کاهش ۵۷/۸ درصدی فروش سوبا M4 فردا موتورز در چین / بررسی آمار فروش سه ماهه

از دست ندهید

سوبا M4 فردا موتورز که در بازار خودرو چین Forthing Youting نام دارد، بیش از نیمی از مشتریان خود را از دست داد. آمارها حاکی از آن است که محصول جدید فردا موتورز، در ماه‌های ابتدایی ورود به بازار خودرو چین، افت فروش بسیار بالایی را تجربه کرد.

سوبا M4 فردا موتورز
سوبا M4 فردا موتورز

بیت‌ران – محمد فتح‌اللهی – در طول یک سال گذشته، فردا موتورز بارها از محصول جدید خود که سوبا M4 نام دارد در نمایشگاه‌های مختلف رونمایی کرد.

گرچه نام M4 در بازار خودرو چین از روی این MPV چینی برداشته شد، اما این خودرو همچنان قرار است از همان پسوند M4 در ایران استفاده کند.

Forthing Youting در اردیبهشت امسال در نمایشگاه خودرو گوانگ‌ژو چین رونمایی شد. اما تا ماه‌ها خبری از تولید آن در بازار خودرو چین نبود.

آمار فروش Forthing Youting (سوبا M4 فردا موتورز) در بازار خودرو چین
آمار فروش سوبا M4 فردا موتورز
آمار فروش سوبا M4 فردا موتورز

بالاخره در سپتامبر سال گذشته میلادی (۲۰۲۲) که برابر با اواسط شهریور تا اواسط مهر ماه سال جاری است، خبر تولید آن در رسانه‌های چینی منتشر شد.

سوبا M4 فردا موتورز در اولین ماه ورود خود به بازار خودرو چین توانست به فروش ۱۲۰۷ دستگاهی دست پیدا کند. برای اینکه بدانیم این آمار چقدر خوب یا بد بود، باید به فروش GAC Trumpchi M8 (پر فروش‌ترین MPV بازار چین) در ماه سپتامبر نگاه کنیم.

سوبا M4 فردا موتورز و گک ترامپچی M8
سوبا M4 فردا موتورز و گک ترامپچی M8

کمپانی GAC در ماه سپتامبر ۵۰۳۰ دستگاه از MPV ترامپچی M8 را به مشتریان چینی خود تحویل داد. این بدان معناست که فروش Forthing Youting (سوبا M4 فردا موتورز) ۷۶ درصد کمتر از رقیب چینی خود در کشور خود بود.

با ورود به ماه اکتبر (مهر – آبان ۱۴۰۱) انتظار می‌رفت خریداران Forthing Youting در بازار خودرو چین سیر صعودی به‌خود گیرد. اما برخلاف تصور، ثبت فروش ۹۰۴ دستگاهی این خودرو در چین نشان داد که در ماه دوم ۲۵.۱ درصد از مشتریان این خودرو در چین ریزش کردند.

امیدها به فروش خوب Forthing Youting در چین همچنان ادامه داشت. احتمال آن می‌رفت که بالاخره در ماه سوم شاهد رشد تعداد مشتریان آن باشیم.

اما فروش ۵۰۹ دستگاهی آن در ماه نوامبر (آبان – آذر ۱۴۰۱) نمایانگر آن بود که تعداد مشتریان این خودرو حتی نسبت به ماه گذشته، ۴۳.۶ درصد کمتر شدند!

اگر به روند فروش سه ماهه این خودرو در بازار خودرو چین نگاه کنیم، مشاهده می‌شود که آمارها از افت فروش ۵۷/۸ درصدی این خودرو حکایت می‌کند.

مشخصات فنی سوبا M4 فردا موتورز
سوبا M4 فردا موتورز
سوبا M4 فردا موتورز

سوبا M4 فردا موتورز تنها با یک موتور در بازار خودرو چین قابل خرید است. این موتور که با کد ۴A95TD شناخته می شود یک نمونه چهار سیلندر ۱.۵ لیتری توربو است.

البته میزان قدرت خروجی این موتور با سایر ۱.۵ لیتری های دیگر بازار متفاوت است. این موتور دقیقاً همان قوای محرکه لاماری ایما آرین موتور پارس است.

قوای محرکه سوبا M4 فردا موتورز می‌تواند ۱۹۴ اسب بخار (۱۹۷ پی اس) در ۵۶۰۰ دور در دقیقه نیرو تولید کند. حداکثر گشتاور خروجی این موتور نیز به ۲۸۵ نیوتن متر می رسد که از دور ۱۵۰۰ تا ۴۰۰۰ در دسترس راننده قرار دارد. قدرت و گشتاور موتور سوبا M4 توسط گیربکس ۷ سرعته دوکلاچه تر (WDCT) به چرخ های جلو منتقل می شود.

شتاب صفر تا صد کیلومتر این خودرو رسماً توسط کمپانی مادر اعلام نشد. اما حداکثر سرعت این MPV به ۱۸۰ کیلومتر در ساعت می‌رسد. مصرف سوخت این MPV نیز به طور متوسط ۶.۸ لیتر در هر صد کیلومتر است.

موتور سوبا M4 فردا موتورز از نوع تزریق مستقیم است و از فن آوری DVVT بهره می‌برد. نکته مهم درباره قوای محرکه سوبا M4 این است که دانگ فنگ بنزین با اکتان ۹۲ را برای آن مناسب می‌داند. اکتان ۹۲ برای بنزین به معنای دارا بودن استاندارد یورو ۴ است.

متاسفانه چنین سوختی در ایران یافت نمی‌شود. همانطور که می‌دانیم با کیفیت‌ترین بنزین ایران در پالایشگاه ستاره خلیج فارس تولید می‌شود.

کیفیت بنزین تولیدی در این پالایشگاه حتی از استاندارد بین المللی یورو ۶ نیز بهتر است. چرا که میزان گوگرد آن، به دلیل استفاده از میعانات گازی شیرین، تنها ۰.۵ ppm است. اما بنزین این پالایشگاه دارای عدد اکتان ۸۷ است. در حالی که براساس استاندارد یورو ۵، رقم این پارامتر باید حداقل ۹۵ باشد.

جایگاه سوبا M4 فردا موتورز در بازار خودرو چین

این MPV چینی، اکنون فقط ۱/۱۴ درصد از مارکت خودروهای مینی‌ون چینی را در اختیار دارد. آمارها حاکی از آن است که سوبا M4 فردا موتورز در رده چهاردهم پر فروش‌ترین‌های این گروه خودرویی قرار دارد. البته هنوز آمار فروش ماه دسامبر این خودرو در چین منتشر نشده‌است.

اگر به کل مارکت خودرو چین نگاه کنیم، محصول آتی فردا موتورز یکصد و پنجاه و ششمین خودرو پرفروش در آن کشور است. این بدان معناست که سهم سوبا M4 فردا موتورز در بازار خودرو آن کشور فقط ۰/۰۴ درصد است.

پس از بررسی آمار فروش سه ماهه این MPV چینی و مقایسه آن با فروش کل دانگ‌فنگ در بازار خودرو چین، به این نتیجه می‌رسیم که ۶/۸۳ درصد از فروش سالانه این برند در سال ۲۰۲۲ متعلق به Forthing Youting بود.

سوبا M4 در بازار خودرو ایران رقبای چندانی ندارد. جک سانری آرین دیزل، هیوندای H350 سروش دیزل و فیات دوکاتو پارسیان موتور همگی در رده ون‌های تجاری قرار دارند.

اما هایما ۷X قرار است به زودی از سوی ایران خودرو به بازار ایران معرفی شود. البته که تعداد شعب نمایندگی‌ها و خدمات ایران خودرو تأثیر زیادی در جذب مشتری این محصول خواهد داشت.

اما سوبا M4 فردا موتورز با کابینی شبیه به لاماری ایما و قوای محرکه برابر با این کراس اوور می‌تواند کمی احساس تمایز در این بازار داشته باشد.

فراموش نکنیم که بازار خودرو ایران همانند بسیاری از بازارهای دیگر از Sedanها به سمت Crossoverها در حال حرکت است. قطعاً در چنین بازاری که کراس‌اوورها فروش مناسبی را تجربه می‌کنند، مینی‌ون‌ها باید برای فروش بالا، تلاش فراوانی کنند.

بیشتر بخوانید:

خودرو برقی سونی و هوندا رونمایی شد / همه چیز درباره AFEELA

میپل X3 پرو با خودروسازان بم به ایران می‌آید / بررسی مشخصات فنی و قیمت

کیا سلتوس کوشا خودرو؛ بررسی تفاوت‌های آن با نسخه‌های چینی و آمریکایی

تبعات منفی گازسوز کردن موتور بنزینی قدیمی




1 دیدگاه

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

قیمت دنا پلاس توربو ۶ دنده دستی در بازار دو برابر کارخانه

قیمت دنا پلاس توربو ۶ دنده دستی در بازار به دو برابر کارخانه رسیده‌است. انواع مدل‌های این خودرو با...

پست‌های مرتبط