دلایل توقف تولید پژو ۲۰۶ چه بود؟ جایگزین پژو ۲۰۶ از سوی ایران خودرو کدام محصول اعلام شده است؟ از پژو ۲۰۷i تیپ ۵ چه میدانیم؟
بیت ران – رضا نوروزی: در شهریور ماه سال ۱۳۸۰ خورشیدی بود که پا به خیابانهای ایران گذاشت. خودروی سال اروپا در سال ۱۹۹۸ که توسط جرارد والتر یکی از به نامترین طراحان طراحی شده بود و یکی از محبوبترین خودروها در دوران خود بود.
فیلم تست و بررسی “رازهای پژو پارس با موتور جدید؛ تست پرشیا زیر فشار” را در کانال یوتیوب بیت ران پلاس از دست ندهید:
همانطور که حدس زدید جمله بالا در وصف پژو ۲۰۶، محصول با سابقه ایران خودرو است که در ابتدا به صورت CKD تولید و در ادامه با افزایش داخلیسازی قطعات، با عمق بیشتری در خطوط تولید ایران خودرو مونتاژ شد.
پژو در سال ۱۹۹۸ با معرفی محصول ۲۰۶ بهعنوان جایگزین و نسل جدید محصول محبوب ۲۰۵، انقلابی در طراحی و مهندسی خود به پا کرد.
پژو ۲۰۶ بر پایه پلتفرم PF و بهعنوان اولین محصول از این پلتفرم گروه پژو-سیتروئن طراحی و ساخته شد و محصولی بود که تواست تا سال ۲۰۰۰ و درعرض کمتر از دو سال به فروش ۵۵۰ هزار دستگاه دست پیدا کند.
پیشنهاد پژو برای تولید ۲۰۶ در ایران
رضا ویسه رئیس اسبق سازمان گسترش و نوسازی ایران در مصاحبهای که در قالب مستند “تاریخ صنعت خودرو در ایران و کره جنوبی” منتشر شدهاست به این موضوع اشارهمیکند که: «در سال ۱۳۷۸ ایران خودرو پیشنهادی از پژو برای تولید ۲۰۶ دریافت
کرد.
البته به خاطر بالا بودن قیمت محصولات روز پژو همواره چالشی برای عرضه آن وجود داشت که پژو در مورد ۲۰۶، قیمت پکیج CKD کامل را چهار هزار و ۲۰۰ یورو پیشنهاد میدهد.
در حین این مذاکرات ایران خودرو درخواست ساخت داخل ۶۰ درصدی داشت که از طرف پژو پذیرفته نمیشد، ولی در نهایت در شهریور۱۳۸۰ مذاکرات به نتیجه رسید و اولین نمونهها به ایران وارد شدند.
پژو ۲۰۶ در این سالها برای ایران خودرو به محصولی بسیار مهم تبدیل شدهاست و پروژههای متعدد و متفاوتی به کمک پلتفرم آن، تعریف و محصولاتی مانند پژو۲۰۶ SD ، رانا، ۲۰۷ یا همان ۲۰۶ پلاس در انواع تیپها و مدلها به بازار عرضه شد.
همچنین زیرساختی که قطعهسازان در تولید قطعات این پلتفرم پیدا کردند، زمینه تولید محصولات بر پایه پلتفرم بهروز شدهی PF1 یا همان IKP1 را ایجاد کرد. در ادامه این اقدامات موتور Tu5 به پر تیراژترین موتور تولیدی کشور بدل شد.
برای آگاهی از “چگونگی ورود پژو به ایران” این ویدیو را در کانال یوتیوب بیت ران پلاس از دست ندهید:
خداحافظی با پژو ۲۰۶
حال ایران خودرو از کنار گذاشتن پژو ۲۰۶ برای همیشه خبر میدهد. البته در دو سال اخیر این فرایند در حال انجام بود.
در گام نخست ظرفیت تولید ۲۰۷ افزایش داشت و جایگزین ظرفیت ۲۰۶ شد. سپس تیپ ۵ از خط خارج و سپس تیپ ۲ از خط خارج شد.
درادامه اما انگار نظر مدیران تغییر کرد و تصمیم بر آن شد که محصولی با عنوان تیپ ۳ تعریف شود. تا از امکانات تیپ ۵ به همراهِ سقف شیشهای و موتور Tu3 بهرهببرد و عنوان تنها تیپ ۲۰۶ تولیدی را یدک بکشد.
اما ۲۴ بهمن ماه ۱۴۰۱ ایران خودرو از تصمیم جدید خود مبنی بر کنار گذاشتن همیشگی ۲۰۶ و جایگزینی آن با ۲۰۷ و تعریف تیپ جدیدی با عنوان “تیپ ۵” بهعنوان تیپ پایه برای این محصول خبر دادهاست.
انگار ایران خودرو اما خیال کنار گذاشتن کامل این محصول را ندارد و همچنان قرار است از داشبورد و قطعات دکوراتیو ۲۰۶ در این تیپ استفادهکند و از موتور Tu5 معمولی بهعنوان پیشرانه بهرهببرد.
دلایل توقف تولید پژو ۲۰۶
ایران خودرو احتمالا این تصمیم را به چند دلیل اصلی گرفته که مهمترین آن امکان قیمتگذاری بالاتر این تیپ است.
این ترفند را خودروسازان چند سالی است که با ایجاد چند تغییر جزئی و معرفی بهعنوان محصول جدید به شورای رقابت در مقام مرجع قیمت
گذاری، قیمت محصولات خود را افزایش دادهاند.
از دیگر دلایل این تصمیم میتوان به کنار گذاشتن موتور Tu3 و آزاد شدن ظرفیت تولید آن اشاره کرد.
به این ترتیب تغییر و تجهیز مجدد در راستای تولید موتورهای جدید ممکن میشود. که البته میتوان این را گامی مثبت دانست.
همچنین حذف خودرو ۲۰۶ و جایگزینی آن با ۲۰۷ به کاهش هزینه تولید با جمعآوری قطعات بدنه ۲۰۶ از خط، و انتقال ظرفیت تولید آن به خط ۲۰۷، باعث افزایش ظرفیت و سرعت تولید خط خواهد شد.
در ادامه مشخصات پژو ۲۰۷i تیپ ۵ آمدهاست:
بیشتر بخوانید:
ثبت نام لاستیک دولتی آغاز شد + نحوه ثبت نام و مدارک لازم
تست تیبا صندوق دار؛ شتاب معمولی با هندلینگ خوب!
دنا جوانان با موتور EFP تست شد؛ قویترین خودرو ایرانی زیر فشار
مشخصات فنی سایپا آریا اعلام شد / موتور ۲ لیتری GDi آریا چه ویژگیهایی دارد؟
افزایش قیمت موتورسیکلت های نیرو موتور + موتوری که شبانه ۹۰ میلیون گران شد!
کیا K5 با ضعیفترین موتور / بررسی فنی
از تاریخچه ماشین دودی در ایران چه میدانید؟ ماشین دودی بر ریل فراموشی