما سابقه حضور این نشان در کشورمان مربوط به دورانی است که صنعت خودرو ما هنوز تحریم را تجربه نکرده‌بود.

Bestune در واقع همان بسترن (Besturn) قدیمی است که روزگاری سدان B30 آن در بهمن موتور تولید می‌شد. از آنجایی که برندها و نام‌ها به‌طور مداوم در بازار خودرو چین تغییر می‌کنند، Besturn هم تبدیل به Bestune شد. حتی نشان تجاری این برند هم در سال قبل میلادی هم‌زمان با معرفی مدل T99 facelift تغییر کرد.

محصولات Bestune در زیر چتر گروه خودروسازی FAW تولید می‌شوند. همانطور که می‌دانیم FAW شریک تجاری فولکس‌واگن در چین است. همین موضوع هم باعث خواهد شد تا در آینده برخی مدل‌های VW به بازار خودرو ایران وارد شوند.

بازگشت FAW به بهمن موتور

پس از آزادسازی واردات خودرو شاهد حضور دوباره محصولات FAW در بهمن موتور هستیم. بستیون T77 نخستین خودرویی است که پس از تحریم‌های صنعت خودرو دوباره تلاش دارد تا خوشنامی خود را در بازار خودرو کشورمان بدست آورد.

بستیون T77 شاید در ایران خودرو جدیدی باشد. اما در بازار خودرو چین سالهاست که در نمایندگی‌های Bestune به‌فروش می‌رسد. حتی T77 را در کشور روسیه می‌توان با نشان تجاری لادا (Lada X-Cross 5) هم مشاهده کرد.

تولید این کراس اوور چینی از سال ۲۰۱۸ تا به امروز ادامه دارد و در طول سالهای قبل تغییرات و فیس‌لیفت‌هایی هم پشت سر گذاشت.

نمونه‌ای که بهمن موتور در ابتدا به‌صورت وارداتی به ایران می‌آورد احتمالاً نسخه‌های ۲۰۲۳ خواهند بود. البته بستیون T77 در آینده تبدیل به خودرویی تولید داخل خواهد شد.

طراحی داخلی و خارجی بستیون T77
بستیون T77 بهمن موتور
بستیون T77 بهمن موتور

همانطور که عنوان شد، بستیون T77 خودرو جدیدی نیست. به همین دلیل در طول سالها حضور در بازار، تغییرات و فیس‌لیفت‌هایی را هم پشت سر گذاشت.

بستیون T77 برای سال ۲۰۲۳ با ظاهر جدید و لوگوی به‌روز وارد نمایندگی‌های این برند چینی شد. امیدواریم نمونه‌های وارداتی بهمن موتور به ایران هم از همین نوع باشند.

همانطور که در دو تصویر بالا نیز پیداست، بستیون T77 مدل ۲۰۲۳ قدری متفاوت‌تر از مدل‌ ۲۰۲۱ است. این تغییرات شامل گریل جلو، سپر جلو و عقب و گرافیک چراغ‌های جلو و عقب می‌شود که ظاهر این کراس اوور را کمی مدرن‌تر کرد.

این خودرو در بازار ایران رقیب مستقیم چانگان CS55 پلاس سایپا است. حداقل از لحاظ ظاهری می‌توان گفت بستیون T77 در برابر رقیب هم وطن حرف چندانی برای گفتن‌ندارد.

حتی از لحاظ فنی هم موتور ۱.۵ لیتری CS55 پلاس سایپا ۱۶ اسب بخار قوی‌تر و ۴۲ نیوتن‌متر نیرومندتر از بستیون T77 است. حال که صحبت از قدرت و گشتاور شد، بهتر است ببینیم کراس اوور جدید بهمن موتور در زیر درب موتور چه چیزی برای خودنمایی دارد.

مشخصات فنی بستیون T77 بهمن موتور
موتور بستیون T77
موتور بستیون T77

T77 بهمن موتور مجهز به موتور چهار سیلندر توربو ۱.۵ لیتری (۱۴۹۸ سی‌سی) است که با کد CA4GB15TD-30 تولید می‌شود. این موتور ۱۶ سوپاپه ۱۶۹ اسب بخار در ۵۵۰۰ دور در دقیقه نیرو تولید می‌کند. جالب این است که رسانه‌های چینی قدرت موتور این کراس اوور بستیون را ۱۵۸ اسب بخار اندازه‌گیری کردند.

گشتاور خروجی قوای محرکه این خودرو ۲۵۸ نیوتن‌متر است که در میان دورهای ۱۵۰۰ تا ۴۳۵۰ در دسترس قرار دارد. نیروی موتور این کراس اوور ۱۵۱۵ کیلوگرمی توسط گیربکس ۷ سرعته دو کلاچه (DCT تر) به محور جلو آن منتقل می‌شود. T77 هیچ نسخه دو دیفراسیل یا چهار چرخ متحرک هوشمندی در بازار خودرو چین ندارد.

بستیون T77 بهمن موتور
بستیون T77 بهمن موتور

طول، عرض و ارتفاع این خودرو برابر با ۴۵۲۵×۱۸۴۵×۱۶۱۵ میلیمتر است و فاصله بین دو محور آن هم به ۲۷۰۰ میلیمتر می‌رسد. بستیون T77 قادر است با زاویه ۲۰ درجه وارد شیب شود و با زاویه ۲۷ درجه هم توانایی خروج از شیب را دارد. یعنی این کراس اوور مناسب عبور از مسیرهای خارج از جاده‌ای نیست.

حجم محفظه سوخت این کراس اوور ۴۵ لیتر است و مصرف سوخت آن نیز در ازای هر یکصد کیلومتر، ۷/۱ لیتر اعلام شد. شتاب بستیون T77 به‌طور رسمی اعلام نشد. اما این خودرو می‌تواند تا ۱۹۲ کیلومتر در ساعت سرعت‌گیری کند.

امکانات رفاهی بستیون T77 بهمن موتور
فضای داخلی بستیون T77 بهمن موتور
فضای داخلی بستیون T77 بهمن موتور

T77 در دو نسخه دستی و اتوماتیک از سوی چینی‌ها قابل خرید است. بعید است که نمونه دستی این خودرو از سوی بهمن موتور برای واردات و تولید انتخاب شود.

اما نسخه‌ اتوماتیک این خودرو تریم‌های متفاوتی دارند که هر کدام با امکانات رفاهی خاصی به‌فروش می‌رسند. نمونه فول T77 در بازار خودرو چین دارای امکاناتی مانند ترمزهای ABS و EBD، رینگ‌های ۱۹ اینچی (۱۸ اینچی در نمونه‌های ارزان)، ترمز کمکی، سامانه‌های کنترل پایداری و کشش، هشدار نبستن کمربند ایمنی و سیستم کنترل فشار باد تایرها است.

ایربگ راننده و سرنشین کناری در تمامی مدل‌ها استاندارد هستند. اما مدل‌های فول ایربگ جانبی را نیز دارند. البته ایربگ پرده‌ای برای خریداران این خودرو یک آپشن است که در ازای پرداخت وجه می‌توانند از آن بهره‌مند شوند.

سنسور پارک عقب هم در همه مدل‌ها مشاهده می‌شود. اما سنسورهای پارک جلو را فقط در ازای پرداخت مبلغ اضافی می‌توان در اختیار داشت.

نسخه‌های فول T77 با دوربین ۳۶۰ درجه به‌فروش می‌رسند. اما مابقی مدل‌ها به‌طور استاندارد دوربین دید عقب را دارند. کروز کنترل معمولی هم آپشنی استاندارد برای مدل‌های پایه است. اما متقاضیان مدل‌های گرانتر می‌توانند کروز کنترل آداپتیو را در اختیار داشته‌باشند.

هشدار خستگی راننده و سامانه استارت/استاپ هم فقط مختص به مدل‌های گران‌قیمت است. اما ترمز پارک الکترونیکی، سامانه کمکی حرکت در سربالایی‌ها و سراشیبی‌ها در تمامی مدل‌های ارزان و گران این خودرو وجود دارند.

تجهیزات کمک راننده بستیون T77

در بخش تجهیزات کمک راننده می‌توان از آپشن‌هایی چون هشدار نقاط کور، کنترل حرکت خودرو در بین خطوط، تابلو خوان علائم رانندگی، هشدار برخورد از جلو و ترمز اظطراری نام برد که همگی در مدل‌های گران ارائه می‌شوند. البته خریداران مدل‌های پایه هم می‌توانند در ازای پرداخت مبلغ بیشتر هر کدام از این آپشن‌ها را سفارش دهند.

سانروف پانورامیک، روف رک، استارت دکمه‌ای، ورود بدون کلید (از درب راننده)، فرمان چرمی با تنظیم دستی، لیور دنده الکترونیکی، نمایشگر ۱۲.۳ اینچی کلاستر (۸ اینچی در مدل‌های پایه) و صندلی برقی راننده (در مدل‌های فول گرمکن دارد) از دیگر امکانات این خودرو به‌شمار می‌روند.

نمایشگر لمسی ۱۲.۳ اینچی، ۶ اسپیکر برای سیستم صوتی (۴ اسپیکر در مدل‌های پایه)، چراغ‌های LED با چراغ روشنایی روز، سنسور باران (در مدل‌های فول)، ایرکاندیشن دستی (ایرکاندیشن اتوماتیک در مدل‌های فول)، خروجی تهویه برای ردیف دوم و فیلتر PM2.5 تکمیل کننده لیست آپشن‌های این کراس اوور بهمن موتور هستند.

قیمت بستیون T77 بهمن موتور در بازار چین
بستیون T77 بهمن موتور
بستیون T77 بهمن موتور

در ابتدای این گزارش خواندیم که بستیون T77 خودرو جدیدی در بازار خودرو چین نیست. به همین دلیل اکنون این کراس اوور را می‌توان با تخفیف‌های ۱۰/۰۰۰ یوانی در نمایندگی‌های بستیون خریداری کرد.

نسخه پایه این خودرو به قیمت ۹۵/۸۰۰ یوان قابل خرید است. این مدل که با گیربکس دستی به‌فروش می‌رسد معادل ۷۶۰/۱۷۳/۰۰۰ تومان قیمت دارد.

فول‌ترین نسخه بستیون T77 بهمن موتور در چین که تمامی آپشن‌ها را به خریدار ارائه می‌دهد، ۱۳۱/۸۰۰ یوان قیمت دارد. این رقم براساس نرخ تبدیل ارز برابر با ۱/۰۴۵/۸۳۳/۰۰۰ تومان است.

یعنی اگر چنین خودرویی توسط بهمن موتور به بازار ایران وارد شود، بهای نهایی آن کمتر از دو میلیارد تومان نخواهد بود. البته که احتمال دارد برخی آپشن‌های این خودرو در زمان ورود به کشور حذف شود. بنابراین باید انتظار داشت تا این خودروساز داخلی T77 را در محدوده یک و نیم میلیارد تومان به دست مشتری ایرانی برساند.

آمار فروش افتضاح بستیون T77 بهمن موتور در چین

روند فروش یکسال اخیر این کراس اوور در بازار خودرو چین نشان می‌دهد که با محصول محبوبی در کشور مبداء رو به رو نیستیم. اگر فقط یک مثال از وخامت اوضاع فروش این خودرو بزنیم کافیست بدانیم که رکورد فروش T77 در بازار خودرو چین مربوط به دسامبر ۲۰۲۰ است.

در آن ماه بستیون T77 بالاترین فروش خود را در بازار خودرو چین با ۳۷۴۶ مشتری ثبت کرد! پس از آن هیچگاه این خودرو به این رقم از فروش نرسید.

بهتر است فروش یکسال اخیر این کراس اوور چینی را بررسی کنیم تا ببینیم بهمن موتور چه خودرویی را برای بازار ایران انتخاب کرد. T77 اکنون یکصد و هجدهمین کراس اوور کامپکت پر فروش در بازار خودرو چین است.

آمار فروش سال ۲۰۲۲

این خودرو در آوریل ۲۰۲۲ (فروردین/اردیبهشت سال قبل) فقط ۳۲۶ مشتری داشت. در ماه می (اردیبهشت/خرداد سال قبل) با جهشی ۲۹۸ درصدی فروش آن به ۱۳۰۰ دستگاه رسید.

اما این رقم در ماه June با ریزش ۱۲.۲ درصدی ۱۱۴۱ دستگاه فروش را ثبت کرد. ماه جولای ۲۰۲۲ (مرداد/تیر سال قبل) باز هم از تعداد مشتری‌های این خودرو به میزان ۲۲.۶ درصد کم شد. در آن ماه T77 به میزان ۸۸۳ دستگاه فروخته‌شد.

آگوست ۲۰۲۲ (مرداد/شهریور سال قبل) ۹۰۸ نفر برای خرید این کراس اوور اعلام آمادگی کردند. در سپتامبر این رقم با ۱۷.۱ درصد افزایش به ۱۰۶۴ مشتری رسید.

اکتبر ۲۰۲۲ ناگهان ۷۰.۱ درصد از مشتری‌های این خودرو کم شد و فقط ۳۱۸ چینی آن را خریداری کردند. دو ماه انتهای سال قبل میلادی هم به ترتیب با فروش ۵۴۰ و ۳۹۵ دستگاهی برای T77 به پایان رسید.

فروش سه ماه ابتدایی سال ۲۰۲۳

سال ۲۰۲۳ برای بستیون T77 با ظاهری جدید، رویایی آغاز نشد. به‌طوری که فقط ۳۶۰ دستگاه از آن در ماه اول به‌فروش رسید. در فوریه (بهمن/اسفند سال قبل) این رقم فروش به ۳۹۶ دستگاه رسید.

آخرین آمار فروش این کراس اوور چینی هم مربوط به ماه مارس (اسفند سال قبل/فروردین سال جاری) است که ۴۰۶ دستگاه از آن توسط چینی‌ها خریداری شد.

بستیون T77 بهمن موتور را بخریم یا نه؟
بستیون T77 بهمن موتور
بستیون T77 بهمن موتور

T77 حتی در بازار خودرو چین هم موفق نیست. این کراس اوور در بازار داخلی از خودروهایی مانند هاوال H6، چانگان CS75 پلاس، چری تیگو ۷، دانگ فنگ T5 EVO (لاماری ایما) و چری اومودا ۵ (فونیکس FX) شکست سختی خورد.

برای مثال باید گفت که چری اومودا ۵ در فروردین ماه امسال ۸۰۶ مشتری در بازار خودرو چین داشت. یعنی تقریباً دو برابر تعداد فروش بستیون T77 در همان ماه.

به نظر می‌رسد با افزایش قیمت محصولاتی مانند فیدلیتی و دیگنیتی در بهمن موتور، ورود بستیون T77 تنها با یک هدف انجام خواهد شد.

T77 در بازار چین خودرو جدیدی نیست. همین حالا هم با تخفیف بسیاری می‌توان مالک فول‌ترین نسخه آن در کشور مبداء شد. بهمن موتور می‌تواند با حذف برخی از آپشن‌های این خودرو و استفاده از تخفیف‌های ویژه، T77 را تبدیل به یک کراس اوور ارزان قیمت در لاین‌آپ خود کند. البته که این روزها ارزان قیمت به معنای حضور در جمع میلیاردی‌ها است.

از همین رو بستیون T77 با چهره‌ای جدید گرچه موتور و گیربکس چشم نوازی ندارد، اما خواهد توانست در برابر رقبای چینی دیگر به لطف قیمت کمتر موفق باشد.

این امر زمانی محقق خواهد شد که بهمن موتور این خودرو را با نام بسترن یا فاو (FAW) به ایران بیاورد. چرا که جا انداختن برند بستیون ماه‌ها انرژی از تیم مارکتینگ این خودروساز داخلی خواهد گرفت.

بیشتر بخوانید:

خودروهای وارداتی سایپا ترخیص شدند / یک هزار و ۱۰۸ دستگاه چانگان در راه ایران

ام وی ام X33 کراس مدیران خودرو رقیب مستقیم جک S3 معرفی شد / بررسی تخصصی

گزینه انصراف چرا در سامانه یکپارچه حذف شد؟ / سخنگوی وزارت صمت توضیح داد

فراخوان هیوندای و کیا / هفده ایالت آمریکا، کره‌ای‌ها را ناامن می‌دانند




1 دیدگاه

  1. مجموعه فاو خودروهای بسیار خوبی در سطح چین دارد. و یک دلیل آن به لحاظ قیمتی بعلت عدم همکاری و فاینانس از فروش قابل توجه ایی برخوردار نیست. با برندهای مهمی شراکت دارد که میتوان از جنرال موتور فورد. مزدا. فولکس نام برد
    پلت فرم سواری ها از مزدا و جزو بهترین های دنیا میباشد
    پیشرانه اغلب از مزدا و فولکس بهره برداری یا مشارکت میکند. و گیربکس هم آیسن ژاپن.
    در کشنده هایش هم با جنرال موتور مشارکت دارد.
    و بعلت تولید مزدا و فولکس در کمپانی های دیگر خودروسازی چین بالطبع گرایش جامعه بسمت محصول اصل و تحت لیسانس میباشد.
    دلیل دیگر اینکه چون فاو اولین و ملی ترین خودروساز چین هست از فرایند تولید مستقیم محصولات آمریکایی یا تحت شراکت آمریکا حتی المقدور دوری میکند.

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

موتور ۶ سیلندر بنزینی خودرو رونمایی شد

موتور ۶ سیلندر بنزینی خودرو رونمایی شد. در ساخت این موتور به  ۴۵ درصد دانش فنی بومی ساخت موتور...

پست‌های مرتبط