بازگشت نیسان به ایران محتمل است / تولید نیسان قشقایی در ایران

از دست ندهید

مدیرعامل شرکت اینفینیتی از احتمال بازگشت نیسان به ایران و برنامه تولید سه مدل از محصولات نیسان در ایران خبر داد.

بیت ران – امین آزاد: پیمان کارگر هم اکنون توانسته است بالاترین مقام را در صنعت خودرو در میان ایرانیان بدست آورد.

او پس از سال ها فعالیت مهندسی و مدیریتی، حالا مدیرعامل شرکت اینفینیتی شده است.

بخشی از مصاحبه پیمان کارگر مدیرکل اسبق رنو در خاورمیانه و مدیرعامل فعلی اینفینیتی با بیت ران درباره پروژه نیسان در ایران را در ادامه بخوانید.

بیت ران – پیش از تحریم ها به دنبال اجرای پروژه ای برای افزایش فعالیت های نیسان در ایران بودید. به چه دلیل این تصمیم گرفته شد؟

کارگر: نیسان قبل از رنو در ایران بود.

ولی همیشه روی خودروهایی مشخص کار کرده بودند، بدون اینکه روی استراتژی صنعتی کار کنند.

بیشتر روی بازار یابی کار شده بود که خب، خوب هم بود.

زیرا برند نیسان در ایران خیلی جا افتاده بود. تعدادی محصول تولید می شد و بخشی هم وارداتی بود.

زمانیکه نیسان در ایران بود، برنامه مشخصی  نداشت، پس به پروژه نیسان در ایران سرعت دادیم.

برنامه ای که من در دست برنامه ریزی داشتم، این بود که بتوانیم یک بخش عمده صنعتی در ایران در نظر بگیریم و تولید چند تا از خودروهای نیسان را بالا ببریم.

می خواستیم دو گروه خودرو در ایران تولید کنیم.

در گروه اول خودروهایی کاملا جدا و صرفا نیسان باشند.

اما برخی خودروها دارای پلتفرم مشترک با رنو باشند و از جنبه پلتفرمی با رنو سینرژی داشته باشیم.

یعنی یک پلتفرم ساخته شود که از آن تعدادی خودروی نیسان و تعدادی خودروی رنویی بیرون بیاید.

یک برنامه دیگر هم در دست تهیه داشتیم که البته آن برنامه کامل نشد.

پروژه پارترنشیپ نیسان و سایپا
بیت ران – برخی منابع گفتند که در پروژه نیسان برنامه داشتید که پارس خودرو را برای نیسان بخرید یا در پارس خودرو سرمایه گذاری مشترک داشته باشید. آیا این موضوع را تایید می کنید؟

کارگر: پروژه نیسان چندین آپشن مختلف داشت.

حاضر بودیم نسبت به علاقه پارتنرهامون، این پروژه را با پارتنرشیپ راه اندازی کنیم.

برای اینک اگر یادتان باشد در پروژه رنو، بخش اولش پارتنرشیپ با دو خودروساز بود.

و در فاز دوم می خواستیم خود رنو مستقیم وارد شود.

در پروژه نیسان اما، می خواستند از اول با پارتنرشیپ وارد شوند.

می خواستیم برای تولید خودروهای نیسان به پارس خودرو خیلی بیشتر وصل شویم.

همچنین می خواستیم آپشن های مختلف در نظر بگیریم که یکی از آنها سرمایه گذاری در خودرو در صورت تمایل سایپا بود.

البته باید ببینیم به چه نحو انجام می شود و سهم شرکت ما چه خواهد بود.

برای ما آپشن های مختلف در نظر گرفته شده بود، اما هدف این نبود که فقط بریم و پارس خودرو را بخریم.

واقعا هدف این بود که با سایپا یک برنامه پارتنرشیپ دراز مدت ولی محکم و سنگین راه اندازی کنیم.

تولید سه محصول نیسان در ایران برای صادرات
بیت ران – قرار بود چه خودروهایی را در پروژه جدید نیسان در پارس خودرو تولید کنید؟

کارگر: نمی توانم بگویم که کدام خودروها را در نظر گرفته بودیم.

ولی سه خودرو برای تولید در نظر داشتیم.

این سه خودرو را روی پلتفرم هایی در نظر گرفته بودیم که مسلما بتوانند در بخش کل خاورمیانه فروش بروند.

همچنین تولید این سه خودرو با هم باید از جنبه تولید در سال بالا باشد.

بازگشت نیسان به ایران

قرار بود نیسان قشقایی در ایران تولید شود

بیت ران – نیسان قشقایی احتمالا یکی از گزینه ها بوده است. چون پلتفرم مشترکی هم با پروژه رنو دارد! یعنی می خواستید یک پلتفرم مشترکی با محصولات رنویی که قرار بود در ایران تولید شود، داشته باشد و یا می خواستید یک پلتفرم جدید را وارد کنید؟

کارگر: در یک بخش از پروژه در نظر داشتیم که پلتفرم های مشترک داشته باشیم.

چون بین رنو و نیسان همین حالا برخی پلتفرها مشترک هستند.

پس مسلما می خواستیم خودروهایی را کار کنیم که پلتفرم مشترک دارند.

چون وقتی در یک کشور روی پلتفرم و قطعه سازان سرمایه گذاری می کنید، خیلی سریع تر می شود خودرو را روی آن پیاده کرد.

از طرفی اینکه وقتی پلتفرم مشترک باشد و قطعه سازان و تولید آنها دست خودتان باشد از کیفیت بالا و اجرای درست استانداردها مطمئنید و قیمت هم در ایران مناسب است.

در این شرایط مسلما می توانید روی این پلتفرم بیش از یک خودرو را کار کنید.

اتفاقا در فاز دوم رنو، چون مهندسی را رنو در دست می گرفت و پلتفرم را خودش پیاده می کرد، مسلما سرعت به مراتب بیشتر می شد.

بیت ران – یعنی برنامه این بود که رنو و نیسان یک پروژه مشترک را به ایران بیاورند، رنو محصول خود را در کارخانه خود در ایران تولید کند و نیسان هم محصولی را که بر پایه آن پلتفرم هست در کارخانه ایرانی که احتمالا پارس خودرو بود، تولید کنند.

کارگر: بله دقیقا.

بازگشت نیسان به ایران

بیت ران – بیشتر از جزئیات پروژه می گویید؟ می خواهیم بدانیم چه پروژه ای را از دست دادیم؟

کارگر: متاسفانه زیاد نمی توانم بگویم.

ولی برنامه این بود که حداقل سه خودرو با تیراژ تولید بالا انجام شود.

تصمیم داشتیم از تولید این سه محصول حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد صادر شود.

برای اینکه جا داشت. مخصوصا اینکه نیسان در خاورمیانه قوی تر است و فروش بالایی دارد.

همچنین یک بخش از قطعه ها مشترک با رنو می شد.

یک بخش ویژه هم برای خود نیسان می شد و این دوباره فاز اول پروژه نیسان بود.

بیت ران – درباره فاز دوم می توانید اطلاعاتی بدهید؟

کارگر: فاز دوم طراحی نشده بود.

فاز اول نحوه راه انداختن استراتژی صنعتی محکم است.

معمولا سه سال بعد از این روی فاز دوم فکر می کنیم که ببینیم که چه جای کار و پتانسیل هایی دارد.

فاز اول خودش خیلی سنگین و قوی بود و می خواستیم بعد از راه اندازی ببینیم برای آینده چه تحولاتی در کار لازم است.

بیت ران: آیا سایپا حاضر شد پارس خودرو را همانطوری که می خواست به شرکت بن رو بدهد، به شرکت نیسان واگذار کند؟ یا بخشی از سهام را به نیسان بدهد؟

کارگر: سر این موضوع هیچ مشکلی با سایپا و پارس خودرو نداشتیم.

شروع کردیم به طراحی این پروژه و در فاز طراحی و برنامه ریزی بودیم و اتفاقا خوب هم جلو می رفتیم و صحبت ها خوب پیش می رفت.

پروژه حضور نیسان در ایران نمرده است

بیت ران – مشکل کجا بود که پروژه به نتیجه نرسید؟

کارگر: مسئله تحریم که به وجود آمد، سرعت را از کار گرفت. و ما گفتیم این پروژه را زمانی راه می اندازیم که مسائل تحریم حل شده باشد.

پروژه حضور نیسان و تولید محصولات این شرکت در ایران، پروژه ای نیست که از بین رفته باشد.

این پروژه به دلیل مسائل تحریم متوقف شد، چون نه ما می توانستیم روی آن کار کنیم و نه دوستان.

این یک پروژه ای است که مسلما دوباره باید روی آن کار کرد و آن را مقداری تغییر داد.

این پروژه نمرده است و می توان در آینده روی آن کار کرد.

بیت ران – یعنی شما امید دارید که اگر تحریم ها برداشته شود، نیسان به ایران برگردد و پروژه را ادامه دهد؟

کارگر: بله حتما.

ویدیوی تصویری این بخش از گفت و گو را در زیر تماشا کنید.

در بخشی دیگر از گفت و گو پیمان کارگر مدیرکل اسبق رنو در خاورمیانه و مدیرعامل فعلی اینفینیتی با بیت ران، درباره هدف بزرگ رنو برای ایران می گوید.

بیت ران – در پروژه اول همکاری مشترک رنو با ایران مشکلاتی وجود داشت. پس یک شراکت جدید را تعریف کردید تا بعد از برجام رنو پروژه بزرگی را در ایران اجرا کند؛ قرار بود رنو به صورت مستقیم در ایران خودرو تولید کند و سومین خودروسازی بزرگ ایران شود و اولین شرکت خودروسازی خارجی باشد که پس از انقلاب مستقیم در ایران، خودرو تولید می کند. در آن پروژه دقیقا چه در سر داشتید؟ چرا به نتیجه نرسیدید؟

کارگر: تا لحظه امضا شدن این پروژه من بودم.

در واقع سه ماه بعد از آمدن من به نیسان این پروژه امضا شد و خود من برای امضا کردن این قرار داد بودم.

و بعد دیگر نمی توانستم ادامه دهم چون کارم تغییر کرد و من در ژاپن بودم.

این قرار داد کار عمده ای بود، ولی انجام نشد.

چون تحریم جدید به وجود آمد و کارها را به هم ریخت.

پروژه خیلی با معنی بود؛ چون در کنار بخش اول پروژه در همکاری با دوستان ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو، در این بخش قرار بود رنو مستقیم وارد کار شود و خودروهای جدید در ایران تولید کند.

همچنین رنو می خواست در این پروژه هم مهندسی را در دست داشته باشد و هم خرید و فروش در کنار تولید را.

رنو قصد داشت در زمینه فروش استانداردهای این شرکت را مستقیم پیاده کند.

این کار خیلی اساسی بود.

بازگشت نیسان به ایران

بیت ران – اگر این پروژه انجام می شد، رقابت در صنعت خودرو به وجود می آمد و ایران خودرو و سایپا رقیب واقعی را پیش روی خود می دیدند.

کارگر: بله من هم متوجه بودم که برای دوستان فشار به وجود می آید.

چون ما با آنها همزمان شریک بودیم و می خواستیم کنار آن کار جدیدی را هم راه اندازی کنیم.

برای همین هم امضای قرار داد طول کشید.

بیت ران – آقای کارگر شاید شما نخواهید بگویید، اما برای همین هم جلوی اجرای کار را گرفتند.

کارگر: مقاومت وجود داشت؛ بله! چون رقابت مستقیم به وجود می آمد.

برای همین هم امضای آن طول کشید.

با وجود اینکه طول کشید اما می شد آن را انجام داد.

شاید خیلی کارها سخت و طولانی و با مانع باشند، اما راه حل همیشه وجود دارد.

برای من باعث تاسف بود که این پروژه انجام نشد.

خیلی مقاومت پیش آمد ولی در آینده شاید انجام شود.

بازگشت نیسان به ایران

بیت ران – تصمیم داشتید در شرکت جدیدی که قرار بود در صنعت خودروی ایران شکل بگیرد و رنو مستقیم سرمایه گذاری کند، یک مرکز تحقیقات در ایران راه اندازی کنید و خودروهای رنو مختص بازارهدف خاورمیانه در ایران توسط طراحان ایرانی و رنو طراحی شود.

کارگر: دقیقا.

یک بخش از این پروژه که دیده نمی شد، تمام جلساتی بود که در پاریس با مدیر ارشد مهندسی، مدیر مالی و خیلی از دیگر مدیران ارشد رنو داشتم.

می خواستم یک بخش مهندسی عمده در ایران راه اندازی کنیم.

که تنها برای ایران هم نباشد. الان رنو بخش مهندسی عمده در هندوستان، رومانی و برزیل دارد.

قرار بود در ایران هم این بخش را داشته باشیم.

اتفاقا همه متوجه شده بودند که شاید این بخش مهندسی در ایران از همه بهتر باشد، چون مهندس های ایرانی دقت بالایی دارند.

دو تا سه منابع انسانی در نظر گرفته بودیم که به ایران بیاوریم تا روی استخدام و آموزش کار کنند.

این پروژه بخش های عمده مختلفی داشت.

فقط این نبود که یک خودرو تولید کنیم و در ایران بفروشیم.

این که یک مرکز مهندسی جهانی در ایران پیاده سازی شود یک کار اساسی بود.

ایجاد این مرکز خود به تنهایی ارزش داشت، حتی اگر کارخانه هم خریده نمی شد و هیچی هم تولید نمی کردیم ارزش بالایی داشت.

بازگشت نیسان به ایران

بیت ران – برنامه دیگر شما رساندن تولید مستقیم رنو در ایران به ۵۰۰ هزار دستگاه در سال بود تا ایران به پایگاه منطقه ای رنو در غرب آسیا تبدیل شود.

کارگر: کاملا درست است.

این پروزه کاملا قابلیت پیاده سازی داشت.

در آن زمان مدیر بخش خاورمیانه رنو بودم و داشتیم رنو در بخش فروش را بالا می بردیم.

عملا می خواستیم خودروهایی را که در خاورمیانه می فروختیم در آینده، در ایران تولید کنیم.

برنامه این بود که زمانیکه تولید را در ایران راه می اندازیم، چون تولید با کیفیت عالی و با استانداردهای عالی دست خود ما خواهد بود، از همان جا به دیگر نقاط خاورمیانه صادر کنیم.

از نظر لجستیک راحت تر بود که نیاز بازار خاورمیانه را از ایران تامین کنیم نه از نقاط دورتر.

رسیدن به این صادرات یکی از بخش های عمده بود که در قلب این پروژه جا داشت.

برای همین بود که با وجود مقاومت هایی که وجود داشت، می ارزید که آدم امید داشته باشد، فشار بیاورد تا انجام شود. حتی اگر وقت ببرد.

بیت ران – انگار بخشی از وجود شما در این پروژه جا مانده و یکی از آرزوهای شما در اجرای این پروژه بوده است. یعنی فکر می کنید ما پتانسیل رسیدن به تولید خودروی خوب و قطعات با کیفیت را داریم؟

کارگر: بدون شک داریم.

ولی باید جرات داشته باشیم و تصمیمات اینچنین بگیریم و انرژی برای این کار بگذاریم و انجام دهیم.

و اینکه باید با چنین پروژه هایی کمتر مخالفت کنیم.

تنظیم :الهام زهره‌وند

ویدیوی تصویری این بخش از گفت و گو را در زیر تماشا کنید.

بیشتر بخوانید:

پیمان کارگر کیست؟ درباره موفق ترین ایرانی در صنعت خودرو بیشتر بدانید

رنو کپچر و رنو کلیو هیبریدی جدید؛ خودروهایی که قرار بود به ایران بیایند

رونمایی از نیسان قشقایی ۲۰۲۰ در نمایشگاه شیکاگو




4 دیدگاه

  1. بازم میگن تحریم زیاد مهم نیست !!! امیدوارم هر چه زودتر این اتفاق خوب در ایران رخ دهد , و این خودرو سازان بی کیفیت وطنی یه تکانی به خودشان بدهند واز این توهم خودرو ساز بودن در بیان , البته که باید در مقابل این چنین کارهایی مقاومت کنند .
    با این کار کیفیت قطعه سازان هم ارتقا پیدا میکنه , وصنعت خودرو سازی هم پیشرفت میکنه . مردم ایران حق داشتن خودرو با کیفیت و معقول را دارد . اگر خودروسازان داخلی اجازه بدهند .
    سپاس از سایت بیت ران

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

الزامات سفر نوروزی + جدول بازدید و سرویس دوره‌ای خودروهای داخلی

الزامات سفر پیش‌نیاز هر سفر ایمنی است و هر راننده باید پیش از شروع سفر آن را فراهم کند....

پست‌های مرتبط