آیتو M5 کراس اوور احتمالی بهمن موتور و هر آنچه که باید درباره آن بدانیم

از دست ندهید

آیتو M5 یک کراس‌اوور تمام الکتریکی است که توسط Seres و با همکاری هواوی از سال ۲۰۲۲ تولید می‌شود. این خودرو برقی اولین محصول برند جدید Aito است که مخفف “Adding Intelligence to Auto” است. اخیراً متنی تبلیغاتی از سوی بهمن موتور در اختیار رسانه‌ها قرار گرفت که حاکی از جدی شدن برنامه ورود این خودرو به ایران است.

آیتو M5
آیتو M5

بیت‌ران – محمد فتح‌اللهی – آیتو M5 کراس اوور سایز متوسطی است که توسط هواوی و Seres (که قبلا SF Motors نام داشت) تولید شد. این کراس اوور از تکنولوژی افزایش پیمایش (range extender) شبیه به Li Auto One (محصول Li Xiang) استفاده می‌کند.

تکنولوژی افزایش پیمایش خودرو و سامانه هیبریدی دو چیز کاملاً متفاوت هستند. در range extender موتور احتراقی فقط به عنوان یک ژنراتور برای شارژ مجدد باتری‌ها عمل می‌کند که هرگز مستقیماً چرخ‌های خودرو را به حرکت در نمی‌آورد.

آیتو M5 در کنار Seres SF5
آیتو M5 در کنار Seres SF5

آیتو M5 دومین تلاش هواوی برای ساخت خودرو پس از Seres SF5 است که در سال ۲۰۱۹ عرضه شد. M5 در واقع فقط یک SF5 فیس لیفت با پنل‌های بدنه اصلاح شده‌است. فضای داخلی این کراس اوور اما با SF5 متفاوت است و به همین دلیل کمپانی مادر تلاش کرد آن را خودرویی جدید بنامد.

تحویل اولین نسخه‌های تجاری و تولیدی آیتو M5 در دسامبر سال گذشته میلادی شروع شد و از همان زمان تاکنون فروش آن در بازار خودرو چین ادامه دارد.

آمار فروش آیتو M5 در بازار خودرو چین
آمار فروش آیتو M5 در چین
آمار فروش آیتو M5 در چین

گرچه در دسامبر سال گذشته میلادی فروش فوق‌العاده‌ای را برای M5 در چین شاهد نبودیم، اما در ماه‌های ابتدایی سال ۲۰۲۲ تعداد مشتریان این خودرو به بالاتر از هزار نفر در طول یک ماه رسید.

در دسامبر گذشته فقط ۳۵۲ نفر در چین این کراس اوور برقی را خریداری کردند. اما در ژانویه ۲۰۲۲ (دی – بهمن سال گذشته) میزان فروش M5 رقم ۸۱۵ دستگاه را ثبت کرد.

فوریه سال جاری (بهمن – اسفند سال گذشته) میزان متقاضیان خرید این خودرو برای نخستین بار به بالای هزار نفر رسید و کمپانی مادر ۱۰۶۱ مشتری برای این محصول خود پیدا کرد.

در ماه مارس (اسفند – فروردین ۱۴۰۱) رشد فروش آیتو M5 در چین شروع شد و ۳۰۴۵ دستگاه از این خودرو به مشتریان چینی تحویل داده‌شد. آوریل امسال (فروردین – اردیبهشت) این روند تداوم یافت و ۳۲۴۵ دستگاه از این خودرو برقی به فروش رسید که یک رکورد برای M5 بود.

May سال جاری (اردیبهشت – خرداد) فروش M5 در چین رشد ۵۵.۱ درصدی داشت و به ۵۰۳۳ دستگاه رسید تا رکورد فروش این کراس اوور برقی باری دیگر جابجا شود.

ثبت رکورد کمترین و بیشترین میزان فروش در طول یک سال

اما این روند در ژوئن (خرداد – تیر) هم ادامه داشت تا جایی که ۷۰۲۱ مشتری چینی خواهان خرید آیتو M5 بودند. البته در جولای (تیر – مرداد) کاهش ۱۲.۷ درصدی مشتریان این خودرو در چین باعث شد تا رقم فروش ۶۱۲۸ دستگاهی برای آن ثبت شود.

مهمترین اتفاق درباره فروش آیتو M5 در آگوست (مرداد – شهریور) سال جاری رخ داد. ماهی که رشد فروش ۲۰.۳ درصدی این خودرو باعث ثبت رکورد ۷۳۷۲ دستگاهی برای این کراس اوور برقی شد تا بالاترین میزان فروش در طول یک ماه برای آن از سوی کمپانی مادر تجربه شود.

این رکورد هیچ وقت دیگر برای M5 تکرار نشد و در ماه سپتامبر (شهریور – مهر) فروش این خودرو در چین به ۵۳۵۲ دستگاه رسید. در اکتبر (مهر – آبان) این میزان با اندکی افزایش به ۶۸۱۲ دستگاه رسید اما در نوامبر (آبان – آذر) با کاهش ۳۰.۲ درصدی به ۴۷۴۸ دستگاه رسید که پایین‌ترین میزان در طول ۸ ماه گذشته بود.

هواوی چه ارتباطی با این کراس اوور دارد؟
داخل کابین آیتو M5
داخل کابین آیتو M5

هواوی یک سیستم محرک الکتریکی سه در یک به نام Drive ONE را در این خودرو توسعه داد. این سیستم شامل هفت جز اصلی است.

MCU، موتور، reducer یا کاهنده، DCDC (مبدل جریان مستقیم)، OBC (شارژر خودرو)، PDU (واحد توزیع برق) و BCU (واحد کنترل باتری) در M5 توسط هواوی تولید شدند.

سیستم عامل خودروی M5 مبتنی بر سیستم عامل HarmonyOS است. یعنی همان سیستمی که در گوشی‌ها، تبلت‌های هواوی و اکوسیستم اینترنت وجود دارد.

سیستم صوتی این کراس اوور هم توسط هواوی طراحی شد. اما این همه چیز نیست. هواوی حتی طراحی بیرونی، داخلی و همچنین پیکربندی‌های عملکرد این خودرو را نیز برعهده داشت.

هواوی و Seres هنوز برنامه‌ای برای عرضه این کراس اوور در بازارهای خارجی ندارند. اما پیش‌تر اعلام شد که اگر فروش در چین خوب باشد، انتظار می‌رود در آینده این خودرو به بازارهای دیگر صادر شود.

حال با انتشار اخبار مربوط به ورود این خودرو به ایران از سوی گروه بهمن می‌توان دریافت که سطح انتظارات کمپانی مادر از این خودرو فروش ۵ یا ۶ هزار دستگاهی در هر ماه بود.

هوآوی قطعاً به خودروی خود اعتماد دارد. Richard Yu (مدیر عامل بخش مصرف‌کنندگان هوآوی و مدیر عامل واحد راه‌حل خودروهای هوشمند) اعلام کرد که آیتو M5 با خودروهای لوکس میلیون دلاری قابل مقایسه است و قصد دارد AITO را به یکی از سه خودروی برقی برتر جهان تبدیل کند.

بالاخره همه ما رویاهایی داریم. شما کافیست تصور کنید تمام میلیاردرهایی را که برای خرید آیتو M5 صف کشیده‌اند و دیگر علاقه‌ای به رولزرویس‌ها و بنتلی‌ها ندارند و دوست دارند روزی مالک M5 الکتریکی شوند… [این نظر یک سایت چینی درباره آیتو M5 است!]

قیمت آیتو M5 در بازار خودرو چین

M5 در ۶ نسخه مختلف در چین توسط چینی‌ها قابل خرید است. ارزان‌ترین مدل که دارای امکاناتی پایه است قیمتی برابر با ۲۵۹/۸۰۰ یوان دارد که معادل ۱/۵۳۰/۲۲۲/۰۰۰ تومان است.

گران‌ترین و فول‌ترین مدل این کراس اوور الکتریکی نیز ۳۱۹/۸۰۰ یوان قیمت دارد که معادل تومانی آن ۱/۸۸۳/۶۲۲/۰۰۰ است.

با این تفاسیر می‌توان به صراحت اعلام کرد که با خودرویی ارزان قیمت یا حتی یک میلیاردی در بازار خودرو کشورمان رو به رو نخواهیم شد.

چرا که قیمت مدل پایه این خودرو در بازار چین براساس نرخ ارز امروز، بالاتر از یک میلیارد تومان است که باید برای بازار ایران حداقل در ۲ ضرب شود.

مشخصات فنی آیتو M5

M5 یک خودرو برقی است. اما یک موتور احتراقی هم در زیر درب موتور این کراس اوور وجود دارد و همانطور که عنوان شد وظیفه دارد تا باتری‌های M5 را شارژ کند.

این موتور که H15RT نام دارد دارای حجمی برابر با ۱۴۹۹ سی‌سی است و از توربوشارژ بهره می‌برد. این قوای محرکه می‌تواند ۱۲۵ اسب بخار متریک – ۹۲ کیلووات – نیرو تولید کند و گشتاور آن هم به ۲۰۵ نیوتن‌متر می‌رسد. اما این نیرو به هیچ کدام از چرخ‌های M5 منتقل نمی‌شود.

خروجی اگزوز موتور آیتو M5 در زیر سپر عقب
خروجی اگزوز موتور آیتو M5 در زیر سپر عقب

قدرت اصلی Aito M5 را باید در پک باتری‌های آن جستجو کرد. یک موتور الکتریکی (در مدل‌های فول، دو موتور الکتریکی وجود دارد) ۴۰ کیلووات ساعتی در این خودرو می‌تواند ۲۷۲ اسب بخار متریک را با گشتاور ۳۶۰ نیوتن متر در اختیار راننده قرار دهد.

این قدرت در مدل‌های فول و دو موتوره به ۴۲۸ اسب بخار متریک و گشتاور ۷۲۰ نیوتن‌متر می‌رسد که دارای پک باتری‌های ۴۰ یا ۸۰ کیلووات ساعتی هستند. البته M5 در نسخه گران قیمت خود فقط دارای باتری‌های ۸۰ کیلووات ساعتی است. در این مدل قدرت موتور برقی ۴۹۶ اسب بخار متریک و گشتاور آن نیز ۶۷۵ نیوتن‌متر است.

باتری‌های ۴۰ کیلووات ساعتی آیتو M5 از نوع لیتیومی و باتری‌های ۸۰ کیلووات ساعتی این خودرو از نوع لیتیوم یون فسفات هستند. مخزن انرژی ۴۰ کیلووات ساعتی را CATL می‌سازند و باتری‌های ۸۰ کیلووات ساعتی توسط Ningde Era برای این خودرو تأمین می‌شود.

باتری‌های ۴۰ کیلووات ساعتی در حالت Fast Charge در ۴۵ دقیقه از ۲۰ تا ۸۰ درصد شارژ می‌شوند و این زمان برای شارژ باتری‌های ۸۰ کیلووات ساعتی، ۳۰ دقیقه است که از ۳۰ تا ۸۰ درصد پر خواهند شد. این باتری‌ها ۸ سال یا ۱۶۰/۰۰۰ کیلومتر از سوی کمپانی مادر گارانتی شدند.

عملکرد قوای محرکه آیتو M5 

شتاب صفر تا صد کیلومتر مدل ۸۰ کیلووات ساعتی (دو موتوره) به ۴/۴ ثانیه می‌رسد که احتمالاً این مدل را در ایران نخواهیم دید. اما مدل‌های ۴۰ کیلووات ساعتی این کراس اوور برقی زمانی معادل ۷/۱ ثانیه برای رسیدن‌به سرعت صد کیلومتر در ساعت را نیاز دارند.

سرعت نهایی مدل‌های ارزان قیمت در ۲۰۰ کیلومتر در ساعت محدود شده‌است. اما نسخه‌های گران تر می‌توانند تا ۲۱۰ کیلومتر در ساعت روند سرعت‌گیری خود را ادامه دهند.

طول این کراس اوور برقی ۴۷۷۰ میلی‌متر، عرض آن ۱۹۳۰ میلی‌متر و ارتفاع این خودرو هم ۱۶۲۵ میلی‌متر اعلام شد. فاصله بین دو محور آیتو M5 برابر با ۲۸۸۰ میلی‌متر است که تقریباً مشابه تسلا مدل Y (۴۷۵۰ میلی‌متر طول، ۱۹۲۰ میلی‌متر عرض و ۱۶۲۴ میلی‌متر ارتفاع با فاصله بین دو محور ۲۸۹۰ میلی‌متر) است. حتی اگر شکل بدنه آن متفاوت باشد.

یکی از برتری‌های آیتو M5 دوربین سمت راننده است که بر روی ستون A قرار دارد. این دوربین می‌تواند چهره‌ها را تشخیص دهد و به طور خودکار تم‌ها، مودهای رانندگی، تنظیم موقعیت صندلی راننده و… را با تشخیص چهره راننده تنظیم کند.

پیمایش آیتو M5
محل دسترسی به باتری و موتور الکتریکی عقب در آیتو M5
محل دسترسی به باتری و موتور الکتریکی عقب در آیتو M5

همانطور که عنوان شد، M5 یک خودروی برقی است که می‌تواند به مسافت‌های طولانی برود. این کراس اوور به یک موتور ۴ سیلندر ۱.۵ لیتری توربوشارژ با مخزن سوخت ۵۶ لیتری مجهز است.

از آنجایی که موتور احتراقی در این کراس اوور برقی صرفاً تأمین‌کننده انرژی برای باتری‌های آن است، بدیهی است که پیمایش آن در حال حاضر از هر خودروی برقی دیگری بیشتر خواهد بود.

اما اگر فقط با انرژی باتری رانندگی کنید، می‌توانید با باتری ۴۰ کیلووات ساعتی ۱۴۰ کیلومتر (محدوده NEDC) رانندگی کنید. میزان پیمایش M5 با range extender که در واقع همان موتور احتراقی است و می‌تواند ۳.۲ کیلووات ساعت در هر لیتر نیرو تولید کند در کل به ۱۰۰۰ کیلومتر (NEDC) می‌رسد که بسیار زیاد است.

آپشن‌ها و امکانات رفاهی آیتو M5

هنوز مشخص نیست که کراس اوور برقی احتمالی بهمن موتور با چه سطح از آپشن‌ها و امکانات رفاهی به بازار ایران می‌آید. اما در متن تبلیغاتی این شرکت که به طور گسترده در رسانه‌ها منتشر شد اعلام شد که به زودی نسخه «ایرانیزه» این خودرو به کشورمان می‌آید.

استفاده از لغت «ایرانیزه» کمی نگران کننده است. چرا که احتمال دارد با نسخه‌ای از آیتو M5 در ایران رو به رو شویم که حتی در چین هم وجود ندارد.

به هر حال، بهتر است پیش از ورود این خودرو به بازار ایران کمی اطلاعات خود را درباره سطح امکانات رفاهی M5 بالا ببریم تا در زمان مشاهده آن در خیابان‌ها بدانیم چینی‌ها در مقایسه با ما چه نسخه‌ای از این کراس اوور برقی را سوار می‌شوند.

نسخه‌های ارزان M5 در چین با رینگ‌های ۱۹ اینچی به دست مشتری می‌رسند. این در حالی است که مدل‌های گرانتر مجهز به رینگ‌های ۲۰ اینچی هستند. به دلیل وجود باتری‌ها، هیچ کدام از مدل‌های ارزان و گران این کراس اوور برقی دارای تایر زاپاس نیستند.

امکانات ایمنی

در بخش ایمنی آیتو M5 مجهز به ترمزهای ABS و EBD است و ترمزهای اضطراری BA هم برای آن پیش‌بینی شده‌است. سامانه‌های کنترل کشش و پایداری هم در تمامی مدل‌ها استاندارد هستند.

هشدار نبستن کمربند ایمنی برای تمام سرنشینان این خودرو وجود دارد و M5 دارای سامانه کنترل فشار باد تایرها نیز هست. ایربگ راننده، سرنشین کناری، جانبی (برای ردیف اول صندلی‌ها) و پرده‌ای هم در تمام مدل‌های ارزان و گران این خودرو وجود دارند.

امکانات دستیار راننده

سنسور پارک جلو و عقب، هشدار برخورد از کنار، هشدار بازکردن درب‌ها (برای جلوگیری از برخورد با موانع)، دوربین ۳۶۰ درجه، کروز کنترل آداپتیو و هشدار خستگی راننده در تمام نسخه‌های آیتو M5 موجود است.

از دیگر امکانات این بخش می‌توان به ترمز پارک اتوماتیک، سیستم پارک خودرو اتوماتیک، کنترل حرکت خودرو در سربالایی ها و سرازیری‌ها هم اشاره کرد.

امکانات کمک راننده

هشدار نقاط کور، هشدار خروج از خط، رادار خطی حرکت بین خطوط، سامانه نگهداری خودرو در وسط لاین (lane centering)، رادار تابلو خوان، هشدار برخورد از جلو و سامانه ترمز کمکی نیز در بخش امکانات کمک راننده در تمامی مدل‌ها وجود دارند.

آیتو M5 همچنین دارای ۶ رادار اولتراسونیک در اطراف خود است که سه تای آنها حساسیت میلیمتری دارند.

پیکربندی بیرونی 

سانروف پانروامیک در تمامی نسخه‌های این خودرو وجود دارد. اما این سانروف قابل باز شدن نیست. سیستم‌های ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای هم در همه نسخه‌ها وجود دارد.

دستگیره‌های درب مخفی شونده جزئی از پیکربندی اصلی این کراس اوور برقی هستند. اما جلوپنجره اکتیو تنها در نسخه‌های گران تک موتوره و دو موتوره وجود دارد.

درب صندوق عقب برقی آیتو M5 هم در تمامی مدل‌ها استاندارد است که می‌توان موقعیت و زاویه باز شدن آن را در حافظه سیستم ذخیره کرد. چراغ‌های جلو LED به همراه چراغ روشنایی روز و برف پاکن عقب هم در این خودرو وجود دارد.

پیکربندی داخلی

فرمان چرمی، تنظیم دستی زاویه فرمان، لیور دنده الکترونیکی، فرمان چند منظوره، Trip کامپیوتر تمام رنگی، نمایشگر جلو آمپر ۱۰.۲۵ اینچی، دوربین ثبت وقایع، شارژر بدون سیم تلفن (برای ردیف اول صندلی‌ها)، روکش چرمی صندلی‌ها، تنظیم برقی صندلی راننده و سرنشین کناری و صندلی‌های گرمکن و سردکن دار برای ردیف اول از جمله امکانات استاندارد تمام نسخه‌های آیتو M5 هستند.

اما head-up display یک آپشن ۶۰۰۰ یوانی (۳۶/۱۲۰/۰۰۰ تومانی) است و مشتری چینی باید در ازای دریافت صندلی‌های ماساژور دار برای ردیف اول، ۱۰/۰۰۰ یوان (۶۰/۲۰۰/۰۰۰ تومان) اضافه‌تر پرداخت کند.

نمایشگر ۱۵.۶ اینچی لمسی در همه نسخه‌ها وجود دارد و سیستم عامل HarmonyOS هواوی هم در این نمایشگر دیده‌می‌شود. تمام نسخه‌های ارزان و گران این کراس اوور برقی دارای سیستم صوتی Huawei هستند که ۱۵ اسپیکر صدای آن در درون کابین پخش می‌شود. البته مدل‌های گران قیمت ۱۹ اسپیکر در داخل خودرو دارند.

نورپردازی داخلی با امکان انتخاب ۱۲۸ طیف رنگی، سنسور باران، ایرکاندیشن دو نقطه‌ای با فیلترهای PM2.5، جذب یون‌های منفی و پخش عطر مخصوص آیتو M5 از دیگر امکانات استاندارد همه مدل‌ها هستند.

یکی از آپشن‌های جذاب این خودرو، Heat Pump air conditioner است. برعکس سیستم تهویه مطبوع که ساختار آن صرفاً برای سردکردن داخل خودرو است، «پمپ هوای گرم» باعث می‌شود که در خودرو هم سامانه سرمایشی و هم گرمایشی وجود داشته‌باشد. البته این آپشن فقط در دو نسخه گران قیمت تک موتوره و دو موتوره آیتو M5 وجود دارد.

بسیاری از آپشن‌های فوق احتمالاً در نسخه «ایرانیزه» M5 وجود نخواهند داشت. اما چینی‌ها می‌توانند این انتخاب را داشته باشند که از بین ۶ سطح امکانات رفاهی این خودرو، یک نسخه را با توجه به مبلغ پرداختی خود دریافت کنند.

بیشتر بخوانید:

کدام خودروها بیش از ۱۰۰ میلیون گران شده‌اند؟ + جدول مقایسه قیمت محصولات پرفروش

نخستین خودروهای وارداتی را بشناسید؛ چهار شرکت ثبت سفارش خودرو کرده‌اند




1 دیدگاه

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

سامانه فروش خودرو سود ده‌ترین بانک ایران!

سامانه فروش خودرو که با هدف حذف دلالان و شفافیت خودروهای فروخته شده تاسیس شد، به محلی برای سرمایه‌گذاری...

پست‌های مرتبط