19.8 C
Tehran
سه شنبه ۴ آبان ۱۴۰۰

مروری بر زندگینامه موسس گروه دوو ؛ چطور به خودروسازی رسید؟

از دست ندهید

خودرو‌ های لوکس در بازار چند است؟

خودرو های لوکس در بازار خودرو کشور این روزها در بحث قیمتی دچار نوسان شدیدی شده اند. این دسته...
نسل جدید قوای محرکه در راه بازار

موتور EF پلاس و XU پلاس روی محصولات ایران خودرو

بنابر اعلام معاون تحقیقات، طراحی و تکوین محصول ایران خودرو محصولات ایران خودرو با نسل جدید قوای محرکه در...

چرا ۳۰۰۰ کانتینر لوازم یدکی خودروسازان در چابهار خاک می‌خورد؟

گمرک اعلام کرده تا آخر اسفند به دو خودروساز فرصت می‌دهد تا ۳۰۰۰ کانتینر کالاهای یدکی خود را از...

شرکت دوو با خودروی سییلو و نیز محصولات برقی خانگی در ایران معروف بود. اما این شرکت کره ای چگونه و توسط چه کسی تاسیس شد؟ این مروری بر زندگینامه موسس گروه دوو است.

بیت ران – نام دوو برای ایرانی ها یادآور مدل های محبوب سییِلو و ماتیز است و البته داستان ورشکستگی این شرکت و خرید اش توسط جنرال موتورز و خروج اش از ایران.

اما در پس تمام این ماجراها، مردی بود که توانست گروه دوو را از هیچ خلق کند و شرکت خودروسازی دوو را به جایگاه یک خودروساز بین المللی برساند هر چند در نهایت سر از زندان در آورد. در ادامه زندگی نامه Kim Woo Choong، موسس گروه دوو و دووموتورز را مرور می کنیم.

تاریخچه دوو و موسس آن
ساختمان قدیمی شرکت دوو که از مارس سال 1967 تا اوریل سال 2000 برقرار بود – سئول ، کره جنوبی

دوران روزنامه فروشی

Kim Woo Choong در سال 1936 در خانواده ای متوسط به دنیا آمد و برای تامین نیاز های اقتصادی خانواده از نوجوانی کار می کرد و روزنامه ها را به درب منازل می رساند. او به هر شکل ممکن دبیرستان را به پایان رساند و لیسانس اقتصاد را نیز از دانشگاه سئول اخذ کرد و وارد بازار کار شد.

او در زمان ورود به بازار کار دو مزیت مهم داشت. یکی روابطی که در دانشگاه پیدا کرده بود و دیگری یک حمایت سیاسی قوی از جانب رییس جمهور کره. پدر چونگ معلم بود و از این منظر شاید نمی توانست کمکی برای چونگ باشد اما یکی از شاگردان پدرش به نام Park Chung-hee در 1961 به ریاست جمهوری کره رسید . به این ترتیب چونگ حمایت قدرتمند سیاسی را نیز در اختیار داشت.

تاریخچه شرکت دوو و موسس آن

آغاز دوو

چونگ شرکت دوو را به عنوان یک کسب و کار کوچک در سال 1967 تاسیس کرد اما در دوران رونق اقتصادی در کره خیلی زود توانست پیشرفت کند. برنامه اصلی او نه تاسیس شرکت های جدید بلکه خرید شرکت هایی با مشکلات مالی و تبدیل آن ها به فعالیت پر رونق بود و در حقیقت بخشی از موفقیت های دوو محصول فعالیت همین شرکت ها است.

او با استفاده از وام های ارزان قیمت دولتی شرکت ها را می خرید و به سودآوری می رساند تا جایی که در دوران اوج فعالیتش بیش از 20 شرکت مختلف زیر مجموعه گروه دوو بودند که از پوشاک تا کشتی و از ساختمان تا تجهیزات الکترونیک را تولید می کردند.

دوو سیلو

دوو موتور

شرکتی که با نام دوو موتور از سال 1982 کار خود را آغاز کرد در حقیقت یک شرکت خودروسازی قدیمی کره به نام Saenara Motor است که از 1962 کار خود را آغاز کرده بود اما به دلیل مشکلات مالی در اواخر دهه 70 بخشی از سهام خود را به بانک فروخت و در 1978 چونگ که از آینده روشن خودروسازی در کره مطمئن بود سهام این شرکت را خرید و بعد ها نام شرکت را به دوو موتور تغییر داد.

این شرکت در همکاری با جنرال موتورز توانست خودرو های موفقی را به بازار عرضه کند و با سرمایه گذاری های گسترده در هندوستان، ازبکستان، ایران، رومانی و لهستان، تولیدات خود را به شکل قابل ملاحطه ای افزایش دهد.

و ناگهان ورشکستگی …

در اواسط دهه 90 میلادی گروه دوو دومین گروه بزرگ کره پس از هیوندای بود و سامسونگ و ال جی را در رتبه های پایین تری از خود می دید اما به آرامی دردسر ها آغاز شد. بحران اقتصادی سال 1997 وضعیت دشواری را برای اقتصاد های بزرگ شرق آسیا پدید آورد و چونگ با یک اشتباه استراتژیک بزرگ به جای کاهش مخارج، وام های بیشتری گرفت.

استراتژی او شکست خورد و شرکت خودروسازی دوو در سال 2000 با 50 میلیادر دلار بدهی ورشکست شد. چونگ که بدهی های سنگینی به بانک ها داشت از کره فرار کرد و در ویلایی مجلل در فرانسه پنهان شد. شرکت خودروسازی دوو نیز پس از مذاکراتی با جنرال موتورز، فورد و فیات، سرانجام نصیب جنرال موتورز شد.

زندان

چونگ که تحت تعقیب پلیس بین الملل قرار گرفته بود سرانجام در سال 2004 به کشور باز گشت و اعلام کرد مسئولیت کامل ورشکستگی گروه را می پذیرد و برای هر حکیمی آماده است.

دادگاه در سال 2006 او را که به شدت بیمار شده بود برای اختلاس و تقلب به مبلغ 22 میلیارد دلار به 10 سال زندان محکوم کرد هر چند چونگ 70 ساله مدت زیادی در زندان نماند و در سال 2007 با عفو عمومی رییس جمهور کره جنوبی از زندان آزاد شد ولی دیگر کنترلی بر امپراتوری خود ندارد.

بیشتر بخوانید:

لوگوی شرکت های خودروسازی چه می گویند؟

استلانتیس چهارمین غول خودروسازی دنیا شد

از کاغذ دیواری تا میز شام ؛ لوگوی شورولت از کجا آمده است؟

تاریخچه برند آلفارومئو و فراز و نشیب های این خودروساز ایتالیایی

لوگوی بوگاتی را چه کسی طراحی کرد؟ تاریخچه طرحی که ۱۱۰ سال تغییر نکرده

منبع :هفته نامه اتومبیل روزنامه ایران

3 دیدگاه

  1. کتاب معروفی نوشتن ایشون به نان سنگفرش خیابان ها از طلاست که توسط آقای محمد سوری به فارسی ترجمه شد و آقای سوری مدیرعامل شرکت ملی نفتکش ایران در زمان مدیرعاملی آقای کیم در دوو بودن و تعدادی از کشتی های سوپرتانکر نفتکش اقیانوس پیما از ایشون خریدن که درواقع هم کمکی به وضعیت اقتصادی شرکت دوو بود و هم افتخاری برای ایران با ناوگان جدید و پیشرفته.

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

باارزش‌ترین نشان صنعت خودرو در سال ۲۰۲۱

تویوتا برای سومین سال پیاپی باارزش‌ترین برند خودروسازی جهان شد. ارزش برند این شرکت در رده‌بندی سال ۲۰۲۱ موسسه...

تولید دوباره خودرو تندر ۹۰ با موتور ایرانی در...

ایران خودرو قصد دارد تولید تندر ۹۰ را با موتور EF7 آغاز کند. بیت ران - امین آزاد:  ایران خودرو در حال آزمایش خودرو تندر...
گفتگو اختصاصی بیت ران با سرطراح ب ام و

می خواهیم سلیقه طراحی خودرو را تغییر دهیم

در سال‌های اخیر طراحی های شرکت ب ام و عجیب شده است و بسیاری از هواداران این شرکت می‌گویند که طراحی‌های جدید را دوست...

همایش BMW کلاسیک برای نخستین بار در پیست آزادی...

همایش BMW کلاسیک برای نخستین بار در پیست آزادی برگزار شد. این همایش روز جمعه و در میان انبوه جمعیت مشتاقان و مالکان انواع...

تولید انبوه خودرو تارا اتوماتیک آغاز شد

تولید انبوه تارا اتوماتیک آغاز شد این خودرو از گیربکس اتوماتیک مشابهی با دنا اتوماتیک بهره می‌برد اما موتور آن با دنا متفاوت است. بیت...

پست‌های مرتبط