۲۴ بهمن ماه ایران خودرو اعلام کرد که میخواهد برای همیشه تولید پژو ۲۰۶ را متوقف کند. جایگزین پژو ۲۰۶ در سبد تولیدات ایران خودرو هنوز مشخص نیست. از همین رو، برآن شدیم که به بررسی محصولاتی که احتمالاً جانشین این خودرو محبوب خواهند شد، بپردازیم.
بیت ران – رضانوروزی: اواخر بهمن ۱۴۰۱بود که ایران خودرو اعلام کرد در راستای سیاستهای فرمان هشتگانه رئیس جمهور، قصد دارد تولید پژو ۲۰۶ را برای همیشه متوقف کند.
از سال ۱۳۸۰ تا به امروز بیش از ۲۱ سال از شروع تولید پژو ۲۰۶ در ایران خودرو میگذرد. این محصول تغییر تحول و پروژههای زیادی را به خود دید که بسیاری از آنها اکنون مدعی میراثداری آن هستند.
پژو ۲۰۶ در ابتدا با یک موتور ۱۶۰۰ سیسی ۱۶ سوپاپ به نام Tu5 و در سه تیپ بهفروش رسید. این خودرو در ادامه با یک موتور ۱۴۰۰ سیسی ۸ سوپاپ که Tu3 نام داشت در دو تیپ مختلف تولید شد.
تولید و فروش این تیپها متناسب با شرایط در این ۲۱ سال تولید با کاستیهایی همراه بود. ولی ایران خودرو عزم کرد کالبد قدیمی پژو ۲۰۶ را کنار بگذارد و با حذف آن، کلاس قیمتی بالاتری را جایگزین پژو ۲۰۶ کند.
اما این اتفاق و خالی بودن کلاس قیمتی این خودرو، میتواند برای رقبا فرصتهای فروش بسیار جذابی بسازد. از محصولات جایگزین و مدعی جانشینی پژو ۲۰۶، میتوان به پژو ۲۰۷، رانا، کوئیک تیپ GX، کوئیک پلاس و R پلاس اتوماتیک، سایپا اطلس، MVM X22، سابپا پاژ، ایران خودرو TF21 و رنو ساندرو اشاره کرد.
پژو ۲۰۷
ایران خودرو در اواخر دههی ۸۰ شمسی در راستای توسعه سبد خود، عرضه پژو ۲۰۶ پلاس که در سایت پژو برزیل فیسلیفت و تولید شد را در دستور کار قرار داد. این خودرو با نام پژو ۲۰۷ به کشورمان وارد و در ایران خودرو تولید شد.
اولین و مهمترین جایگزین پژو ۲۰۶، فیسلیفت آن یعنی ۲۰۷ است که در حال حاضر در ۵ تیپ اصلی تولید میشود. البته که هر کدام از این تیپها، هر چند وقت یکبار به دلیل کمبود قطعه کلاس جدیدی میگیرند و نمیتوان آنچنان به امکانات و تجهیزات کاتالوگها اعتماد کرد.
در حال حاضر پژو ۲۰۷ در ۵ تیپ با گیربکس دستی و اتوماتیک عرضه میشود که به شرح ذیل است:
- تیپ ۵
- دستی سقف فلزی
- دستی سقف شیشهای
- اتوماتیک مولتی کالر (MC)
- اتوماتیک ۶ سرعته با موتور Tu5+
تیپهای مختلف پژو ۲۰۷ دندهای
ایران خودرو در مدل دستی از موتور Tu5 و گیربکسی ۵ سرعته استفاده کرد که دارای دو سطح امکانات است. در تیپ ۵ که همان نسخه پایه محسوب میشود، قرار است از داشبورد و قطعات دکوراتیو پژو ۲۰۶ استفاده شود.
از امکانات حداقلی مانند تهویه اتوماتیک، مدیاپلیر بدون مانتیور و آینههای برقی هم قرار است در این خودرو استفاده شود. این تیپ فقط مورد پسند افرادی است که همان داشبورد قدیمی ۲۰۶ را میپسندند.
پژو ۲۰۷ دستی تیپ فول، در دو مدل سقف فلزی و شیشهای عرضه شد. از داشبورد و قطعات دکوراتیو همیشگی ۲۰۷ نیز در داخل کابین آن استفاده شد.
نسخه فول علاوه بر امکانات نسخه پایه، دارای آپشنهایی مانند مالتیمدیا با مانتیور ۷ اینچی، کلیدهای کنترلی روی فرمان (MFC)، ترمز EBD، کروز کنترل (در برخی تیپها)، فرمان برقی (در برخی تیپها) و ترمز کاسهای چرخهای عقب (در برخی تیپها) است.
البته اینکه شما در هنگام خرید از خودروساز در قالب طرحهای فروش فوقالعاده و پیشفروش و حتی بورس کالا چه خودرویی با چه امکاناتی و تحت عنوان چه تیپی تحویل خواهید گرفت، صرفا به شانش شما بستگی دارد.
تیپهای مختلف پژو ۲۰۷ اتوماتیک
نسخه دنده اتوماتیک پژو ۲۰۷ البته که چندسالی است جایگزین پژو ۲۰۶ تیپ ۶ یا همان اتوماتیک شد. اما به دلیل تغییر در گیربکس میتوان آن را محصولی متفاوت دانست.
پژو ۲۰۷ اتوماتیک در حال حاضر در سه مدل سقف فلزی معمولی، سقف فلزی با تریم دو رنگ که با نام (MC) مخفف کلمه Multi-color شناخته میشود و مدل سقف شیشهای تولید و عرضه میگردد.
۲۰۷ اتوماتیک از یک موتور Tu5+ بهره میبرد که نسخه بروز موتور Tu5 است. این قوای محرکه از سامانه زمانبندی متغیر سوپاپها بهره میبرد و بدین ترتیب نمودار گشتاور با ثبات و پیوستهتری دارد. این موتور که از پمپ روغن متغیر نیز استفاده میکند، توانایی تولید ۱۱۳ اسب بخار قدرت و ۱۴۴ نیوتنمتر گشتاور را دارد.
گیربکس پژو ۲۰۷ اتوماتیک
گیربکس ۲۰۷ اتوماتیک در حال حاضر از دو شرکت چینی DAE و لندای موتورز که هر دو یک گیربکس ۶ سرعته مشترک و با دانش طراحی هیوندایی تولید میکنند، تامین میشود.
این گیربکس در مقابل جعبهدنده ۴ سرعته قدیمی ZF که روی ۲۰۶ تیپ ۶ و ۲۰۷های اتوماتیک مدل ۱۳۹۹ به قبل نصب شد، ضرایب بهتری دارد و بدون تقه است. استفاده از این گیربکس به دلیل دورهای پایینتر باعث کاهش مصرف سوخت و استهلاک موتور نیز شد.
امکانات ۲۰۷ اتوماتیک با نسخه فول دستی برابر است. هرآنچه در تیپهای مختلف مدل دستی حذف شد، فعلا در مدل اتوماتیک وجود دارد.
به دلیل تغییرات قیمت لحظهای تمامی کالاها و خدمات از جمله خودرو بررسی قیمت آنها نهایتا یک هفتهای اعتبار خواهد داشت. لذا در قیاس قیمتی، از معیار مقایسه با تیپهای مختلف پژو ۲۰۶ استفاده خواهد شد.
از نظر قیمتی تیپهای مختلف ۲۰۷ در حدود ۲۰ درصد گرانتر از تیپهای معادل ۲۰۶ بوده و در کلاس قیمتی بالاتری قرار میگیرند. در حال حاضر ارزانترین تیپ موجود در بازار، پژو ۲۰۷ دستی فرمان هیدرولیک با اکسل عقب کاسهای است که ۷۸۰ میلیون تومان قیمت دارد. ۲۰۷ اتوماتیک سقف شیشهای شش سرعته نیز ۱ میلیارد و ۱۵۰ میلیون تومان قیمت دارد.
بیشتر بخوانید:
جایگزین پژو ۲۰۶ از سوی ایران خودرو اعلام شد / دلایل توقف تولید پژو ۲۰۶
پژو ۲۰۷ مولتی کالر تست شد؛ مسخره اما چابک!
ایران خودرو رانا
همچنان که بیان شد، رانا حاصل یک سیاست دولتی بود. اما بعد از شکست پروژه صادرات آن، در سال ۱۳۹۱ ایران خودرو تصمیم به عرضه داخلی این خودرو گرفت.
در سال ۹۹ نیز ایران خودرو یک فیس لیفت جزئی روی آن انجام داد و لقب پلاس را به نامش افزود. رانا در دو تیپ ذیل تولید می شود:
- سقف فلزی با موتور Tu5 و گیربکس پنج سرعته دستی
- سقف شیشهای با موتور +Tu5 و گیربکس شش سرعته دستی
رانا پلاس سقف فلزی با موتور Tu5 و گیربکس پنج سرعته دستی BE1 عرضه میشود. از امکانات این خودرو میتوان به کلیدهای کنترلی روی فرمان (MFC)، سیستم روشنایی ترک خودرو (Follow Me Home) و مجموعه داشبورد جدید نسبت به رانای معمولی اشاره کرد.
اما رانا پلاس سقف شیشهای با موتور +Tu5 عرضه و از گیربکس جدید شش سرعته دستی ایرانخودرو بهرهمیبرد. این قوای محرکه از لحاظ عملکردی بهبود قابل ملاحظهای نسبت به رانا پلاس معمولی دارد.
رانا پلاس سقف شیشهای نسبت به رانا پلاس از امکانات بیشتری نیز برخوردار است. از جمله امکانات این خودرو میتوان به فرمان برقی، آنتن اکتیو و کروز کنترل اشاره کرد.
رانا پلاس و رانا پلاس سقف شیشهای در رنج قیمتی حدود ۱۰ درصد پایینتر از پژو ۲۰۶ تیپ ۵ در بازار قرار میگیرند. در حال حاضر رانا پلاس سقف فلزی برچسب قیمتی ۵۶۱ میلیونی دارد. قیمت رانا پلاس شش دنده سقف شیشهای هم ۶۱۵ میلیون به مشتریان اعلام میشود.
بیشتر بخوانید:
تست خودرو رانا پلاس / رانا پلاس یا رانا پلاس سقف شیشهای
اینجا فیلم کامل تستهای بیت ران را تماشا کنید:
تست و بررسی وحشتناک دنا توربو اسپرت تا حد مرگ
تست دنا جوانان با موتور EFP
همه چیز درباره پژو ۲۰۷ مولتی کالر؛ آیا ارزش خرید دارد؟
ساینا اس سایپا تست و بررسی شد؛ نرم، تنبل و خوش اشتها!
تست و بررسی دنا پلاس توربو اتوماتیک
تیبا سایپا را دقیق بشناسید
تست خودرو رانا پلاس / رانا پلاس یا رانا پلاس سقف شیشهای
سمند سورن پلاس تست شد؛ شتاب خوب و دیگر هیچ
رازهای پژو پارس با موتور جدید؛ تست پرشیا زیر فشار
سیر تا پیاز خودرو شاهین سایپا در تست فنی
کوئیک تیپ GX
سایپا کوئیک GX محصولی است که از یک پیشرانه ۸ سوپاپ ۱۵۰۰ سیسی قدیمی که به تازگی کمی بروز شد و نام M15 GSI را به خود گرفت، بهره میبرد.
گیربکس آن یک گیربکس ۵ سرعتی است و از برخی آپشنها مانند کلیدهای کنترلی روی فرمان (MFC) ، صندلیهای با روکش چرم، سیستم مالتی مدیا، سیستم نمایش کنترل فشار باد تایرها و اتولایت بهره میبرد.
این تیپ کوئیک بهمن ماه با تحویل شش ماهه به مشتریان تحویل شد. اولین سری از این تیپ کوئیک را مردادماه ۱۴۰۲ در بازار خواهیم دید.
تیپ GX در واقع تیپ فول تیپ S با تغییرات جزئی است. اما با توجه به سیاستهای قبلی سایپا در قیمتگذاری، احتمالا در قیمت کارخانه تیپ GX، پانزده درصد نسبت به تیپ S گرانتر خواهد خورد.
البته در بازار این اختلاف قیمت احتمالا بیش از ۱۰ درصد نخواهد بود. در حال حاضر کوئیک S در بازار ۳۹۴ میلیون تومان قیمت دارد. کوئیک در واقع رقیب ۲۰۶ تیپ ۲ محسوب میشد. این خودرو در حال حاضر با توقف تولید ۲۰۶ تیپ ۲ و بهبودهایی که در تیپ GX کوئیک انجام گرفت، بازار ۲۰۶ تیپ ۲ را تصاحب کرد.
کوئیک پلاس و R پلاس اتوماتیک
کوییک پلاس اتوماتیک در حال حاضر با همان موتور بسیار قدیمی ۸ سوپاپ ۱۵۰۰ سیسی با نام M15 و گیربکس CVT ساخت شرکت پانچ بلژیک تولید میشود.
کوئیک پلاس اتوماتیک با آپشنهایی همچون دریچه گاز برقی، فرمان برقی، Keyless Starter، مولتی مدیا، دوربین عقب، سیستم نمایش کنترل فشار باد تایرها و اتولایت که در بازار ما مورد پسند است، عرضه میشود.
این خودرو در حال حاضر برچسب قیمتی ۵۳۰ میلیونی در بازار خودنمایی میکند که البته همچنان از ۲۰۶ تیپ ۲ مدل ۱۴۰۱ حدود ۱۰۰ میلیون تومان ارزانتر است.
به این خودرو میتوان به عنوان یک گزینه مناسب که استهلاک معقولی دارد نگاه کرد. مدل R پلاس نیز تنها دارای ترکیب دو رنگ بدنه است که در صورت علاقهمندی میتواند تنوع بیشتری در انتخاب رنگ خودرو ایجاد کند.
بیشتر بخوانید:
مشتریان سایپا بخوانند؛ تجهیزات و آپشنهای جدید خودرو کوئیک پلاس اتوماتیک
MVM X22
MVM X22 محصول کمپانی چری چین و مونتاژ گروه مدیران خودرو در حال حاضر در سه تیپ مختلف تولید میشود:
- دندهای (اسپرت) EX
- اتوماتیک (اسپرت) EX
- ام وی ام X22 پرو
ام وی ام X22 دندهای EX (اسپرت) و اتوماتیک EX (اسپرت) هر دو از یک موتور ۱۴۹۷ سیسی ۴ سیلندر خطی بهرهمند هستند که قدرت نه چندان مناسب ۱۰۵ اسببخار و ۱۳۵ نیوتونمتر گشتاور را تولید میکند.
این قدرت اصلا برای جسه ۱۲۵۰ کیلوگرمی آن کافی نیست و شما را با یک خودوری تنبل طرف میسازد. کما اینکه در نسخه اتوماتیک، این موضوع تشدید میشود.
البته نکتهای که در گیربکس دستی وجود دارد انتخاب صحیح ضرایب دنده است. شما حتی در دنده ۳ نیز در دور موتورهای زیر ۲۰۰۰ دور و در سطح صاف دنده مرده را تجربه نخواهید کرد که نکتهی مناسبی است.
گیربکس نسخه اتوماتیک CVT است که توانایی شبیه سازی ۹ دنده را به صورت مصنوعی دارد. در بحث امکانات نسخه دستی و اتوماتیک تفاوتی با یکدیگر ندارند و از امکاناتی همچون کروز کنترل، TPMS و سیستمهای کمکی ترمز ESP، TCS، HAC و EBA و مالتیمدیا با مانتیور ۸ اینچی میتوان در این خودرو اشاره کرد.
امویام X22 پرو
ام وی ام X22 پرو دارای موتوری سه سلیندر با حجم دقیق ۹۹۷ سیسی است. گیربکس این خودرو نیز همان نمونه CVT است که توانایی شبیه سازی ۹ دنده را دارد.
این موتور توانایی تولید ۱۰۲ اسببخار قدرت و ۱۵۰ نیوتونمتر گشتاور را دارد که نسبت به موتور ۱.۵ لیتری EX بهبود مناسبی را با حجم کمتر ارائه میدهد.
X22 پرو به عنوان یک گزینه جایگزین پژو ۲۰۶ نسبت به مدل EX از لحاظ امکانات تغییر چندانی ندارد و صرفا فرمان برقی و اتوهلد به لیست امکانات آن افزوده شدهاست. همچنین تغییر طراحی جلوی خودرو نیز تنها تغییر طراحی ظاهری این محصول محسوب میشود.
در حال حاضر ام وی ام X22 از ۹۰۰ میلیون تا ۱ میلیارد و ۱۶۰ میلیون و در سه تیپ اعلامی در بازار خودرو قابل خرید است.
بیشتر بخوانید:
ام وی ام X22 پرو را بشناسید؛ بررسی مشخصات فنی و ظاهری خودرو
سایپا اطلس
متاسفانه سایپا با وجود ساختار، قوای محرکه و طراحی قدیمی پلتفرم X200، همچنان خیال توقف تولید آن را ندارد. به تازگی محصول جدید و جایگزین خانواده کوئیک را معرفی کرد که در سال ۱۴۰۲ به بازار میآید.
سایپا اطلس به عنوان یک گزینه جایگزین پژو ۲۰۶ در واقع همان کوئیک با تغییرات جزئی و امکانات بیشتر است. این خودرو در نسخه فول، امکاناتی در سطح کوئیک پلاس اتوماتیک به همراه سانروف و رنگهای متنوع خواهد داشت.
این خودرو طبق اعلام سایپا در دو مدل دستی و اتوماتیک در زمستان ۱۴۰۲ به بازار میآید. همچنین اطلس از پیشرانهای مشابه کوئیک تیپ GX استفاده خواهد کرد.
در مورد قیمت این محصول نیز احتمالا در نسخه فول دستی نزدیک به ۱۵ درصد از کوئیک تیپ GX و در مدل اتوماتیک نیز ۱۵ درصد از کوئیک پلاس انوماتیک گرانتر خواهد بود.
بیشتر بخوانید:
تصاویر سایپا اطلس + فیلم ویژگیهای خودرو و زمان تولید انبوه
ایران خودرو TF21
ایران خودرو TF21 محصول جدیدی از این خودروساز است که بر پایهی پلتفرم IKP01 طراحی شد. TF21 یک هاچبک کراس با پلتفرمی بهروز است.
طبق اعلام ایران خودرو در ابتدای عرضه این خودرو که احتمالا بهار ۱۴۰۳ خواهد بود، با قوای محرکهای مشابه پژو ۲۰۷ به دست مشتریانش خواهد رسید.
TF21 در ادامه قرار است با خانواده موتور سه سیلندر جدید ایران خودرو عرضه شود. هنوز جزئیات بیشتری از این پروژه اعلام نشده است.
ایران خودرو در مراسم رونمایی از کانسپت این محصول از برنامه خود بر جایگزینی TF21 به جای پژو ۲۰۷ خبر داد. البته به نظر نمیرسد این اتفاق تا سه سال آینده امکان تحقق کامل داشته باشد.
بیشتر بخوانید:
TF21 ایران خودرو رسماً رونمایی شد / مشخصات فنی و تصاویر
TF21 ایران خودرو فیسلیفت MG3 نسل دوم است / بررسی همسانی TF21 و MG3
محصول مشترک ایران خودرو و سایپا
در نمایشگاه تحول صنعت خودرو که در شهریور ۱۴۰۱ برگزار شد، ایران خودرو و سایپا هر دو محصولی بر یک پلتفرمی مشترک با طراحی بدنههای متفاوت در نسخه یک به یک و اولیه به نمایش گذاشتند.
گفتهمیشد اولین محصول همکاری این دو خودروساز است. این محصول که در سایپا به نام “پاژ” نامگذاری و در ایران خودرو هنوز بدون نام است، بر پایه کریاور چند پلتفرم کلاس A خودروسازان مطرحی همچون رنو، هیوندای و فورد شکل گرفتهاست.
البته محصولاتی که بر پایه این پلتفرمها تولید شدند، همگی در بازارهای درحال توسعه با قوانین ضعیف ایمنی عرضه و اکثرا مانند رنو کوئید، توانایی اخذ حتی یک ستاره ایمنی اروپا را نیز ندارند.
ایران خودرو در نظر دارد در این محصول از نسخه پایه خانواده موتور سه سیلندر خود بهره ببرد. ولی سایپا که برای محصولات جاری خود نیز مشکل موتور دارد، هنوز هیچ موتوری را برای این محصول معرفی نکرده است. باید منتظر ماند و دید که سرانجام این پروژه به کجا خواهد رسید.
بیشتر بخوانید:
پاژ؛ خودرو اقتصادی سایپا با موتور ایران خودرو / بررسی فنی و زمان عرضه
رنو ساندرو
بیش از دو سال از توقف تولید رنو ساندرو میگذرد. اما به دلیل وجود برخی نمونههای صفر کیلومتر میتواند گزینهای نه چندان مناسب به دلیل ابطال گارانتی و مشکلات نگهداری که با خواب طولانی مدت برای خودرو امکان وقوع دارد، باشد.
اما در صورت عرضه خودروهای وارداتی که ساندرو نیز یکی از گزینههای احتمالی است، میتوان در نسخه پایه به عنوان یک گزینه جایگزین پژو ۲۰۶ در کلاس قیمتی ۲۰۷ به آن توجه کرد. البته که همه چیز بستگی به قوانین، شرایط و زمان عرضه بستگی دارد.
جمع بندی
در باب خودروهای جایگزین پژو ۲۰۶ گزینهها را مطرح و به تفصیل به بررسی آنها پرداختیم. در پایان میتوان گفت برای سلایق مختلف گزینههای نسبتا مختلفی وجود دارد. هرچند که بازار تشنه خودرو ایران همواره از تنوع پایینی در محصولات کلاس قیمتی یکسان رنج میبرد.
ماشین ها خیلی بیخود و گران و کیفت