فیدلیتی XB1 اولین کراس اوور ۳۰۰ اسب بخاری بهمن موتور / بررسی تخصصی

از دست ندهید

تبلیغات محصول جدید بهمن موتور یعنی فیدلیتی XB1 رسماً آغاز شد. این کراس اوور بهمن موتور احتمالاً نخستین خودرو چینی با بیش از ۳۰۰ اسب بخار قدرت در ایران خواهد بود.

بیت ران – محمد فتح‌اللهی – در روزهای اخیر شاهد آغاز تبلیغات محصول جدید بهمن موتور یعنی فیدلیتی XB1 بودیم. پیش از هر چیز لازم است بگوییم که هنوز مشخصات فنی فیدلیتی XB1 از سوی بهمن موتور منتشر نشد. اما این احتمال وجود دارد که XB1 در نمونه هیبریدی ۳۲۶ اسب بخاری وارد بازار خودرو کشور شود.

فیدلیتی XB1 بهمن موتور
فیدلیتی XB1 بهمن موتور

همانطور که می‌دانیم، محصولاتی که با نشان فیدلیتی در بهمن موتور به تولید می‌رسند در چین JETOUR نام دارند. XB1 هم یکی از کراس اوورهای این برند چینی است که زیر شاخه‌ای از چری به‌شمار می‌رود.

XB1 در چین Dasheng (داشِنگ) نام دارد و مردمان آن کشور نسخه هیبریدی آن را با نام Dasheng i-DM می‌شناسند. فروش این کراس اوور در چین از سال ۲۰۲۲ آغاز شد و اگر امسال به ایران وارد شود می‌توان گفت که با چینی به روزی روبه‌رو خواهیم شد.

پیش از هر چیز لازم است بدانیم این محصول جدید بهمن موتور آیا در چین خریداری دارد؟ در پاسخ به این پرسش باید عنوان کرد که فیدلیتی XB1 در بازار خودرو چین کراس اووری بسیار پر فروش بود. اما اکنون وارد دوران بلوغ خود در بازار خودرو چین شده‌است.

عمر فروش فیدلیتی XB1 در چین

اگر کمی درباره علم بازاریابی آگاهی داشته باشیم، حتماً مفهوم چرخه عمر محصول یا PLC را می‌دانیم. هر محصولی که از سوی سازنده آن قرار است وارد بازار شود، پنج مرحله را در فروش طی می‌کند.

مرحله اول ایجاد محصول نام دارد. در مرحله دوم محصول به بازار معرفی می‌شود و در مرحله سوم رشد می‌کند. در چهارمین مرحله به بلوغ می‌رسد و مرحله پنجم افول آن محصول است.

XB1 در بازار خودرو چین مراحل اول، دوم و سوم را پشت سر گذاشت. این کراس اوور ماه‌ها پیش که در دوران رشد قرار داشت، فروش بسیار بالایی را تجربه کرد.

در مرحله سوم، XB1 سهم در بازار را ایجاد کرد. سرعت فروش این خودرو بسیار زیاد بود و به همین دلیل درآمد JETOUR از این کراس اوور هم در اوج خود قرار داشت.

اما بررسی آمار و منحنی‌های فروش فیدلیتی XB1 در چین نشان می‌دهد که این خودرو دوران رشد را پشت سر گذاشت و وارد دوران بلوغ شد.

در دوران بلوغ محصول، هزینه تولید به دلیل فروش زیاد، کم است. محصول حداکثر فروش را تجربه کرده و حالا رقبای جدید در حال ورود به بازار هستند.

از همین رو، سازنده برای کسب سود بیشتر نسخه‌های جدیدی از محصول خود (تولید نمونه هیبریدی) تولید می‌کند. از سوی دیگر سازنده تلاش می‌کند تا با ورود به بازارهای جدید (تولید توسط بهمن موتور)، همچنان سود از فروش را بالا نگهدارد.

اما دیر یا زود، فیدلیتی XB1 در چین وارد دوران افول خود خواهد شد. یعنی قیمت آن کاهش خواهد یافت و JETOUR دیگر برای فروش آن بازاریابی نخواهد کرد. از طرفی دیگر نسخه تازه‌ای از آن هم به بازار معرفی نخواهد شد.

آمار فروش فیدلیتی XB1 در چین
آمار فروش فیدلیتی XB1 در چین
آمار فروش فیدلیتی XB1 در چین

XB1 در نخستین ماه فروش در بازار خودرو چین توانست ۳۰۵۰ مشتری را به سمت خود جذب کند. در ماه اکتبر ۲۰۲۲ رقم فروش این کراس اوور در چین با ۷۰/۲ درصد افزایش به ۵۱۹۴ دستگاه رسید که بسیار خوب بود.

اما در ماه سوم فروش (نوامبر ۲۰۲۲) تعداد خریداران XB1 با ۴۵/۷ درصد کاهش به ۲۸۱۶ دستگاه رسید. در دسامبر ۲۰۲۲ جهش ۲۶/۵ درصدی فروش موجب شد تا ۳۵۶۵ دستگاه از این خودرو به دست مشتریان چینی برسد.

پس از چهار ماه فروش در بازار خودرو چین، روند افت فروش XB1 در چین آغاز شد. به‌طوری که در ماه نخست سال جاری میلادی ۳۱۶۹ نفر در چین این خودرو را از نمایندگی‌های JETOUR تحویل گرفتند. یعنی ۱۱/۱ درصد کاهش در مقایسه با آخرین ماه سال گذشته میلادی.

آخرین آمار فروش اعلامی در بازار خودرو چین مربوط به ماه فوریه است. در این ماه XB1 فقط ۱۶۳۷ خریدار در کشور مبدا داشت. این بدان معناست که XB1 به میزان ۴۸/۳ درصد از مشتریان خود را از دست داد.

پیش‌بینی می‌شود یک یا دو جهش دیگر در فروش این کراس اوور در بازار خودرو چین رخ دهد. اما XB1 پس از آن به طور مداوم فروش یکهزار دستگاهی یا حتی کمتر از آن را تا سال آینده میلادی تجربه خواهد کرد تا در نهایت به‌کلی با بازار خودرو چین خداحافظی کند.

براساس چرخه عمر محصول، ماه اکتبر ۲۰۲۲ را می‌توان اوج رشد فروش XB1 در چین دانست. اما از نوامبر سال قبل تا فوریه سال جاری این کراس اوور در دوران بلوغ خود حضور دارد و به زودی وارد دوران افول خود خواهد شد.

مشخصات فنی فیدلیتی XB1
موتور ۱/۵ لیتری فیدلیتی XB1
موتور ۱/۵ لیتری فیدلیتی XB1

XB1 احتمالاً در فاز اول با موتور بنزینی در بهمن موتور به تولید خواهد رسید. موتورهای بنزینی این کراس اوور در بازار خودرو چین به دو نوع ۱/۵ لیتری توربو و ۱/۶ لیتری توربو تقسیم می‌شوند.

این کراس اوور یک نسخه هیبریدی نیز در بازار خودرو چین دارد که در ادامه به بررسی مشخصات فنی آن خواهیم پرداخت. اما پیش از آن بهتر است با موتورهای بنزینی XB1 آشنا شویم.

ضعیف‌ترین قوای محرکه این خودرو موتور ۱/۵ لیتری توربو است. این موتور ۱۵۶ اسب بخار قدرت و ۲۳۰ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند.

نیروی این موتور نیز بنا به انتخاب مشتری توسط گیربکس ۶ سرعته دستی یا ۶ سرعته DCT خشک به محور جلو XB1 منتقل می‌شود.

موتور ۱/۶ لیتری توربو فیدلیتی XB1
موتور ۱/۶ لیتری فیدلیتی XB1
موتور ۱/۶ لیتری فیدلیتی XB1

اما نیروی موتور ۱/۶ لیتری توربو که با کد SQRF4J16 آن را می‌شناسیم به ۱۹۷ اسب بخار در ۵۵۰۰ دور در دقیقه می‌رسد. گشتاور این موتور چهار سیلندر هم ۲۹۰ نیوتن‌متر است که در میان دورهای ۲۰۰۰ تا ۴۰۰۰ در دسترس قرار دارد.

نیروی این موتور توسط گیربکس ۷ سرعته DCT تر به محور جلو منتقل می‌شود و در واقع مدل‌های بنزینی XB1 دو دیفرانسیل نیستند.

تعلیق جلو از نوع مک‌فرسون است و در محور عقب هم شاهد بازوهای مستقل چندگانه هستیم. ترمز در تمامی چرخ‌ها دیسکی هستند و در محور جلو از نوع خنک‌شونده استفاده شده‌است.

ترمز دستی این خودرو هم در تمامی مدل‌های بنزینی به‌صورت الکترونیکی است و XB1 های بنزینی را در ظاهر می‌توان از سایر رینگ و تایرهای آن تشخیص داد.

به‌طوری که مدل‌های پایه بنزینی از تایرهای ۲۳۵/۶۰ با رینگ‌های ۱۸ اینچی استفاده می‌کنند. مدل‌های میان رده تایرهای ۲۳۵/۵۵ با رینگ‌های ۱۹ اینچی را در زیر خود می‌بینند. اما نسخه‌های فول دارای تایرهایی به ابعاد ۲۵۵/۴۵ و رینگ‌های ۲۰ اینچی هستند که کاملاً در مقایسه با مدل‌های دیگر قابل شناسایی‌اند.

مشخصات فنی فیدلیتی XB1 هیبریدی
موتور هیبریدی فیدلیتی XB1
موتور هیبریدی فیدلیتی XB1

جذاب‌ترین گزینه قوای محرکه برای فیدلیتی XB1، موتور هیبریدی آن است. اگر بهمن موتور XB1 را با این قوای محرکه به بازار ایران معرفی کند، تبدیل به قوی‌ترین کراس اوور چینی بازار خواهد شد.

این موتور هیبریدی که با کد SQRE4T15C شناخته می‌شود در حقیقت همان قوای محرکه ۱/۵ لیتری توربو ۱۵۶ اسب بخاری است که در بالا به آن اشاره شد.

اما موتور برقی ۱۲۵ کیلوواتی (۱۷۰ اسب بخار) با گشتاور ۳۱۵ نیوتن‌متری همراه با موتور بنزینی قدرتی برابر با ۳۲۶ اسب بخار را در اختیار راننده قرار می‌دهد.

گشتاور این قوای محرکه (ترکیب موتور بنزینی و برقی) برابر با ۵۴۵ نیوتن‌متر است که برای یک کراس اوور ۱۸۰۵ کیلوگرمی رقم بدی به‌شمار نمی‌رود.

تکنولوژی هیبریدی XB1
موتور هیبریدی فیدلیتی XB1
موتور هیبریدی فیدلیتی XB1

فیدلیتی XB1 کراس اووری پلاگین هیبرید است. یعنی شارژ باتری لیتیومی ۱۹/۲۷ کیلوواتی آن که به‌دست کمپانی Guoxuan Hi-Tech تولید می‌شود، توسط پریز برق میسر است.

این کراس اوور چینی در صورت پر بودن شارژ باتری آن می‌تواند تا ۸۰ کیلومتر بدون استفاده از موتور بنزینی به حرکت خود ادامه دهد. میزان مصرف انرژی از باتری این خودرو، ۲۱/۲ کیلووات در هر یکصد کیلومتر است.

البته NEDC (استاندارد اروپایی پیمایش خودروها) پیمایش این خودرو را تا ۱۰۰ کیلومتر هم ممکن می‌داند. استاندارد پیمایش جهانی یعنی WLTC می‌گوید XB1 هیبریدی در هر یکصد کیلومتر فقط ۱/۸ لیتر بنزین مصرف می‌کند.

این رقم کاملاً طبیعی است. چون XB1 از یکصد کیلومتر پیمایش، ۸۰ کیلومتر را با نیروی برق می‌پیماید. برای طی کردن ۲۰ کیلومتر باقی مانده هم ۱/۸ لیتر بنزین کافی است. اما در یکصد کیلومتر بعدی دیگر این ماجرا تکرار نخواهد شد!

چون شارژ باتری‌ این خودرو به اتمام می‌رسد و ناچاراً باید مابقی سفر را صرفاً با موتور بنزینی طی کرد. در نتیجه با تمام شدن شارژ باتری، موتور بنزینی آن نیز مصرف ۶/۷ لیتری در هر یکصد کیلومتر را دارد. البته اگر سوخت یورو ۶ را بتوانید برای این موتور جور کنید!

گیربکس فیدلیتی XB1 هیبریدی

"<yoastmark

جعبه‌دنده این خودرو برقی، ۳ سرعته است که DHT نام دارد. این گیربکس برای خودروهای هیبریدی طراحی و ساخته‌شد. حال که با جعبه‌دنده جدیدی مواجه هستیم، بهتر است کمی بیشتر راجع به آن بدانیم.

گیربکس‌های Dedicated Hybrid Transmissions که به اختصار DHT نام دارند، از حداقل دو منبع نیروی محرکه استفاده می‌کنند. یکی از این منابع موتور احتراق داخلی است و دیگری موتور برقی.

دنده فیدلیتی XB1 بهمن موتور
دنده فیدلیتی XB1 بهمن موتور

DHTها می‌توانند چندین حالت رانندگی را ارائه دهند. برای مثال راننده قابلیت این را دارند که فقط در حالت تمام الکتریکی با خودرو خود رانندگی کند.

یا از ترکیب نیروی برق و موتور درون سوز برای به‌حرکت درآوردن خودرو می‌توان استفاده کرد. جالب است بدانیم که تویوتا پریوس نخستین خودرو تولید سری در جهان بود که از این نوع گیربکس برای حرکت کردن استفاده می‌کرد.

اما گیربکس فیدلیتی هیبریدی ارتباطی به تویوتا پریوس ندارد. بلکه Chery این گیربکس‌های DHT را می‌سازد. Tiggo 8 Pro PHEV نیز اولین خودرو هیبریدی چری بود که از گیربکس DHT استفاده کرد.

ابعاد، حجم‌ها و شتاب فیدلیتی XB1 بهمن موتور

طول، عرض و ارتفاع این کراس اوور چینی به‌ترتیب ۴۵۹۰ × ۱۹۰۰ × ۱۶۹۰ میلیمتر و فاصله بین دو محور آن نیز به ۲۷۲۰ میلیمتر می‌رسد.

این کراس‌اوور پنج‌نفره می‌تواند با زاویه ۲۲ درجه از شیب جاده بالا برود و با زاویه ۲۰ درجه از آن خارج شود. حجم مخرن سوخت XB1 به میزان ۶۰ لیتر (۵۷ لیتر در نسخه صرفاً بنزینی) است و دو وزن ۱۷۹۵ و ۱۸۰۵ کیلوگرم برای آن اعلام شد.

نمونه سبک‌تر ۱۷۹۵ کیلوگرمی، Low Optionترین مدل هیبریدی XB1 است و به دلیل کمبود امکانات وزن پایین‌تری دارد. اما نمونه ۱۸۰۵ کیلوگرمی Full Option ترین نوع این خودرو است که به علت دارا بودن تمامی آپشن‌ها و امکانات، وزن بالاتری نیز دارد. وزن نمونه فول بنزینی (غیرهیبرید) این کراس اوور ۱۵۸۰ کیلوگرم است.

گارانتی XB1 بسیار جالب است. JETOUR اعلام کرد که اولین خریدار این خودرو از گارانتی بدون محدودیت کیلومتر/سال بهره‌مند خواهدشد. یعنی خریدار نخست تا زمانی که زنده باشد و XB1 خود را نفروخته‌باشد، می‌تواند از گارانتی بدون‌محدودیت این خودرو استفاده کند.

اما اگر مالک اول این خودرو را به فروش برساند، در این صورت گارانتی XB1 شامل ۳ سال زمان یا ۱۰۰ هزار کیلومتر پیمایش خواهد بود.

شتاب صفر تا صد کیلومتر این کراس اوور هیبریدی، ۸/۵ ثانیه اعلام شد. راننده XB1 همچنین می‌تواند تا سرعت ۱۸۰ کیلومتر در ساعت به شتاب‌گیری با این خودرو ادامه دهد.

JETOUR باور دارد که XB1 هیبریدی با هر بار شارژ باتری می‌تواند تا ۱۱۴۶ کیلومتر پیمایش داشته‌باشد. اما با توجه به مصرف سوخت ۶/۷ لیتری که به‌طور رسمی اعلام شد، این کراس اوور صرفاً با مصرف بنزین (در ایده‌آل‌ترین شرایط) ۸۹۵ کیلومتر را می‌تواند طی کند.

اگر پیمایش ۱۰۰ کیلومتری حالت برقی را هم اضافه کنیم به رقم ۹۹۵ کیلومتر در ازای پر بودن باتری‌ها می‌رسیم. پس، نتیجه می‌گیریم که پیمایش ۱۱۴۶ کیلومتری صرفاً یک رقم تبلیغاتی است.

شارژ فیدلیتی XB1 هیبریدی

فیدلیتی XB1 در مدت زمان ۳۰ دقیقه با استفاده از شارژر سریع حجم باتری ۱۹/۲۷ کیلوواتی (۱۹/۲۷۰ وات) خود را پر می‌کند. اگر شارژر بیرونی را هم برای آن سفارش دهید، می‌توانید در کمپ‌ها و مناطقی که نیاز به برق دارید از نیروی ۳ هزار واتی (یک کیلووات برابر با یکهزار وات است) برق خروجی XB1 استفاده کنید.

یعنی XB1 هم شارژ می‌شود، هم می‌تواند قسمتی از شارژ باتری خود را در اختیار بگذارد. البته این کابل به‌صورت آپشنال در اختیار خریدار قرار می‌گیرد. پس مشخص نیست که در نسخه تولیدی توسط بهمن موتور چنین چیزی را شاهد باشیم یا خیر.

آپشن‌های فیدلیتی XB1
نمای عقب فیدلیتی XB1 بهمن موتور
نمای عقب فیدلیتی XB1 بهمن موتور

XB1 هیبریدی فقط با تایرهای ۲۵۵/۴۵ و رینگ‌های ۲۰ اینچی به دست خریدار می‌رسد. اما نمونه‌های بنزینی بسته‌به نوع پیکربندی آپشن‌ها از ۱۸ تا ۲۰ اینچ رینگ‌های متفاوتی دارند که در بالا اشاره شد.

هیچکدام از نسخه‌های بنزینی و هیبریدی این خودرو تایر زاپاس ندارند. به‌جای آن کیت پنچرگیری در درون محفظه بار این خودرو قرار دارد.

ترمزهای ABS و EBD، ترمز کمکی BA، سامانه‌های کنترل کشش و پایداری، TPMS، هشدار نبستن کمربند ایمنی، ایربگ‌های راننده و سرنشین کناری، ایربگ جانبی برای ردیف اول و ایربگ پرده‌ای برای ردیف دوم (فقط در نسخه‌های فول بنزینی) از جمله امکانات ایمنی XB1 به‌شمار می‌روند.

سنسور پارک جلو (فقط در نسخه فول بنزینی و هیبریدی)، سنسور پارک عقب، دوربین ۳۶۰ درجه با پرسپکتیو شاسی، کروز کنترل آداپتیو (کروز معمولی در نسخه‌های ارزان)، Modeهای رانندگی اسپرت، کامفورت و اکونومی، هشدار خستگی راننده (در نسخه‌های فول)، پارک اتوماتیک و سامانه‌های کنترل حرکت در سربالایی و سرازیری هم امکانات کمکی این خودرو هستند.

امکانات دستیار راننده
فضای داخلی فیدلیتی XB1 بهمن موتور
فضای داخلی فیدلیتی XB1 بهمن موتور

اما درباره امکانات دستیار راننده می‌توان به مواردی چون هشدار نقاط کور، رادار خطی، هشدار خروج از خط، تابلوخوان علائم رانندگی و هشدار برخورد از جلو اشاره کرد. این امکانات فقط در نمونه‌های فول بنزینی و هیبریدی وجود دارند.

سامانه هشدار برخورد از عقب در نمونه هیبریدی وجود ندارد. اما در نسخه‌های فول بنزینی مشاهده می‌شود. ترمز اظطراری هم در هر دو نمونه بنزینی و هیبریدی وجود دارد. البته در نسخه‌های فول.

یکی از امکاناتی که در نسخه فول بنزینی وجود دارد و در نمونه‌های هیبریدی نیست، تغییر لاین اتوماتیک توسط دسته راهنما است. دوربین ثبت وقایع هم در تمامی مدل‌های بنزینی و هیبرید استاندارد است.

اما سانروف پانورامیک در فیدلیتی XB1 در مدل‌های فول و گرانتر قابلیت باز شدن دارد و در مدل‌های ارزانتر باز نمی‌شود. ورود بدون کلید (فقط درب راننده) و استارت دکمه‌ای هم در تمامی مدل‌های بنزینی و هیبریدی وجود دارد.

درب صندوق عقب در مدل‌های هیبریدی برقی است و این امکان فقط در مدل‌های گران قیمت بنزینی مشاهده می‌شود. علاوه بر این، مدل‌های بنزینی رکاب استاندارد ندارند. این در حالی است که هیبریدی‌ها به‌طور استاندارد از این امکان بهره‌مند هستند.

مدل‌های فول بنزینی و هیبریدی گرمکن فرمان دارند. اما تنظیم زاویه فرمان در تمامی مدل‌ها به‌صورت دستی انجام می‌شود. نمایشگر کلاستر ۸.۴۶ اینچی به همراه HUD (در مدل فول بنزینی) تمامی اطلاعات مورد نیاز راننده را به او نشان خواهند داد.

شارژر بدون سیم تلفن همراه فقط برای ردیف اول وجود دارد. مدل‌های فول بنزینی و هیبریدی دارای تنظیم صندلی‌های جلو برقی هستند که ماساژور، گرمکن و سردکن هم در آنها وجود دارد.

امکانات مولتی‌مدیا
فضای داخل کابین فیدلیتی XB1 بهمن موتور
فضای داخل کابین فیدلیتی XB1 بهمن موتور

همچنین نمایشگر ۱۵.۶ اینچی لمسی در مدل‌های هیبریدی استاندارد است و در مدل‌های فول بنزینی هم وجود دارد. اما مدل‌های ارزان‌تر بنزینی نمایشگر لمسی ۱۲.۸ اینچی دارند.

قابلیت WiFi 4G، مسیریاب‌های چینی Baido و Tencent در تمامی نسخه‌ها استاندارد هستند. ضمن اینکه با فرمان صوتی بسیاری از امکانات داخلی خودرو را می‌توان فعال کرد.

امکان تشخیص چهره در مدل‌های فول بنزینی و هیبریدی وجود دارد و ۴ عدد USB-C در بخش جلو و عقب کابین مشاهده می‌شوند. نمونه فول بنزینی دارای سیستم صوتی SONY با ۸ اسپیکر است. این سیستم صوتی در تمامی مدل‌های هیبریدی هم وجود دارد. اما نسخه‌های ارزان بنزینی سیستم صوتی دیگری با ۴ و ۶ اسپیکر دارند.

چراغ روشنایی روز، نورپردازی داخلی با قابلیت امکان چندین رنگ، آیینه‌های جانبی برقی تاشونده و گرمکن‌دار، سنسور باران، برف‌پاکن عقب، ایرکاندیشن دو نقطه‌ای با خروجی‌های تهویه در عقب هم از جمله امکانات مشترک نمونه‌های بنزینی و هیبریدی این خودرو به‌شمار می‌روند. تهویه فیدلیتی XB1 همچنین به فیلترهای PM2.5، یونیزه و تصفیه کننده هوا نیز مجهز است.

پکیج‌های سفارشی

خریداران نسخه‌های هیبریدی از این امکان محروم هستند. اما مالکان نمونه‌های بنزینی می‌توانند پکیج‌های متنوعی برای خودرو خود انتخاب کنند.

نخستین پکیج، تکنولوژی کیت نام دارد. در این پکیج مموری دوربین دید عقب، امکان زاویه دار شدن آیینه جانبی در هنگام حرکت رو به عقب و سانروف پانورمیک با لایه‌های محافظ نور بیشتر به خریدار ارائه می‌شود.

همچنین در این پکیج صندلی راننده در هشت جهت مختلف به‌صورت برقی تنظیم می‌شود و حالت Welcome نیز در آن وجود دارد. نورپردازی داخلی Magic Light Show، سامانه پارک خودرو به‌صورت اتوماتیک و نویگیشن به‌صورت لاین به لاین هم در این پکیج وجود دارد.

پکیج دوم، Headrest نام دارد. همانطور که از نام این پکیج نیز مشخص است خریدار با پرداخت مبلغ بیشتر، اسپیکرهای نصب شده‌در پشت سری را نیز دریافت خواهد کرد.

پکیج سوم Queen Car است. در این پکیج علاوه بر تنظیم برقی صندلی سرنشین کناری، مموری، گرمکن، سردکن، زیر زانویی و ماساژور هم برای آن پیش‌بینی شده‌است.

اما پکیج آخر این خودرو Kombat Kit است. پکیجی که در آن کلیپرهای ترمز سبز رنگ، زیر سپری جلو، چهار لوله اگزوز واقعی در عقب، فرمان چند منظوره Racing Grade (شبیه خودروهای مسابقه‌ای) و اینترفیس متفاوت با سایر نمونه‌های هیبریدی و بنزینی هم به خریدار ارائه می‌شود.

قیمت فیدلیتی XB1 بهمن موتور مدل بنزینی
فیدلیتی XB1 بنزینی نسخه King ULTRA
فیدلیتی XB1 بنزینی نسخه King ULTRA

مدل بنزینی فیدلیتی XB1 در ۶ نسخه مختلف در بازار خودرو چین قابل خرید است. به ترتیب از ارزان‌ترین تا گران‌ترین مدل قیمت XB1 را در چین اعلام می‌کنیم. ذکر این نکته لازم است که ارزان‌ترین یعنی کم آپشن‌ترین و گران‌ترین به معنای فول آپشن‌ترین است.

ارزان‌ترین نمونه این خودرو (مدل King) در کشور مبداء ۹۶/۹۰۰ یوان قیمت دارد که براساس نرخ تبدیل ارز برابر با ۷۰۹/۳۰۸/۰۰۰ تومان خواهد بود.

پس در همین ابتدای کار می‌دانیم که اگر حتی ارزان‌ترین مدل فیدلیتی XB1 در ایران به‌فروش برسد، قیمتی نزدیک به ۱/۵ میلیارد تومان خواهد داشت.

مدل King PRO این کراس اوور چینی، ۱۰۶/۹۰۰ یوان یعنی ۷۸۲/۵۰۸/۰۰۰ تومان قیمت دارد. نسخه King PLUS هم در بازار چین ۱۱۶/۹۰۰ یوان به‌فروش می‌رسد که برابر با ۸۵۵/۷۰۸/۰۰۰ تومان است.

تیپ King SPORT این خودرو نیز ۱۱۸/۹۰۰ یوان است که معادل ۸۷۰/۳۴۸/۰۰۰ تومان خواهد بود. King MAX که با امکاناتی چون رینگ‌های ۲۰ اینچی به‌فروش می‌رسد، ۱۲۶/۹۰۰ یوان قیمت دارد. این رقم برابر است با ۹۲۸/۹۰۸/۰۰۰ تومان.

اما گرانترین مدل XB1 در نمایندگی‌های JETOUR مدل King ULTRA است. این نسخه ۱۳۲/۹۰۰ یوان قیمت دارد که برابر با ۹۷۲/۸۲۸/۰۰۰ تومان است.

در این مدل تمامی آپشن‌های XB1 نظیر سامانه پارک اتوماتیک، تغییر لاین اتوماتیک با راهنما، سانروف پانورامیک بازشونده، سیستم صوتی SONY و… وجود دارد.

برای تخمین قیمت واقعی مدل‌های بنزینی فیدلیتی XB1 بهمن موتور در بازار خودرو ایران، کافیست قیمت‌های بالا را حداقل در ۲ ضرب کنیم.

قیمت فیدلیتی XB1 بهمن موتور مدل هیبریدی
فیدلیتی XB1 هیبریدی نسخه Lightning 02
فیدلیتی XB1 هیبریدی نسخه Lightning 02

فقط ۲ مدل هیبریدی فیدلیتی XB1 در نمایندگی‌های JETOUR وجود دارد. هر دو مدل قابلیت پیمایش ۸۰ کیلومتر با یکبار شارژ باتری را دارند و بخش فنی در هر دو مدل یکسان است.

مدل Lightning 01 یعنی ارزان‌ترین نسخه هیبریدی XB1 فاقد امکاناتی چون کروز کنترل آداپتیو، سنسور پارک جلو و هشدار خستگی راننده است.

آپشن‌هایی مانند رادار خطی، تابلوخوان علائم رانندگی، هشدار برخورد از جلو، ترمزهای اظطراری، دوربین ثبت وقایع، گرمکن فرمان، تنظیم برقی صندلی شاگرد، صندلی‌های جلو بدون گرمکن، سردکن و ماساژور، جالیوانی عقب، قابلیت تشخیص چهره، خروجی برق ۲۲۰ ولت، نورپردازی داخلی و فیلترهای ضد غبار تهویه هم در این مدل مشاهده نمی‌شوند.

این نسخه در نمایندگی‌های JETOUR به قیمت ۱۴۹/۹۰۰ یوان به‌فروش می‌رسد که معادل ۱/۰۹۷/۲۶۸/۰۰۰ تومان است. اما نمونه فول هیبریدی XB1 که تمامی آپشن‌های بالا را دارد با نام Lightning 02 به‌فروش می‌رسد.

این مدل هم در بازار خودرو چین ۱۶۹/۹۰۰ یوان که برابر با ۱/۲۴۳/۶۶۸/۰۰۰ تومان است قیمت دارد. در نتیجه اگر بهمن موتور نسخه هیبریدی XB1 را وارد ایران کند باید منتظر اعلام قیمتی در حدود ۲ میلیارد تومان برای این کراس اوور چینی باشیم.

مطالب مرتبط:

فیدلیتی پرستیژ بهمن موتور در یک قدمی بازار خودرو / بررسی فنی و هزینه سرویس‌ها

FIDELITY زیر ذره بین ؛ آیا این تک دیفرانسیل چینی رقیب خودروهای کره‌ای کارکرده می‌شود

فیدلیتی بهمن موتور و حاشیه های پیش از ورود به بازار خودرو ایران

آیتو M5 کراس اوور احتمالی بهمن موتور و هر آنچه که باید درباره آن بدانیم

رسپکت بهمن موتور در بازار خودرو چین از دنا ارزان‌تر است؛ اما در ایران چطور؟

دیگنیتی بهمن موتور در بازار خودرو چین مشتری دارد؟

بیشتر بخوانید:

افزایش نرخ کرایه تاکسی ، قیمت بلیت مترو و نرخ کرایه اتوبوس اعلام شد

قیمت خودروهای پر فروش در بازار امروز؛ هر خودرو چقدر گران شده‌است؟




5 دیدگاه

  1. اینجا ایرانه اگه یه فرغون رو یکم شکیلترش کنن با ۲۰ برابر قیمت میتونن بفروشن و هیچ قانون بازدارنده برای احقاق حق مصرف کننده وجود ندارد
    خصوصا ماشینای چینی که هر کدوم از بازارهای خارجی دنیا هر کشوری که خودروهای چینی در اونها بفروش میرسه اگر ضرر کنن یا فروش نداشته باشن تمام ضرر و کسری بودجه ۱۰ ساله خودشان را از بازار ایران در عرض زیر یک سال برداشت میکنن
    یه مثال معروف چینی هست که میگه هر چی رو که برای خود و کشورهای پیشرفته دنیا نمی پسندی بفرست به مردم ایران که اونا بنجول خر خوبی هستن که البته همون بنجلهارو هم به قیمت طلا به مردم میفروشن 🤔🤔🤔🤔🤔

  2. من نمیدونم چرا طراحی این چینی ها اجق وجقه. طراحی های کج و کوله و عجیب خط های شکسته ی زیاد و… که هیچ همخونی با هم ندارند.
    فولکس پاسات طراحیش تقریبا بره ۶ یا ۷ سال پیش یه طراحیه خیلی ساده داره و عقب و جلو و بغل ماشین کاملا با هم همخونی داره و بعد از این همه سال هنوز قشنگه و تو خیابون ناخودآگاه چشم به سمتش میره.

    • اخیرا همه خودرو ساز ها، زدن تو کار زاویه سازی بدنه خودرو، از میراژ میتسوبیشی بگیر تا suvهای فول سایز

  3. در مورد پیمایش خودرو هیبریدی، شارژ شدن موتور الکتریکی توسط موتور بنزینی رو هم باید بهش اضافه کنید.
    در مورد قیمت هم، گروه بهمن، خیلی […] تر از دو برابر قیمت ه.

  4. سلام اخه این ماشین باید طبقه اشراف بخرندمگه یک کارمند یا کار گر توان خرید دارند

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

موتور ۶ سیلندر بنزینی خودرو رونمایی شد

موتور ۶ سیلندر بنزینی خودرو رونمایی شد. در ساخت این موتور به  ۴۵ درصد دانش فنی بومی ساخت موتور...

پست‌های مرتبط