تصاویر سایپا اطلس + فیلم ویژگی‌های خودرو و زمان تولید انبوه

از دست ندهید

مدیر پروژه خودرو اطلس سایپا همزمان با انتشار تصاویری از این خودرو با اعلام زمان تولید انبوه این محصول سایپا به آپشن‌ها و مشخصات ظاهری آن اشاره کرد. این خودرو با چه موتوری عرضه خواهد شد؟

بیت ران – علیرضا مصدقی مدیر پروژه خودرو اطلس سایپا، گفت: بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده، بدنه های VP خودرو اطلس که در اواخر شهریور تولید شده بود با رنگ‌های متفاوت جهت انجام تست‌های مختلف مونتاژ و آماده شده است.

وی فوق افزود: با هماهنگی شرکت‌های سازه گستر، مگاموتور، پلاسکوکار، قالب‌های صنعتی و سایپا آذین قطعات مونتاژی این خودرو تهیه شده است.

فیلم خودرو اطلس در یوتیوب

او ادامه داد: یکی از اقدامات ویژه برای تریم این خودرو، طراحی و ساخت قالب‌های کاملا جدید آن توسط شرکت معتبر خارجی بود که قطعات نمونه طراحی شده در اواسط آبان وارد کشور شد.

مصدقی تاکید کرد: تولید این خودروهای VP با استفاه از قطعات اصلی برای بررسی آخرین مشکلات احتمالی انجام می‌شود که در صورت وجود، بررسی و رفع شود.

اطلس سایپا

تنوع رنگ آمیزی ٰسایپا اطلس

مدیر پروژه خودرو اطلس سایپا با بیان اینکه در بین مشتریان و جامعه تنوع رنگ خودرو به دلایل مختلف به شدت کاهش یافته و درصد بالایی از محصولات به رنگ های سفید،مشکی، نوک مدادی و نقره ای محدود شده است گفت: برای ایجاد تغییر این روند سعی شده در رنگ آمیزی این خودروهای VPاز رنگ های متنوع استفاده شود.

او افزود: با توجه به اینکه اذهان عمومی بیشتر روی رنگ های یکسان شکل گرفته در تولید این خودروها از رنگ های خانواده سبز، آبی، قهوه ای و قرمز با ترکیبات جذاب استفاده که تنوع بالایی ایجاد شده و مورد استقبال کارشناسان قرار گرفته است.

مصدقی تصریح کرد: تمامی رنگ آمیزی خودروها در سالن های رنگ سایپا و با اپلیکیشن اعمال رنگ توسط فرآیندهای تولیدی انجام شده تا در صورتی که در آینده نیاز باشد بتوانیم از رنگ های متنوع در داخل سایپا که با فرآیندهای استاندارد و بر اساس نظر مشتریان است تولید و عرضه کنیم.

تعریف استاندارد رنگی برای تیپ های تولیدی ٰسایپا اطلس

او افزود: با توجه به اینکه در دنیا برای تیپ‌های مختلف یک خودرو استاندارد رنگ تعریف می شود، سعی داریم برای تیپ های تولیدی این خودرو، استاندارد رنگی تعریف شود. البته رنگ خودروها به درخواست مشتریان تولید و عرضه خواهد شد.

مصدقی گفت: خوشبختانه تولید خودروهای VP با کمترین اشکالات انجام شده و نشان دهنده این است که اکثر طراحی انجام شده بر روی کاغذ، در اجرا هم نتیجه مناسبی داده است البته اگر اشکالی هم مشاهده شود جزو ماهیت طبیعی پروژه و قابل رفع است.

مدیر پروژه خودرو اطلس سایپا افزود: بر اساس برنامه ریزی تیم طراحی پروژه، خودروهای تولید شده در این مرحله به منظور انجام تست های مختلف همچون تست های مخرب، تست های عملکردی و تست های ظاهری مورد استفاده قرار می گیرند و این تست ها تا اواسط زمستان امسال انجام شده و در نیمه دوم دی ماه تولیدات آزمایشی آن آغاز خواهد شد.

اطلس سایپا

زمان آغاز تولید انبوه این محصول سایپا

او تاکید کرد: تولید انبوه (SOP) این خودرو در اردیبهشت ماه سال آینده خواهد بود و امیدوارم با تلاش تمامی تیم پروژه بر اساس برنامه ریزی انجام شده، تولید در زمان معین انجام شود.

مصدقی گفت: خودروهای VP برای انجام تست های عملکردی با سطح پیمایش بالا به صورت عملی و قبل از ورود به بازار استفاده می شود تا در صورت وجود ایراد رفع شود. البته در مرحله تولید آزمایشی نیز تست های پیمایشی انجام می شود.

او افزود: این پیمایش ها توسط تیم های مرکز تحقیقات و نوآوری سایپا و معاونت های کیفیت و مهندسی انجام می شود تا هر تیمی از زوایای مختلف به این خودرو در پیمایش نگاه داشته باشند.

انجام برخی از تست‌های تخریبی خودرو در خارج از کشور

مدیر پروژه خودرو اطلس سایپا گفت: به دلیل اینکه بعضی از تست های مخرب در داخل کشور وجود ندارد این تست ها توسط شرکت های معتبر خارجی در خارج از کشور انجام می شود و نتایج تمامی این تست ها به سازمان استاندارد و محیط زیست ارائه و از آنها مجوز تولید انبوه دریافت می شود.

او افزود: با توجه به تاکیداتی که در یکسال اخیر از طرف مدیرعامل گروه برای بالا بردن سطح کیفی و افزایش رضایت مشتریان بوده و با هدف حرکت در این مسیر، بازرسی فرآیند سازندگان قطعات را در این مرحله شروع کرده ایم.

کاهش تولید خودروهای کم متقاضی در سایپا

مصدقی با بیان اینکه خودرو اطلس در سایپا تولید خواهد شد، گفت: درحال حاضر خودروهای کوییک معمولی، کوییک اتوماتیک وکوییک اس در سایپا به صورت روزانه تولید می شود و با اضافه شدن خودرو اطلس، تولید خودروهای کم متقاضی کاهش و با تولید خودرو اطلس جایگزین خواهد شد.

او از مشخصات خاص این خودرو به طراحی تریم داخلی دورنگ برای اولین بار در محصولات سایپا اشاره کرد و گفت: وجود سانروف نمای داخلی بسیار زیبایی برای این خودرو ایجاد کرده است، همچنین به منظور ارتقای سیستم ایمنی، سیستم ESC یا کنترل پایداری و تشخیص نقطه کور با هدف افزایش ایمنی و کمک به رانندگی بهتر تعبیه شده است.

آپشن ها و مشخصات ظاهری سایپا اطلس

مدیر پروژه اطلس سایپا افزود: سیستم های صوتی و تصویری به روز، آنتن کوسه ای، صندلی های برقی برای بعضی تیپ ها، لامپ های جلو به صورت LED  و ایجاد طرح جدیدی در چراغ های عقب که منطبق با خودروهای جدید دنیا است از دیگر مشخصات این خودرو است.

او تاکید کرد: آپشن های سنسور باران، برقی شدن آیینه های جانبی مجهز به گرمکن، سیستم روشنایی اتوماتیک، چراغ های FOLLOW ME (چراغ های داخل کابین که بعد از خروج راننده از ماشین تا چند لحظه روشن می ماند و بعد خاموش می شود) و مانیتور ۷ اینچی نیز در طراحی آن لحاظ شده است.

تولید سایپا اطلس در ۴ تیپ و با دو گیربکس

مدیر پروژه اطلس سایپا خاطر نشان کرد: خودرو اطلس در ۴ تیپ تولید خواهد شد که دو تیپ آن با گیربکس دستی به صورت ساده و آپشن دار و دو تیپ آن با گیربکس اتوماتیک به صورت ساده و آپشن دار خواهد بود.

به گزارش سایپانیوز، مصدقی گفت: برای خودرو اطلس دقت نظرهایی صورت گرفته و با بررسی مدل های نزدیک به این خودرو سعی شده که تغییراتی در آن ایجاد شود که برهمین اساس کاهش صدای موتور در داخل کابین که با نصب عایق های مختلف برطرف شده است که در کیفیت این خودرو تاثیر گذار خواهد بود.

فیلم موتور خودرو در یوتیوب

اینجا تماشا کنید:

تست و بررسی وحشتناک دنا توربو اسپرت تا حد مرگ
تست و بررسی دنا پلاس توربو اتوماتیک
رازهای پژو پارس با موتور جدید ؛ تست پرشیازیر فشار
سیر تا پیاز خودرو شاهین سایپا در تست فنی
بررسی دیگنیتی پرستیز بهمن موتور
ویژگی‌های موتور سایپا اطلس 

موتور خودرو اطلس سایپا نسخه تقویت شده پیشرانه کد M15 سایپا است.

پیشرانه M15 سایپا خود نسخه تقویت شده پیشرانه پراید است که با هزار و ۵۰۰ سی سی حجم قادر به تولید ۸۷ اسب بخار قدرت و ۱۲۶ نیوتون‌متر گشتاور است.

مگا موتور با ارتقای این پیشرانه هشت سوپاپ موفق شده قدرت و گشتاورش را اندکی بهبود ببخشد.

هشت سوپاپ بودن یکی از بزرگ‌‌ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ترین ضعف‌های این پیشرانه است چرا که قدرت هشتاد و هفت اسب‌بخار برای پیشرانه‌ای با  حجم هزار و ۵۰۰ سی سی عدد پایینی به حساب می‌آید.

مجتبی آقا‌محمدی مدیر بخش طراحی و توسعه موتور شرکت مگاموتور در مصاحبه اختصاصی درباره این پیشرانه، به بیت ران گفت: “پیشرانه M15 تیبا با هدف افزایش کارایی و کاهش مصرف سوخت مورد بهینه‌سازی قرار گرفت. با انجام این بهینه‌سازی، قدرت از حدود ۸۲ اسب بخار به ۹۰ اسب بخار و گشتاور از ۱۲۷ نیوتون‌متر به ۱۳۶ نیوتون‌متر ارتقا یافته، در حالی‌که مصرف سوخت هم پنج درصد کاهش داشته است.”

مجتبی آقا‌محمدی در زمینه تغییراتی که برای افزایش کارایی پیشرانه انجام شده است، نیز گفت: “برای رسیدن به کارایی بهتر، قطعه سر‌سیلندر موتور که در حقیقت هسته اصلی آن است را از نو طراحی کردیم. پورت هوا، پورت دود و محفظه احتراق را هم براساس شرایط احتراق بهتر باز طراحی کرده و منیفولد هوا هم براساس شرایط جدید سرسیلندر و عملکرد پیشرانه کاملا تیون شده است. منیفولد دود هم برای اخذ آلایندگی یورو پنج، از چدن به استیل تغییر کرده است.”

آقا‌محمدی تصریح کرد: “اعمال این تغییرات و افزودن ماژول VVT به سر‌سیلندر، منجر به کاهش مصرف سوخت پنج درصدی این پیشرانه شده است.”

آیا راننده می‌تواند تغییرات پیشرانه جدید را زیر پای خود حس کند؟

آقامحمدی در پاسخ به این پرسش خبرنگار بیت ران که آیا راننده می‌تواند تغییرات پیشرانه را زیر پای خود حس کند پاسخ داد: “بله حتما همینطور خواهد بود. به دلیل افزایش گشتاور دور پایین، راننده در شروع حرکت می‌تواند شتاب و لذت بیشتری را تجربه کند.

علاوه بر افزایش شتاب خودرو به دلیل افزایش گشتاور، راننده می‌تواند به سرعت‌های بالاتری هم دست پیدا کند چرا که قدرت خودرو هم افزایش پیدا کرده است.”

عملکرد این پیشرانه چقدر بهتر شده و روی چه محصولاتی نصب خواهد شد؟

آقا‌محمدی در پاسخ به پرسش خبرنگار بیت ران مبنی بر اینکه عملکرد پیشرانه جدید چقدر بهتر شده و روی چه محصولاتی نصب خواهد شد پاسخ داد: “با استفاده از ماژول VVT موفق شدیم گشتاور دور پایین ( Lowin Tourq ) را از ۱۱۳ نیوتون‌متر به ۱۱۹ نیوتون‌متر ارتقا دهیم که در بحث رفتار شروع حرکت خودرو اثر بسیار مثبتی داشته است.”

این مقام مسپول در مگاموتور تصریح کرد: “بر اساس سیاست گروه خودروسازی سایپا مبنی بر افزایش کارایی و کاهش مصرف سوخت محصولات، این پیشرانه در ابتدای سال آینده روی محصولات جدید پلت‌فرم X200 سایپا مانند سهند و اطلس به عنوان محصولات پیشرو نصب خواهد شد. این پیشرانه در ادامه روی سایر محصولات سایپا مانند کوییک و سایپا هم نصب خواهد شد.”

بیشتر بخوانید:

مشخصات موتور XU۷ پلاس چیست؟ / موتور جدید خودرو پژو پارس را بشناسید
پژو پارس به موتور جدید XU۷P مجهز شد / این موتور چگونه است؟
تولید دو خودرو اقتصادی مشترک ایران خودرو و سایپا / موتور TU۵ در ۱۰ هزار شاهین
سهم سایپا از واردات خودرو ؛ صادرات محصولات سایپا به ونزوئلا
روغن گیربکس اتوماتیک و دستی + معرفی روغن مناسب خودروهای داخلی و وارداتی
کم شدن روغن موتور نشانه چیست؛ چرا موتور ماشین روغن کم می‌کند؟
روغن سوزی چیست؟ راه های شناسایی و رفع آن کدام است؟
هر آنچه درباره انواع روغن موتور باید بدانید
خودروهای وارداتی با چه قیمتی فروخته‌خواهند شد؟ پیش بینی آینده بازار
اولین خودروهایی که به گمرک ایران می‌رسند / تاثیر واردات بر بازار خودرو
قیمت برخی محصولات سایپا در کارخانه گران شدند + جزئیات
خودروهای وارداتی جدید تا ۲ هفته آینده وارد گمرکات ایران خواهند شد
FMC T۵ با ضعیف‌ترین موتور ۱/۵ لیتری توربو دانگ فنگ در ایران به فروش می‌رسد
خودروهای پرفروش چقدر گران شده‌اند؟ / کدام خودروهای چینی مشتری ندارند؟
قیمت اشکودا فابیا ۲۰۲۳ براساس قوانین جدید مالیاتی در ترکیه
فوتون تونلند G۷ اتوماتیک ایران خودرو دیزل فقط تا ۳ هفته آینده به روز است



1 دیدگاه

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

شرکت اینفینیتی چگونه توسط یک ایرانی نجات پیدا کرد؟

شرکت اینفینیتی برند لوکس نیسان موتور ژاپن است. مدیر عامل سابق این شرکت یک ایرانی است که سابقه کار...

پست‌های مرتبط