تولید آریسان ۲ در ایرانخودرو خراسان با تغییر موتور آغاز شد.
بیت ران – وانت آریسان سری اول از قلب خستگی ناپذیر پیکان استفاده می کرد اما حالا خبر میرسد که سری جدید این خودرو قرار است با عنوان آریسان ۲ با موتور ۱.۸ لیتری پژو و ساختار دیفرانسیل جلو روانه بازار شود.
آریسان، از جمله حاشیه ساز ترین محصولات تولید داخل است که حالا با مجوز شورای رقابت، طعم افزایش قیمتی در حدود ۱۳۰ درصد را نیز چشیده است٬ اما قیمت سری جدید این خودرو مشخص نیست٬ هرچند بعید نیست که قیمت نهایی این مدل افزون بر ۱۵۰ میلیون تومان تعیین شود.
وانت آریسان سری نخست جهت ایمنی به دو کیسه هوا برای راننده و سرنشین مجهز شده و از کولر و بخاری بصورت تهویه مطبوع دستی بهره میبرد.
از دیگر امکانات این وانت نیز میشد به پخشکننده CD به همراه پورت USB، ترمز ABS، سیستم ضد سرقت (ایموبیلایزر) و سیستم خودکار قطع سوخت در مواقع اضطراری اشاره کرد.
داخل وانت آریسان شباهت فراوانی به داخل خودروی پژو پارس دارد .غربیلک فرمان آن متعلق به خودروی سمند است. کابین وانت مذکور بسیار راحتر و دلنشین تر از خودروی وانت پیکان است.
آغاز تولید آزمایشی آریسان ۲ در ایران خودرو خراسان
مدیر پروژه تولید وانت آریسان ۲ در ایران خودرو خراسان، از آغاز مرحله تولید آزمایشی ۳۰ دستگاه از این محصول از هفته اول آبان ماه خبر داد.
محمود شهابی مقدم گفت: «جیگ ها، فیکسچرها و گانها، انجام تست مخرب و غیر مخرب، اندازهگیری دقیق سه بعدی و تطبیق ابعاد بدنه خودرو با نقشه اصلی در سالن بدنهسازی، آزمون رنگپذیری خودرو و تنظیم رباتهای پاشش برای رنگآمیزی بدنه آریسان در سالن رنگ و در نهایت مونتاژپذیری قطعات و تولید نهایی خودرو در سالن مونتاژ از مهمترین اقدامات مرحله تولید آزمایشی در سالنهای تولیدی شرکت ایران خودرو خراسان است.»
وی اظهار کرد: «در تمام مراحل فرآیند تولید آزمایشی، علاوه بر رفع ایرادات احتمالی و تنظیم پارامترهای تجهیزات خطوط تولید، مسایل ارگونومی اپراتورها که از اهمیت بسزایی برخوردار است مورد توجه قرار می گیرد و در صورت نیاز نسبت به اصلاح فرآیندهای تولید اقدام لازم صورت میپذیرد.»
مدیر واحد مهندسی شرکت ایران خودرو خراسان افزود: «آخرین خودروهای تولیدی در این مرحله برای انجام آزمونهای کیفی به مراجع ذیربط تحویل و پس از اخذ مجوزهای لازم، تولید انبوه آریسان۲ آغاز میشود.»
وانت ارتقاء یافته آریسان از دی ماه روانه بازار میشود
غلامحسین اخلاقی مدیر پروژه وانت آریسان، با اشاره به تغییرات صورت گرفته در قوای محرکه وانت آریسان از به کارگیری موتور XU۷ در آریسان بهبود یافته خبر داد و گفت: «بهره مندی از موتور XU۷ پلاس نیز پروژه بهبود دیگری است که در دستور کار قرار دارد و بر مبنای آن محصول آریسان، استاندارد آلایندگی یورو پنج را نیز کسب میکند. هم چنین گیربکس این محصول، گیربکس BE صددرصد داخلی سازی شده است که برای انطباق با این محصول، بهینه سازی شده است.»
به گفته وی، در وانت آریسان بهبود یافته، با بهره گیری از موتور عرضی و انتقال قدرت به چرخ های جلو، ضمن حذف گاردان و دیفرانسیل و استفاده از اکسل جدید، ارتقای کیفی صورت گرفته و میزان ورود صدا به داخل کابین نیز به صورت محسوسی کاهش یافته است. هم چنین، از منظر میزان آلایندگی و قدرت نیز، علاوه بر بهبود قابل ملاحظه عملکردی موتور و اخذ همه استانداردهای اجباری، کاهش مصرف سوخت نیز حاصل شده است.
اخلاقی اظهار کرد: «با بهره مندی از طراحی و ساخت شاسی یکپارچه جدید در آریسان بهبود یافته، محصول از استحکام بهتر و بالاتری برخوردار است.»
وی تصریح کرد: «از نظر تنوع رنگ نیز با توجه به اینکه خط تولید این محصول از ایران خودرو دیزل به سایت خراسان منتقل شده، از قابلیت های سالن رنگ خراسان برای تنوع بخشیدن به رنگ های این محصول متناسب با تقاضای مشتریان استفاده مطلوب خواهد شد.»
مدیر پروژه وانت آریسان بهبود یافته از نصب سنسور دنده عقب در این محصول خبر داد و گفت: «برخورداری از چراغ مه شکن در قسمت جلوی خودرو، بهبود در وضعیت تعلیق و ترمز، ارتقای سیستم سرمایش و گرمایش، تعویض صندلیها و حذف زاپاس بند از پشت صندلی شاگرد و انتقال به زیر اتاق بار همراه با حذف کانال گیربکس که افزایش فضای کابین و راحتی سرنشین را فراهم کرده، از جمله بهبودها و ارتقاهای صورت گرفته در این محصول است.»
وی گفت: «برنامه ریزی تولید آریسان برای امسال پنج هزار دستگاه بوده و در سال آینده نیز ۱۰ هزار دستگاه از این محصول تولید خواهد شد. پس از عرضه و بر اساس تقاضای بازار، ارتقای ظرفیت تولید تا سالانه ۳۰ تا ۳۵ هزار دستگاه نیز وجود خواهد داشت.»
بیشتر بخوانید:
طراحی خودرو از صفر تا صد؛ گام به گام با یک مرکز حرفه ای
چرا در طراحی تارا چرا خطوط تیز وجود دارد؟
مصاحبه اختصاصی بیت ران با طراح شاهین سایپا ؛ گامی به جلو
طراح خودرو شاهین سرطراح ایران خودرو شد
علت ضعف خودروسازان ایرانی در طراحی خودرو چیست؟ / چرا تندر۹۰ زشت است؟
آیا ریمپ برای خودرو نیاز است؟ بهترین خودرو ایرانی برای ریمپ کدام است؟
شروع واردات خودرو به ایران با سه هزار خودرو/زمان ورود خودروهای وارداتی به بازار
بازگشت نیسان به ایران محتمل است / تولید نیسان قشقایی در ایران
مشکلات موتور EF7 / مقایسه موتور EF7 با TU5
زمانی برای تست یک خودروی خودران
مصاحبه بیت ران با طراح ایرانی مرسدس بنز
آیرودینامیک خودرو و هر آنچه درباره آن باید بدانید
هرمیداس اتابکی طراح بزرگ صنعتی و خاطره بازدید از ایران خودرو
هزینه طراحی سمند، ۲۰۶ صندوق دار و دنا در مقایسه با مدلهای خارجی
منبع: دیجیاتو
وانت مگه محور جلو میشه کجای دنیا داریم
چرا نداریم
این ارابه ی مرگ یکی از همون است. تا دیروز کمرش میشکست از الان دیگر کمر هم میشکونه