فردا SX5 نام کراساوور کهنه و قدیمی DongFeng Liuzhou Motor چینی است. این خودرو که بهنام Jingyi X5 بهفروش میرسید آخرینبار ۶ سال پیش با چنین مشخصاتی در بازار خودرو چین مشاهده شد. اما فردا موتورز هنوز به فروش آن در ایران اصرار دارد.
بیت ران – Jingyi X5 بهطور کلی فقط دو نسل در بازار خودرو چین داشت. نسل اول این خودرو از ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۶ تولید شد و بلافاصله نسل دوم آن در نمایندگیهای DongFeng Liuzhou Motor مشاهده شد.
نسل دوم Jingyi X5 از همان ابتدا در بازارهای بینالمللی حضور داشت. بهطوری که در سال ۲۰۱۶ توانست در بازار خودرو کلمبیا، ۱۳ مشتری برای خود بیابد. البته رکورد فروش Jingyi X5 در بازار خودرو کلمبیا در سال ۲۰۱۸ با فروش ۲۵ دستگاه شکستهشد.
نسل دوم Jingyi X5 که ایران فردا SX5 نام دارد سالهاست که بدون هیچ تغییری در نمای ظاهری و قوای فنی در نمایندگیهای فردا موتورز مشاهده میشود.
فردا موتورز هیچ آماری از میزان فروش سالانه این کراس اوور قدیمی منتشر نکرد. اما همچنان تلاش دارد تا با وجود رقبای چینی قویتر، SX5 کهنه را به مشتری ایرانی بفروشد.
فیس لیفت فردا SX5
مشخص نیست که چرا فردا موتورز هیچگاه نسخه فیس لیفت SX5 را تولید نکرد. همانطور که در تصویر نیز مشخص است، در سال ۲۰۱۹ برند Dongfeng Liuzhou Motor ظاهر این خودرو را آپدیت کرد.
گرچه این بهروزرسانی هم به نوعی کپیبرداری از محصولات رنو بود، اما به هر حال کمی از حال و هوای کهنه و قدیمی SX5 فاصله گرفت.
پس از فیس لیفت، نمای عقب فردا SX5 به مدل T5 که جدیدتر بود، نزدیکتر شد. اما همچنان از ناهماهنگی میان نمای جانبی با سایر بخشهای بدنه رنج میبرد.
مشخصات فنی فردا SX5 فردا موتورز
SX5 مجهز به یک موتور چهار سیلندر است که با کد ۴A92 آن را میشناسیم. فردا موتورز تأکید بسیاری دارد که موتور SX5 متعلق به برند میتسوبیشی است.
اما حقیقت این است که بسیاری از خودروهای قدیمی چینی مجهز به این موتور کم بازده بودند. برندهایی مانند Zotye، بایک، و هایما هم در برخی از مدلهای قدیمی خود (۲۰۱۴ به قبل) از این موتور استفاده کردند.
موتور ۴A92 میتسوبیشی ۱۳ سال است که با همان مشخصات قدیمی برای خودروسازان چینی تولید میشود. این موتور یکی از ارزانترین راهکارهای خودروسازی در چین بهشمار میرود. جالب است بدانیم که یک بلوک کامل و نو این موتور تنفس طبیعی را میتوان به قیمت ۷۳۰ دلار (۳۷ میلیون تومان) خریداری کرد.
حاصل کارکرد موتور۱۵۹۰ سیسی ۴A92 فردا SX5 فقط ۱۲۲ اسب بخار در ۶ هزار دور در دقیقه است. گشتاور این موتور نیز به ۱۵۵ نیوتنمتر میرسد که در دور ۴ هزار در دسترس راننده قرار دارد.
فردا موتورز تأکید دارد که SX5 نیازی به بنزین سوپر ندارد. البته کمپانی مادر معتقد است که سوخت مناسب برای این قوای محرکه میبایست حداقل اکتان ۹۲ را دارا باشد. نکته مهم این است که بنزینی با چنین رقم اکتانی در سراسر کشورمان یافت نمیشود.
ضریب کمپرس موتور این خودرو، ۱۰/۵ به یک است و نیروی موتور توسط گیربکس CVT به محور جلو منتقل میشود. حال که به بخش انتقال نیرو رسیدیم، بهتر است نکته دیگری را یادآور شویم.
گیربکس CVT فردا SX5 میتواند در حالت دستی یا تیپترونیک، ۶ تعویض دنده مصنوعی را ایجاد کند. این در حالی است که نمونه بهروز این گیربکس اکنون شبیهساز تعویض دنده ۸ سرعته را دارد.
ابعاد، تعلیق و گارانتی فردا SX5
طول، عرض و ارتفاع SX5 برابر است با ۴۵۱۵ × ۱۸۱۲ × ۱۷۲۵ میلیمتر. فاصله بین دو محور این کراس اوور چینی هم به ۲۷۲۰ میلیمتر میرسد.
وزن خالص مدل فول این خودرو با گیربکس CVT بهطور رسمی ۱۵۵۵ کیلوگرم است که در وبسایت فردا موتورز به اشتباه ۱۳۵۰ کیلوگرم ذکر شدهاست. مگر اینکه فردا موتورز برخی آپشنهای این خودرو را حذف کردهباشد.
تعلیق این خودرو در محور جلو از نوع مکفرسون و در محور عقب دارای بازوهای غیر مستقل است. اما مدلهای فول SX5 در بازار خودرو چین در محور عقب مجهز به بازوهای مستقل هستند که سواری نرمتری را ارائه میکند.
یکی از نقاط ضعف فردا SX5 رینگها و تایرهای بسیار کوچک آن است. فردا موتورز این خودرو را با رینگهای ۱۷ اینچی میفروشد. اما مشتریان چینی میتوانستند این کراس اوور را حتی با رینگهای ۱۹ اینچی هم خریداری کنند.
یکی از نقاط قوت SX5 به بیان فردا موتورز محفظه بار ۴۰۰ لیتری آن است. جالب است بدانید که حجم صندوق عقب JAC S5 کرمان موتور ۶۵۰ لیتر است. JAC S5 از لحاظ طول ۴۰ میلیمتر کمتر و در ارتفاع ۴۵ میلیمتر کوتاهتر از SX5 است.
براساس دفترچه گارانتی رسمی فردا موتورز، SX5 دارای گارانتی پایه ۲۴ ماهه یا ۴۰ هزار کیلومتری در ایران است. نکته مهم این است که این خودرو در بازار خودرو چین با گارانتی ۸ ساله یا ۱۶۰ هزار کیلومتری بهفروش میرسید.
آپشنهای فردا SX5 و امکاناتی که حذف شدند
طبق کاتالوگ رسمی فردا موتورز، SX5 دارای ایربگ سرنشینان جلو، سامانههای کنترل پایداری و کشش، ترمزهای ABS و EBD، سامانه کنترل حرکت در سربالایی، سنسور پارک عقب، سانروف، کروز کنترل، مانیتور ۸ اینچی لمسی، دوربین دنده عقب، حالات رانندگی اسپرت و برفی، تهویه مطبوع برقی، TPMS، برفپاکن عقب و چراغ روشنایی روز است.
اما چینیها میتوانستند آن را با تجهیزات بیشتری خریداری کنند. یعنی امکاناتی مانند ایربگ جانبی و پردهای، ورود بدون کلید، استارت دکمهای، مانیتور ۱۰ اینچی لمسی، ایرکاندیشن دو نقطهای اتوماتیک با خروجی تهویه برای سرنشینان عقب و فیلترهای PM2.5 و تصفیهکننده هوا در خودرو تولیدی فردا موتورز حذف شدند.
قیمت فردا SX5
این کراس اوور فردا موتورز ۱/۳۵۰/۰۰۰/۰۰۰ تومان بهفروش میرسد. در بازار آزاد هم گاهی اوقات شاهد آگهیهای ۱/۴۵۰/۰۰۰/۰۰۰ تومانی برای آن هستیم.
اما قیمت SX5 در گرانترین نسخه چینی ۱۲۹/۸۰۰ یوان است. براساس نرخ امروز یوان این رقم برابر است با ۹۵۹/۸۷۱/۰۰۰ تومان. البته این قیمت مربوط به خودرو مدل ۲۰۱۹ (فیسلیفت) با موتور ۱/۵ لیتری توربو ۱۵۰ اسب بخاری است.
در رنج قیمت اعلامی توسط فردا موتورز هم میتوان خودروهایی چون چری آریزو ۵ توربو، هایما S5 (با کارکرد ۱۰ هزار کیلومتر)، چری آریزو ۶ (با کارکرد زیر ۲۰ هزار کیلومتر)، جک S5 (با کارکرد زیر ۱۵ هزار کیلومتر) و هایما S7 (با کارکرد ۱۰ هزار کیلومتر) را خریداری کرد.
اگر شرایط بازار را در نظر بگیریم، خرید خودروهایی چون آریزو ۵ توربو، آریزو ۶ و جک S5 منطقیتر به نظر میرسد. اما اگر فردی تمایل داشتهباشد که خودرویی با ظاهر قدیمی، قوای محرکه ضعیف، محفظه بار کم حجم و بازار دست دوم نامناسب خریداری کند، قطعاً فردا SX5 را انتخاب خواهد کرد.
مطالب مرتبط با فردا موتورز
کاهش ۵۷/۸ درصدی فروش سوبا M4 فردا موتورز در چین / بررسی آمار فروش سه ماهه
FMC M4 فردا موتورز را بشناسیم + مشخصات فنی
FMC T5 با ضعیفترین موتور ۱/۵ لیتری توربو دانگ فنگ در ایران به فروش میرسد
بیشتر بخوانید:
فیدلیتی XB1 اولین کراس اوور ۳۰۰ اسب بخاری بهمن موتور / بررسی تخصصی
قیمت جدید کارخانه خودرو ها فردا افزایش پیدا میکند / درصد گرانی قیمت خودروها
افزایش نرخ کرایه تاکسی ، قیمت بلیت مترو و نرخ کرایه اتوبوس اعلام شد
قیمت خودروهای پر فروش در بازار امروز؛ هر خودرو چقدر گران شدهاست؟
به نظر میاد که ماشین خوبی باشه.مشخصاتش که خوبه.امیدوارم کیفیت خوبی هم داشته باشه.ممنون بابت مقاله کاربردیتون.
سپاس از تجزیه وتحلیل و توصیف زیباتون،واقعا با خوندن این مقاله پرمحتوا جای شک داره که کسی که درک درستی داشته باش و باخوندن این مقاله،این ماشین رو خریداری کنه خوشحال میشیم که راجب ماشین های دیگه هم بنویسین ،و درآخر نکته مهم اینکه ارزش ایرانیا از چینی ها ایا کمتره که باید خودروی چینی با اپشن کمتر و سه نسل قبلتر رو سواربشن
احساس میکنم این مطلب مغرضانه نوشته شده و خیلی از حمله های تندی که به این خودرو شده جایز نیست. من مصرف کننده این خودرو هستم و کاملا سواری نرم . اتاق بی صدا . جادار و و نرم روی چاله و سرعت گیر. موتور خیلی پرقدرتی نداره ولی همین موتور روی لنسر هم هست. گیربکسش درسته CVT ولی نسل سه و آپدیت شده ست. اصلا دلیل عمده مصرف خیل خیلی پایینش همین گیربکس CVT هست.
امیدوارم نقد های آینده شما منصفانه تر باشه.
درود
تشکر میکنم از اینکه نظر خودتون رو به عنوان یک مصرفکننده در اختیار ما قرار دادید. هدف از این نوشتار، بیان واقعیات درباره فردا SX5 است. بدون تعصب قبول کنیم که فرداموتورز میتوانست حداقل نسخه فیسلیفت آن را به ایران بیاورد. موتوری که شما سرور گرامی عنوان کردید بر روی میتسوبیشی لنسر نصب بود، صحیح است. اما نهمین نسل از میتسوبیشی لنسر که در سال ۲۰۰۷ یعنی ۱۶ سال قبل تولید شد، از این موتور استفاده میکرد. اگر این نوشتار از نظر شما برای خودرویی که پرقدرت نیست اما از روی چاله و سرعتگیر به راحتی عبور میکند، منصفانه نیست، عذرخواهی میکنیم. اما پیشنهاد میکنیم که با برداشتن عینک تعصب، واقعیت را کمی بهتر ببینیم. چرا که تمامی جملات این نوشتار قابل استناد در محافل خودرویی بازار چین است.
محمد فتحاللهی – دبیر وبسایت خبری بیتران
جناب آقا محمد فرمایشات حضرتعالی بسیار متین ولی ما در ایران محکوم به انتخاب دنا. تارا و شاهین هستیم و اگر کمی واقع بینانه نگاه کنیم متوجه میشیم که به قول ضرب المثل معروف در شهر کوران آدم یک چشمی پادشه هستش. من مدت ۲ سال هست از این خودرو استفاده میکنم و حاضر نیستم با یکی از خودروهای سایپا و یا ایرانخودرو معاوضش کنم.در کل با اوضاع اقتصادی الان ما ایرانی ها به نظر من اقتصادی ترین شاسی بلند موجود در کشور هست و مشکلات مصرف بالای سوخت که در سایر رقبای چنی مشهود هست را نداره و حداق درب کاپوت خودرو که بالا می ره آرم شرکت میتسوبیشی با تکنولوژی mivic کمی احساس استفاده از یک خودروی نا مرغوب و بی کیفیت را از سر آدم می بره. با کمال احترام به مقاله جنابعالی ولی واقعیت امر این هست که اینجا ایران هست و ما مردمی هستیم که از نظر اقتصادی ضعیف نگاه داشته شدیم و حق انتخاب در عصر حاضر را نداریم.
دمت گرم
من از چند نفر که خریده بودن پرسیدم خیلی راضی بودن، ضمن اینکه موتورش تنفس طبیعی هست و مشکلات نگهداری توربو شارژ رو نداره. بله اگر نسخه فیس لیفتش بود که خیلی بهتر بود ولی در این رنج قیمت نسبت به سایر رقبا ظاهرا بد نیست.