از کاغذ دیواری تا میز شام ؛ لوگوی شورولت از کجا آمده است؟

از دست ندهید

در میان لوگوی شرکت های مختلف خودروسازی، لوگوی شورولت یکی از ساده ترین لوگوها است. هر چند همین لوگوی ساده نمادی از خودروهای شورولت در پنج قاره جهان است.

بیت ران – لوگوی شرکت شورولت در طی بیش از یک قرنی که از تاسیس آن می گذرد، تنها یک تغییر عمده را به خود دیده و پس از آن، طرح کلی آن بدون تغییر باقی مانده است.

در حالی که بسیاری از شرکت های خودروسازی که قدمت بالایی دارند، چندین نوبت تغیرات کلی را در لوگوی خود ایجاد کرده اند، که نمونه هایی از آن را در لوگوی مزدا و رنو دیده ایم.

شرکت خودروسازی شورولت در سال ۱۹۱۱ تاسیس شده است.

این شرکت برخلاف بسیاری از خودروسازی های کوچک آن دوران آمریکا، که به صورت انفرادی تاسیس شده و به سرعت نیز از میان می رفتند، موسسان قدرتمندی داشت.

همین مسئله باعث شد در روزهای آغازینِ گسترش خودرو در آمریکا، بتواند در مقابل بزرگان بازار دوام بیاورد.

موسس اصلی شرکت شورولت یک راننده مسابقات و مهندس سوئیسی به نام لوییس شورولت است.

او توانست مشارکت ویلیام دورانت، موسس جنرال موتورز را برای سرمایه گذاری در شرکت جلب کند.

دورانت در آن دوران به دلایل مالی از جنرال موتورز خارج شده بود و قصد داشت برای رقابت با فورد مدل T خودرویی را روانه بازار کند.

هر چند دورانت در ابتدا با William H. Little ( که خودش نیز خودروساز بود) همکاری کرد.

اما خودروهای تولیدی آن ها موفقیتی نداشت و به این ترتیب این دو به سراغ لوییس شورولت آمدند تا شرکت شورولت تاسیس شود.

هر چند بعدها به دلیل اختلاف میان شورولت و دورانت، شورولت ناچار به ترک شرکت شد و دورانت هم شرکت شورولت را به مجموعه جنرال موتورز وارد کرد.

روایت های مختلف از منشا لوگوی شورولت

نشان شورولت در آغاز تنها نام این شرکت بود که با فونت ویژه ای نوشته شده بود.

اما پس از آن لوگوی آشنای شورولت که به پاپیون معروف است شکل گرفت.

در مورد ریشه این لوگو اختلاف نظرهایی وجود دارد.

شرکت شورولت در سال ۱۹۶۱ به مناسبت ۵۰ سالگی شرکت، کتابی منتشر کرد که در آن به صورت مختصر به ریشه این لوگو اشاره شده است.

در این کتاب آمده است ویلیام دورانت، از موسسان شرکت طرح این لوگو را از کاغذ دیواری هتل محل اقامت خود در پاریس برداشته است و حتی یک تکه از آن کاغذ دیواری بریده و با خود به آمریکا آورده است.

در مقابل این نظریه، دختر دورانت در کتابی که در سال ۱۹۲۹ در مورد پدرش نوشته بیان می کند که پدرش همیشه سر میز شام مشغول کشیدن طرح های نامفهوم بوده و لوگوی شورولت هم از یکی از این طرح ها آمده است.

همسر دورانت ۵۰ سال پس از نوشتن کتاب توسط دخترش روایتی دیگر را نقل کرده و گفته دورانت در تعطیلات سال ۱۹۱۲ طرحی را در یک روزنامه محلی دیده و آن را برای لوگوی شورولت انتخاب کرده است.

هر کدام از این روایت های متفاوت را که بپذیریم، ویلیام دورانت را باید طراح اصلی لوگوی شورولت دانست.

بیشتر بخوانید:

داستان نامگذاری شرکت مزدا و پایه گذار آن که عاشق ایران بود

تاریخچه هوندا ؛ افسانه آهنگر ژاپنی در دنیای موتورسیکلت و خودرو

لامبورگینی و داستان تولد آن ؛ گاو وحشی که روزگاری رام شده بود

تاریخچه برند آلفارومئو و فراز و نشیب های این خودروساز ایتالیایی

منبع: هفته نامه اتومبیل روزنامه ایران

 




پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

الزامات سفر نوروزی + جدول بازدید و سرویس دوره‌ای خودروهای داخلی

الزامات سفر پیش‌نیاز هر سفر ایمنی است و هر راننده باید پیش از شروع سفر آن را فراهم کند....

پست‌های مرتبط