FMC M4 فردا موتورز پس از نمایشگاه خودرو تهران، اینبار در مشهد رونمایی شد. خودرو MPV فردا موتورز که در حقیقت دانگ فنگ Forthing Yacht نام دارد قرار است به زودی شرایط فروش آن در ایران اعلام شود. فروش M4 از فروردین ماه سال جاری در چین آغاز شد و این خودرو نمونه هفت نفره لاماری ایما شرکت آرین پارس موتور محسوب می شود.
بیت ران – محمد فتحاللهی – FMC M4 فردا موتورز ۲۶ فروردین امسال به نمایندگی های دانگ فنگ در کشور چین رفت و فروش آن آغاز شد. مسئولین فردا موتورز در جریان نمایشگاه خودرو مشهد اعلام کردند که M4 تا یک یا دو ماه آینده به بازار ایران راه پیدا می کند.
اگر این اتفاق رخ دهد می توان گفت که FMC M4 تبدیل به یکی از به روز ترین خودروهای چینی در بازار ایران خواهد شد. هنوز مشخص نیست که این MPV چینی با چه سطح از امکانات رفاهی در کشورمان به فروش خواهد رسید. اما بد نیست پیش از حضور این خودرو در نمایندگی های فردا موتورز، از صفر تا صد FMC M4 را بررسی کنیم.
چرا این خودرو با نشان Forthing فروخته می شود؟
Forthing یکی از برندهای Dongfeng Liuzhou Motor در بازار چین است. این نشان تجاری در سال ۲۰۰۱ با نام Fengxing متولد شد، اما بعدها نام آن به زبان انگلیسی به Forthing تغییر یافت.
جالب است بدانید که خودروهای Forthing در چین همچنان با نشان تجاری Fengxing به فروش می رسند. از زمان معرفی برند فورتینگ، تمامی محصولات این گروه همچنان با لوگوی دانگ فنگ به فروش می رسید.
اما در سال ۲۰۲۰ زمانی که مدل T5 EVO (لاماری ایما) معرفی شد، از لوگوی جدید فورتینگ هم رونمایی شد. کراس اوورهای فورتینگ در بازار داخلی چین با نام Jingyi شناخته می شوند. اما در بازار جهانی آنها را با نام Joyear می شناسیم.
مشخصات فنی FMC M4
M4 فردا موتورز تنها با یک موتور در بازار خودرو چین قابل خرید است. این موتور که با کد ۴A95TD شناخته می شود یک نمونه چهار سیلندر ۱.۵ لیتری توربو است.
البته میزان قدرت خروجی این موتور با سایر ۱.۵ لیتری های دیگر بازار متفاوت است. این موتور دقیقاً همان قوای محرکه لاماری ایما آرین موتور پارس است.
قوای محرکه FMC M4 می تواند ۱۹۴ اسب بخار (۱۹۷ پی اس) در ۵۶۰۰ دور در دقیقه نیرو تولید کند. حداکثر گشتاور خروجی این موتور نیز به ۲۸۵ نیوتن متر می رسد که از دور ۱۵۰۰ تا ۴۰۰۰ در دسترس راننده قرار دارد. قدرت و گشتاور موتور M4 توسط گیربکس ۷ سرعته دوکلاچه تر (WDCT) به چرخ های جلو منتقل می شود.
شتاب صفر تا صد کیلومتر این خودرو رسماً توسط فورتینگ اعلام نشده است. اما حداکثر سرعت این MPV به ۱۸۰ کیلومتر در ساعت می رسد. مصرف سوخت این خودرو نیز به طور متوسط ۶.۸ لیتر در هر صد کیلومتر است.
موتور FMC M4 از نوع تزریق مستقیم است و از فن آوری DVVT بهره می برد. نکته مهم درباره قوای محرکه M4 این است که دانگ فنگ بنزین با اکتان ۹۲ را برای آن مناسب می داند. اکتان ۹۲ برای بنزین به معنای دارا بودن استاندارد یورو ۴ است.
متاسفانه چنین سوختی در ایران یافت نمی شود. همانطور که می دانیم با کیفیت ترین بنزین ایران در پالایشگاه ستاره خلیج فارس تولید می شود.
کیفیت بنزین تولید شده در این پالایشگاه حتی از استاندارد بین المللی یورو ۶ نیز بهتر است. چرا که میزان گوگرد آن، به دلیل استفاده از میعانات گازی شیرین سازی شده، تنها ۰.۵ ppm است. اما بنزین این پالایشگاه دارای عدد اکتان ۸۷ است. در حالی که بر اساس استاندارد یورو ۵، رقم این پارامتر باید حداقل ۹۵ باشد.
ویژگیهای فنی FMC M4
طول، عرض و ارتفاع M4 به ترتیب برابر است با ۴۸۵۰، ۱۹۰۰ و ۱۷۱۵ میلیمتر. فاصله بین دو محور این MPV نیز ۲۹۰۰ میلیمتر است که فضایی جادار برای ۷ سرنشین را فراهم می کند.
حال که از ابعاد خودرو صحبت شد، بد نیست بدانیم که زاویههای ورود و خروج این خودرو چقدر است. M4 فردا موتورز می تواند با زاویه ۱۴ درجه وارد شیب جاده شود و با زاویه ۲۰ درجه نیز می تواند موانع را پشت سر بگذارد. حداکثر ارتفاع این خودرو از سطح زمین نیز ۱۶۰ میلیمتر است.
وزن این خودرو بستگی به سطح امکانات و آپشن های آن دارد. M4 در چهار سطح رفاهی در چین عرضه می شود. پایه ترین نسخه این خودرو وزنی برابر با ۱۶۵۰ کیلوگرم دارد که در حالت Full Load این رقم به ۲۱۷۵ کیلوگرم می رسد.
نمونه فول این خودرو جرمی برابر با ۱۷۱۵ کیلوگرم دارد. وزن این نسخه در حالت Full Load به ۲۲۶۰ کیلوگرم خواهد رسید که رقم بالایی برای یک MPV هفت نفره است. برای مقایسه جالب است بدانید که Toyota Sienna در فولترین نسخه خود ۱۱۵ کیلوگرم از FMC M4 سبکتر است!
سیستم تعلیق این خودرو در محور جلو از نوع مکفرسون است. تعلیق مکفرسون با حذف طبق بالا و متعلقات آن باعث کم حجم شدن فضای تعلیق شده و عموماً در خودروهای دیفرانسیل جلو کاربرد دارد. در محور عقب هم شاهد بازوهای مستقل هستیم.
ترمزهای M4 در محور جلو از نوع دیسکی خنک شونده هستند. در محور عقب هم دیسک های معمولی را می توان دید و کمپانی چینی تایرهایی با ابعاد ۲۱۵/۵۵R18 را برای آن مناسب دانسته است. ضمن اینکه خبری هم از تایر زاپاس نیست.
فضای بار FMC M4
MPVهای هفت نفره عموماً فضای بار مناسبی ندارد. FMC M4 نیز از این قاعده مستثنی نیست و حجم محفظه بار این خودرو فقط ۲۳۴ لیتر است.
برای مقایسه بد نیست بدانیم که فضای صندوق عقب پژو ۲۰۶ برابر با ۲۳۷ لیتر است. یعنی ۳ لیتر بیشتر از M4 فردا موتورز! البته فضای صندوق عقب این خودرو با خواباندن ردیف سوم صندلی ها به ۱۰۸۶ لیتر می رسد که کاملاً ایده آل است. اما دیگر هفت نفره نیست.
قیمت FMC M4 در چین
M4 با چهار سطح امکانات رفاهی توسط چینی ها قابل خرید است. کم آپشنترین نسخه این خودرو در چین ۱۱۹/۹۰۰ یوان قیمت دارد. بر اساس نرخ ۴۳۴۰ تومانی یوان امروز این رقم معادل ۵۲۰/۳۶۶/۰۰۰ تومان است.
فولترین نمونه M4 در چین هم به نرخ ۱۵۴/۹۰۰ یوان قابل خرید است که پس از تبدیل این مبلغ به رقم ۶۷۲/۲۶۶/۰۰۰ تومان می رسیم. با توجه به فرمول دو برابر شدن قیمت خودروهای چینی در ایران باید گفت که نباید انتظار عرضه خودرویی ارزان قیمت از فردا موتورز داشته باشیم.
از آنجایی که تولیدات ملی و داخلی ما اکنون در زیر یک میلیارد تومان به فروش می رسند، چینی ها بازار بالای یک میلیاد را در حال تصاحب هستند. یعنی از این پس به ندرت یک خودرو چینی را می توانیم به قیمت زیر یک میلیارد تومان در بازار پیدا کنیم.
البته قیمت نهایی این خودرو احتمالاً در بورس کالا مشخص خواهد شد. اما مگر چند دستگاه از این خودرو توسط فردا موتورز در کشور عرضه خواهد شد؟ ۲۰۰ دستگاه؟ ۵۰۰؟ مشخص نیست.
همین حالا هم به ندرت می توان خودروهای فردا موتورز را در خیابان ها مشاهده کرد. پس گرانی یا ارزانی M4 تأثیری در عرضه و تقاضای بازار خودرو کشورمان ندارد. ذکر این نکته لازم که JAC S5 به عنوان یک محصول پر فروش کرمان موتور در سال گذشته حدود ۶۰۰۰ مشتری داشت!
امکانات رفاهی FMC M4
از جمله امکانات و آپشنهای مشترک بین تمامی تیپهای M4 میتوان به ترمزهای ABS و EBD، ترمز کمکی، سامانههای کنترل کشش و پایداری، مانیتورینگ فشار باد تایرها، ایربگ سرنشینان ردیف اول، سنسور دنده عقب، تنظیم حالتهای رانندگی، استارت/استاپ موتور، کنترل حرکت خودرو در سربالایی و سرازیریها، استارت بدون کلید، ورود بدون کلید (تنها برای درب راننده)، فرمان چرمی، تنظیم دستی فرمان، زیر آرنجی ردیف اول و دوم، نمایشگر لمسی ۱۰.۲۵ اینچی، چراغهای جلو LED و برف پاکن عقب اشاره کرد.
اما امکاناتی چون ایربگهای کناری و پردهای برای سرنشینان ردیف اول و دوم، سنسور پارک جلو، هشدار برخورد از کنار در زمان حرکت رو به عقب، دوربین ۳۶۰ درجه، کروز کنترل آداپتیو، پارک اتوماتیک، هشدار نقاط کور، هشدار تعویض خط، هشدار حرکت بین خطوط، تابلوخوان علائم رانندگی، هشدار تصادف، ترمز اکتیو، سانروف پانورامیک با قابلیت باز و بسته شدن، روف رک، درب برقی صندوق بار، نمایشگر ۱۰.۲۵ اینچی کلاستر، دوربین ثبت وقایع، روکش چرم صندلیها، تنظیم برقی صندلی راننده و سرنشین کناری، صندلیهای سردکن و گرمکن دار ردیف اول و ماساژور برای صندلی راننده و تنظیم برقی صندلیهای ردیف دوم با قابلیت سردکن و گرمکن در این خودرو قابل سفارش گذاری هستند.
از دیگر امکانات قابل سفارش این خودرو میتوان به سینی فرست کلاس برای ردیف دوم، ۸ اسپیکر برای سیستم صوتی، چراغ LED روشنایی روز، قابلیت چرخش چراغها در هنگام عبور از پیچ، نور پردازی داخل خودرو با امکان انتخاب ۶۴ رنگ، آیینههای جانبی برقی، شیشههای دودی عقب، سنسور باران، ایرکاندیشن دستی تک نقطهای، خروجی تهویه برای ردیف سوم، فیلتر pm2.5 و یونیزه کردن هوای داخل کابین نیز اشاره کرد که در فولترین نسخه M4 دیده می شوند.
چینیها درباره M4 چه میگویند؟
پس از چند ماه از عرضه این خودرو در بازار چین میتوان نظرات خریداران را درباره M4 رصد کرد. این موضوع از آن جهت اهمیت دارد که بدانیم این خودرو در بازار وطنی موفق به کسب رضایت مشتریان شده است یا خیر.
یکی از مسائلی که خریداران چینی به آن میبالند، مصرف سوخت مناسب این خودرو است. البته یادآور میشویم که بنزین با اکتان بالا در ایران یافت نمیشود. پس طبیعی است که چینیها از پس از پر کردن باک این خودرو با بنزین با کیفیت، از مصرف سوخت زیر ۸ لیتر (به گفته خریداران) M4 راضی باشند.
مورد بعدی طراحی ظاهری M4 است که توانسته در چین مورد توجه قرار گیرد. طراحی ظاهری M4 شاید در چین جذاب باشد، اما برای ما ایرانیها که سلیقه داریم کمی عجیب و غریب به نظر میرسد.
FMC M4 را بخریم یا نه؟
موضوع خرید این خودرو، تصمیم ما به عنوان خریدار نیست. موضوع این است که هر فردی نمیتواند در بورس کالا خودرو خریداری کند. پس خریداران باید منتظر باشند تا ببینند قیمت واقعی این خودرو در بازار چه خواهد بود.
FMC M4 اگر در مرز یک میلیارد تومان وارد بازار شود، رقبای سختی خواهد داشت. انواع کراس اوورها و شاسی بلندهای چینی دیگر منتظر هستند تا خریداران این خودرو را اگر در محدوده قیمتی آنها باشد منصرف کنند.
در بازار زیر یک میلیارد تومان هم از آنجایی که احتمالاً تعداد عرضه آن به هزار دستگاه هم نخواهد رسید، تجربه فروش سختی برای فردا موتورز نخواهد داشت.
پس اگر جزء احتمالاً هزار نفری هستید که قرار است مالک این خودرو باشید باید چند نکته مهم را بدانید. M4 خودرویی است که قشر متوسط جامعه در چین از آن برای رفتن به سر کار استفاده میکنند و فضای داخلی جادارش را میپسندند.
در نتیجه اگر کیفیت آن برای شما راضی کننده نبود باید بدانید که با خودرو پرمیومی رو به رو نیستید. FMC M4 خودرو خاصی است. نه صرفاً به دلیل ویژگیهای فنی و امکانات رفاهی آن، بلکه احتمالاً نمونههای انگشت شماری از این خودرو را در سطح خیابانها خواهیم دید.
بیشتر بخوانید:
جک J4 برقی ایرانی قوی تر از نسخه چینی / بررسی مشخصات فنی
YP110 آریان خودرو نخستین خودرو داخلی با پلتفرم ایرانی / بررسی مشخصات فنی
اگر قدری به سلیقه مردم ایران توجه می کردند متوجه می شدند این ماشین با استقبال چندانی رو به رو نحواهد شد؛ چرا که مردم ایران ماشینهایی با این جلو پنجره بزرگ که آسیب پذیری زیادی دارد را نمی پسندند