تبدیل کاربراتور به انژکتور در موتورسیکلت‌ها چگونه انجام می‌شود؟

از دست ندهید

ثبت‌نام دریافت گواهی سلامت خودروهای دوگانه‌سوز آغاز شد

مدیر طرح سی‌ان‌جی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران از آغاز فرآیند ثبت‌نام دریافت گواهی سلامت خودروهای دوگانه‌سوز خبر...

قیمت انواع خودرو در آخرین روز فروردین ۹۸/ تیبا یک میلیون گران شد

آخرین اخبار از بازار خودرو نشان دهنده افزایش قیمت برخی خودروها و ثابت بودن قیمت انواع خودرو های دیگر...

برترین مدل خودروهای نیسان موتورز ؛ ۱۰ خودروی محبوب و برتر کدامند؟

فهرستی از محبوب‌ترین و برترین مدل خودروهای شرکت نیسان موتورز منتشر شده است.۱۰ خودروی محبوب و برتر کدام هستند؟ بیت...

انژکتوری کردن موتورسیکلت چه سودی دارد و چرا برخی سعی می‌کنند موتورسیکلت‌های انژکتوری خود را کاربراتوری کنند؟

بیت ران – مجتبی اسماعیلی: شرکت جنکو یکی از شرکت‌هایی است که در ایران سعی کرده موتورسیکلت‌‌های کاربراتوری را انژکتوری کند.

کیت انژکتور این شرکت دارای مجموعا 12 قطعه است که گفته می‌شود می‌تواند استاندارد EURO 4 را پاس کند.

بیت ران به سراغ شرکت گسترش انرژی نوین (جنکو)، تولید کننده کیت انژکتور موتورسیکلت در کشور رفته است و با حسین ایزانلو، مدیرعامل این شرکت و قائم مقام پیشین مرکز تحقیقات موتور ایران خودرو گفت و گو کرده است که در ادامه می آید.

درباره فعالیت شرکت و اهمیت آن در صنعت موتورسیکلت سازی کشور توضیح دهید.

زمانی که انژکتوری شدن موتورسیکلت در کشور اجباری شد، به همراه چند تن دیگر از مهندسین به شرکت جنکو پیوستیم و هدفمان تبدیل کاربراتور به انژکتور در صنعت موتورسیکلت بود.

در این راه فراز و نشیب های بسیاری داشتیم، اما شروع به طراحی قطعات مربوط کردیم و تولید آن را به قطعه سازان خودرویی داخل کشور سفارش دادیم و طرح عملیاتی شد.

موتورسیکلت ها در کشور ما سهم زیادی از حمل و نقل را دارند، حذف کاربراتور و جایگزینی آن با کیت انژکتور ایرانی باعث کاهش 90 درصدی آلایندگی تولیدی موتورسیکلت ها، افزایش راندمان 10 درصدی و کاهش مصرف سوخت آن ها می شود.

کیت انژکتور تولیدی جنکو چه ویژگی هایی دارد؟

کیت تولیدی ما دارای 12 قطعه است که 10 تا از آن ها توسط شرکت ما طراحی و قطعه سازان خودرویی هم آن را تولید کردند و به نتیجه بسیار مطلوبی رسیدیم.

اما چون تیراژ کار ما فعلا پایین است برای بسیاری از قطعه سازان تولید این تیراژ صرفه اقتصادی ندارد، اما در نهایت برای تولید آن به توافق رسیدیم.

کیت انژکتوری تولید شما چه استانداردهایی را پاس می کند؟

ما به راحتی استاندارد Euro 4 که فعلا برای موتورسیکلت بالاترین استاندارد جهانی است را پاس می کنیم.

آیا شما هم در جریان رویدادی که اخیرا در کشور باب شده است، یعنی تبدیل موتورسیکلت های انژکتوری به کاربراتوری قرار گرفته اید؟ 

بله این پدیده در کشور اتفاق افتاده است اما در حال حاضر دیگر مرسوم نیست.

درباره علت آن باید به نیمه نخست سال 97 بازگردیم. در آن زمان که موتورسیکلت سازان داخلی ملزم به جایگزینی انژکتور به جای کاربراتور شده بودند برای تامین کیت های انژکتور به چین روی آوردند حال آن که خود چینی ها در آن زمان از تکنولوژی شرکت فای (FAI) که یک کانسپت ژاپنی منسوخ شده بود استفاده می کردند.

در این کانسپت یک پمپ پلانژری که سوزن انژکتور هم بر روی آن نصب شده بود وجود داشت که کار فشرده سازی سوخت و پاشش را همزمان انجام می داد. چینی ها نتوانستند در آن زمان این سیستم را برای شرایط مختلف آب و هوایی در نقاط مختلف دنیا کالیبره کنند و خود سیستم هم راندمان پایینی داشت.

به هر حال در آن زمان این کیت چینی روی حدود صد هزار دستگاه موتورسیکلت ایرانی نصب شد و به دلیل تکنولوژی قدیمی و نبود کالیبراسیون مناسب آب و هوای ایران تمامی این موتورسیکلت ها دچار مشکلاتی مانند ریپ زدن، استارت نزدن و… شدند.

از آن جایی که این موتورسیکلت ها موتورهای کار بودند مالکین آن ها برای امرار معاش مجبور می شدند به پیشنهاد تعمیرکاران عمل کنند و کاربراتور را جایگزین انژکتور کنند تا مشکلشان برطرف شود اما با پیشرفته‌تر شدن کیت های چینی این اتفاق دیگر چندان مرسوم نیست.

قیمت کیت شما با توجه به کیفیت و طراحی بهتر چه اختلافی با کیت های چینی دارد؟

حداقل قیمت کیت های چینی 1000 یوآن (معادل 3،700،000 تومان) است که در بندر شانگ‌های تحویل داده می شود و هزینه های گمرکی و بیمه و حمل و نقل تا ایران هم به آن اضافه می شود.

قیمت کیت کامل تولید ما حدود 850 یوآن ( معادل 3،140،000 تومان) با تحویل در تهران است.

آیا جایی وجود دارد که یک شخص بتواند کیت تولیدی شما را جایگزین کاربراتور کند؟

ما تماس های بسیار زیادی از سمت تعمیرکاران موتورسیکلت در تمامی نقاط ایران داریم که درخواست دارند این کیت به همراه آموزش نصب آن را به آن ها بدهیم تا روی موتورسیکلت های کاربراتوری نصب کنند.

اما در حال حاضر متاسفانه با توجه به کمبود منابع انسانی و به صرفه نبودن تیراژ پایین کار فعلا امکان انجام این کار برای ما میسر نیست.

این کیت تا به حال روی چه محصولاتی نصب شده است و نتیجه آن چه بود؟

این سیستم روی موتورسیکلت هایی با حجم های 125 تا 250 سی سی نصب شده است و روی انواع موتورسیکلت های هوندا 125، ویو، تریل و حتی وسپاهای تولیدی سایت هند نصب شده است که نتیجه کار بسیار مطلوب بود و این موتورسیکلت ها روانه بازار شدند.

همچنین شهرداری تهران تعدادی از موتورسیکلت های کاربراتوری در حال تردد خود را به ما سپرد و این سیستم را روی آن ها هم نصب کردیم.

در جدول زیر می‌توانید گزارش آلایندگی کیت انژکتور نصب شده روی برخی محصولات را ببینید.

در حال حاضر این کیت ها از چه جاهای دیگری تامین می شوند و چرا موتورسیکلت سازان داخلی از کیت های شما استفاده نمی کنند؟

موتورسیکلت سازان کشور در حال حاضر ترجیح می دهند این کیت ها را همزمان با انجین و گیربکس وارد کنند حتی درباره هوندا 125 که بیشتر قطعات آن تولید داخل هستند. حال آن که کیت تولیدی ما کیفیت بسیار بالاتری دارد و بزرگترین چالش ما توجیه کردن موتورسیکلت سازان برای استفاده از این کیت است.

متاسفانه در یک مقطع زمانی پروانه بیش از 300 شرکت تولید موتورسیکلت سازی در کشور صادر شد و افراد مختلفی که تخصصی در این زمینه نداشتند با در اختیار گرفتن سوله در شهرک‌های صنعتی شروع به واردات و مونتاژ انواع موتورسیکلت کردند.

در حال حاضر بسیاری از آن ها تعطیل شده اند و حدود 40 شرکت هنوز فعالیت می کنند که به دلیل نداشتن تخصص و دانش در حوزه صنعت موتورسیکلت، از نصب کیت های تولیدی ما هراس دارند و هنوز معتقد هستند این کیت ها قابل اطمینان نیستند و ترجیح می دهند که از کیت های وارداتی با کیفیت پایین تر استفاده کنند.

چه برنامه هایی برای آینده دارید؟

فعلا در حال مذاکره با تولید کنندگان موتورسیکلت هستیم تا آن‌ها را قانع کنیم از این کیت ها استفاده کنند.

کار فعلی ما روی تیراژ پایینی است و برای ما و قطعه سازان توجیه اقتصادی ندارد.

اما اگر موتورسیکلت سازان با ما به توافق برسند تیراژ کار بالا می رود و علاوه بر کاهش آلایندگی به تولید داخل هم کمک می شود و باعث رونق گرفتن این صنعت می شود.

 

در ادامه قطعات کیت انژکتور موتورسیکلت که در ایران طراحی و تولید شده و وظیفه هر قطعه را مشاهده می کنید.

منیفولد هوا

منیفولد هوا، تبدیل کاربراتور به انژکتور

این قطعه که از جنس پلیمر ساخته شده است مجرای ورودی هوا به انجین موتورسیکلت است.

سنسور TMAP

سنسور TMAP ، تبدیل کاربراتور به انژکتور

این قطعه سنسور TMAP نام دارد که وظیفه اندازه گیری دما و فشار هوای ورودی به موتور را بر عهده دارد.

دریچه گاز

دریچه گاز، تبدیل کاربراتور به انژکتور

این قطعه دریچه گاز است و قطعه سیاه رنگ روی آن سنسور TPS است که موقعیت دریچه گاز را کنترل می کند.

لوله بنزین

لوله بنزین، تبدیل کاربراتور به انژکتور

این قطعه که بسته به نوع موتورسیکلت می تواند طول و خم های مختلفی دارد، وظیفه انتقال سوخت را بر عهده دارد.

سنسور O2

سنسور O2، تبدیل کاربراتور به انژکتور

این قطعه سنسور اکسیژن است که درون اگزوز موتورسیکلت نصب می شود.

سنسور CHT

این سنسور دمای بدنه موتورسیکلت را اندازه گیری می کند و اطلاعات مربوط را به ECU می فرستد.

پمپ بنزین

 

این قطعه یکی از بزرگترین چالش های چینی ها و هندی ها است که در موتورسیکلت های وارداتی معمولا دارای نقص است.

ECU

این قطعه الکترونیکی در واقع مغز متفکر موتورسیکلت است که پیچیدگی های بسیاری دارد، اما در کشور تولید شده است و کیفیتی به مراتب بالاتر از رقبای هندی و چینی دارد.

این ECU ها در دو نوع 8 بیتی و 16 بیتی تولید می شوند که بسته به نوع موتورسیکلت و حجم انجین و… روی آن ها نصب می شود.

ترانزیستور

این قطعه نقش درایو جرقه زنی را ایفا می کند که در ECU های 8 بیتی به آن نیاز است اما در ECU های 16 بیتی این درایو داخل خود ECU قرار می گیرد.

دسته سیم

دسته سیم موتورسیکلت که یک سر آن به ECU متصل می شود و تعدادی سوکت ورودی برای سنسورها و قطعات دیگر دارد که طول آن بر اساس هر موتورسیکلتی می تواند متغیر باشد.

سوزن انژکتور

این قطعه وظیفه پاشش سوخت را بر عهده دارد که تنها قطعه وارداتی این مجموعه است.

دستگاه دیاگ

دیاگ با اتصال به ECU و خواندن اطلاعات از روی آن، به عیب یابی و تشخیص ایرادهای سیستم انژکتور یا سایر سیستم های الکترونیکی موتورسیکلت می پردازد.

این قطعه ای است که بسیاری از تعمیرکاران موتورسیکلت هم آن را ندارند.

اهمیت انژکتوری شدن موتورسیکلت‌ها

تا همین چند سال پیش تمامی کشورهای جهان اهمیت کمتری برای آلایندگی ایجاد شده توسط موتورسیکلت ها نسبت به خودروها قائل بودند.

با افزایش ترافیک شهری و افزایش بهای سوخت در کل جهان، استقبال از این وسیله نقلیه روز افزون شد.

همچنین با انجام تحقیقات بیشتر در زمینه آلایندگی سیستم کاربراتور در موتورسیکلت مشخص شد یک موتورسیکلت کاربراتوری در مجموع آلایندگی کمتری از یک خودروی انژکتوری تولید می‌کند، اما یک معضل مهم هم آشکار شد.

یک موتورسیکلت کاربراتوری حدود هفت برابر بیشتر از یک خودروی معمولی، ذرات معلق از خود به جا می گذارد و این بسیار خطرناک است.

وقتی صنعت موتورسیکلت سازی در جهان به این موضوع پی برد، حذف سیستم کاربراتور از موتورسیکلت ها و اجباری شدن استفاده از سیستم انژکتور در آن ها در دستور کار دولت ها قرار گرفت.

این اتفاق در اروپا در سال 2015 رخ داد؛ زمانیکه سال ها از قانون ممنوعیت تردد خودروهای کاربراتوری می گذشت.

چین و هند که بزرگترین میزان استفاده از موتورسیکلت را دارند هم دست به کار شدند.

چین تردد موتورسیکلت های احتراقی در کلان شهرها را ممنوع کرد و به همین دلیل امروزه در کلان شهرهای چین فقط استفاده از موتورسیکلت برقی مجاز است.

اما کشور هند دیرتر دست به کار شد و تا سال 2017 هنوز موتورسیکلت های کاربراتوری در این کشور تولید و صادر هم می شدند؛ از جمله به ایران که مشتری پر و پا قرص موتورسیکلت‌های هندی بود.

در جهان

اما موضوع تبدیل کاربراتور به انژکتور در موتورسیکلت تبدیل به یک چالش جهانی شد.

احتمالا صنعت موتورسیکلت سازی در جهان به دلیل توجه کمتر به آن و نبود اطلاعات در مورد میزان تولید ذرات معلق توسط کاربراتور موتورسیکلت، هرگز به تبدیل سیستم کاربراتور به انژکتور در موتورسیکلت فکر نکرده بودند.

موتورسیکلت سازان آمریکایی، اروپایی و ژاپنی با توجه به در اختیار داشتن تکنولوژی های پیشرفته، خیلی زود در موتورسیکلت های تولیدی خود کیت انژکتور را جایگزین کاربراتور و این معضل را برطرف کردند و حتی به راندمان بالاتری در محصولات خود رسیدند.

اما چین و هند که صنعت عقب مانده تری داشتند، همزمان با ایران شروع به کار روی تولید کیت انژکتور موتورسیکلت کردند که هنوز هم با ایرادات بسیار زیادی روانه بازارهای جهانی و از جمله ایران می شوند.

ترافیک موتور در هند، تبدیل کاربراتور به انژکتور

 

اجرایی شدن قانون منع شماره گذاری موتورسیکلت های کاربراتوری در ایران

در ایران از نیمه دوم سال 95 طرح ممنوعیت تولید موتورسیکلت های کاربراتوری در دستور کار دولت قرار گرفت.

اما موتورسیکلت سازان به دلیل واردات تعداد زیادی موتورسیکلت کاربراتوری با این تصمیم مخالفت کردند و پس از کش و قوس های فراوان در نیمه دوم سال 1397 این طرح اجرایی شد و موتورسیکلت های کاربراتوری دیگر شماره گذاری نشدند.

بیشتر بخوانید:

تبدیل موتور انژکتوری به کاربراتوری؛ پیشرفت معکوس در صنعت موتورسیکلت ایران

قیمت موتورسیکلت برقی و راهنمای خرید + گران ترین موتورسیکلت برقی در ایران

کاهش قیمت موتورسیکلت + قیمت موتورهایی که ارزان شدند

3 دیدگاه

  1. برو یک جستجو بکن موتورهای ohv مثه همین هنداها با کاربورات تولید میشن حتی هوندا ژاپن تو ۲۰۲۱ ولی برای ارتقای قدرت و کاهش آلودگی هوا ۴ سوپاپ تولید میشن .استاندارد آلایندگی در دنیا اجباریه.نه نوع سوخت رسان

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

قیمت هایما S5 و قیمت هایما S7 برای فروش نقدی خودرو اعلام شد

قیمت هایما S5 و قیمت هایما S7 را برای فروش نقدی خودرو ها از سوی ایران خودرو خود اعلام...

محصول بهمن خودرویی که ۴۵ هزار دلار معامله می...

محصول بهمن خودرویی که ۴۵ هزار دلار معامله می شود، ارزش خرید دارد؟ اگر واردات خودرو آزاد بود چه جایگزین هایی وجود داشت؟ بیت ران...

هواگردهای جنگنده نسل پنجم جهان را با جزئیات بشناسید

فهرستی از هواگردهای جنگنده نسل پنجم جهان را که عملیاتی شده اند و یا در حال تکمیل هستند، بشناسید. بیت ران - هواگردهای جنگنده نسل...

تولید وانت آریسان بهبود یافته / تغییرات موتور XU...

ایران خودرو اعلام کرده است که وانت آریسان بهبود یافته با موتور XU پلاس دوگانه سوز ارتقا یافته را تولید می کند. در این...

خودرو چینی از کرمان آمد؛ قیمت‌آلمانی، کیفیت درجه دو...

جک اس‌پنج جدید، نوبرانه ی کرمان موتور است که اخیرا به تعداد محدود وارد بازار شد. نسخه جدید نسبت به گذشته تغییرات خاصی نداشته...

پست‌های مرتبط